Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των ελληνικών Μ-270 MLRS συγκαταλέγεται στα πλέον κύρια εξοπλιστικά του Στρατού και ειδικότερα του Πυροβολικού. Το πρόγραμμα έχει διττή σημασία: H πρώτη σχετίζεται με την αναβάθμιση των οχημάτων-εκτοξευτών Μ-270 και η δεύτερη με τα νέα πυρομαχικά σε αντικατάσταση του υφιστάμενου αποθέματος των ρουκετών Μ-26 καθώς και βλημάτων ATACMS (Army Tactical Missile System). Το κόστος του προγράμματος αναμένεται να ξεπεράσει το € 1 δισεκατομμύριο, με βάση την Μελέτη Ολοκληρωμένης Πρότασης Υποπρογράμματος που ανέρχεται στο € 1.081.000.000.
Και τούτο διότι το μεγαλύτερο κόστος αφορά τα νέα πυρομαχικά GMLRS (Guided Multiple Launch Rocket System ) και GMLRS ER (Extended Range). Οι επιτελείς του Πυροβολικού κατέληξαν στο παραπάνω ιλιγγιώδες κόστος με γνώμονα τις τιμές της Lockheed Martin τόσο από ενημερώσεις όσο και από άλλα προγράμματα σε διεθνές επίπεδο και κυρίως από την απαίτηση να ανανεωθεί ένα (1) πραγματικά τεράστιο απόθεμα ρουκετών Μ-26 και των ελληνικών βλημάτων ATACMS. Από το προαναφερθέν ποσό ο εκσυγχρονισμός των εκτοξευτών Μ-270 στο επίπεδο Μ-270Α1 ανέρχεται στα € 250 εκατομμύρια.
Το ερώτημα που τίθεται βέβαια είναι γιατί ο ΕΣ οδηγείται στη μαζική αντικατάσταση όλων των ATACMS και δεν υλοποιεί πρόγραμμα αντίστοιχο του Αμερικανικού Στρατού που περιλαμβάνει επέκταση ορίου ζωής των βλημάτων (SLEP : Service Life Extension Program). Στόχος, μέσω ενός τέτοιου προγράμματος, είναι να μειωθεί το κόστος για την ελληνική πλευρά και παράλληλα το υφιστάμενο απόθεμα βλημάτων ATACAMS να είναι πλήρως αξιόμαχο και λειτουργικό δίχως τη πλήρη απαξίωση του.
Υπενθυμίζουμε ότι ο Αμερικανικός Στρατός πραγματοποίησε μια πολύ ενδιαφέρουσα δοκιμή πιστοποίησης της καλής λειτουργίας παλαιότερων εκδόσεων των τακτικών πυραύλων εδάφους-εδάφους ATACMS. Πρόκειται για μια διαδικασία που γίνεται για όλα τα πυρομαχικά του Αμερικανικού Στρατού, κυρίως των παλαιότερων εκδόσεων, ώστε να διαπιστωθεί αν παραμένουν λειτουργικά. Σε περίπτωση αστοχίας τα πυρομαχικά αποσύρονται.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Αμερικανικού Στρατού οι ATACMS που δοκιμάστηκαν ανήκουν στην παρτίδα παραγωγής του 1995 και είναι οι παλαιότεροι ATACMS στο οπλοστάσιο του Αμερικανικού Στρατού. Πριν τη δοκιμή τα βλήματα τέθηκαν υπό ελεγχόμενη θερμοκρασία, σε χώρο με κλιματιστικό σύστημα. Εκτοξεύτηκαν δύο (2) βλήματα προς δύο (2) διαφορετικές κατευθύνσεις και σε διαφορετικό βεληνεκές. Η δοκιμή ήταν επιτυχημένη και για τα δύο (2) βλήματα.
Υπενθυμίζουμε επίσης ότι ο Αμερικανικός Στρατός υλοποιεί πρόγραμμα επέκταση της επιχειρησιακής ζωής των ATACMS. Το πρόγραμμα αφορά στην εγκατάσταση νέων υπό-συστημάτων, προς αντικατάσταση όσων έχουν πάψει να υποστηρίζονται (κυρίως κινητήρες και συστήματα πλοήγησης), και προσφέρει επιπλέον χρόνια επιχειρησιακής ζωής στα βλήματα. Επίσης, αφορά στην αντικατάσταση των υπό-πυρομαχικών από μονοκόμματη πολεμική κεφαλή και στην ενσωμάτωση πυροκροτητή προσέγγισης για αποτελέσματα επί περιοχής.
Στη περίπτωση της χώρας μας λόγω μεγάλης επιχειρησιακής αναγκαιότητας χρήσης των υπό-πυρομαχικών για προσβολή στρατηγικών στόχων ή τακτικών στόχων (συγκεντρώσεις προσωπικού και υλικού) οφείλουμε να δούμε εάν γίνεται να μην αφαιρεθούν τα υπό-πυρομαχικά αλλά να γίνει αντικατάσταση όσων μερών απαιτούνται (όπως είναι οι κινητήρες και τα συστήματα πλοήγησης).
Το πρόγραμμα SLEP αφορά στην αναβάθμιση των πυραύλων MGM-140A Block.1 (M-39) και MGM-140B Block.1A (M-39A1) σε M-57E1 ATACMS Unitary. Και από τις δύο (2) εκδόσεις του πυραύλου αφαιρούνται τα υπό-πυρομαχικά κατά προσωπικού/αντιαρματικά (950 και 275 Μ-74 αντίστοιχα) και ενσωματώνεται τη μονοκόμματη, διατρητική πολεμική κεφαλή θραυματοποίησης WDU-18/B (των βλημάτων Harpoon). Επίσης, τα αναβαθμισμένα βλήματα ενσωματώνουν πυροκροτητή προσέγγισης για πλήγματα περιοχής, εκτός από σημείου.
Άλλες βελτιώσεις αφορούν στην εγκατάσταση νέων συστημάτων και λογισμικού προήγησης και καθοδήγησης (συνδυασμός IMU/GPS) καθώς και νέο κινητήρα, με αποτέλεσμα την αύξηση του μέγιστου βεληνεκούς στα 300 χιλιόμετρα (τα βλήματα MGM-140A Block.1 έχουν μέγιστο βεληνεκές 128 χιλιόμετρα, ενώ τα MGM-140B Block.1A) έχουν μέγιστο βεληνεκές 165 χιλιόμετρα). Ουσιαστικά, το πρόγραμμα SLEP/αναβάθμισης μετατρέπει τα βλήματα MGM-140A Block.1 και MGM-140B Block.1A σε MGM-168 Block.4A.