Το θέμα αναβάθμισης των βλημάτων κατά στόχων επιφανείας συζητήθηκε στις πρόσφατες επισκέψεις των στελεχών της Γαλλικής MBDA στη Διεύθυνση Εξοπλισμών του ΓΕΝ όπως αναφέρουν ασφαλείς και διασταυρωμένες πληροφορίες στον γράφοντα. Η πρόταση περιλαμβάνει τον ολικό εκσυγχρονισμό του συνόλου των κατευθυνόμενων βλημάτων Exocet Block II και Block III σε επίπεδο Block IIIC. Η τελευταία έκδοση είναι η πλέον σύγχρονη αντιπροσωπεύοντας την αιχμή της τεχνολογίας. Οικονομικά στοιχεία ακόμα δεν γνωρίζουμε όμως το θέμα το παρακολουθούμε εκ του σύνεγγυς.

Εκτός των βλημάτων επιφανείας ο εκσυγχρονισμός δύναται να συμπεριλάβει και τις επάκτιες συστοιχίες του ΠΝ.

Τα βλήματα Exocet φέρονται από τις ΤΠΚ της Διοίκησης Ταχέων Σκαφών. Τα Block III των Super Vita έχουν προσδώσει εξαιρετικές επιδόσεις στο ΠΝ όντας ικανά να προσβάλουν στόχους αιφνιδιαστικά και ταυτοχρόνως μέσω διαφορετικών κατευθύνσεων αξιοποιώντας τα way points των βλημάτων. Ως εκ τούτων μια αγκιστρωμένη πυραυλάκατος παίρνοντας εικόνα από άλλα μέσα στοχοποιεί και βάλει από θέση απόκρυψης εκμεταλλευόμενη το νησιωτικό περιβάλλον.

Η γαλλική πρόταση συγκεντρώνει μεγάλο ενδιαφέρον από τους επιτελείς του ΠΝ. Όμως τα γαλλικά βλήματα προσδίδουν μια άλλη κρίσιμη παράμετρος που λίγοι υπολογίζουν και κατανοούν. Ανεξαρτησία και τεχνολογική ασφάλεια όντας μια δεύτερη πηγή προμήθειας βλημάτων εκτός των Αμερικανικών Harpoon που δύναται να παρεμβληθούν από πλειάδα τεχνολογικών συστημάτων. Γι αυτό πάντα γράφουμε πως πρέπει να υπάρχει και δεύτερη πηγή απόκτησης οπλικών συστημάτων.

Σήμερα η Διοίκηση Ταχέων Σκαφών έχει εφοδιάσει το σύνολο των πυραυλακάτων Combbatante με βλήματα Harpοon Block 1A ενώ οι Super Vita φέρουν Exocet εκ των οποίων οι «ΡΙΤΣΟΣ», «ΓΡΗΓΟΡΟΠΟΥΛΟΣ» και «ΡΟΥΣΣΕΝ» Exocet Block III και οι «ΚΡΥΣΤΑΛΛΙΔΗΣ» και «ΔΑΝΙΟΛΟΣ» Block ΙΙ. Επίσης, αναμένεται οι νέες ΤΠΚ «ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗΣ» και «ΒΛΑΧΑΚΟΣ» να φέρουν βλήματα Block III.

Παράλληλα, στη Διοίκηση Ναυτικών Όπλων θα δρομολογηθούν εξελίξεις ώστε να υπάρξει μέριμνα για συνέργεια που θα υποστηρίζουν την τελευταία έκδοση των γαλλικών Exocet.

Το βλήμα MM-40 Block.II Exocet είναι εξέλιξη του προγενέστερου MM-38 Exocet, το οποίο είχε μέγιστο βεληνεκές 38 km και αναπτύχθηκε για τον εξοπλισμό πλοίων επιφανείας αλλά και ως όπλο παράκτιας άμυνας. Η ανάπτυξη του βλήματος ξεκίνησε το 1968 από τη Γαλλία ενώ το 1971 στο πρόγραμμα προσχώρησε και η Μεγάλη Βρετανία. Σήμερα αποτελεί πνευματικό και εμπορικό δικαίωμα της κοινοπραξίας MBDA.

Τα πρώτα βλήματα εντάχθηκαν σε υπηρεσία το 1972 για να ακολουθήσει, το 1977, η ανάπτυξη της έκδοσης αέρος-επιφανείας ΑΜ-39 Exocet, έκδοση την οποία διαθέτει η Ελλάδα στην διαμόρφωση Block.II. Στην δεκαετία του ’80 ακολούθησε η ανάπτυξη των εκδόσεων SM-39 Block.II Exocet, για χρήση από τα υποβρύχια, και MM-40 Block.II Exocet (επιφανείας-επιφανείας) με αυξημένο βεληνεκές.

Το βλήμα έχει σταυροειδή κύρια πτερύγια και ουραία πτερύγια για τον έλεγχο της πτήσης. Ενσωματώνει κινητήρα στερεού καυσίμου και χρησιμοποιεί σύστημα αδρανειακής καθοδήγησης (Inertial Navigation System = INS) κατά την ενδιάμεση πτήση, υψομετρικό ραντάρ για πτήση στο επίπεδο της θαλάσσης και έναν ερευνητή ραντάρ για την τερματική καθοδήγηση.

Το μήκος του βλήματος ΜΜ-40 Block.I Exocet είναι 5,2 μέτρα, το βάρος 735 κιλά, εκ των οποίων τα 165 κιλά είναι η πολεμική κεφαλή και το εκπέτασμα των πτερυγίων είναι ένα μέτρο. Η μέγιστη ταχύτητα του βλήματος δεν ξεπερνά τα 980 km/h και το μέγιστο βεληνεκές τα 70km. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η μέγιστη διάρκεια πτήσης προς το στόχο είναι τα τρία λεπτά στο μέγιστο βεληνεκές. Η έκδοση ΜM-40 Block.ΙΙ Exocet είναι μακρύτερη και βαρύτερη από την προηγούμενη έκδοση και έχει μήκος 5,64 μέτρα και βάρος 825 κιλά. Παρόλα αυτά επιτυγχάνει μέγιστο βεληνεκές 70 km, καθώς ενσωματώνει ισχυρότερο κινητήρα, έτσι ώστε να αντισταθμιστεί η αύξηση του βάρους.

Σήμερα, η τελευταία γενιά είναι τα βλήματα MM-40 Block.ΙΙΙ Exocet, τα οποία φέρουν προωθητή στερεού καυσίμου και κινητήρα turbojet, συνδυασμός ο οποίος αυξάνει το μέγιστο βεληνεκές του βλήματος στα 180 km. Διαθέτουν επίσης νέα πολεμική κεφαλή θραυσμάτων, βελτιωμένο ερευνητή ραντάρ και σύστημα καθοδήγησης συνδυασμού INS κα GPS (Global Positioning System), με δυνατότητα προγραμματισμού “πολλαπλών εναλλακτικών διαδρομών”. Επίσης, η νέα έκδοση του βλήματος έχει τη δυνατότητα προσβολής στόχων εδάφους όπως ελλισμένα πλοία.

 Το Γαλλικό Ναυτικό αναμένεται να αρχίσει τις παραλαβές αναβαθμισμένων βλημάτων κατά πλοίων MM-40 Block.3C Exocet, της ευρωπαϊκής κοινοπραξίας MBDA, εντός του 2020. Στην έκδοση MM-40 Block.3C τα βλήματα Exocet ενσωματώνουν ενεργητικό ερευνητή ραδιοσυχνοτήτων, ως κεντρικό τμήμα ενός νέου ολοκληρωμένου, συνεκτικού, ψηφιακού συστήματος καθοδήγησης και πλοήγησης.

Σύμφωνα με την MBDA η έννοια του «συνεκτικού» έγκειται στην ικανότητα του νέου συστήματος καθοδήγησης και πλοήγησης στους τομείς της αναγνώρισης του στόχου και της αντοχής στα ηλεκτρονικά αντίμετρα.

Στην έκδοση Block.3C τα Exocet ενσωματώνουν ερευνητή ψηφιακής τεχνολογίας (το «C» αποτελεί το πρωτόγραμμα της λέξης «Coherent»), κάτι που επιτρέπει στο βλήμα μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα τόσο σε επίπεδο δυνατότητας επεξεργασίας όσο και σε επίπεδο επιδόσεων. Το Γαλλικό Ναυτικό θα παραλάβει 15 νέα βλήματα, ενώ θα αναβαθμίσει και όσα βλήματα της έκδοσης Block.3 διαθέτει σε υπηρεσία με νέο υπέρυθρο ερευνητή.