Είναι γεγονός πως η έλευση των νέων τουρκικών υποβρυχίων τύπου «214» θα δημιουργήσει νέα δεδομένα στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο απόρροια του χαμηλού ακουστικού ίχνους των νέων τουρκικών υποβρυχίων. Είναι επίσης, σαφές πως οι ελληνικές φρεγάτες και συγκεκριμένα οι «S» δεν διαθέτουν σόναρ μεβλητού βάθους αλλά μόνον σόναρ τρόπιδας. Παράλληλα, τα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα ΑΒ212 είναι στη δύση της επιχειρησιακής τους ζωής.

Το περασμένο διάστημα βρεθήκαμε στη Δυτική Γαλλία και συγκεκριμένα στη περιοχή του Μπορντό. Επισκεφθήκαμε, τα ναυπηγεία της Couach, εταιρείας που ιδρύθηκε το 1987 και δραστηριοποιείται στη ναυπήγηση μικρών και μεσαίου εκτοπίσματος σκαφών. Τα ναυπηγεία της Couach βρίσκονται στη περιοχή Gujan-Mestras στον κόλπο του Αρκασόν δίπλα στον Ατλαντικό ωκεανό.

Στα ναυπηγεία της Couach βρίσκονται στη περιοχή Gujan-Mestras
Στη γραμμή παραγωγής των σκαφών.

Ο λόγος της επίσκεψης μας καθότι ο γράφων και το DefenceReview.gr ήταν το μοναδικό ελληνικό μέσο ενημέρωσης που συμμετείχε ήταν η παρουσίαση σειράς προϊόντων για τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις και φυσικά το Λιμενικό Σώμα που έχει μεγάλες ανάγκες σε σύγχρονα σκάφη.

Είχαμε τη χαρά και τη τύχη να παρακολουθήσουμε μια πραγματική επίδειξη των σκαφών της γαλλικής Couach στον κόλπο του Αρκασόν. Η περιοχή στο Gujan-Mestras είναι η πιο φημισμένη περιοχή της Γαλλίας για τη ναυπηγική της παράδοση.

Η λύση η οποία μας επιδείχθηκε ήταν μια ολοκληρωμένη πλατφόρμα ανθυποβρυχιακού πολέμου με σόναρ τρόπιδας και σόναρ μεταβλητού βάθους καθώς και τα ανάλογα οπλικά συστήματα προσβολής στόχων σε συνδυασμό με εκτοξευτή ρουκετών και σταθεροποιημένο πύργο οπλισμού στη πλώρη.

Μας παρουσιάστηκε με σόναρ της επίσης Γαλλικής Thales και συγκεκριμένα το Flash που φέρουν και ελικόπτερα καθώς και ηχοσημαντήρες TMS 2000. Αμφότερα τα συστήματα είναι τελευταίας γενιάς ικανά να εντοπίζουν στόχους χαμηλού ακουστικού ίχνους είτε σε παράκτιο περιβάλλον είτε σε ανοικτό πέλαγος.

Το σόναρ Flash της Thales.

Το σκάφος εκτός των δύο σόναρ φέρει ολοκληρωμένο τακτικό σύστημα ώστε να επικοινωνεί και με άλλα πλοία όπως φρεγάτες ή ελικόπτερα.

Έχει μήκος 27,8 μέτρα, είναι 59 τόνους, αναπτύσει ταχύτητα μεγαλύτερη από 40 κόμβους, φέρει 10 τόνους καύσιμο που του επιτρέπουν μέγιστη ακτίνα δράσης 1000 ναυτικά μίλια με 12 κόμβους, μπορεί να επιχειρεί για 7 ημέρες συνεχόμενα εν πλω, αποτελείται από δεκαμελές πλήρωμα για αποστολές ανθυποβρυχιακού πολέμου και τέλος είναι εφοδιασμένο με δύο κινητήρες των 2400 ίππων έκαστος με σύστημα πρόωσης υδροπροωθητών.

Το σκάφος μπορεί να εκτελέσει πλήρες φάσμα ανθυποβρυχιακών αποστολών απόρροια των δύο σόναρ καθώς και των ηχοσημαντήρων που δύναται να ποντίσει. Μπορεί να φέρει οποιαδήποτε τορπίλη μεσαίας κατηγορίας. Παράλληλα, ο εξοπλισμός του συμπληρώνεται από ηλεκτροπτικό σύστημα και ραντάρ έρευνας επιφανείας. Τέλος, φέρει και εκτοξευτή πυραύλων για προσβολή μικρών σκαφών και παράκτιων στόχων.

Το 28μετρο σκάφος είναι μια φτηνή λύση κάλυψης αναγκών στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο σε συνεργασία με άλλα μέσα όπως οι φρεγάτες στα πλαίσια μιας ομάδας μάχης πλοίων. Ενδεικτικά αναφέρουμε πως μπορεί να εκτελέσει ανθυποβρυχιακές περιπολίες με σκοπό τη προστασία ευπαθών στόχων όπως οι ναύσταθμοι ή να συνοδεύσει στόχους υψηλής αξίας όπως αρματαγωγά ή πλοία γενικής υποστήριξης.

Οι δυνατότητες του είναι αξιοσημείωτες για τη κατηγορία του και μπορεί κάλλιστα να συμπληρώσει τις φρεγάτες στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο ή να καλύψει άλλα κενά όπως αυτό της προστασίας ναυστάθμων από απειλές ασύμμετρου χαρακτήρα.

Η πρύμνη με το σύστημα πρόωσης.