Με δημοσίευμα της η εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» και ο έγκριτος στρατιωτικός συντάκτης της, Βασίλειος Νέδος, επιβεβαιώνουν τις πληροφορίες του DefenceReview.gr και του γράφοντος, πως το Πολεμικό Ναυτικό ενδιαφέρεται μόνον για τα εν ενεργεία στο Αμερικανικό Ναυτικό LCS της κλάσης Freedom. Συγκεκριμένα, η εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» αναφέρει τα εξής:

Υπόθεση παράκτιων πλοίων επιχειρήσεων τύπου LCS συνέχεια. Τα γράφαμε και την Κυριακή, ωστόσο επανερχόμαστε, καθώς έχει μεταδοθεί πλέον και επισήμως ότι το Πολεμικό Ναυτικό δεν επιθυμεί να παραλάβει τα πλοία που προτίθεται να δώσει μέσω της διαδικασίας πλεονάζοντος υλικού (EDA) το αμερικανικό Πεντάγωνο. Συγκεκριμένα, τα «Milwaukee», «Detroit», «Little Rock» και «Sioux City», που αποδεσμεύει η Ουάσιγκτον, δεν εξυπηρετούν το Π.Ν., καθώς οι επενδύσεις οι οποίες απαιτούνται για να γίνουν αξιόπλοα ισοδυναμούν περίπου με όσα χρήματα χρειάζονται για την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ (ήτοι άνω των 600 εκατ. ευρώ). Από την Αθήνα επαναλαμβάνουν ότι το ενδιαφέρον του Π.Ν. εστιάζεται στις LCS «Wichita», «Billings», «Indianapolis» και «St. Louis». Το πρόβλημα με τα συγκεκριμένα πλοία είναι ότι το αμερικανικό ναυτικό δεν τα αποδεσμεύει, παρά μόνο έπειτα από δύο χρόνια. Από την αμερικανική πλευρά η περίοδος δεν θεωρείται μεγάλη, καθώς τόσο περίπου εκτιμάται ότι θα διαρκέσει ο χρόνος αφομοίωσης των πρώτων γαλλικών φρεγατών FDI από το Π.Ν. Την ίδια στιγμή, χθες, πηγές του υπουργείου Εθνικής Αμυνας διέψευδαν ότι υφίσταται ζήτημα μεταφοράς ελληνικών F-16 στην Ουκρανία.

Αναλυτικά μπορείτε να διαβάσετε το πλήρες άρθρο της «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ» και του Βασίλη Νέδου στον παρακάτω σύνδεσμο: https://www.kathimerini.gr/politics/562973572/entos-kai-ektos-i-eyropaia-eisaggeleas-o-apologismos-kai-i-symvasi/

Υπενθυμίζεται πως στις 3 Φεβρουαρίου 2024 σε άρθρο μας με τίτλο: «Οι όροι που θέτει η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού για τις LCS και τα ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν»,  είχαμε αναφέρει τα εξής δεδομένα αναφορικά με τη προοπτική πρόσκτησης των LCS για το Πολεμικό Ναυτικό: Είναι γεγονός πως τόσο η πολιτική όσο και στη στρατιωτική ηγεσία επικρατεί έντονος σκεπτικισμός και προβληματισμός αναφορικά με τη προμήθεια πλοίων LCS της κλάσης Freedom. Ιδιαίτερα στον νέο Αρχηγό ΓΕΝ Αντιναύαρχο Δημήτριο Κατάρα, ο οποίος ενδέχεται να συνδέσει το όνομα του με τη προμήθεια των LCS της κλάσης Freedom. Το ίδιο ισχύει και για τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ Στρατηγό Δημήτριο Χούπη. Η ιστορία θα τους κρίνει. Το ζήτημα που παραμένει μείζον είναι οι όροι που θέτει η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού για τη περίπτωση των LCS. Σύμφωνα με πληροφορίες, τρεις είναι οι βασικοί όροι που θέτει η στρατιωτική ηγεσία στη πολιτική και στον Υπουργό Εθνικής Άμυνας (ΥΕΘΑ) Νίκο Δένδια. Πρώτον, εάν πρόκειται για τα LCS της κλάσης Freedom που βρίσκονται εν ενεργεία και έχουν επιδιορθώσει το πρόβλημα που είχε υπάρξει στο gear box (σύστημα μετάδοση ισχύος). Δεύτερον, εάν πρόκειται για τα LCS της κλάσης Freedom που βρίσκονται εν ενεργεία αλλά δεν έχουν λύσει τα τεχνικά θέματα που αντιμετώπιζαν. Τρίτον, εάν πρόκειται για τα LCS της κλάσης Freedom που έχουν αποσυρθεί και βρίσκονται εκτός δράσης. Αναλυτικά το άρθρο μας εδώ: (https://defencereview.gr/oi-oroi-poy-thetei-i-igesia-toy-polemiko/)

Την ίδια στιγμή επιβεβαιώνεται για πολλοστή φορά και το κόστος των 600 εκατομμυρίων για την απόκτηση τεσσάρων LCS. Και αυτή η πληροφορία του DefenceReview.gr επιβεβαιώνεται δεδομένου πως στις 16 Ιουλίου 2023 (Πολεμικό Ναυτικό: Αίτημα για 4 LCS κόστους 600 εκατομμυρίων σχεδιάζουν να στείλουν υπονομεύοντας το μέλλον της εθνικής ναυτικής ισχύος), σημειώναμε αυτολεξεί: «Όπως αναφέρουν οι αποκλειστικές πληροφορίες του γράφοντος το ελληνικό αίτημα θα αφορά τέσσερα πλοία LCS της κλάσης Freedom με κόστος περί τα 150 εκατομμύρια ευρώ ανά μονάδα και συνολικό κόστος 600 εκατομμύρια. Το κόστος αφορά την απόκτηση πλοίων “as is where is” μέσω των αποσύρσεων πλοίων ως EDA (Excess Defense Articles) που υλοποιεί το Ναυτικό των ΗΠΑ. Στο κόστος των 600 εκατομμυρίων δεν περιλαμβάνονται εργασίες αναβάθμισης ή εκσυγχρονισμού των πλοίων σε επίπεδο μαχητικής ισχύος αλλά μόνον κόστη αρχικού προγράμματος απόκτησης, μεταφοράς, εκπαίδευσης, συντήρησης, αρχικής τεχνικής υποστήριξης και γενικευμένων μηχανολογικών εργασιών ώστε τα πλοία να είναι σε λειτουργική κατάσταση». Αναλυτικά το άρθρο μας εδώ: (https://defencereview.gr/polemiko-naytiko-aitima-gia-4-lcs-kostoys-60/)

Τέλος για πολλοστή φορά θα επαναλάβουμε πως η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ) και ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, προκειμένου να αποφύγουν τη κριτική των LCS, καλλιέργησαν και συστηματικά αναφέρουν το «αφήγημα» των Constellation για το οποίο ΔΕΝ υπάρχουν δεδομένα κόστους, χρονοδιαγράμματος και ακριβούς διαμόρφωσης των πλοίων, προκειμένου να αποφεύγουν τη κριτική που ασκείται στα LCS. Με άλλα λόγια, καθίσταται σαφές για πολλοστή φορά πως για το Πολεμικό Ναυτικό αποδεσμεύονται πλοία τα οποία το Αμερικανικό Ναυτικό απέσυρε πρόωρα λόγω προβλημάτων και υψηλού κόστους κύκλου ζωής και πλέον το Πολεμικό Ναυτικό καλείται εάν τα παραλάβει να πληρώσει αδρά προκειμένου να είναι πλήρως λειτουργικά και αξιόπλοα. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως οι ανακοινώσεις για τις Constellation ταυτίζονται χρονικά με την ανακοίνωση των LCS.