Σε συνέχεια της παρουσίασης της γαλλικής Gowind ως δυνητικής επιλογής για το πρόγραμμα κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ) ακολουθεί η παρουσίαση της ολλανδικής Sigma από τη Damen. Όπως είναι γνωστό οι κύριοι διεκδικητές του προγράμματος πρόσκτησης νέων κορβετών για το ΠΝ είναι η Gowind της γαλλικής Naval Group, η Sigma της ολλανδικής Damen και η Doha της ιταλικής Ficantieri. Σύμφωνα με τις δηλώσεις του Υπουργού Εθνικής Άμυνας (ΥΕΘΑ) Νίκου Παναγιωτόπουλου που έλαβαν χώρα κατά την ενημέρωση των διαπιστευμένων συντακτών του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ), η απόφαση για τις νέες κορβέτες αναμένεται να ανακοινωθεί περί τα τέλη Φεβρουαρίου.

Το νέο έτος βρίσκει το ΠΝ να ολοκληρώνει τις τεχνικές διεργασίες για την αξιολόγηση των παραπάνω πλοίων. Απομένουν πλέον οι τελικές εισηγήσεις προς τη πολιτική ηγεσία. Γάλλοι και Ολλανδοί λόγω τιμής και αναλογίας κόστους οφέλους αποτελούν τα αδιαφιλονίκητα φαβορί δεδομένου πως η Ιταλική πρόταση είναι η πλέον ακριβή.

Τεχνική περιγραφή Sigma 10514

Η SIGMA 10514 που προτείνεται έχει μήκος 107,5 μέτρα, μέγιστο πλάτος τα 14 μέτρα, μέγιστη ταχύτητα 27 κόμβων ενώ η ακτίνα δράσης ανέρχεται στα 5000 ναυτικά μίλια με οικονομική ταχύτητα πλεύσης 15 κόμβων. To εκτόπισμα του πλοίου είναι της τάξης των 2365 τόνων (΄άνευ συστημάτων) ενώ το πλήρες είναι της τάξης των 2800 τόνων. Το κύριο υλικό ναυπήγησης του πλοίου είναι χάλυβας τύπου A/AH36. Το ναυτικό της Ινδονησίας επέλεξε την ολλανδική Damen που διακρίνεται από μακρά παράδοση και ναυτική ιστορία στη ναυπήγηση πλοίων για την απόκτηση της SIGMA 10514. Το δεδομένο αυτό είναι ουσιώδες καθότι η ναυπήγηση του πλοίου δεν ενσωματώνει τεχνικό ρίσκο. Συνεπώς, πρόκειται για μια σχεδίαση ώριμη και με εμπορική επιτυχία.

Η σχεδίαση της SIGMA 10514 είναι σε θέση να εκτελέσει όλο το φάσμα των σύγχρονων ναυτικών επιχειρήσεων: ανθυποβρυχιακός πόλεμος, προσβολές στόχων αέρος μέσου βεληνεκούς, πόλεμος επιφανείας και αντιμετώπιση ασύμμετρων ναυτικών απειλών.

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά από πλευράς οπλισμού της ολλανδικής SIGMA 10514 περιλαμβάνουν: 16 βλήματα μέσου βεληνεκούς VL MICA ή VL MICA NG (εναλλακτικά προτείνονται και 16 εκτοξευτές ΜΚ56 για ίσο αριθμό βλημάτων ESSM), 8 βλήματα EXOCET Block IIIC ή εναλλακτικά Kongsberg Naval Strike Missile, σύστημα αντιμετώπισης πυραυλικών επιθέσεων RAM, πυροβόλο των 76 χιλιοστών Oto Melara SR ή με επιπλέον κόστος STRALES, τηλεχειριζόμενο σταθμό οπλισμού των 30 χιλιοστών και δύο τριπλούς τορπιλοσωλήνες.

Σε γενικές γραμμές ο οπλισμός του πλοίο είναι αξιόλογος και ισορροπημένος. Η ύπαρξη 16 βλημάτων μέσης ακτίνας για ένα πλοίο τέτοιου εκτοπίσματος είναι ένας ικανοποιητικός φόρτος βλημάτων ενώ η εγκατάσταση των κορυφαίων γαλλικών βλημάτων VL MICA NG προσδίδει τη πλέον κατάλληλη, σύγχρονη και αξιόλογη επιλογή οπλικού συστήματος.

Από πλευράς ηλεκτρονικών συστημάτων και αισθητήρων, το πλοίο διαθέτει ραντάρ NS-110, δύο ραντάρ ελέγχου πυρός (2x), ηλεκτροπτικό σύστημα, ενώ η ανθυποβρυχιακή διαμόρφωση περιλαμβάνει σόναρ τρόπιδας (KINGKLIP MK2) και συρόμενο σόναρ μεταβλητού βάθους CAPTAS-2. Η τελική διαμόρφωση περιλαμβάνει συστήματα ESM, Communication ESM, Infrared ESM/ και Radar ECM. Επίσης περιλαμβάνονται ASW decoys και 2x IRST.

Το τακτικό σύστημα είναι το γνωστό TACTICOS και σε αυτό συμπεριλαμβάνονται τακτικές ζεύξεις δεδομένων Link 16/22/Heli-Link/UAS. Το πλοίο μπορεί να φιλοξενήσει και να υποστηρίξει ελικόπτερο κατηγορίας των 10 τόνων.

Τόσο το τακτικό σύστημα του πλοίου όσο και η λοιπή διαμόρφωση και επιλογή ηλεκτρονικών συστημάτων και αισθητήρων το καθιστούν μια σύγχρονη ναυτική πλατφόρμα ικανή ικανοποιώντας με επιτυχία όλες τις σύγχρονες ναυτικές αποστολές.

Στην ολλανδική πρόταση συμπεριλαμβάνεται αρχικό πακέτο τεχνικής υποστήριξης χρονικής διάρκειας τριών ετών. Ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο είναι πως συνάμα με τη ναυπήγηση και τεχνική υποστήριξη των κορβετών SIGMA 10514 προτείνεται ανάλογη τεχνική υποστήριξη των φρεγατών «Μ».

Η Damen εμφανίζεται ανοιχτή σε συνεργασία για τη ναυπήγηση των πλοίων στην Ελλάδα. Παράλληλα, είναι σε θέση να συνεργαστεί με πλειάδα ελληνικών εταιρειών αμυντικού υλικού μέσα από μια σειρά ανάληψης έργου από ελληνικές εταιρείες. Οι Ολλανδοί της Damen δηλώνουν ανοικτοί σε μεταφορά τεχνογνωσίας και ναυπήγηση των πλοίων στην Ελλάδα δεδομένου πως η φιλοσοφία που εξ αρχής σχεδιάστηκε το πλοίο έχει συμπεριλάβει τη δυνατότητα ναυπήγησης σε τρίτες χώρες.

Τέλος, η πρόωση των πλοίων SIGMA 10514 της Damen είναι κατηγορίας CODOE (Combined Diesel Or Electric) δηλαδή συνδυασμού κινητήρων ντίζελ με ηλεκτρικούς κινητήρες. Η πρόωση αυτής της κατηγορίας εξασφαλίζει μια σειρά από καίρια πλεονεκτήματα:

Πρώτον. Η χρήση της ηλεκτρικής πρόωσης αξιοποιείται επιχειρησιακά στο περίπου 85% του συνολικού χρόνου εν πλω.

Δεύτερον. Διασφαλίζει βελτιστοποιημένη κατανομή ηλεκτρικού φορτίου τόσο για τη πρόωση του πλοίου όσο και για τις υπόλοιπες ενεργειακές ανάγκες που απαιτούνται.

Τρίτον. Εξασφαλίζεται μειωμένη χρήση των κινητήρων ντίζελ, συνεπώς ελαχιστοποιούνται καταλυτικά οι ανάγκες τεχνικής υποστήριξης και συντήρησης.

Τέταρτον, το πλοίο διαθέτει εξαιρετικά χαμηλή ακουστική υπογραφή στοιχείο απαραίτητο για την αθόρυβη πλεύση και αναγκαίο για την διενέργεια ανθυποβρυχιακών επιχειρήσεων.

Συμπεράσματα

Οι Ολλανδοί της Damen δηλώνουν ανοικτοί σε συνεργασία και ναυπήγηση των πλοίων στην Ελλάδα μολονότι αυτό αποτελεί δύσκολο εγχείρημα που απαιτεί μεγάλες θυσίες σε χρήμα και χρόνο. Από την άλλη μεριά το ΠΝ ζητά παραδόσεις πλοίων το συντομότερο δυνατόν ώστε να ανανεωθεί ο Στόλος των κύριων πλοίων. Η ναυπήγηση οποιασδήποτε σχεδίασης στην Ελλάδα εμπεριέχει αύξηση του κόστους και κυρίως ένα εύλογο χρονικό διάστημα ούτως ώστε τα ναυπηγεία είτε Σκαραμαγκά είτε Ελευσίνας να είναι σε θέση να ναυπηγούν πλοία. Ειδικότερα, απαιτούνται επενδύσεις σε έμπειρο προσωπικό, μηχανήματα και λοιπές υποδομές για τη ναυπήγηση των πλοίων.

Η βέλτιστη προσέγγιση που εξασφαλίζει τόσο τη βιωσιμότητα των ναυπηγείων όσο και τις ανάγκες του ΠΝ είναι το πρώτο πλοίο να ναυπηγηθεί στο εξωτερικό και τα υπόλοιπα στη χώρα μας. Στο μεσοδιάστημα θα πρέπει τα ναυπηγεία είτε Σκαραμαγκά είτε Ελευσίνας να είναι σε θέση να ναυπηγήσουν πλοία εντός χρονοδιαγράμματος και δίχως υπερβολικές και εξωπραγματικές αυξήσεις του αρχικού κόστους.

Σημειώνεται ότι ο μέσος χρόνος ναυπήγησης και παράδοσης μιας κορβέτας Sigma 10514 στο ΠΝ κυμαίνεται μεταξύ 30 και 32 μηνών συμπεριλαμβανομένου του χρονικού διαστήματος των δοκιμών.

Η ολλανδική πρόταση είναι η πλέον οικονομική και ανταγωνιστική (αφορά το κόστος ναυπήγησης πλοίων) ενώ το συγκριτικό πλεονέκτημα της Damen είναι πως προσφέρει εκτός της ναυπήγησης των νέων κορβετών, ολοκληρωμένο πακέτο τεχνικής υποστήριξης των ολλανδικών «Μ» που όπως όλα δείχνουν θα αποτελέσουν ένα ακόμη απόκτημα του ΠΝ. Τα πλοία έχουν ναυπηγηθεί από τη Damen και η εταιρεία είναι σε θέση να παρέχει μια υποστήριξη που σε άλλη περίπτωση πρέπει να πληρωθεί επιπλέον από το ΠΝ. Ως εκ τούτου, αυτό είναι ένα κύριο και ισχυρό πλεονέκτημα της ολλανδικής πρότασης.

Σε επίπεδο διαμόρφωσης τα πλοία διαθέτουν μια υποδειγματική επιλογή οπλικών συστημάτων και λοιπών αισθητήρων τα οποία τα καθιστούν σύγχρονες και αξιόμαχες ναυτικές πλατφόρμες. Ούτως η άλλως όλες οι ανταγωνιστικές σχεδιάσεις προσφέρουν παρεμφερή τεχνική διαμόρφωση δίχως μεγάλες διαφορές και το σύνολο των προτάσεων κρίνονται ως πολύ καλές.