Συνεχίζοντας το αφιέρωμα στις υποψηφιότητες για την απόκτηση κορβετών νέας γενιάς από το Π.Ν. στο πλαίσιο ανανέωσης του γηρασμένου στόλου κύριων μονάδων κρούσης, στο παρόν άρθρο θα ανφερθούμε στην κλάση Sigma 10514 του ολλανδικού ναπηγηκού ομίλου DAMEN.

Έχει γίνει γνωστό ότι παρ’ ότι η συγκεκριμένη σχεδίαση δεν πήγε μακριά την προηγούμενη φορά, παρ’ όλ’ αυτά το Π.Ν. ζήτησε από την DAMEN να καταθέσει εκ νέου πρόταση. Η Sigma 10514 σε σύγκριση με τις άλλες δύο υποψηφιότητες έχει το πλεονέκτημα του CMS TACTICOS το οποίο είναι το κύριο CMS των μονάδων κρούσης του Π.Ν. και παλαιότερες εκδόσεις του βρίσκονται σε στην πλειονότητα των μονάδων του.

Η κορβέτα Sigma 10514 ανοίκει σε μια μεγάλη οικογένεια πλοίων από περιπολικό ανοιχτής θαλάσσης έως φεγάτας AAW, με κοινά χαρακτηριστικά σχεδίασης όπου αλλάζει το μήκος και το πλάτος. Σύμφωνα με την εταιρία η σχεδίαση είναι modular και μ’α αυτόν τον τρόπο οι Sigma 9113, 9813 & 10813 είναι σχεδιαστικά το ίδιο πλοίο στο οποίο κάθε φορά προστίθεται ένα τμήμα μήκους επτά μέτρων.

Sigma Class Modularity

Η προτεινόμενη έκδοση είναι η Sigma 10514 ΗΝ η οποία έχει ολικό μήκος 105,11 μέτρα, πλάτος 14,02 μέτρα, κοίλο 8,75 μέτρα και βύθισμα 3,7 μέτρα. Το εκτόπισμα του πλοίου στο παραπάνω βύθισμα είναι 2365 τόνοι, ενώ σε πλήρη φόρτο θα φτάνει τους 2800 τόνους περίπου. Η γάστρα και η υπερκατασκευή είναι κατασκευασμένες από χάλυβα Α/ΑΗ36. Το πλοίο διαθέτει ενδιαιτήσεις για 122 άτομα ενώ το βασικό πλήρωμα αποτελείται από 102 άτομα.

Η πρόωση του πλοίου είναι CODOE (Combination of Diesel or Electric) με δύο κύριες ντιζελομηχανές ισχύος 10000 KW έκαστη για υψηλές ταχύτητες και δύο ηλεκτρομότορες PTI των 1300 kW έκαστος που κινούνται από την παραγόμενη ηλεκτρική ισχύ του πλοίου μέσω του δικτύου ενέργειας. Για την κάλυψη των αυξημένων αναγκών ενέργειας το πλοίο διαθέτει εξι ηλεκτρομηχανές ντίζελ των 735 kW έκαστη. Το πλοίο κινείται από δύο άξονες που καταλήγουν σε πεντάφυλλες προπέλες μεταβλητού βήματος και διαμέτρου 3,65 μέτρα. Το πλοίο επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 28 κόμβους ενώ με την οικονομική ταχύτητα των 15 κόμβων επιτυγχάνει εμβέλεια μεγαλύτερη των 5000 ν.μ. Οι προμήθειες του πλοίου είναι για διάστημα 20 ημερών. Το πλοίο με ηλεκτροπρόωση επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα περίπου 14 κόμβων επιτυγχάνοντας έτσι τη μέγιστη δυνατή οικονομία.

Propulsive efficiency of CODOE configuration

Ο οπλισμός

Στην πλώρη βρίσκεται τοποθετημένο ένα ναυτικό πυροβόλο των 76 χιλιοστών Oto Melara SR ή το οποίο με επιπλέον κόστος μπορεί να  δεχθεί τη συλλογή STRALES. Ακολουθούν οι κάθετοι εκτοξευτές Α/Α πυραύλων με δεκαέξι κελιά για βλήματα μέσου βεληνεκούς VL MICA ή VL MICA NG ή εναλλακτικά προτείνονται και 16 εκτοξευτές ΜΚ56 για ίσο αριθμό βλημάτων ESSM και τέλος ένας τηλεχειριζόμενος σταθμός οπλισμού των 30 χιλιοστών.

Στο μεσόστεγο θα είναι τοποθετημένοι 2×4 αντιπλοϊκοί πύραυλοι EXOCET Block IIIC ή εναλλακτικά το Π.Ν. μπορεί να εγκαταστήσει τους Naval Strike Missile της Kongsberg. Και ακολουθούν δύο τριπλοί τορπιλοσωλήνες για ελαφρές τορπίλες κατά υποβρύχιων στόχων. Επάνω από το υπόστεγο του ελικοπτέρου θα βρίσκεται τοποθετημένο το σύστημα CIWS RAM.

Σε γενικές γραμμές ο οπλισμός του πλοίο είναι αξιόλογος και ισορροπημένος. Η ύπαρξη 16 βλημάτων μέσης ακτίνας για ένα πλοίο τέτοιου εκτοπίσματος είναι ένας ικανοποιητικός φόρτος βλημάτων ενώ η εγκατάσταση των κορυφαίων γαλλικών βλημάτων VL MICA NG προσδίδει τη πλέον κατάλληλη, σύγχρονη και αξιόλογη επιλογή οπλικού συστήματος.

Ηλεκτρονικός εξοπλισμός

Από πλευράς ηλεκτρονικών συστημάτων και αισθητήρων, το πλοίο διαθέτει το ραντάρ NS-110. Το NS-110 ανήκει στην οικογένεια ραντάρ 4D NS-100 της Thales και είναι τεχνολογίας AESA Νιτριδίου του Γαλίου (GaN). Έχει μέγιστη εμβέλεια αποκάλυψης 280 χλμ για στόχους αέρος και 80 χλμ για στόχους επιφανείας, μπορεί να παρακολουθεί περισσότερα από 1000 ίχνη και να κατευθύνει μέχρι τρία πυροβόλα όπλα. Το νεότερο μέλος, NS-110 πέρασε με επιτυχία τα FAT (Factory Acceptance Tests) τον Φεβρουάριο του 2023 και βρίσκεται στα τελευταία στάδια κατασκευής.

Επίσης θα διαθέτει δύο ραντάρ ελέγχου πυρός (2x), ηλεκτροπτικό σύστημα, ενώ η ανθυποβρυχιακή διαμόρφωση περιλαμβάνει σόναρ τρόπιδας (KINGKLIP MK2) και συρόμενο σόναρ μεταβλητού βάθους CAPTAS-2. Η τελική διαμόρφωση περιλαμβάνει συστήματα ESM, Communication ESM, Infrared ESM/ και Radar ECM. Επίσης περιλαμβάνονται ASW decoys και 2x IRST.

Το τακτικό σύστημα είναι το γνωστό TACTICOS και σε αυτό συμπεριλαμβάνονται τακτικές ζεύξεις δεδομένων Link 16/22/Heli-Link/UAS. Το πλοίο μπορεί να φιλοξενήσει και να υποστηρίξει Α/Υ ελικόπτερο κατηγορίας των 10 τόνων.

Τόσο το τακτικό σύστημα του πλοίου όσο και η λοιπή διαμόρφωση και επιλογή ηλεκτρονικών συστημάτων και αισθητήρων το καθιστούν μια σύγχρονη ναυτική πλατφόρμα ικανή ικανοποιώντας με επιτυχία όλες τις σύγχρονες ναυτικές αποστολές.

Όπως αναφέραμε και στην αρχή του άρθρου, η σχεδίαση της DAMEN είναι μια επιτυχημένη σχεδίαση με αρκετά πλοία σε υπηρεσία. Το ελληνικό πολεμικό ναυτικό ξέρει από πρώτο χέρι την ποιότητα των ολλανδικών σχεδιάσεων μέσα από την πολυετή πείρα πάνω στις φρεγάτες Standard που αποτελούν τον κορμό του ελληνικού στόλου φρεγατών και δείχνουν καθημερικά την αντοχή τους παρά το μεγάλο της ηλικίας τους. Από την άλλη είναι και το CMS TACTICOS στο οποίο έχουν μεγάλη πείρα οι αξιωματικοί του ναυτικού και θα είναι πολύ εύκολη η είσοδος σε υπηρεσία της τελευταίας έκδοσης του συστήματος, το οποίο να σημειώσουμε, ότι εάν τελικά προχωρήσει το επόμενο διάστημα η αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ, θα διαθέτουν το ίδιο σύστημα. Ένα κοινό CMS σε πολλές μονάδες του στόλου δημιουργεί τεράστιες οικονομίες κλίμακας σε ανταλλακτικά και εκπαίδευση καθώς και σε διαθεσιμότητα προσωπικού σε διαφορετικές μονάδες του στόλου.