Τέσσερα χαμένα χρόνια. Αυτή είναι η πλέον χαρακτηριστική και ακριβής φράση για να περιγράψει τη κατάσταση στα εξοπλιστικά του Πολεμικού Ναυτικού. Όπως αναφέρουν οι τελευταίες πληροφορίες, το Πολεμικό Ναυτικό επιστρέφει στον αρχικό εξοπλιστικό σχεδιασμό του 2020 – 2021 επί Αρχηγίας ΓΕΝ Στυλιανού Πετράκη και Αρχηγού Στόλου Παναγιώτη Λυμπέρη. Ήταν σαφές και πολλάκις έχει αναφερθεί πως το ΠΝ είχε τονίσει την ανάγκη να δοθεί η μέγιστη δυνατή έμφαση στην ανανέωση των μονάδων κρούσης του Αρχηγείου Στόλου ΠΝ. Ως εκ τούτων, προκρίθηκε η απόκτηση 4 γαλλικών φρεγατών FDI με ενισχυμένες ικανότητες αεράμυνας περιοχής, οι οποίες θα πλαισιώνονταν από 4 εκσυγχρονισμένες φρεγάτες ΜΕΚΟ 200 ΗΝ και επιπλέον τέσσερις σύγχρονες κορβέτες, προκειμένου να επιτυγχάνεται ο ελάχιστος δυνατός αριθμός μονάδων κρούσης (12 φρεγάτες και κορβέτες).

Έπειτα από τέσσερα χρόνια, η ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων (ΓΕΕΘΑ και ΓΕΝ) καθώς και η πολιτική ηγεσία συμμερίζονται τον παραπάνω σχεδιασμό. Χάθηκαν βεβαίως τέσσερα πολύτιμα χρόνια δεδομένου πως εάν το 2021 είχαμε υπογράψει για τις κορβέτες, σήμερα ήδη θα είχαμε το πρώτο πλοίο στη Σαλαμίνα. Αντ’ αυτών συζητούσαμε για πλοία αμφίβιων επιχειρήσεων, ναύσταθμο Παγασητικού, επιπλέον ελικόπτερα MH-60R και τις LCS οι οποίες κατ’ επανάληψη είχαν απορριφθεί ως μια επικίνδυνη και ακατάλληλη λύση υψηλού κόστους. Προσφάτως, καλλιεργήθηκε και διακινήθηκε και το «αφήγημα» των Constellation ως μια μαγική λύση και μάλιστα με ναυπήγηση στη χώρα μας. Προς το παρόν ουδείς έχει αναφέρει συγκεκριμένα δεδομένα για τη λύση των Constellation. Δεδομένα όπως κόστος ναυπήγησης, διαμόρφωση πλοίων και χρονοδιάγραμμα.

Την ίδια στιγμή όπως πολύ σωστά ανακοίνωσε ο ΥΕΘΑ Νίκος Δένδιας, το ΠΝ θα έπρεπε ήδη να είχε εκκινήσει πρόγραμμα ναυπήγησης νέων υποβρυχίων με γνώμονα πως από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης απαιτούνται περί τα 8 έτη ως τη παράδοση και την ένταξη στον Στόλο. Ο πλέον ρεαλιστικός σχεδιασμός για το ΠΝ θα ήταν η ενεργοποίηση του δικαιώματος προαίρεσης (τυπικά έχει χαθεί για τη 4η FDI HN), η πρόσκτηση τεσσάρων κορβετών και ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ (έστω τριών φρεγατών εξ αυτών).

Ειδικά για τη περίπτωση της ενεργοποίησής του δικαιώματος προαίρεσης της τέταρτης γαλλικής φρεγάτας για το ΠΝ, ορισμένοι ανεύθυνοι πολιτικοί και υπηρεσιακοί παράγοντες πρέπει να απολογηθούν που το ΠΝ έχασε την ευκαιρία να πάρει μια κορυφαία φρεγάτα με 975 εκατομμύρια ευρώ και σήμερα η τιμή της είναι τουλάχιστον 1.1 δις με βάση τις αυξήσεις όλων των τιμών των πρώτων υλών, συνολικά στη διεθνή αγορά.

Παράλληλα, επείγει το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των υποβρυχίων «214» και των πυραυλακάτων Super Vita. Και φυσικά η απόκτηση νέων τορπιλών και πυραύλων για τα MH-60R προκειμένου όχι απλά να εντοπίζουν στόχους αλλά και να τους προσβάλουν με σύγχρονα οπλικά συστήματα. Διότι τα ελικόπτερα προορίζονται για πόλεμο και όχι για παρελάσεις ή εορτές και τελετές. Κομβικής σημασίας είναι η ναυπήγηση τουλάχιστον τεσσάρων νέων υποβρυχίων για τη μερική αντικατάσταση των παρωχημένων υποβρυχίων «209».

Η κατάσταση είναι άκρως ανησυχητική και η στρατιωτική και πολιτική ηγεσία έχουν ευθύνες. Η εθνική ναυτική ισχύς συρρικνώνεται δραματικά ενώ ένα ύψιστης σημασίας θέμα είναι η διαρκής αιμορραγία προσωπικού. Απαιτούνται γενναίες αποφάσεις και όχι αοριστίες και αφηγήματα για να εξυπηρετηθεί το κομματικό/ προσωπικό αφήγημα. Συζητάμε για μια πανάκριβη προμήθεια (αυτή των F-35) και την ίδια στιγμή έχουμε υποβρύχια («209») ηλικίας 50 ετών ενώ ο κορμός πλοίων της Διοίκησης Φρεγατών χρήζει ολικής ανανέωσης. Τέσσερα χαμένα χρόνια. Το ξανά γράφουμε γιατί όπως πληροφορούμαστε στις συσκέψεις της τελευταίας εβδομάδας, πολιτική και στρατιωτική ηγεσία συμφώνησαν πως η λύση είναι ο σχεδιασμός του 2020-2021. Άμοιρος ευθυνών δεν είναι κανένας. Ακόμη και ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει πλήρη εικόνα για τον Στόλο και τη κατάσταση από την ημερομηνία του Σεπτεμβρίου του 2021 όταν οι Αρχηγοί ΓΕΝ και Στόλου βρέθηκαν στο Μέγαρο Μαξίμου για τη πρόσκτηση των γαλλικών FDI.