Γερμανία – Atlas Elektronik DM2A4 SeaHake

Η βαριά τορπίλη DM2A4 είναι το τελευταίο μοντέλο της νέας γενιάς γερμανικών τορπιλών που μπήκαν σε υπηρεσία το 2004. Όντας ο διάδοχος του DM2A3, διαθέτει ένα προηγμένο σύστημα ηλεκτρικής πρόωσης και ένα καλώδιο οπτικών ινών για καθοδήγηση και επικοινωνία της τορπίλης με το υποβρύχιο φορέα, το οποίο, σε συνδυασμό με την προηγμένη επεξεργασία σημάτων, καθιστά την τορπίλη σε μεγάλο βαθμό ανθεκτική στα αντίμετρα. Η DM2A4/SeaHake mod 4 είναι η πρώτη τορπίλη που καθοδηγείται από καλώδιο οπτικών ινών. Με πλήρως ψηφιακή αρχιτεκτονική συστήματος, αυξημένη εμβέλεια και ταχύτητα και το νέο του σόναρ ομοιόμορφης διάταξης με πολύ ευρεία γωνία πανοραμικού αισθητήρα, καθώς και τον πρόσθετο αισθητήρα παρακολούθησης απόνερων, η DM2A4/SeaHake mod 4 παρέχει πολύ προηγμένες επιδόσεις σε σχέση με την προκάτοχό του.

Το κέλυφος της κεφαλής υποδοχής έχει ένα υδροδυναμικά βελτιστοποιημένο παραβολικό σχήμα που στοχεύει στη μείωση του αυτοθορύβου και της σπηλαίωσης της τορπίλης στο απόλυτο ελάχιστο. Η σύμμορφη διάταξη μετατροπέων της κεφαλής υποδοχής επιτρέπει γωνίες ανίχνευσης +/-100° στην οριζόντια και +/-24° στην κατακόρυφη, υποστηρίζοντας έτσι μεγαλύτερες γωνίες πρόσληψης σε σύγκριση με τις παραδοσιακές επίπεδες συστοιχίες. Η ευρυγώνια συστοιχία έχει σχεδιαστεί για να μειώνει τους ελιγμούς όταν βρίσκεται σε στάδια αναζήτησης και αναγνώρισης, μειώνοντας επομένως και τον αυτοθόρυβο και διατηρώντας την ισχύ της μπαταρίας. Επίσης η ευρία γωνία του ανιχνευτή αυξάνει το no-escape-zone στόχων που κάνουν κινήσεις αποφυγής ζιγκ ζαγκ. Ο αισθητήρας αναζήτησης και πρόσκτησης στόχου είναι συδυασμός ενεργού/παθητικού, ακουστικού και παρακολούθησης απόνερων. Διαθέτει προηγμένα χαρακτηριστικά αντιμετώπισης ακουστικών αντιμέτρων ACCM με δυνατότητα εντοπισμού και διάκρισης παρεμβολέων ή αναλωσίμων παραπλάνησης που χρησιμοποιεί ο στόχος. Είναι σχεδιασμένη για επιχειρήσεις τόσο σε παράκτια όσο και σε ωκεάνια ύδατα και σε περιβάλλοντα με ισχυρλες παρεμβολές.

Τορπίλη DM2A4

Η DM2A4 έχει αρθρωτό σχεδιασμό που περιλαμβάνει 2 έως 4 μονάδες μπαταριών οξειδίου αργύρου-ψευδάργυρου και μπορεί να επιτύχει εμβέλεια άνω των 50 χιλιομέτρων και ταχύτητα άνω των 50 κόμβων. Η κίνηση της τορπίλης τροφοδοτείται από ένα ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη υψηλής συχνότητας, με σύστημα ψύξης κλειστού βρόχου ανεξάρτητο από το περιβάλλον. Η τορπίλη μπορεί να εξαποληθεί από τον τορπιλοσωλήνα με όλους τους διαθέσιμους τρόπους, swim-out ή ram ή HP air ή water steam.

Η DM2A4 έχει μήκος 6,6 m όταν έχει διαμορφωθεί με 4 μονάδες μπαταρίας και είναι αντίστοιχα μικρότερο όταν διαμορφώνεται με 3 ή 2 μονάδες μπαταρίας ανάλογα με τις απαιτήσεις της μονάδας λειτουργίας. Η διάμετρος της μονάδας είναι 533 mm. Η κύρια έκδοση έχει μήκος 6,22 μέτρα και βάρος 1530 κιλά. Το όπλο είναι οπλισμένο με γόμωση 260 κιλά PBX (RDX–αλουμίνιο) (που ισοδυναμεί με 460 κιλά TNT). Η γόμωση και ο πυροσωλήνας είναι υψηλής αντοχής και ασφαλή έναντι ηλεκτρομαγνητικών παλμών. Ο πυροσωλήνας είναι προσέγγισης και επαφής.

Ιταλία – Leonardo BlackShark

Η Whitehead Alenia Sistemi Subacquei Italy ανέπτυξε την τορπίλη Black Shark ως εξέλιξη της A184, με πιο προηγμένες ικανότητες ECCM και σόναρ. Οι εξελίξεις στον σχεδιασμό του ηλεκτροκινητήρα και της μπαταρίας επέτρεψαν την αύξηση τόσο της εμβέλειας όσο και της ταχύτητας.

Η επόμενης γενιάς, πλήρως stealth τορπίλη Black Shark βαρέως βάρους έχει σχεδιαστεί για να λειτουργεί σε βαθιά και παράκτια ύδατα και μπορεί να εκτοξευθεί σε λειτουργίες push out και swim out σε οποιοδήποτε επιχειρησιακό βάθος ενός υποβρυχίου. Η τορπίλη έχει μήκος 6.300 mm και διάμετρο 533,4 mm και μπορεί να ενσωματωθεί με οποιοδήποτε υποβρύχιο χρησιμοποιώντας συμπαγείς λύσεις Torpedo Board Interface (TBI). Μπορεί να ανιχνεύσει στόχους σε πολύ μεγάλο εύρος και είναι ικανό να εμπλέκει πολλούς στόχους ταυτόχρονα. Είναι εξοπλισμένο με την εξελιγμένη ικανότητα Acoustic Counter-Counter-Measures (ACCM).

Η τορπίλη είναι εξοπλισμένη με εκρηκτική κεφαλή πυρομαχικών STANAG 4439 και MURAT-2 και μπορεί να παρακολουθεί τους στόχους τόσο σε ακουστική όσο και σε λειτουργία παρακολούθησης απόνερων. Μπορεί εύκολα να συνδεθεί με τους αισθητήρες και τις υπολογιστικές μονάδες στο πλοίο. Είναι επίσης συμβατή με όλα τα νέα συστήματα ελέγχου πυρός τορπιλών.

Η Black Shark είναι εξοπλισμένη με πολλαπλούς αισθητήρες για τον εντοπισμό και την ταξινόμηση στόχων. Τα συστήματα αισθητήρων ενσωματώνουν μια πλήρως ψηφιακή τεχνική επεξεργασίας σήματος σχηματισμού δέσμης και δεδομένων. Μια προηγμένης τεχνολογίας Advanced Sonar Transmitting and Receiving Architecture (ASTRA) ενεργητικής και παθητικής ακουστικής κεφαλής έχει τοποθετηθεί για να παρέχει δυνατότητες καθοδήγησης πολλαπλών στόχων. Η τορπίλη είναι εφοδιασμένη με μια σύνδεση επικοινωνίας καθοδήγησης καλωδίων οπτικών ινών που παρέχει προηγμένες δυνατότητες επικοινωνίας. Επίσης η Black Shark μπορεί επίσης να εξοπλιστεί με κανάλι ήχου.

Η τορπίλη βαρέως βάρους Black Shark τροφοδοτείται από ένα σύστημα ηλεκτρικής πρόωσης, το οποίο βασίζεται σε μια μπαταρία οξειδίου του αργύρου και αλουμινίου (Al-AgO). Οι μπαταρίες AgO-Al, που αναπτύχθηκαν από τη Saft, παρέχονται με υψηλή ενεργειακή πυκνότητα και υψηλή αγωγιμότητα ηλεκτρολυτών, προσφέροντας μέγιστη ασφάλεια και διάρκεια αποθήκευσης έως και 12 χρόνια. Το σύστημα παρέχει διπλάσια ισχύ και ενέργεια από μια τυπική μπαταρία ψευδαργύρου/οξειδίου του αργύρου (Ag-Zn).

Το σύστημα πρόωσης αποτελείται επίσης από κινητήρα brushless απευθείας μετάδοσης κίνησης με αντίθετη περιστροφή πολύ υψηλής ενέργειας και κυρτές έλικες που παρέχουν πολύ χαμηλό θόρυβο. Ο ηλεκτρονικός έλεγχος ταχύτητας παρέχει πολύ υψηλή ταχύτητα στην τορπίλη.

ΗΠΑ – Lockheed Mk48 Mod 7

Η εισαγωγή της βαριάς αμερικάνικης τορπίλης Mk48 πάει πίσω στο 1972. Από το 1988 οι τροποποιήσεις της Mk48 ADCAP παρέχουν στο όπλο μια σειρά από αναβαθμίσεις του υλικού και του λογισμσικού του. Από το 2008 βρίσκεται σε παραγωγή η Lockheed Mk48 Mod 7 CBASS (Common Broadband Advanced Sonar System) η οποία αναπτύχθηκε σε συνεργασία με το ναυτικό της Αυστραλίας.

Η MK 48 Mod 7 CBASS είναι μια αναβαθμισμένη έκδοση της MK 48 Advanced Capability (ADCAP) Mod 6 Advanced Common Torpedo (ACOT), που κατασκευάζεται από την Raytheon. Η Lockheed Martin σχεδίασε και ανέπτυξε την MK 48 Mod 7 Common Broadband Advanced Sonar System (CBASS).

Η τορπίλη, η οποία έχει προηγμένες ικανότητες αντιμέτρων, είναι επιχειρησιακή με τις ΗΠΑ και τον συμμαχικό τους στόλο υποβρυχίων και χρησιμεύει ως ένα εξαιρετικά αποτελεσματικό και θανατηφόρο όπλο ενάντια σε ανθυποβρυχιακές απειλές και σε στόχους επιφανείας σε βαθιά και ρηχά νερά.

Mk48 Mod 7 CBASS

Η βαρέων βαρών τορπίλη είναι εξοπλισμένη με προηγμένες εμπορικές τεχνολογίες of the selves για να παρέχει ανώτερη αξιοπιστία και απόδοση έναντι προκλητικών απειλών τόσο σε περιβάλλοντα παραθαλάσσιων όσο και σε γαλάζια νερά και μπορεί να υποστηρίξει λειτουργία πολλαπλών ζωνών.

Η τορπίλη MK 48 Mod 7 CBASS έχει μήκος 5,8 μέτρα και διάμετρο 533 χιλ. και μπορεί να φτάσει σε μέγιστο βάθος τα 1.200 πόδια. Ζυγίζει 1.676 κιλά και φέρει ισχυρή εκρηκτική κεφαλή 292,5 κιλών.

Η ενεργητική και παθητική καθοδήγηση παρέχεται από το Common Broadband Advanced Sonar System. Η τορπίλη μπορεί να εμπλέξει αποτελεσματικά υποβρύχια χαμηλού Doppler σε ρηχά νερά, υποβρύχια γρήγορης κατάδυσης και πλοία επιφανείας υψηλής επιδόσεων. Η εμβέλεια της τορπίλης είναι 38 χλμ με ταχύτητα 55 κόμβων ή 50 χλμ με ταχύτητα 40 κόμβων. Κίνηση στην τορπίλη δίνει ο εμβολοφόρος κινητήρας swashplate ο οποίος τροφοδοτείται από το Otto fuel II, ένα μονοπροωθητικό που καίγεται για να κινήσει τον κινητήρα.

Γαλλία – Naval Group F21

Η F21 επρόκειτο να είναι μια έκδοση ανάπτυξης της ιταλικής τορπίλης Black Shark. Το 2008 η Γαλλία υπέγραψε σύμβαση ανάπτυξης για 93 βαριές τορπίλες για τα πυρηνικά της υποβρύχια, που θα παραδοθούν από το 2015. Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε την κατασκευή ενός παραγώγου της Black Shark από μια κοινή επιχείρηση μεταξύ DCNS, Thales και WASS, αλλά έπεσαν out και η DCNS θα αναπτύσσει τώρα το F21 Artemis με την Thales και την Atlas Electronic. Το F21 έχει ομοιότητες με το Black Shark, συμπεριλαμβανομένου ενός ηλεκτροκινητήρα που κινείται από μια μπαταρία οξειδίου του αργιλίου (AgO-Al). και μια αντίθετα περιστρεφόμενη έλικα Διαθέτει κεφαλή PBX B2211, εμβέλεια 50 km και ταχύτητα 50 κόμβων

Το μπροστινό τμήμα του F21 φιλοξενεί ακουστική κεφαλή και κεφαλή, ενώ το μεσαίο και το πίσω τμήμα φιλοξενούν συστήματα ενέργειας, καθοδήγησης και ελέγχου και πρόωσης αντίστοιχα. Η τορπίλη χρησιμοποιεί ενσήρματη καθοδήγηση στις αρχικές φάσεις της πτήσης και χρησιμοποιεί επίσης ακουστική καταγωγή σε επόμενες φάσεις για αυτόνομο εντοπισμό και παρακολούθηση στόχων. Έχει μήκος 6 μέτρα, διάμετρο 533χιλ και βάρος 1500 κιλά.

Η τορπίλη βαρέων βαρών είναι εγκατεστημένη με μια πλήρη σουίτα σόναρ και ένα προηγμένο σύστημα αποστολής, το οποίο βοηθά στη διατήρηση σαφούς τακτικής εικόνας σε περιορισμένες παράκτιες περιοχές και έναντι των πιο προηγμένων συστημάτων άμυνας τορπιλών.

Οι εξελιγμένες δυνατότητες διάκρισης, αναγνώρισης, ακουστικών αντί-αντίμετρων (ACCM) διασφαλίζουν ότι η τορπίλη προσφέρει βέλτιστη απόδοση σε όλες τις επιχειρησιακές φάσεις, συμπεριλαμβανομένης της αναζήτησης, της παρακολούθησης και της επίθεσης.

Η τορπίλη είναι οπλισμένη με κεφαλή B2211D, βάρους έως 250 κιλών. Έχει συνολικό μήκος 1,02m και διάμετρο 533,4mm. Η μη ευαίσθητη εκρηκτική κεφαλή συνδέεται μηχανικά και ηλεκτρικά με το τμήμα ακουστικής κεφαλής (AHS) και την κύρια μπαταρία.

Η κεφαλή διαθέτει ένα κύτος από ανοδιωμένο αλουμίνιο χωρισμένο σε τρία διαμερίσματα, συμπεριλαμβανομένου ενός θαλάμου για τη φόρτωση εκρηκτικών, ένα διαμέρισμα πυροσωλήνα επαφής και μια σήραγγα για τη διέλευση των ηλεκτρικών καλωδίων μεταξύ της ακουστικής κεφαλής και άλλων τμημάτων τορπίλης.

Το σύστημα ελέγχου πυρός MIGAL χρησιμεύει ως διεπαφή μεταξύ της τορπίλης και του κέντρου πληροφοριών μάχης του υποβρυχίου. Επιτρέπει στον χειριστή να ελέγχει την ακολουθία βολής κατά την εκτόξευση μάχης και εκπαίδευσης. Η φιλική προς το χρήστη διεπαφή βοηθά τους χρήστες να εξαπολύσουν διαφορετικούς τύπους τορπιλών από την ίδια πλατφόρμα.

Το F21 τροφοδοτείται από την κύρια μπαταρία οξειδίου του αργύρου-αλουμινίου (AgO-Al). Το σύστημα ηλεκτρικής πρόωσης ενσωματώνει επίσης δύο αντίθετα περιστρεφόμενες έλικες. Η πρωτογενής ηλεκτροχημική στοίβα AgO-Al που ενεργοποιείται με θαλασσινό νερό βοηθά στην επίτευξη μέγιστης ταχύτητας σε εκτεταμένο εύρος. Τροφοδοτεί επίσης το ενσωματωμένο ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου και καθοδήγησης. Το σύστημα πρόωσης επιτρέπει στην τορπίλη να ταξιδεύει με ταχύτητες μεταξύ 25 και 50 κόμβων. Η τορπίλη έχει μέγιστη αντοχή μία ώρα και βεληνεκές πάνω από 50 χλμ. Έχει τη δυνατότητα εμπλοκής στόχων σε μέγιστο βάθος άνω των 500 μέτρων.

Ηνωμένο Βασίλειο – Bae Systems Spearfish

Η τορπίλη Spearfish (επίσημα Naval Staff Target 7525) είναι η βαριά τορπίλη που χρησιμοποιούν τα υποβρύχια του Βασιλικού Ναυτικού. Μπορεί να καθοδηγηθεί με σύρμα ή από αυτόνομο ενεργητικό ή παθητικό σόναρ και παρέχει ικανότητα ανθυποβρυχιακού πολέμου (ASW) και πολέμου επιφανείας (ASuW). Η ανάπτυξη της Spearfish ξεκίνησε τη δεκαετία του 1970, με την παραγωγή να ξεκινά το 1988 και να αναπτύσσεται το 1992. Μέχρι το 2004, το νέο όπλο είχε αντικαταστήσει πλήρως την παλαιότερη τορπίλη Tigerfish. Είναι μια από τις πιο εξελιγμένες τορπίλες στον κόσμο.

Η τορπίλη κινείται από έναν πίδακα αντλίας (pump jet) συνδεδεμένο με έναν κινητήρα αεριοστροβίλου Hamilton Sundstrand 21TP04 που χρησιμοποιεί το καύσιμο Otto II και το υπερχλωρικό υδροξυλαμμώνιο ως οξειδωτικό. Η προσθήκη ενός οξειδωτικού βελτιώνει την ειδική ενέργεια του καυσίμου Otto. Οι Spearfish, οι οποίες είναι ικανές να ταξιδέψουν με ταχύτητα των 150 χλμ., σχεδιάστηκαν για να πιάνουν σοβιετικές απειλές υψηλής ταχύτητας και βαθιάς κατάδυσης, όπως το υποβρύχιο κλάσης Alfa.

Ένας μικροεπεξεργαστής επιτρέπει στην τορπίλη να λαμβάνει αυτόνομες τακτικές αποφάσεις κατά τη διάρκεια της επίθεσης. Διαθέτει ισχυρή εκρηκτική κεφαλή, που πυροδοτείται είτε από έκρηξη εξ επαφής (κατά κύτους υποβρυχίου) είτε από ακουστικό πυροκροτητή εγγύτητας (για έκρηξη κάτω από την καρίνα των πλοίων). Μια έκρηξη κάτω από την καρίνα ενισχύει τα αποτελέσματα έκρηξης σε πλοία επιφανείας μέσω της ενίσχυσης της τάσης που προκύπτει από την αλληλεπίδραση των προϊόντων της έκρηξης και την εύκαμπτη δομή του πλοίου.

Σε μια τυπική εμπλοκή, η Spearfish θα κινηθεί προς τη γενική θέση του στόχου με ενσύρματη καθοδήγηση και στη συνέχεια θα πραγματοποιήσει μια παθητική αναζήτηση. Το σύστημα ενσύρματης καθοδήγησης υψηλής χωρητικότητας, ειδικά σχεδιασμένο για να ταιριάζει με τους ελιγμούς και την ταχύτητα του Spearfish, παρέχει αμφίδρομη ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ της τορπίλης και του υποβρυχίου εκτόξευσης, μεγιστοποιώντας τον οργανικό αισθητήρα και τις δυνατότητες ελέγχου μάχης του υποβρυχίου. Μόλις φτάσει σε κοντινή απόσταση, η Spearfish χρησιμοποιεί ενεργό σόναρ για να ταξινομήσει και να κάνει πρόσκτηση του στόχο της. Οι εκπομπές υψηλής ισχύος και η εξελιγμένη επεξεργασία σήματος επιτρέπουν στη Spearfish να διακρίνει με ακρίβεια τους στόχους από τον θόρυβο του περιβάλλοντος και να εξασφαλίζει υψηλή αντοχή σε ακουστικά αντίμετρα ή/και ελιγμούς αποφυγής. Σε περίπτωση που το Spearfish αποτύχει να χτυπήσει τον στόχο στην πρώτη του επίθεση, επιλέγει αυτόματα τον κατάλληλο τρόπο επανεπίθεσης μέχρι να ολοκληρώσει επιτυχώς την εμπλοκή.

Τουρκία – Roketsan AKYA

Η Τουρκία στο γενικό πλαίσιο της απεξάρτησης των αμυντικών αξοπλισμών από το εξωτερικό αλλά και της ανάπτυξης της εγχώριας βιομηχανίας ξεκίνησε την ανάπτυξη της εθνικής τορπίλης το 2009, με τις δοκιμές να ολοκληρώνονται το 2020 και η τορπίλη να μπαίνει σε παραγωγή το 2021. Στόχος είναι η σταδιακή αντικατάσταση όλων των υφιστάμενων τορπιλών παλαιότερης τεχνολογίας του τουρκικού οπλοστασίου από την τουρκικής ανάπτυξης και παραγωγής τορπίλη.

Τροφοδοτούμενh από έναν ηλεκτροκινητήρα τύπου brushless συνεχούς ρεύματος και αντιπεριστρεφόμενους έλικες που χρησιμοποιούν ηλεκτροχημικές μπαταρίες υψηλής ενέργειας, η τορπίλη Akya είναι σε θέση να επιτύχει ταχύτητα άνω των 45 κόμβων και αυτονομία μεγαλύτερη από 50 χλμ. Διαθέτει αισθητήρα εγγύτητας και υποβρύχια κεφαλή που δεν επηρεάζεται από τους κραδασμούς βάρους 350–380 kg. Η καθοδήγηση προς το στόχο γίνεται με καλώδιο οπτικής ίνας, διαθέτει αισθητήρα πρόσκτησης ενεργητικού/παθητικού σόναρ και παρακολούθησης απόνερων. Διαθέτει ικανότητα αντι-αντιμέτρων για την αποφυγήτων αντιμέτρων του πλοίου στόχου. Η τορπίλη έχει ολικο βάρος 1.200 κιλά, μήκος 7 μέτρα και διάμετρο 533 χλστ.