Με την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων μεταξύ της γαλλικής και της ελληνικής πλευράς όσον αφορά την ενεργοποίηση της option για την απόκτηση της τέταρτης γαλλικής φρεγάτας FDI HN ένα ακόμη εξοπλιστικό πρόγραμμα φαίνεται να βαίνει προς την ολοκλήρωσή του. Με την εξέλιξη αυτή και μέχρι το επόμενο μεγάλο εξοπλιστικό πρόγραμμα του Π.Ν., όποτε αυτό λάβει σάρκα και οστά, το Π.Ν. μέσα στα επόμενα χρόνια θα εντάξει στον στόλο τέσσερις υπερσύγχρονες φρεγάτες με αυξημένες αντιαεροπορικές δυνατότητες, χερσαία κρούση μεγάλων αποστάσεων (στις από αυτές) και υπερσύγχρονο σύστημα ανθυποβρυχιακού πολέμου. Από την άλλη πλευρά του Αιγαίο το ίδιο διάστημα το τουρκικό πολεμικό ναυτικό θα εντάξει στο στόλο οκτώ σύγχρονες φρεγάτες πολλαπλών ρόλων καθώς και 4+4 αντιτορπιλικά αντιαεροπορικού πολέμου. Στο παρόν άρθρο και με τα στοιχεία που υπάρχουν διαθέσιμα μέχρι σήμερα, θα κάνουμε μια σύγκριση των νεότευκτων κύριων μονάδων κρούσης εκατέρωθεν του Αιγαίου. Η μη αναφορά στην περίπτωση των FFG-62 για το πολεμικό ναυτικό γίνεται λόγω του ότι προς το παρόν δεν υπάρχει κάποια εξέλιξη αλλά μόνον αναφορές για απόκτηση ενός αριθμού στα μέσα της επόμενης δεκαετίας.

Το ελληνικό πολεμικό ναυτικό μέχρι το 2030, και εφόσον υπάρξει τελική υπογραφή το επόμενο διάστημα, θα διαθέτει τέσσερις νεότευκτες φρεγάτες γαλλικής σχεδίασης FDI HN, οι τρεις από τις οποίες θα έχουν τη δυνατότητα να φέρουν και να βάλουν τον γαλλικό πύραυλο κρουζ MCdN. Ήδη οι δύο βρίσκονται σε διάφορα στάδια ναυπήγησης ενώ η πρώτη αναμένει την έναρξη των θαλάσσιων δοκιμών με επικαιροποιημένο πρόγραμμα παράδοσης μέχρι τα τέλη του 2025 και τις άλλες δύο να ακολουθούν μέχρι το 2027. Αντίστοιχα για τα προγράμματα του τουρκικού πολεμικού ναυτικού, όσον αφορά τις φρεγάτες κλάσης Istif, η πρώτη φρεγάτα TCG Istanbul βρίσκεται ήδη σε υπηρεσία εδώ και ένα έτος.  Άλλα τρία σκάφη έπεσαν στο νερό μέσα στον Ιανουάριο του 2025 και δύο ακόμη βρίσκονται υπό κατασκευή με τα τελευταία δύο να περιμένουν τη σειρά τους. Όσον αφορά τα αντιτορπιλικά TF-2000, τον περασμένο Ιανουάριο ξεκίνησε η κατασκευή του πρώτου σκάφους μαζί με το πρώτο τουρκικής σχεδίασης υποβρύχιο κλάσης MILDEN και του πρώτου τουρκικής σχεδίασης αεροπλανοφόρου κλάσης MUGEM. Η εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί την έναρξη του προγράμματος κατασκευής των τουρκικών αντιτορπιλικών το οποίο εάν ακολουθήσει τον ίδιο προγραμματισμό με εκείνον των φρεγατών Istif τότε αναμένουμε να παραδοθεί το πρώτο πλοίο και μετά να δούμε μια ταυτόχρονη ναυπήγηση των υπολοίπων από 2-3 ναυπηγεία. Αυτό θα επιταχύνει την παράδοση των σκαφών αυτών και ταυτόχρονα τον πλήρη εκσυγχρονισμό του στόλου των κύριων μονάδων κρούσης του τουρκικού πολεμικού ναυτικού αλλά και την πλήρη τουρκοποίηση των φερόμενων ηλεκτρονικών και όπλων και ανεξαρτητοποίηση από ξένους προμηθευτές.

Οι ελληνικές FDI με εκτόπισμα 4500 τόνων και μήκος 121,6 μέτρα από θέμα μεγέθους βρίσκεται ανάμεσα στις Istif των 3000 τόνων και 113,2 μέτρων μήκος και των TF-2000 των 8300 τόνων και 149 μέτρων μήκους. Όλα τα πλοία χαρακτηρίζονται από υψηλή αυτοματοποίηση η οποία αντικατοπτρίζεται από το σχετικά μικρό πλήρωμα σε σχέση με τα πλοίο που πρόκειται να αντικαταστήσουν. Για την ακρίβεια οι FDI θα έχουν 110 άτομα πλήρωμα, οι Istif έχουν 123 άτομα πλήρωμα και οι TF-2000 θα έχουν μόλις 180-210 άτομα πλήρωμα. Και οι τρεις κλάσεις πλοίων έχουν βελτιστοποιηθεί για αντιαεροπορικό πόλεμο με ραντάρ μεγάλης εμβέλειας νέας γενιάς 3D/4D τεχνολογίας GaN και ικανό αριθμό αντιαεροπορικών βλημάτων. Εδώ οι TF-2000 έχουν το απόλυτο πλεονέκτημα λόγω του μεγάλου αριθμού κελιών (96) και αντίστοιχα βλημάτων που μπορούν να φέρουν. Αντίστοιχα και οι Istif με 16 κελιά μπορούν να φέρουν είτε 16 πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς είτε 64 πυραύλους μικρού-μεσαίου βεληνεκούς. Από την άλλη οι ελληνικές φρεγάτες θα φέρουν τον κορυφαίο αντιαεροπορικό/αντιβαλλιστικό πύραυλο Aster 30 B1. Όμως η αντικατάσταση του ενός κάθετου εκτοξευτή με τον Α70 Sylver θα μειώσει τους Aster 30 B1 σε μόλις 24 βλήματα σε τρεις από τις τέσσερις φρεγάτες. Εκεί που τα τουρκικά πλοία έχουν πλεονέκτημα είναι στους πυραύλους επιφανείας-επιφανείας όπου θα φέρουν 16 βλήματα ATMACA οι φρεγάτες Istif και 16+ τα αντιτορπιλικά TF-2000 λόγω της δυνατότητας να τα βάλουν από τους κάθετους εκτοξευτές με αντίστοιχη μείωση του φόρτου των υπόλοιπων βλημάτων.

Όσον αφορά τον Α/Υ πόλεμο οι ελληνικές φρεγάτες υπερέχουν με τον κορυφαίο συνδυασμό Kingplin Mk2 με εμβέλεια περί τα 25 χιλιόμετρα και το μεταβλητού βάθους CAPTAS 4 με εμβέλεια περί τα 150 χιλιόμετρα καθώς και τα Α/Υ ελικόπτερα MH-60R. Την ώρα που οι φρεγάτες Istif θα φέρουν μόνο το σόναρ γάστρας FERSAH 100N/MF και τα τουρκικά αντιτορπιλικά συνδυασμό σόναρ γάστρας και συρόμενο μεταβλητού βάθους μαζί με τα οργανικά τους ελικόπτερα. Αναμένουμε και με την συμπλήρωση του συστήματος ηλεκτρονικού πολέμου των FDI οι ελληνικές φρεγάτες να απολαμβάνουν την πλήρη κυριαρχία στο ηλεκτρονικό πεδίο αν και τα τουρκικά πλοία θα είναι και αυτά πλήρως εξοπλισμένα με σύστημα ESM/ECM. Αναμένουμε τις εξελίξεις όσον αφορά το σύστημα ECM που θα φορούν τα ελληνικά πλοία.

Τα νέα τουρκικά πλοία είναι υπολογίσιμες μονάδες, πλήρως εξοπλισμένες για πλήρες φάσμα ναυτικών επιχειρήσεων και ακόμη και αν κάποιοι πιστεύουν ότι τα τουρκικά συστήματα δεν είναι εφάμιλλα των αντίστοιχων δυτικών να υπενθυμίσουμε που βρισκόταν η τουρκική αμυντική βιομηχανία πριν από δέκα χρόνια, που βρίσκεται σήμερα και να σκεφτούμε που θα βρίσκεται σε δέκα χρόνια από σήμερα. Επίσης οι αριθμοί έχουν και αυτοί από μόνοι τους τη δική τους αξία. Όταν λοιπόν εμείς θα διαθέτουμε 4 FDI και 4 μερικώς αναβαθμισμένες ΜΕΚΟ 200ΗΝ και ελπίζουμε να βρισκόμαστε εν μέσω ναυπήγησης νέων σκαφών, η Τουρκία θα διαθέτει 16 νεότευκτες κύριες μονάδες και 8 πλήρως αναβαθμισμένες φρεγάτες και αυτό χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη τις κορβέτες κλάσης Ada και τα «περιπολικά» κλάσης HISAR.

FDI Belharra

Η συγκεκριμένη φρεγάτα μετά και τις τελευταίες προσθήκες εξοπλισμού πρέπει να θεωρείται ίσως το καλύτερο και βαρύτερα εξοπλισμένο πλοίο στην κατηγορία του. Οι βασικές διαστάσεις του είναι: εκτόπισμα περίπου 4500 τόνους, ολικό μήκος 121,6 μέτρα, ολικό πλάτος 17,7 μέτρα και βύθισμα 5,3 μέτρα. Η βασική ναυπηγική ιδιαιτερότητα του πλοίου είναι η αντεστραμμένη πλώρη. Η διαμόρφωση αυτή της πλώρης αυξάνει την σταθερότητα του σκάφους και βελτιώνει τη συμπεριφορά του πλοίου σε υψηλό κυματισμό. Παράλληλα μειώνει την υδροδυναμική αντίσταση του πλοίου πράγμα που σημαίνει επίτευξη υψηλότερων ταχυτήτων σε σύγκριση με πλοία με συμβατική πλώρη ιδίου εκτοπίσματος και ιπποδύναμης. Επίσης βοηθάει στη μείωση του RCS του πλοίου.

Η πρόωση του πλοίου είναι τύπου CODAD και αποτελείται από τέσσερις ντιζελομηχανές MTU 16V 8000 M91L ισχύος 8000kw στις 1150 στροφές. Με μέγιστη ισχύ το πλοίο επιτυγχάνει 27 κόμβους και έχει μέγιστη αυτονομία 5000 ν.μ. Οι τέσσερις ντιζελομηχανές φιλοξενούνται από δύο στα δύο μηχανοστάσια του πλοίου και συνδεδεμένες με μειωτήρα σε έναν από τους δύο άξονες που κινούν μία προπέλα μεταβλητού βήματος. Τα δύο μηχανοστάσια χωρίζονται μεταξύ τους με θωρακισμένο διάφραγμα για να χωρίσει φυσικά τις δύο ζώνες ελέγχου ζημιών του πλοίου και των πακέτων πρόωσης, εξασφαλίζοντας την επιβίωση σε περίπτωση ζημιάς ή πρόσκρουσης σε μία από τις ζώνες καθώς και τη δυνατότητα πρόωσης του πλοίου μετά από πλήγμα. Όσον αφορά τις ηλεκτρικές ανάγκες του πλοίου αυτές ικανοποιούνται από έξι ηλεκτρογεννήτριες των 500 kw έκαστη.

Το πλοίο διαθέτει ενδιαιτήσεις για 150 άτομα ενώ το πλήρωμα της αποτελείται από 110 άτομα και 15 άτομα προσωπικό εξυπηρέτησης του ελικοπτέρου. Το πλοίο διαθέτει στην πρύμνη ελικοδρόμιο ικανό να δέχεται ελικόπτερο 10 τόνων και υπόστεγο ελικοπτέρου ικανό να δεχθεί ένα ελικόπτερο και ένα UAV. Το υπόστεγο είναι δίχωρο με έναν κύριο χώρο για το ελικόπτερο και έναν μικρότερο για το UAV εξασφαλίζοντας έτσι υψηλότερη εργονομία διαχείρισης των πτητικών μέσων της φρεγάτας. Επίσης υπάρχει mission planner για το UAV το οποίο είναι πλήρως ενσωματωμένο στο Σύστημα πληροφοριών μάχης SETIS του πλοίου. Σε ελληνική υπηρεσία το πλοίο θα φέρει το UAV Camcopter S-100.

Το κύριο ατού του πλοίου είναι το ραντάρ Sea Fire της Thales τεχνολογίας AESA. Στο πλοίο είναι εγκατεστημένες τέσσερις σταθερές επίπεδες κεραίες με πομποδέκτες Νιτριδίου του Γαλίου (GaN) καλύπτοντας 360 μοίρες. Το ραντάρ έχει μέγιστη εμβέλεια 300+ χιλιόμετρα και ικανότητα διαχείρισης μέχρι 800 ιχνών. Όλοι οι αισθητήρες μαζί με το κέντρο πληροφοριών μάχης βρίσκονται στο PSIM (Panoramic Sensors and Intelligence Mast) που κατασκευάζεται ξεχωριστά και έρχεται και κουμπώνει ως ενιαίο κομμάτι στην υπερκατασκευή του πλοίου πίσω από τη γέφυρα. Στο PSIM ενσωματώνονται επίσης ο νέας γενιάς BlueGate IFF της Thales με επέκταση Mode 5/S και οι κεραιές επικοινωνιών SATCOM και Aquilon με τις ζεύξεις Link 11, 16 και 22.

Εκτός του Κέντρου Πληροφοριών Μάχης του πλοίου που διαχειρίζεται όλες τις πληροφορίες μάχης υπάρχει πίσω από τη γέφυρα ξεχωριστό Κέντρο Διαχείρισης Ασύμμετρων απειλών. Το κέντρο αυτό είναι επιφορτισμένο με την αναγνώριση και την αντιμετώπιση όλων των ασύμμετρων απειλών από θάλασσα και αέρα ενεργοποιώντας τα αντίμετρα του πλοίου τα οποία είναι ένα εκτυφλωτικό flashlight και ένα σύστημα πολύ δυνατού ήχου που αποτρέπει τους επίδοξους επιδρομείς να προσεγγίσουν το πλοίο. Εκτός του πανοραμικού Paseo XLR IRST που βρίσκεται στον ιστό του πλοίου, το πλοίο επίσης διαθέτει ένα πρωτοποριακό σύστημα παρατήρησης το 360ο 4Κ Video Day/Low Light Awareness που μετατρέπει τη νύχτα μέρα. Με το σύστημα αυτό κάποιος μπορεί να παρατηρεί τη νύχτα τον περιβάλλοντα χώρο του πλοίου μέχρι τον ορίζοντα σαν να ήταν μέρα μεσημέρι. Το σύστημα αυτό δίνει εικόνα στο Κέντρο Διαχείρισης Ασύμμετρων απειλών και είναι πολύ βοηθητικό απέναντι σε απειλές που μπορούν να προσπαθήσουν να προσεγγίσουν το πλοίο με την κάλυψη της νύχτας.

Το FDI ενσωματώνει ένα ψηφιακό δίκτυο που βασίζεται σε δύο κέντρα δεδομένων όπου συγκεντρώνεται όλη η κοινή υπολογιστική ισχύς, το ένα από τα οποία βρίσκεται μέσα στη μονάδα PSIM ενώ το άλλο βρίσκεται κάτω από την περιοχή του υπόστεγου για πλεονασμό και μεγαλύτερη επιβίωση της πλατφόρμας. Αυτό το ψηφιακό δίκτυο με μια εξαιρετικά ικανή, φιλική προς το χρήστη, δυνατότητα διαχείρισης βασισμένο σε λογισμικό κυβερνοάμυνας (CyMS) τόσο για την πλατφόρμα όσο και για τα συστήματα μάχης χρησιμοποιείται επίσης για τη λήψη πληροφοριών χρήσης και διάγνωσης, τη βελτίωση της συντήρησης και της υλικοτεχνικής υποστήριξης προς όφελος του μειωμένου κόστος κύκλου ζωής των συστημάτων του πλοίου.

Τέλος το πλοίο μετά και τις τελευταίες εξελίξεις θα διαθέτει πλήρες πακέτο ηλεκτρονικού πολέμου τόσο για R-ESM με το Sentinel, C-ESM με το Altesse-H όσο και σε R-ECM. Η Thales ανακοίνωσε πρόσφατα ότι το 2025 θα έχει έτοιμο ένα υπερσύγχρονο σύστημα R-ECM νέας γενιάς που θα κουμπώνει και θα συνεργάζεται άριστα με το ραντάρ του πλοίου. Το σύστημα δε αυτό θα τοποθετηθεί και στα αντιτορπιλικά AAW τύπου Horizon κατά τον επικείμενο εκσυγχρονισμό τους. Είναι λοιπόν στο χέρι της ελληνικής πλευράς να ζητήσει την ενσωμάτωση του εν λόγω συστήματος και στις υπό ναυπήγηση φρεγάτες με το ανάλογο αντίτιμο βεβαίως.

Όσον αφορά τον ανθυποβρυχιακό πόλεμο η φρεγάτες διαθέτουν τον κορυφαίο συνδυασμό ανθυποβρυχιακών συστημάτων στο ΝΑΤΟ. Είναι το σόναρ γάστρας Kingplin Mk2 με εμβέλεια περί τα 25 χιλιόμετρα και το μεταβλητού βάθους CAPTAS 4 με εμβέλεια περί τα 150 χιλιόμετρα, και τα δύο κατασκευής της Thales. Και οι δύο συσκευές αυτές είναι πλήρως ενσωματωμένες στο σύστημα μάχης SETIS του πλοίου. Για αντιμετώπιση υποβρυχίων και τορπιλών που αναγνωρίζονται από το σύστημα η FDI διαθέτει δύο διπλούς τορπιλοσωλήνες για ελαφρές τορπίλες MU-90 και σύστημα παραπλάνησης τορπιλών CANTO με δύο εκτοξευτές CMLS. Επιπλέον των αντίμετρων κατά τορπιλών το πλοίο θα φέρει και τέσσερις εκτοξευτές αερόφυλλων Sylena Mk2.

Ο οπλισμός των ελληνικών FDI θα περιλαμβάνει ένα κύριο πυροβόλο Super Rapido 76/62mm στην πλώρη, τέσσερις κάθετους εκτοξευτές πυραύλων Sylver 50 με 32 κελιά για πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς Aster 30 ή τρεις Sylver 50 για Aster 30 και έναν Sylver 70 για πυραύλους κρουζ MCdN πίσω από το κύριο πυροβόλο, ένα σύστημα CIWS RAM Mk49 με 21 πυραύλους για άμυνα σημείου κατά επερχόμενων πυραύλων πάνω από το υπόστεγο, δύο εκτοξευτές με οκτώ πυραύλους ΜΜ-40 Β3c Exocet στο μεσόστεγο και τέλος δύο τηλεχειριζόμενους σταθμούς Lionfish με πυροβόλο των 20 χιλιοστών με κάλυψη 3600.

Φρεγάτες κλάσης ISTIF

Οι φρεγάτες κλάσης ISTIF αποτελούν τη δεύτερη φάση του προγράμματος MILGEM το οποίο αποτελεί τη προσπάθεια εθνικού σχεδιασμού και κατασκευής κύριων μονάδων κρούσης για το τουρκικό πολεμικό ναυτικό. Το πρώτο πλοίο της κλάσης, F-515 TCG Istanbul, μπήκε σε υπηρεσία ακριβώς έναν πριν ένα χρόνο, στις 19 Ιανουαρίου 2024. Τα τρία επόμενα πλοία της κλάσης F-516, F517 & F518 χτίζονται ταυτόχρονα και αναμένεται να μπουν σε υπηρεσία το 2027. Η φρεγάτα έχει ολικό μήκος 113,2 μέτρα, πλάτος 14,4 μέτρα, βύθισμα 4,05 μέτρα και εκτόπισμα 3000 τόνων. Η σχεδίαση της φρεγάτας είναι βασισμένη στο σχέδιο των κορβετών Ada μεγενθυμένο κατά 30% έτσι ώστε να μπορεί να δεχθεί τα επιπλέον ηλεκτρονικά και όπλα. Το σύστημα πρόωσης είναι CODAG (Combined Diesel and Gas) με δύο ναυτικές ντιζελομηχανές MTU 20V 4000 M93L με απόδοση 4300kW στις 2100 σ.α.λ. και έναν ναυτικό αεροστρόβιλο LM2500 με απόδοση 23MW που κινούν δύο άξονες που καταλήγουν σε ισάριθμες προπέλες μεταβλητού βήματος. Το μεταφερόμενο καύσιμο είναι περίπου 180 τόνοι και το πλοίο σε απιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 29+ κόμβους και έχει εμβέλεια 5700 ν.μ. με οικονομική ταχύτητα των 14 κόμβων. Το πλήρωμα ανέρχεται σε 123 αξιωματικούς, υπαξιωματικούς και ναύτες.

Ο κύριος οπλισμός του πλοίο αποτελείται από ένα ναυτικό πυροβόλο ΜΚΕ 76/62 στην πλώρη, αντίγραφο του ιταλικού OTO Melara 76/62 SR με σύστημα ελέγχου πυρός TAKS-100/76GFCS της ASELSAN. Πίσω από το πυροβόλο είναι εγκατεστημένοι 2×8 συστήματα MIDLAS VLS τουρκικής σχεδίασης με ικανότητα μεταφοράς είτε 16 ΑΑ μέσου-μεγάλου βεληνεκούς Siper είτε έως 64 ΑΑ πυραύλους Hisar D1/D2 μικρού-μέσου βεληνεκούς. Κατά πλοίων επιφανείας έχει εγκατεστημένους 16 στο σύνολο αντιπλοϊκούς πύραυλους ATMACA με εμβέλεια άνω των 200χλμ και δυνατότητα πληγμάτων στην ξηρά. Επίσης θα φέρει ένα ζεύγος 25 χιλιοστών STOP Τηλεχειριζόμενων Σταθεροποιημένων Συστημάτων Ναυτικού Πυροβόλου της Aselsan εγκατεστημένα εκατέρωθεν του πλοίου, ένα CIWS Gokdeniz στην πάνω από υπόστεγο ελικοπτέρου και ένα ζευγάρι διπλών τορπιλοσωλήνων ZIPKIN 100/Dγια ελαφρού βάρους τορπίλες των 324 χιλιοστών  Mk46 Mod 5, Mk54 και ORKA LWT. Το πλοίο έχει τη δυνατότητα μεταφοράς και υποστήριξης ενός Α/Υ ελικοπτέρου κλάσης δέκα τόνων με την ύπαρξη ελικοδόμιου και υπόστεγου στην πρύμνη.

Ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός αποτελείται από ένα περιστρεφόμενο ραντάρ 3D AESA CENK-400N της ASELSAN που εκπέμπει στην μπάντα S και έχει μέγιστη εμβέλεια 400 χλμ. Η μέγιστη εμβέλεια εντοπισμού αεροσκάφους μεγέθους μαχητικού είναι τα 160 χλμ και μπορεί να διαχειριστεί μέχρι 500 στόχους. έχει ικανότητα κάλυψης σε ανύψωση 70 μοίρες και σε αζιμούθιο 360 μοίρες λόγω μηχανικής περιστροφής και 100 μοίρες λόγω μετατόπισης της δέσμης σάρωσης. Για έρευνα επιφανείας διαθέτει το ραντάρ ALPER-200N LPI της ASELSAN. Το ALPER-200N LPI είναι ένα ραντάρ χαμηλής πιθανότητας υποκλοπής με μονάδες εκπομπής/λήψης στερεάς κατάστασης που εκπέμπει στην μπάντα Χ. Έχει μέγιστη εμβέλεια 48 ν.μ. και δυνατότητα ARPΑ (Automatic Radar Plotting Aid) καθώς και ενσωμάτωσης του AIS (Automatic Identification System) και του ECDIS (Electronic Chart Display & Information System). Τα υπόλοιπα ηλεκτρονικά συστήματα του πλοίου είναι, το ραντάρ ελέγχου πυρός AKR-D, το σύστημα αναγνώρισης και επιτήρησης SeaEye-AHTAPOT EO, το σύστημα PIRI-KATS IRST αναζήτησης και παρακολούθησης υπερύθρων διπλής ζώνης [LW: 640×512 & MW:  640×512] με 3 κεραίες εγκατεστημένες, η καθεμία έχει κάλυψη 120 μοιρών και μπορεί να παρακολουθεί 50 στόχους ταυτόχρονα ήτοι 150 στόχους στο σύνολο με κάλυψη 360 μοιρών. Δορυφορικές επικοινωνίες X-Band SatCom, ζεύξεις δεδομένων Link11, 16 και 22, σύστημα αναγνώριση φίλου ή εχθρού IdentIFF M5 TPX & I/LR, σύστημα προειδοποίησης λέιζερ LIAS 200-N και σόναρ κύτους FERSAH 100N/MF. Το FERSAH 100N/MF λειτουργεί στα 5 kHz-9 KHz σε ενεργητική λειτουργία και στα 3 kHz-12 KHz σε παθητική λειτουργία, έχει εμβέλεια έως 36 χιλιόμετρα και κάλυψη ASW 360 μοίρες και MAS στις 90 μοίρες. Το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου είναι το ESM ARES 2N/NGE και το ECM AREAS 2NC/E. Ως τελευταία γραμμή άμυνας είναι το σύστημα κατά τορπιλών Hizir και εκτόξευσης αντιμέτρων KARTACA-N. Όλα τα οπλικά συστήματα και ηλεκτρονικά είναι ολοκληρωμένα στο σύστημα μάχης του πλοίου ADVENT εξέλιξη του GENESIS των κορβετών Ada.

Φρεγάτες AAW TF-2000

Οι Φρεγάτες ή μάλλον πιο σωστά τα νέα αντιτορπιλικά αντιαεροπορικού πολέμου TF-2000 είναι πλοία όπως θα δούμε παρακάτω μεγέθους και δυνατοτήτων πλοίων όπως τα Arleigh Burke Flight I/II ή τα νοτιοκορεάτικα DDX III. Από όσα στοιχεία υπάρχουν μέχρι σήμερα διαθέσιμα, το πλοίο θα έχει μήκος 149 μέτρα, πλάτος 21,3, βύθισμα 5,75 μέτρα και εκτόπισμα 8300 τόνους. Το σύστημα πρόωσης είναι τύπου CODOG (Combined Diesel Or Gas) με δύο ναυτικές μηχανές ντίζελ για πλόες με οικονομική ταχύτητα και δύο ναυτικούς αεροστροβίλους τύπου LM2500 για επίτευξη μεγάλων ταχυτήτων. Η μέγιστη ταχύτητα θα είναι άνω των 26 κόμβων. Το πλήρωμα θα είναι μεταξύ 180-210 ατόμων ενώ το πλοίο θα διαθέτει δυνατότητα φιλοξενίας έως 240 άτομα. Η σχεδίαση του σκάφους έχει γίνει με κύριο γνώμονα την ελαχιστοποίηση του ηλεκτρομαγνητικού, ακουστικού και θερμικού ίχνους του πλοίου. Η σχεδίαση προσφέρει ικανότητα επιχειρήσεων με θάλασσα πέντε, ενώ όσον αφορά την επιβειωσιμότητα έχει υιοθετηθεί η ενσωμάτωση φρακτών διπλού τοιχώματος.

Ο κύριος αισθητήρας του πλοίου είναι την σουίτα ραντάρ CAFRAD 4D με πομποδέκτες τεχνολογίας Νιτριδίου του Γάλλιου (GaN). Η σουίτα αποτελείται από το ραντάρ τριών διαστάσεων UMR τεχνολογίας AESA έρευνας αέρος επιφανείας μεγάλης εμβέλειας που λειτουργεί στην μπάντα S και έχει μέγιστη εμβέλεια 450 χλμ και ικανότητα παρακολούθησης πάνω από 2000 στόχους, το ραντάρ τριών διαστάσεων CFR τεχνολογίας AESA που λειτουργεί στη μπάντα Χ και έχει εμβέλεια 150 χλμ και ικανότητα παρακολούθησης πάνω από 1000 στόχους, το ραντάρ καταύγασης ΑΑ πυραύλων ημιενεργής ξαθοδήγησης τριών διαστάσεων AYR τεχνολογίας AESA που λειτουργεί στη μπάντα Χ και έχει εμβέλεια 150 χλμ και τις κεραίες του συστήματος IFF mode 1/2/3/C/S/5. Όλα είναι ενσωματωμένα στον κύριο ιστό και αποτελούνται από τέσσερις σταθερές στοιχειοκεραίες καλύπτοντας τόξο 360 μοιρών. Πέραν αυτών οι νέες φρεγάτες θα είναι εξοπλισμένες με το ραντάρ επιφανείας ALPER-200N LPI, το ραντάρ ελέγχου πυρός AKR-D, το σύστημα PIRI-KATS IRST, σόναρ κύτος με σοβαρή υποψηφιότητα το FERSAH 100N/MF, συρρόμενο σόναρ VDS DUFAS 100 στην πρύμνη, σύστημα προειδοποίησης λέιζερ, δορυφορικές επικοινωνίες και ζεύξεις δεδομένων Link11, 16 και 22 καθώς και ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου ESM/ECM. Το σύστημα διαχείρισης μάχης είναι το γνωστό ADVENT.

Ο οπλισμός του πλοίου είναι εντυπωσιακός με ένα κύριο ναυτικό πυροβόλο ΜΚΕ 127 χιλ και 96 κελιά κάθετης εκτόξευσης MIDLAS VLS. Από τα οποία τα 32 (4×8) θα είναι τοποθετημένα πίσω από το κύριο πυροβόλο και τα υπόλοιπα 64 (8×8) στο μεσόστεγο, ανάμεσα στον κύριο ιστό και στην τσιμινιέρα. Ο φόρτος των κελιών αυτών θα αποτελείται από ΑΑ βλήματα μικρού-μέσου βεληνεκούς Hisar Block 1/2, από ΑΑ βλήματα μέσου-μεγάλου βεληνεκούς Siper Block 1 ή Block 2 με βεληνεκές 100 χλμ και 150 χλμ αντίστοιχα, αντιπλοϊκούς πύραυλους ATMACA και στο μέλλον πύραυλους κρουζ τύπου Gezgin. Τον οπλισμό συμπληρώνουν τέσσερις σταθμοί τηλεχειριζόμενων πυροβόλων STOP των 25 χιλ, ένα σύστημα CIWS πυραύλων LEVENT στην πλώρη και ένα σύστημα CIWS πυροβόλων Gokdeniz των 35 χιλ τοποθετημένο πάνω από το υπόστεγο του ελικοπτέρου. Το πλοίο επίσης διαθέτει ελικοδρόμιο ικανό να υποστηρίξει ελικόπτερο βάρους έως 15 τόνους και υπόστεγο ελικοπτέρων με ικανότητα φιλοξενίας δύο Α/Υ ελικοπτέρων S-70 ASW. Στο μέλλον πρόκειται να τοποθετηθεί και όπλο κινητικής ενέργειας λέιζερ.