Στα «Ποσειδώνια 2022» η Damen ξεχώρισε στον τομέα των ναυτικών της εκθεμάτων. Και αυτό διότι στο περίπτερο που επισκεφτήκαμε ξεχώρισε η προτεινόμενη κορβέτα για το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) η SIGMA 10514. Ήταν μια πρώτης τάξεως αφορμή ώστε οι Ολλανδοί της Damen να μας κάνουν ακόμη μια ξεχωριστή και πολύ καλή παρουσίαση της SIGMA 10514.
Η SIGMA 10514 που προτείνεται έχει μήκος 107,5 μέτρα, μέγιστο πλάτος τα 14 μέτρα, μέγιστη ταχύτητα 27 κόμβων ενώ η ακτίνα δράσης ανέρχεται στα 5000 ναυτικά μίλια με οικονομική ταχύτητα πλεύσης 15 κόμβων. To εκτόπισμα του πλοίου είναι της τάξης των 2365 τόνων (΄άνευ συστημάτων) ενώ το πλήρες είναι της τάξης των 2800 τόνων. Το κύριο υλικό ναυπήγησης του πλοίου είναι χάλυβας τύπου A/AH36.
Το ναυτικό της Ινδονησίας καθώς και το Μεξικανικό Ναυτικό επέλεξε την ολλανδική Damen που διακρίνεται από μακρά παράδοση και ναυτική ιστορία στη ναυπήγηση πλοίων για την απόκτηση της SIGMA 10514. Το δεδομένο αυτό είναι ουσιώδες καθότι η ναυπήγηση του πλοίου μπορεί να γίνει στα τοπικά ναυπηγεία της κάθε χώρας δίχως τεχνικό ρίσκο λόγω της μεγάλης τεχνογνωσίας της Damen. Συνεπώς, πρόκειται για μια σχεδίαση ώριμη και με εμπορική επιτυχία.
Η σχεδίαση της SIGMA 10514 είναι σε θέση να εκτελέσει όλο το φάσμα των σύγχρονων ναυτικών επιχειρήσεων: ανθυποβρυχιακός πόλεμος, προσβολές στόχων αέρος μέσου βεληνεκούς, πόλεμος επιφανείας και αντιμετώπιση ασύμμετρων ναυτικών απειλών.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά από πλευράς οπλισμού της ολλανδικής SIGMA 10514 περιλαμβάνουν: 16 βλήματα μέσου βεληνεκούς VL MICA ή VL MICA NG (εναλλακτικά προτείνονται και 16 εκτοξευτές ΜΚ56 για ίσο αριθμό βλημάτων ESSM), 8 βλήματα EXOCET Block IIIC ή εναλλακτικά Kongsberg Naval Strike Missile, σύστημα αντιμετώπισης πυραυλικών επιθέσεων RAM, πυροβόλο των 76 χιλιοστών Oto Melara SR ή με επιπλέον κόστος STRALES, τηλεχειριζόμενο σταθμό οπλισμού των 30 χιλιοστών και δύο τριπλούς τορπιλοσωλήνες.
Σε γενικές γραμμές ο οπλισμός του πλοίο είναι αξιόλογος και ισορροπημένος. Η ύπαρξη 16 βλημάτων μέσης ακτίνας για ένα πλοίο τέτοιου εκτοπίσματος είναι ένας ικανοποιητικός φόρτος βλημάτων ενώ η εγκατάσταση των κορυφαίων γαλλικών βλημάτων VL MICA NG προσδίδει τη πλέον κατάλληλη, σύγχρονη και αξιόλογη επιλογή οπλικού συστήματος.
Από πλευράς ηλεκτρονικών συστημάτων και αισθητήρων, το πλοίο διαθέτει ραντάρ NS-110, δύο ραντάρ ελέγχου πυρός (2x), ηλεκτροπτικό σύστημα, ενώ η ανθυποβρυχιακή διαμόρφωση περιλαμβάνει σόναρ τρόπιδας (KINGKLIP MK2) και συρόμενο σόναρ μεταβλητού βάθους CAPTAS-2. Η τελική διαμόρφωση περιλαμβάνει συστήματα ESM, Communication ESM, Infrared ESM/ και Radar ECM. Επίσης περιλαμβάνονται ASW decoys και 2x IRST.
Το τακτικό σύστημα είναι το γνωστό TACTICOS και σε αυτό συμπεριλαμβάνονται τακτικές ζεύξεις δεδομένων Link 16/22/Heli-Link/UAS. Το πλοίο μπορεί να φιλοξενήσει και να υποστηρίξει ελικόπτερο κατηγορίας των 10 τόνων.
Η εγκατάσταση του TACTICOS διασφαλίζει ομοιογένεια και ομοιοτυπία με τα υπόλοιπα πλοία όπως οι Super Vita και οι αναβαθμισμένες φρεγάτες «S».
Τόσο το τακτικό σύστημα του πλοίου όσο και η λοιπή διαμόρφωση και επιλογή ηλεκτρονικών συστημάτων και αισθητήρων το καθιστούν μια σύγχρονη ναυτική πλατφόρμα ικανή ικανοποιώντας με επιτυχία όλες τις σύγχρονες ναυτικές αποστολές.
Στην ολλανδική πρόταση συμπεριλαμβάνεται αρχικό πακέτο τεχνικής υποστήριξης χρονικής διάρκειας τριών ετών. Ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο είναι πως συνάμα με τη ναυπήγηση και τεχνική υποστήριξη των κορβετών SIGMA 10514 προτείνεται ανάλογη τεχνική υποστήριξη των φρεγατών «Μ».
Η Damen εμφανίζεται ανοιχτή σε συνεργασία για τη ναυπήγηση των πλοίων στην Ελλάδα. Παράλληλα, είναι σε θέση να συνεργαστεί με πλειάδα ελληνικών εταιρειών αμυντικού υλικού μέσα από μια σειρά ανάληψης έργου από ελληνικές εταιρείες. Οι Ολλανδοί της Damen δηλώνουν ανοικτοί σε μεταφορά τεχνογνωσίας και ναυπήγηση των πλοίων στην Ελλάδα δεδομένου πως η φιλοσοφία που εξ αρχής σχεδιάστηκε το πλοίο έχει συμπεριλάβει τη δυνατότητα ναυπήγησης σε τρίτες χώρες.
Τέλος, η πρόωση των πλοίων SIGMA 10514 της Damen είναι κατηγορίας CODOE (Combined Diesel Or Electric) δηλαδή συνδυασμού κινητήρων ντίζελ με ηλεκτρικούς κινητήρες. Η πρόωση αυτής της κατηγορίας εξασφαλίζει μια σειρά από καίρια πλεονεκτήματα:
Πρώτον. Η χρήση της ηλεκτρικής πρόωσης αξιοποιείται επιχειρησιακά στο περίπου 85% του συνολικού χρόνου εν πλω.
Δεύτερον. Διασφαλίζει βελτιστοποιημένη κατανομή ηλεκτρικού φορτίου τόσο για τη πρόωση του πλοίου όσο και για τις υπόλοιπες ενεργειακές ανάγκες που απαιτούνται.
Εξασφαλίζεται έτσι μειωμένη χρήση των κινητήρων ντίζελ, συνεπώς ελαχιστοποιούνται καταλυτικά οι ανάγκες τεχνικής υποστήριξης και συντήρησης.
Τρίτον, το πλοίο διαθέτει εξαιρετικά χαμηλή ακουστική υπογραφή στοιχείο απαραίτητο για την αθόρυβη πλεύση και αναγκαίο για την διενέργεια ανθυποβρυχιακών επιχειρήσεων.
Οι Ολλανδοί της Damen δηλώνουν ανοιχτοί σε συνεργασία και ναυπήγηση των πλοίων στην Ελλάδα λόγω της φιλοσοφίας σπονδυλωτής σχεδίασης των πλοίων. Συγκεκριμένα κάποια τμήματα του πλοίου όπως τα τμήματα του μηχανοστασίου που βρίσκεται το προωστήριο σκεύος καθώς και του τμήματος που βρίσκεται το Κέντρο Πληροφοριών Μάχης μπορούν να κατασκευαστούν στην Ολλανδία και έπειτα να συναρμολογηθούν με τα υπόλοιπα τμήματα στην Ελλάδα. Τουλάχιστον για τη 1η και 2η κορβέτα.
Η Damen επισημαίνει πως η ναυπήγηση των πλοίων μπορεί να γίνει σε ελληνικά ναυπηγεία με πλήρη τήρηση του χρονοδιαγράμματος ναυπήγησης και δίχως υπερβάσεις κόστους.
Να σημειωθεί πως η ναυπήγηση σε τοπικά ναυπηγεία αυξάνει το κόστος ναυπήγησης και επιβαρύνει περαιτέρω το χρονοδιάγραμμα. Κατά τη παρούσα φάση
Κατά τη παρούσα φάση εκπονείται η νέα επικαιροποιημένη πρόταση της Damen η οποία περιλαμβάνει ναυπήγηση των πλοίων στην Ελλάδα, εμπλοκή ελληνικών εταιρειών της αμυντικής βιομηχανίας καθώς και συμμετοχής αρκετών ελληνικών εταιρειών του ναυτιλιακού τομέα ώστε να ενταχθούν στην εφοδιαστική αλυσίδα της Damen. Ενδεικτικά αναφέρεται η πρόσφατη συμφωνία με τη Hemexpo (ελληνικός σύνδεσμος εταιρειών ναυτιλιακού εξοπλισμού). Και τούτο διότι η Damen στα 35 ναυπηγεία της διεθνώς ναυπηγεί εκατοντάδες εμπορικά πλοία δίνοντας μια ευρύτερη προοπτική στις ελληνικές εταιρείες ναυτιλιακού εξοπλισμού.