Το Patriot είναι ένα αντιαεροπορικό σύστημα μεγάλου βεληνεκούς, παντός καιρού, το οποίο έχει σχεδιαστεί να αναχαιτίζει βαλλιστικά βλήματα, βλήματα cruise και μαχητικά αεροσκάφη νέας γενιάς. Κατασκευάζεται από τις αμερικανικές εταιρίες Raytheon και Lockheed Martin Missiles and Fire Control. Η διαμόρφωση PAC-3 με βλήματα PAC-2 GEM, την οποία έχει επιλέξει η Ελλάδα, χρησιμοποιήθηκε αποτελεσματικά κατά την διάρκεια της επιχείρησης “Iraqi Freedom” όπου αναχαίτισε ιρακινά βλήματα εδάφους-εδάφους. Η ιστορία του Patriot ξεκινά κάπου στα μέσα της δεκαετίας του ’60 υπό την ονομασία Army Air Defense System for the 1970s (AADS-70s), η οποία λίγο αργότερα άλλαξε σε Surface-to-Air Missile, Development (SAM-D). Το 1976 έλαβε την οριστική του ονομασία (Patriot Air Defence Missile System) οπότε και ξεκίνησε η πλήρης μηχανολογική ανάπτυξή του. Η ανάπτυξη του Patriot ολοκληρώθηκε το 1984 ως ένα συμβατικό αντιαεροπορικό σύστημα. Το 1988 όμως στα πλαίσια του προγράμματος αναβάθμισης PAC-1 το σύστημα απόκτησε και αντιπυραυλικές ικανότητες. Σήμερα η πλέον εξελιγμένη διαμόρφωση του συστήματος ονομάζεται PAC-3. Σε υπηρεσία το σύστημα Patriot αντικατέστησε τα συστήματα Nike-Hercules (US Air Force) και Hawk (US Army).

Το βλήμα του Patriot είναι εφοδιασμένο με το σύστημα καθοδήγησης TVM (track-via-missile). Εντολές διόρθωσης πορείας μπορούν να μεταβιβαστούν στο TVM μέσω του κέντρου ελέγχου εμπλοκής ή AN/MSQ-104 Engagement Control Centre (ECC). Το σύστημα πρόσκτησης στόχου του βλήματος ενεργοποιείται κατά την τερματική φάση και διαβιβάζει τα δεδομένα, μέσω του TVM και του επίγειου ραντάρ, στο AN/MSQ-104 ECC για την τελική διόρθωση της πορείας, εάν αυτό είναι απαραίτητο βέβαια. Οι όποιες νέες εντολές για την διόρθωση της πορείας του βλήματος μεταβιβάζονται στο ίδιο το βλήμα μέσω του διαύλου MTCU (Missile Track Command Uplink). Πίσω από το τμήμα τερματικής καθοδήγησης βρίσκεται το τμήμα της πολεμικής κεφαλής υψηλής εκρηκτικότητας (ΗΕ = High Explosive) και βάρους 90 κιλών. Το μέγιστο βεληνεκές του βλήματος είναι 70 km και το μέγιστο ύψος εμπλοκής μεγαλύτερο των 24 km. Ο ελάχιστος χρόνος πτήσης του βλήματος είναι τα εννέα δευτερόλεπτα, όσα δηλαδή χρειάζεται η πολεμική κεφαλή για να ενεργοποιηθεί ενώ ο μέγιστος χρόνος πτήσης είναι της τάξεως των 210 δευτερολέπτων, όσο δηλαδή χρειάζεται το βλήμα για να φτάσει στο μέγιστο βεληνεκές.
Στα πλαίσια συνεχούς βελτίωσης του συστήματος η Raytheon έχει αναπτύξει το βελτιωμένο βλήμα PAC-2 GEM, το οποίο ενσωματώνει νέο πυροκροτητή καθώς και έναν ταλαντωτή θορύβου, ο οποίος αυξάνει την ευαισθησία του ερευνητή προς τους στόχους με μικρή διατομή ραντάρ (δηλαδή με μικρό ίχνος στο ραντάρ όπως είναι τα βλήματα cruise και τα βαλλιστικά βλήματα). Τα πρώτα βελτιωμένα βλήματα παραδόθηκαν στις ΗΠΑ το Νοέμβριο 2002. Συνολικά οι ΗΠΑ παρέλαβαν 230 νέα βλήματα ενώ άλλα 376 αναβαθμίζονται σ’ αυτό το επίπεδο.
Το νέο βλήμα PAC-3 παρουσιάζει αυξημένη αποτελεσματικότητα εναντίον τακτικών βαλλιστικών πυραύλων και πυραύλων cruise. Το PAC-3 φέρει έναν νέο ερευνητή χιλιομετρικού κύματος, ο οποίος κατασκευάζεται από την Boeing και λειτουργεί στη ζώνη συχνοτήτων Ka. Το βλήμα καταστρέφει τον στόχο με κινητική ενέργεια, η οποία δημιουργείται αφού βλήμα και στόχος συγκρούονται μετωπικά. Με άλλα λόγια το βλήμα υπολογίζει την πορεία του στόχου, μέσω αλγόριθμων, και ίπταται με τέτοιο τρόπο ώστε να συναντήσει τον στόχο μετωπικά. Εξίσου σημαντική καινοτομία αποτελεί και το γεγονός ότι κάθε εκτοξευτήρας M-901 του συστήματος Patriot μπορεί να δεχθεί 16 βλήματα PAC-3 αντί των τεσσάρων PAC-1/-2/-2 GEM. Η ανάπτυξη του PAC-3 ολοκληρώθηκε το 1999 και τα πρώτα βλήματα παραδόθηκαν τον Σεπτέμβριο 2001. Το PAC-3 χρησιμοποιήθηκε στην επιχείρηση “Iraqi Freedom”.


Συνολικά έχουν αναπτυχθεί επτά εκδόσεις του βλήματος ΜΙΜ-104: ΜΙΜ-104A για τυπική αντιαεροπορική χρήση, MIM-104B ASOJ (Anti Stand-Off Jammer) ή SOJC (Standoff Jammer Countermeasures) με αυξημένη ανθεκτικότητα κατά ηλεκτρονικών παρεμβολών, MIM-104C ΡAC-2 για αναχαίτιση βαλλιστικών πυραύλων, MIM-104D PAC-2 GEM (βελτιωμένο MIM-104C Pac-2 βλήμα), MIM-104E PAC-2 GEM/C (ή GEM+) και MIM-104E PAC-2 GEM/T (ή GEM+) για εμπλοκή βλημάτων cruise (GEM/C = GEM/Cruise) και τακτικών βαλλιστικών βλημάτων (GEM/Τ = GEM/Tactical Ballistic Missiles) αντίστοιχα και MIM-104F PAC-3 σε τέσσερεις διαμορφώσεις (Configuration-1/-2/-2+/-3). Σύμφωνα με πληροφορίες η Ελλάδα διατηρεί απόθεμα βλημάτων εκ των οποίων είναι της έκδοσης MIM-104A και της έκδοσης ΜΙΜ-104D PAC-2 GEM. Τα βλήματα αξιοποιούνται από 36 εκτοξευτές οργανωμένες σε έξι πυροβολαρχίες.
Εκτός του βλήματος μια ολοκληρωμένη πυροβολαρχία Patriot αποτελείται από 4-6 σταθμούς εκτόξευσης Μ-901, ένα κέντρο ελέγχου εμπλοκής AN/MSQ-104 ECC, ένα ραντάρ AN/MPQ-53, ένα σύνολο κεραιών OE-349 Antenna Mast Group (AMG), τον σταθμό ηλεκτρικής ενέργειας ΕΡΡ-ΙΙΙ (Electrical Power Plant-III) και ένα κέντρο συντονισμού πληροφοριών (ICC = Information Coordination Centre) για τον συντονισμό των πυρών της πυροβολαρχίας. Ο σταθμός εκτόξευσης Μ-901, διατηρεί αποθηκευμένα, μεταφέρει και εκτοξεύει τα βλήματα. Κάθε εκτοξευτής φέρει τέσσερα βλήματα PAC-1/-2/-2 GEM ή 16 βλήματα PAC-3. Το σύστημα είναι τηλεχειριζόμενο μέσω διαύλου ή data link οπτικής ίνας από το κέντρο ελέγχου εμπλοκής AN/MSQ-104 ECC, το οποίο διαβιβάζει τα δεδομένα στο βλήμα πριν και μετά την εκτόξευση αλλά και κατά την διάρκεια της πτήσης. Είναι τοποθετημένο σε τρέιλερ τύπου Μ-860 το οποίο ρυμουλκείται από όχημα τύπου M-983 “Dragon Wagon” HEMTT (Heavy Expanded Mobility Tactical Truck)
Το κέντρο ελέγχου εμπλοκής AN/MSQ-104 ECC είναι το μόνο επανδρωμένο υπό-σύστημα του Patriot. To AN/MSQ-104 ECC επικοινωνεί με όλα τα άλλα υπό-συστήματα του Patriot, με άλλες πυροβολαρχίες και με την ανώτερη ιεραρχία. Κάθε AN/MSQ-104 ECC επανδρώνεται από τρία άτομα, οι οποίοι έχουν στην διάθεση τους δύο οθόνες και έναν σταθμό επικοινωνιών με τρία τερματικά. Το σύστημα είναι τοποθετημένο επί οχήματος τύπου M-927 Cargo Truck των πέντε τόνων ή επί οχήματος τύπου Light/Medium Tactical Vehicle (L/MTV) Cargo Truck. Τα σημαντικότερα υπό-συστήματα του AN/MSQ-104 ECC είναι ο ψηφιακός υπολογιστής ελέγχου όπλου (WCC = Weapons Control Computer), ο τερματικός σταθμός του διαύλου επικοινωνίας (DLT = Data Link Terminal) ο οποίος συνδέει το AN/MSQ-104 ECC με τους εκτοξευτές, η κεραία UHF, το κανάλι υποδοχής δεδομένων RLRIU (Routing Logic Radio Interface Unit) και οι δύο σταθμοί εργασίας (κονσόλες). Το AN/MSQ-104 ECC διαθέτει κλιματισμό ενώ προστατεύεται από ραδιολογικές, βιολογικές, χημικές ουσίες και από ηλεκτρομαγνητικούς παλμούς.

To ραντάρ AN/MPQ-53 είναι διάταξης φάσης, λειτουργεί στη ζώνη συχνοτήτων G (4-6 GHz) και εκτελεί τις διαδικασίες έρευνας, ανίχνευσης στόχου, πρόσκτησης και αναγνώρισης στόχους, καθοδήγησης του βλήματος καθώς και διαδικασίες ηλεκτρονικών αντί-αντιμέτρων (ECCM = Electronic Counter-Counter Measures). Όπως στην περίπτωση των σταθμών εκτόξευσης Μ-901, το ραντάρ AN/MPQ-53 είναι τοποθετημένο σε τρέιλερ Μ-860 το οποίο ρυμουλκείται από όχημα M-983 “Dragon Wagon” HEMTT. Το ραντάρ ελέγχεται, μέσω καλωδίου, από το σύστημα WCC. Το μέγιστο βεληνεκές του ραντάρ είναι 100 km, έχει την δυνατότητα ανίχνευσης 100 στόχων ενώ μπορεί να καθοδηγήσει ταυτόχρονα εννέα βλήματα. Η εμπλοκή ενός στόχου μπορεί να πραγματοποιηθεί αυτόματα ή ημί-αυτόματα. Μόλις αποφασιστεί η εμπλοκή ενός στόχου το AN/MSQ-104 ECC επιλέγει τον σταθμός εκτόξευσης και μεταβιβάζει τα δεδομένα στο επιλεγμένο βλήμα. Το βλήμα εκτοξεύεται και καθοδηγείται προς τον στόχο από το ραντάρ AN/MPQ-53.
Στην τερματική φάση ενεργοποιείται το σύστημα TVM και το βλήμα κατευθύνεται προς τον στόχο. Λίγο πριν την πρόσκρουση πυροδοτείται ο πυροκροτητής και ακολουθεί η έκρηξη της πολεμικής κεφαλής. Θα πρέπει ωστόσο να σημειώσουμε ότι στην έκδοση PAC-3 το ραντάρ AN/MPQ-53 έχει αντικατασταθεί από το βελτιωμένο AN/MPQ-65. Το AN/MPQ-65 ενσωματώνει και δεύτερο σωλήνα TWT (Traveling Wave Tube), η χρήση του οποίου επιτυγχάνει βελτιωμένες επιδόσεις στους τομείς της έρευνας και ανίχνευσης. Το σύνολο κεραιών OE-349 AMG είναι εγκαταστημένο επί οχήματος M-927 Cargo Truck των πέντε τόνων και αποτελείται από τέσσερις κεραίες ισχύος 4 kW σε δύο ζεύγη τοποθετημένα σε τηλεχειριζόμενους ιστούς. Τέλος, ο σταθμός ΕΡΡ-ΙΙΙ παράγει την απαιτούμενη ενέργεια που χρειάζεται το σύστημα Patriot. Αποτελείται από δύο πετρελαιοκινητήρες ισχύος 150 kW με 567,8 λίτρα διαθέσιμο καύσιμο. Ο σταθμός ΕΡΡ-ΙΙΙ είναι τοποθετημένος σε όχημα M-983 HEMTT.
Tα νέα δεδομένα: Εκσυγχρονισμός του λογισμικού
Αυτό αφορά στην εγκατάσταση και ενσωμάτωση όλων των τροποποιήσεων του ηλεκτρονικού εξοπλισμού, καθώς και τον λειτουργικό έλεγχο του συστήματος μέσω του αναβαθμισμένου λογισμικού στην πλέον σύγχρονη έκδοσή του για τα κέντρα ελέγχου, συντονισμού και επικοινωνιών, σε όλα τα ελληνικά Patriot. Να σημειωθεί ότι το πρόγραμμα δεν περιλαμβάνει αναβάθμιση των πυραύλων ή των ραντάρ. Συνεπώς σε δεύτερο χρόνο απαιτείται ένα πιο διευρυμένο πρόγραμμα αναβάθμισης. Χαρακτιρηστικό παράδειγμα είναι το αμερικανικό πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των Patriot. Συνεπώς, το ελληνικό πρόγραμμα της μερικής αναβάθμισης και υλοποιείται αξιοποιώντας αντισταθμιστικά οφέλη από την αρχική σύμβαση μεταξύ της ΠΑ και της Raytheon στα πλαίσια της αγοράς των Patriot. Αποτελεί δε συνέχεια της εκτεταμένης συμμετοχής που είχε η IDE στην εγχώρια συμπαραγωγή η οποία έγινε με μεγάλη επιτυχία. Δεδομένων των ελληνικών εξελίξεων, στο πρόγραμμα αναβάθμισης των Patriot, θεωρούμε χρήσιμο να παρουσιάζουμε το αμερικανικό πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των Patriot, το οποίο είναι ριζικό και παρέχει νέες δυνατότητες στα συστήματα.
Το αμερικανικό πρόγραμμα περιλαμβάνει την εγκατάσταση νέων ηλεκτρονικών υπολογιστών ελέγχου πυρός, νέων συστημάτων επικοινωνιών, νέων ραντάρ, νέου περιβάλλοντος διασύνδεσης χειριστή-συστήματος και νέους πυραύλους. Η τελευταία μεγάλη αναβάθμιση των Patriot ήταν το πρόγραμμα PAC-3 (Patriot Advanced Capability-3), το οποίο ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του 1990 και αφορούσε στην υιοθέτηση νέων πυραύλων, σε βελτιώσεις στο Κέντρο Διοίκησης και Ελέγχου και στην εγκατάσταση νέου λογισμικού. Η επόμενη αναβάθμιση αφορούσε μόνο τους πυραύλους με την υιοθέτηση του ικανότερου PAC-3 MSE (Missile Segment Enhancement), το οποίο έχει μεγαλύτερο βεληνεκές και είναι πιο ευέλικτο, λόγω του ισχυρότερου κινητήρα που ενσωματώνει και των μεγαλύτερων πτερυγίων ελέγχου πτήσης. Ωστόσο, οι περιορισμοί του ραντάρ δεν επιτρέπει στα PAC-3 MSE να δράσουν στο όριο του επιχειρησιακού τους φακέλου. Το αμερικανικό πρόγραμμα αναβάθμισης ονομάζεται PDB8 (Post-Deployment Build 8) και αφορά, μεταξύ άλλων, στην υιοθέτηση νέου ραντάρ το οποίο θα επιτρέψει στα PAC-3 MSE να εκμεταλλευτούν στο ακέραιο τις δυνατότητες τους.
Συγκεκριμένα, το ραντάρ AN/MPQ-65 θα αναβαθμιστεί στο επίπεδο AN/MPQ-65A με 30% περισσότερη εμβέλεια, πολλαπλάσια ταχύτητα επεξεργασίας δεδομένων και αυξημένη αξιοπιστία. Τα μηχανικά μέρη του θα μειωθούν με αποτέλεσμα η συντήρηση και υποστήριξη του να είναι οικονομικότερη. Επίσης θα είναι ανθεκτικότερο σε περιπτώσεις ηλεκτρονικών επιθέσεων. Επίσης το πρόγραμμα PDB8 περιλαμβάνει και την εγκατάσταση της νέα οθόνης) απεικόνισης δεδομένων WMI (Warfighter Machine Interface, η οποία χρησιμοποιεί έγχρωμες τρισδιάστατες (3D) ενδείξεις με αποτέλεσμα να σημειώνεται κατακόρυφη αύξηση της αντίληψης της τακτικής κατάστασης. Με τις παλαιές οθόνες ο χειριστής θα πρέπει να επιλέξει μεταξύ 100 κατηγοριών (Tab) για να βρει την πληροφορία που θέλει, να την εντυπώσει στη μνήμη του και στη συνέχεια να ψάχνει να βρει μια άλλη πληροφορία. Για παράδειγμα, σήμερα ένας χειριστής, για να προσδιορίσει εάν ένα (1) αεροσκάφος πετά στο σωστό ύψος και μέσα σ’ ένα αεροδιάδρομο ασφαλείας, θα πρέπει να αναζητήσει τη συγκεκριμένη κατηγορία και να περιηγηθεί στα δεδομένα που έχουν αποθηκευτεί στη συγκεκριμένη κατηγορία μέχρι να βρει την πληροφορία που θέλει. Η διαδικασία αυτή, για έναν έμπειρο χειριστή, απαιτεί χρόνο της τάξεως των 35-40 δευτερολέπτων.
Με τις οθόνες WMI ο χειριστής δεν έχει παρά να μεγεθύνει, δια δακτύλου, σαν σε οθόνη αφής, το ίχνος του αεροσκάφους για να δει, σε τρισδιάστατη απεικόνιση, και από οποιαδήποτε γωνία θέλει, εάν το αεροσκάφος πετά εντός ή εκτός του αεροδιαδρόμου ασφαλείας ή που ακριβώς πετά. Η διαδικασία αυτή απαιτεί μόλις 1-2 δευτερόλεπτα. Τέλος, ένα άλλο κρίσιμο σημείο της αναβάθμισης, που ονομάζεται CCMP1 (Combined Crypto Modernization Phase 1), αφορά στην εγκατάσταση νέων router και συνδέσεων για ασφαλή διαβίβαση δεδομένων και επικοινωνία BLOS (Beyond Line of Sight).
Ο Αμερικανικός Στρατός τον Δεκέμβριο του 2024 ανακοίνωσε ότι οι επιχειρησιακές δοκιμές του αντιαεροπορικού συστήματος Patriot και του νέου ραντάρ GhostEye ή LTAMDS (Lower Tier Air and Missile Defense Sensor), που πραγματοποιήθηκαν το Νοέμβριο, ήταν απολύτως επιτυχημένες και τα δύο συστήματα λειτούργησαν αρμονικά, χωρίς πρόβλημα και σύμφωνα με τις επιχειρησιακές προσδοκίες. Οι δοκιμές έγιναν από την 3-43 Μοίρα Αντιαεροπορικής Άμυνας του Αμερικανικού Στρατού, σε συνεργασία με τη Διοίκηση Δοκιμών και Αξιολογήσεων του Αμερικανικού Στρατού και στελεχών της Raytheon. Στη διάρκεια των δοκιμών το LTAMDS εντόπισε, ανίχνευση και κατηγοριοποίησε επιτυχών απειλή βαλλιστικού πυραύλου μικρού βεληνεκούς και χαμηλά ιπτάμενου πυραύλου Cruise.
Από την πλευρά των Patriot, στις δοκιμές χρησιμοποιήθηκαν πύραυλοι PAC-3 MSE (Patriot Advanced Capability-3 Missile Segment Enhancement) και CRI (Cost Reduction Interceptor). Το ραντάρ GhostEye αναπτύχθηκε κατόπιν σχετικής απαίτησης του Αμερικανικού Στρατού για την αντικατάσταση των ραντάρ AN/MPQ-53/65 των Patriot. Πρόκειται για ραντάρ τεχνολογίας AESA με ικανότητα έρευνας και εντοπισμού σ’ ολόκληρο το τόξο των 360ο (σε τρείς δέσμες μεγέθους 120ο έκαστη) η χρήση του οποίου αυξήσει σε μεγάλο βαθμό τις ικανότητες των Patriot. Για την κατασκευή του χρησιμοποιείται Νιτρίδιο του Γαλλίου, μια ουσία η οποία έχει την ιδιότητα να αυξάνει την ευαισθησία του ραντάρ και την ικανότητα του να εντοπίζει απειλές. Οι διαστάσεις της κεραίας είναι ίδιες με τις διαστάσεις της κεραίας του AN/MPQ-65. Μια μικρότερη έκδοση του GhostEye είναι και το ραντάρ μέσου βεληνεκούς GhostEye-MR (Medium Range), το οποίο αναπτύχθηκε για τα αντιαεροπορικά συστήματα NASAMS.
Τέλος αξίζει να αναφερθεί πως ο Αμερικανικός Στρατός ανακοίνωσε ότι ακυρώνει το πρόγραμμα LTFI (Lower-Tier Future Interceptor), το οποίο είχε ως στόχο την ανάπτυξη ενός νέου πυραύλου για τα συστήματα Patriot. Όπως ανακοίνωσε ο υποστράτηγος Frank Lozano, Εκτελεστικός Αξιωματικός Πυραυλικών και Διαστημικών Προγραμμάτων, η ακύρωση του προγράμματος LTFI γίνεται για λόγους υψηλού κόστους. «Δεν θα προχωρήσουμε με το πρόγραμμα, θα είναι πολύ ακριβό … οι πύραυλοι του συστήματος είναι μεν ικανοί, αλλά είναι πολύ ακριβοί», είπε ο Frank Lozano. Ο νέος πύραυλος θα έπρεπε να είναι έτοιμος το 2028. Επιχειρησιακά, ο νέος πύραυλος θα έπρεπε να είχε την ικανότητα αναχαίτισης όλων των υφιστάμενων και νέων απειλών, από αεροσκάφη και UAV μέχρι βαλλιστικούς και υπερηχητικούς πυραύλους. Η εναλλακτική λύση είναι η περαιτέρω αναβάθμιση των Patriot της έκδοσης PAC-3 (Patriot Advanced Capability-3), έτσι ώστε να συστήματα να παραμείνουν σύγχρονα και ικανά να αντιμετωπίζουν αεροπορικές και πυραυλικές απειλές. Επίσης, θα επιδιωχθεί η καλύτερη συνεργασία του Patriot με το αντιπυραυλικό σύστημα THAAD (Terminal High Altitude Area Defense). Εναλλακτικά προτείνονται τα βλήματα Stunner. Το βλήμα SkyCeptor αναπτύχθηκε από τη Raytheon σε συνεργασία με την ισραηλινή Rafael ως εναλλακτικό βλήμα για τα Patriot και τα David Sting. Αποτελεί έκδοση του βλήματος Stunner της Raytheon και σχεδιάστηκε κυρίως ως αντιπυραυλικό βλήμα για την αντιμετώπιση βαλλιστικών και πυραύλων Cruise μικρού και μέσου βεληνεκούς. Υπενθυμίζουμε ότι η Ρουμανία βρίσκεται σε διαδικασία παραλαβής επτά Πυροβολαρχιών Patriot της έκδοσης PAC-3 (Patriot Advanced Capability-3).

Η πλέον σημαντική παράμετρος στα πλαίσια ενός δυνητικού προγράμματος εκσυγχρονισμού για τη Πολεμική Αεροπορία είναι το υψηλό κόστος των πυραύλων νέας γενιάς όπως οι πύραυλοι PAC-3 MSE και οι πύραυλοι GEM-T (Guidance Enhanced Missile-Tactical Ballistic Missile), εφοδιασμένοι με αναμεταδότη νιτριδίου του γαλλίου (gallium nitride, GaN). Ήδη όπως γράψαμε πριν μερικές ώρες η γερμανική βουλή ενέκρινε την αγορά 120 πυραύλων PAC-3 MSE (Patriot Advanced Capability-3 Missile Segment Enhancement) με προϋπολογισμένο κόστος € 763,5 εκατομμύρια. Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί μέσω προγράμματος FMS (Foreign Military Sales).
Επίσης, οι διαστάσεις του πυραύλου επιτρέπουν την ενσωμάτωση τεσσάρων σε κάθε ένα από τα τέσσερα κελιά εκτόξευσης του Patriot, δηλαδή σε κάθε τετραπλό εκτοξευτή χωρούν 16 PAC-3 MSE. Οι συγκεκριμένοι πύραυλοι ενσωματώνουν ερευνητή ενεργού ραντάρ, πολεμική κεφαλή θραυσμάτων υψηλής εκρηκτικότητας και πυροκροτητή επαφής. Οι συγκεκριμένοι πύραυλοι μπορούν να αναχαιτίσουν στόχους σε μέγιστο ύψος 36.000 μέτρων και σε μέγιστη απόσταση 120 χιλιόμετρα (για αεροπορικούς στόχους) ή 60 χιλιόμετρα (για βαλλιστικούς στόχους). Οι πύραυλοι ενσωματώνουν μεγαλύτερο κινητήρα στερεού καυσίμου και μεγαλύτερα πτερύγια ελέγχου, σε σχέση με τις προηγούμενες εκδόσεις των πυραύλων Patriot. Αυτά τα νέα βελτιωμένα χαρακτηριστικά, επιτρέπουν στον PAC-3 MSE να επιτυγχάνει μεγαλύτερο βεληνεκές και καλύτερες επιδόσεις αναχαίτισης κατά βαλλιστικών και πυραύλων τεχνολογίας Cruise.
Τα βλήματα PAC-3 MSE και GEM-T, τα νέα ραντάρ AESA, με ικανότητα εντοπισμού σ’ ολόκληρο το τόξο των 360ο και οι νέες οθόνες WMI είναι βελτιώσεις, οι οποίες θα πρέπει να ενδιαφέρουν και να εξεταστούν από την Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ) με στόχο τη διατήρηση των πολύτιμων Patriot στην αιχμή της τεχνολογίας. Το ζητούμενο βέβαια είναι το τελικό κόστος ενός τέτοιου προγράμματος.