Στον απόηχο των αμερικανικών κυρώσεων, οι οποίες αν και ελάχιστα σημαντικές οδήγησαν την τουρκική λίρα σε απώλεια χρηματιστηριακής αξίας, και με το ενδεχόμενο της ακύρωσης των παραδόσεων των F-35 στην Τουρκία να παραμένει ανοιχτό, η τουρκική κυβέρνηση προσπαθεί να πείσει την Αμερική ότι δεν την έχει και τόσο ανάγκη.

Έτσι ερμηνεύεται η απόφαση του Υφυπουργείου Αμυντικής Βιομηχανίας (SSM) να δώσεις στη δημοσιότητα έναν «οδικό χάρτη», ο οποίος επιβεβαιώνει ισχύουσες πληροφορίες και προσθέτει νέες, προκειμένου να πείσει ότι το πρόγραμμα ανάπτυξης του τουρκικής σχεδίασης μαχητικού αεροσκάφους TF-X δεν είναι ένα επικοινωνιακό πυροτέχνημα, αλλά πραγματικότητα.

Πρώτα απ’ όλα έγινε αναφορά στις συμφωνίες που έχει υπογράψει η ανάδοχος ΤΑΙ (Turkish Aerospace Industries) με μεγάλες αεροδιαστιμικές βιομηχανίες του εξωτερικού. Η πρώτη συμφωνία υπογράφηκε τον Ιανουάριο του 2017, ύψους  £ 100 εκατομμυρίων, με την βρετανική BAE Systems για συνεργασία στον τομέα της σχεδίασης και της ανάπτυξης του TF-X.

Ακολούθησε η υπογραφή της δεύτερης συμφωνίας, ύψους $ 1,18 δισεκατομμυρίων, με την Aselsan, η οποία θα πρέπει να αναπτύξει το ραντάρ AESA, το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου και το ηλεκτροπτικό σύστημα του αεροσκάφους.

Τέλος, στα τέλη του περασμένου Ιουνίου υπογράφηκε σύμβαση συνεργασίας με την γαλλική Dassault στον τομέα της πληροφορικής και ειδικότερα στον τομέα της ανάπτυξης και υποστήριξης λογισμικού για το TF-X.

Σύμφωνα με τον «οδικό χάρτη» το πρόγραμμα σχεδίασης, ανάπτυξης και δοκιμών του TF-X θα διαρκέσει 14 χρόνια (2016-2029), αναμένεται να κοστίσει 5,7 δισεκατομμύρια τουρκικές λίρες ($ 1,5 δισεκατομμύρια), ενώ στο πρόγραμμα θα απασχοληθούν 3.000 άτομα, εκ των οποίων 300 εξειδικευμένοι επιστήμονες.

Η φάση της προκαταρκτικής σχεδίασης θα διαρκέσει τέσσερα χρόνια, από το 2016 έως το 2020. Θα ακολουθήσει η φάση της βιομηχανικής ανάπτυξης και κατασκευής του πρωτότυπου, από το 2020 έως το 2023 (η πρώτη πτήση θα πρέπει να γίνει το 2023, στην εκατονταετηρίδα της ανακήρυξης της Τουρκικής Δημοκρατίας).

Οι πρώτες παραδόσεις θα πρέπει να ξεκινήσουν το 2029 και θα συνεχιστούν έως το 2039 με ρυθμό παραδόσεων 12 αεροσκάφη το έτος. Συνολικά λοιπόν η Τουρκία θέλει να αποκτήσει 132 TF-X, προς αντικατάσταση μέρους του στόλου των F-16 που διαθέτει; ή τα 132 F-35 που σχεδιάζει να προμηθευτεί από την Αμερική;

Υπενθυμίζουμε ότι μέχρι στιγμής η Τουρκία έχει παραγγείλει 30 F-35 (βεβαιωμένες παραγγελίες) και έχει παραλάβει δύο, σε τελετή στις 21 Ιουνίου. Συνολικά η Τουρκία έχει εκφράσει την πρόθεση της να αποκτήσει 132 F-35 εκ των οποίων 100 της έκδοσης F-35A και 32 της έκδοσης F-35B, κάθετης απογείωσης και προσγείωσης, για τον εξοπλισμό των δύο υπό ναυπήγηση πλοίων αμφίβιων επιχειρήσεων κλάσης «Anadolu» (το πρώτο ναυπηγείται ήδη, ενώ το δεύτερο παραμένει πρόθεση).