Σύμφωνα με δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας «Daily Mail» (δείτε ΕΔΩ), το οποίο υπογράφει ο συντάκτης Mark Nicol, η Βρετανική Αεροπορία (RAF) σχεδιάζει την πρόωρη απόσυρση των 14 μεταφορικών αεροσκαφών C-130J-30 Super Hercules που διατηρεί σε υπηρεσία και τα οποία χρησιμοποιήθηκαν εκτεταμένα από τις Ειδικές Δυνάμεις της χώρας στον πόλεμο κατά του ISIS. Η απόφαση της απόσυρσης τους δεν έχει να κάνει με τις ικανότητες των αεροσκαφών, αλλά με την πολιτική εξοικονόμησης δαπανών του βρετανικού Υπουργείου Άμυνας. Σε επιχειρησιακό επίπεδο, τις αποστολές των C-130J-30 θα αναλάβουν τα 20 μεγαλύτερα A-400M Atlas που βρίσκονται σε υπηρεσία (αναμένεται να παραληφθούν άλλα δύο). Σύμφωνα με το δημοσίευμα η απόσυρση των C-130J-30 δεν είναι η μόνη περικοπή που αναμένεται να καταγραφεί στην ετήσια ολοκληρωμένη έκθεση (Integrated Review) της βρετανικής κυβέρνησης για τις αμυντικές δαπάνες, η οποία αναμένεται να δημοσιοποιηθεί εντός του Μαρτίου.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα της «Daily Mail» οι περικοπές θα περιλαμβάνουν την απόσυρση των 14 C-130J-30, τη μείωση της οροφής των αρμάτων μάχης Challenger-2 (διαβάστε τη σχετική ανάρτηση μας ΕΔΩ) και συνολικά των τεθωρακισμένων οχημάτων, την απόσυρση μαχητικών αεροσκαφών και τη μείωση της οροφής του προσωπικού κατά 10.000 ένστολους, παρά τις ελλείψεις που αντιμετωπίζει ο Βρετανικός Στρατός και ιδιαίτερα το Πυροβολικό (διαβάστε τη σχετική ανάρτηση μας ΕΔΩ). Το ζήτημα έχει προκαλέσει αντιδράσεις στη Μεγάλη Βρετανία. Μάλιστα ο βουλευτής και Πρόεδρος της Επιτροπής Άμυνας της Βουλής των Κοινοτήτων, Tobias Ellwood, δήλωσε ότι έστειλε επιστολή στο Υπουργό Άμυνας, Ben Wallace, με την οποία του εκφράζει τη μεγάλη του ανησυχία για την κίνηση αυτή, τη στιγμή μάλιστα που μόλις το 2019 το Υπουργείο Άμυνας είχε δηλώσει ότι τα 14 C-130J-30 θα αναβαθμιστούν και θα παραμείνουν σε υπηρεσία μέχρι το 2035.
Συνεπώς, η απόσυρση των αεροσκαφών θα επιτρέψει την εξοικονόμηση τόσο των δαπανών λειτουργίας τους όσο και αυτών της αναβάθμισης τους, η οποία είναι αναγκαία έτσι ώστε να παραμείνουν σε υπηρεσία μέχρι το 2035. Θα πρέπει επίσης να συνυπολογιστεί και το όφελος από τα έσοδα της πώλησης τους σε τρίτες χώρες (επτά από τα 10 C-130J πωλήθηκαν έναντι $ 65 εκατομμυρίων έκαστο). «Η απόσυρση των αεροσκαφών, 14 χρόνια πριν από το προβλεπόμενο έτος θα είναι σοβαρό στρατηγικό λάθος … το C-130J προσφέρει σημαντικά επιχειρησιακά πλεονεκτήματα: Είναι ελαφρύτερο, πιο ευέλικτο, καλύτερα προστατευμένο και μπορεί να προσγειωθεί και να απογειωθεί σε εχθρικό περιβάλλον πιο αποτελεσματικά σε σχέση με το A400M», αναφέρει στην επιστολή του ο Tobias Ellwood. «Το Υπουργείο Άμυνας σκέφτεται να αποσύρει αεροπλάνα που οι ΗΠΑ, η Αυστραλία, η Νέα Ζηλανδία και η Γαλλία αγοράζουν», σχολιάζει από την πλευρά της η «Daily Mail».
Υπενθυμίζουμε ότι η Μεγάλη Βρετανία είχε προμηθευτεί συνολικά 24 C-130J Super Hercules, εκ των οποίων 10 της έκδοσης C-130J και 14 της έκδοσης C-130J-30 αυξημένης μεταφορικής ικανότητας. Τα 10 της έκδοσης C-130J αποσύρθηκαν και πωλήθηκαν με την έλευση των A-400M Atlas. Αρχικά ενδιαφέρον είχε δείξει η Γαλλία, αλλά το τίμημα των $ 650 εκατομμυρίων που ζήτησε το Λονδίνο κρίθηκε υπερβολικό από το Παρίσι. Τελικά, δύο (2) αεροσκάφη αγόρασε το Μπαγκλαντές το 2018 και άλλα τρία (3) το 2019, ενώ δύο (2) αεροσκάφη αγοράστηκαν από το Μπαχρέιν το 2018. Για τα εναπομείναντα τρία (3) C-130J δεν υπάρχει ενημέρωση αν πωλήθηκαν ή αν παραμένουν στην κατοχή της Μεγάλης Βρετανίας. Σε κάθε περίπτωση, κατά την άποψη μας, αν η Μεγάλη Βρετανία αποφασίσει να αποσύρει τελικά τα 14 C-130J-30 είναι μια καλή ευκαιρία για την Ελλάδα, αν βέβαια το κόστος είναι λογικό, να κινηθεί για την απόκτηση τους με στόχο την αντικατάσταση των εν υπηρεσία C-130B/H Hercules.