Ο Αμερικανός Πρόεδρος κατέθεσε το αίτημα του (προσχέδιο) για τον αμυντικό προϋπολογισμό της χώρας για το Οικονομικό Έτος 2023. Οι αιτούμενες συνολικές δαπάνες είναι της τάξεως των $ 813 δισεκατομμυρίων, κάτι που συνιστά νέο ρεκόρ για καιρό ειρήνης. Από τα $ 813 δισεκατομμύρια τα $ 773 δισεκατομμύρια προορίζονται για το Υπουργείο Άμυνας και $ 40 δισεκατομμύρια αφορούν προγράμματα που σχετίζονται με την άμυνα, αλλά διαχειρίζονται άλλοι δημόσιοι φορείς. Όπως σε κάθε προσχέδιο προϋπολογισμού έτσι και σ’ αυτό υπάρχουν αιτήματα για αποσύρσεις οπλικών συστημάτων και την απόκτηση νέων. Να σημειωθεί ότι η έγκριση του προσχέδιου του προϋπολογισμού και η απόφαση απόσυρσης οπλικών συστημάτων απαιτεί την έγκριση του Κογκρέσου.

Για το 2023 το Αμερικανικό Ναυτικό θέλει να παροπλίσει εννέα (9) πλοία LCS (Littoral Combat Ship) κλάσης «Freedom» και να καταργήσει ολοκληρωτικά από τα υπόλοιπα τη δυνατότητα εκτέλεσης ανθυποβρυχιακών αποστολών, επικαλούμενο τη σχέση κόστους-απόδοσης της συγκεκριμένης διαμόρφωσης. Σύμφωνα με την αμερικανική ιστοσελίδα «DefenceNews» υπάρχουν φήμες που θέλουν το Αμερικανικό Ναυτικό να επιθυμεί την απόσυρση του συνόλου των πλοίων κλάσης «Freedom», χωρίς όμως να υπάρχει δήλωση ή επιβεβαίωση από το Ναυτικό. Εφόσον το Κογκρέσο εγκρίνει την απόσυρση των εννέα (9) LCS κλάσης «Freedom», σε υπηρεσία θα παραμείνουν έξι (6), εκ των οποίων κανένα σε ενεργή υπηρεσία, καθώς βρίσκονται σε διάφορες φάσεις ναυπήγησης και αναμένουν λύση στο τεχνικό πρόβλημα με το σύστημα εναλλαγής της πρόωσης.

Αρχικά τα LCS θα διαμορφώνονταν ανάλογα με την αποστολή (πόλεμος επιφανείας, ναρκοπόλεμος και ανθυποβρυχιακός πόλεμος). Ωστόσο, μόνο ο εξοπλισμός πολέμου επιφανείας είναι πλήρως διαθέσιμος σήμερα. Ο εξοπλισμός ναρκοπολέμου είναι μερικώς διαθέσιμος, ενώ ο κύριος ανθυποβρυχιακός εξοπλισμός, δηλαδή το συρόμενο σόναρ πολλαπλών λειτουργιών SQQ-89, αντιμετωπίζει τεχνικά προβλήματα. Αρχικά, το σόναρ έπρεπε να είναι διαθέσιμο επιχειρησιακά το 2016, αλλά πλέον αναμένεται να είναι διαθέσιμο εντός του 2022, αν όλα πάνε καλά. Τα προβλήματα στον ανθυποβρυχιακό εξοπλισμό των LCS ήταν ένας από τους κύριους λόγους που το Αμερικανικό Ναυτικό αποφάσισε οι νέες φρεγάτες κλάσης «Constellation» να ενσωματώνουν σόναρ τρόπιδας.

Κατά τα λοιπά, το Αμερικανικό Ναυτικό, για το 2023, θέλει εννέα (9) καινούργια πλοία και να αποσύρει 24 εν υπηρεσία. Επίσης, θέλει F/A-18 Super Hornet και λιγότερα, σε σχέση με το 2022, F-35C Lightning II. Σε επίπεδο προσωπικού, ζητά τη μείωση του κατά 10.000 άτομα σε διάστημα πενταετίας. Η βασικές αρχές που διέπει τον προϋπολογισμό του Ναυτικού για το 2023 είναι η έμφαση στα υποβρύχια κλάσης «Columbia», η άμεση αύξηση της ετοιμότητας/διαθεσιμότητας και η μεσοπρόθεσμη αύξηση της ισχύος πυρός. Να σημειωθεί ότι για το 2022 το Ναυτικό είχε ζητήσει οκτώ (8) νέα πλοία, αλλά το Κογκρέσο ενέκρινε περισσότερα (13 συνολικά πλοία). Σήμερα το Αμερικανικό Ναυτικό έχει σε υπηρεσία 298 πολεμικά πλοία και ο σχεδιασμός αναφέρει δύναμη 280 πολεμικών πλοίων το 2027.

Τα 24 πλοία που προτείνει να αποσύρει το Αμερικανικό Ναυτικό είναι εννέα (9) LCS κλάσης «Freedom», πέντε (5) «Ticonderoga», τέσσερα (4) πλοία αμφίβιων επιχειρήσεων κλάσης «Whidbey Island», δύο (2) επιθετικά υποβρύχια και τέσσερα (4) πλοία υποστήριξης. Από τα 24 πλοία, τα 16 δεν έχουν εξαντλήσει το όριο επιχειρησιακής τους ζωής. Σύμφωνα με το αιτιολογικό σημείωμα του Ναυτικού, η απόσυρση των 24 πλοίων θα επιφέρει εξοικονόμηση πόρων της τάξεως των $ 3,6 δισεκατομμυρίων σε διάστημα πέντε (5) ετών. Το Ναυτικό θέλει να τερματίσει την παραγωγή του F/A-18 Super Hornet το 2023, κάτι που ήθελε να κάνει το 2022, αλλά το Κογκρέσο αρνήθηκε να εγκρίνει. Επίσης θέλει εννέα (9) F-35C (το 2022 το Κογκρέσο ενέκρινε την προμήθεια 15), πέντε (5) E-2D Advanced Hawkeye καθώς και τέσσερα (4) F-35C, 15 F-35B, πέντε (5) KC-130J και 10 CH-53K King Stallion για τους Πεζοναύτες.

Η Αμερικανική Αεροπορία ζητά την απόσυρση 150 αεροσκαφών, μεταξύ των οποίων A-10 Thunderbolt II, F-22A Raptor, T-1 Jayhawk και KC-135 Stratofortress. Επίσης θέλει λιγότερα F-35A και ελικόπτερα έρευνας και διάσωσης μάχης HH-60W Jolly Green II. Αυξημένες είναι οι απαιτήσεις δαπάνης για το πρόγραμμα ανάπτυξης νέου στρατηγικού βομβαρδιστικού B-21 Raider, το πρόγραμμα ανάπτυξης υπερηχητικών όπλων, το πρόγραμμα ανάπτυξης του νέου μαχητικού αεροσκάφους NGAD (Next Generation Air Dominance) και το πρόγραμμα αντικατάστασης των E-8 JSTARS και E-3 Sentry. Για το 2023 η Αμερικανική Αεροπορία θέλει να αποσύρει 21 A-10 Thunderbolt II της Εθνικής Φρουράς και να τα αντικαταστήσει από ισάριθμα F-16. Υπενθυμίζουμε ότι το 2022 η Αμερικανική Αεροπορία ήθελε να αποσύρει 42 A-10, αλλά το Κογκρέσο αρνήθηκε.

Επίσης, η Αεροπορία θέλει να αποσύρει 33 από τα 36 F-22 Block.20, τα οποία χρησιμοποιούνται κυρίως για εκπαιδευτικούς σκοπούς και όχι για επιχειρήσεις. Σύμφωνα με το αιτιολογικό σημείωμα, η επαναφορά των αεροσκαφών αυτών σε μάχιμη κατάσταση θα απαιτήσει δαπάνη $ 1,8 δισεκατομμυρίων και οκτώ (8) χρόνια εργασιών. Η απόσυρση τους θα εξοικονομήσει $ 1,5 δισεκατομμύρια, τα οποία θα διατεθούν για την αναβάθμιση των F-35 και των F-22. Επίσης, η Αεροπορία θέλει να αποσύρει 100 από τα 300 MQ-9 Reaper και να τα διαθέσει σε άλλες αμερικανικές δημόσιες υπηρεσίες, όπως είναι η CIA και το FBI. Το 2023 η Αεροπορία θέλει να αποσύρει οκτώ (8) E-8 JSTARS (Joint Surveillance Target Attack Radar System) και άλλα τέσσερα (4) το 2024 (τέσσερα αεροσκάφη θα αποσυρθούν το 2022).

Ως προς τα E-3, η Αεροπορία θέλει να αποσύρει 15 από τα 31 εν υπηρεσία αεροσκάφη εντός του 2023 και να «τρέξει» το πρόγραμμα αντικατάστασης τους με νέο αεροσκάφος. Επίσης θέλει να αποσύρει 10 C-130H Hercules (με παράλληλη αγορά νεότερων C-130J), 50 από τα 177 εκ υπηρεσία εκπαιδευτικά αεροσκάφη T-1 Jayhawk και 13 αεροσκάφη εναέριου ανεφοδιασμού KC-135. Από την άλλη, η Αεροπορία θέλει να δαπανήσει $ 2,7 δισεκατομμύρια για την προμήθεια 24 F-15EX, διπλάσιος αριθμός σε σχέση με τα 12 που ζήτησε να αποκτήσει το 2022 (το Κογκρέσο ενέκρινε τελικά την απόκτηση 17 F-15EX για το 2022). Επίσης, θέλει να αποκτήσει 33 νέα μαχητικά αεροσκάφη F-35A, αντί των 48 που ζήτησε για το έτος 2022.