«Οφείλουμε να χτίσουμε την εθνική μας άμυνα ώστε να αντέξει τις προκλήσεις της νέας εποχής», ανέφερε την Τρίτη ο Yπουργός Εθνικής ‘Αμυνας (ΥΕΘΑ) Νίκος Δένδιας, λίγα λεπτά προτού ολοκληρωθεί η ενημέρωση των βουλευτών που μετέχουν στην επιτροπή Εθνικής ‘Αμυνας και Εξωτερικών της Βουλής.
Κατά την τοποθέτηση του, ο ΥΕΘΑ Νίκος Δένδιας αναφέρθηκε στη προοπτική απόκτησης των μεταχειρισμένων αμερικανικών LCS καθώς και στη προοπτική ναυπήγησης και συμπαραγωγής φρεγατών της κλάσης Constellation για το Πολεμικό Ναυτικό.
Κατά την τοποθέτηση του, ο ΥΕΘΑ Νίκος Δένδιας αναφέρθηκε στη προοπτική απόκτησης των μεταχειρισμένων αμερικανικών LCS καθώς και στη προοπτική ναυπήγησης και συμπαραγωγής φρεγατών της κλάσης Constellation για το Πολεμικό Ναυτικό.
Χαρακτηριστικά ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, ανέφερε χθες, κατά την πρωτολογία του στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής, την οποία ενημέρωσε για θέματα αμυντικής πολιτικής, τα εξής:
Πρέπει να προχωρήσουμε σε αποκτήσεις και νέων συστημάτων, να ολοκληρώσουμε δηλαδή την απόκτηση των Rafale, να προχωρήσουμε στα ήδη παραγγελθέντα ελικόπτερα Romeo και για το Πολεμικό Ναυτικό. Και για την επόμενη γενιά, όπως ξέρετε, υπάρχει μια έναρξη αξιολόγησης της συμμετοχής στο πρόγραμμα κατασκευής και ναυπήγησης των φρεγατών Constellation. Ως ενδιάμεση λύση εξετάζεται η παραχώρηση τεσσάρων, λέγονται φρεγάτες, αλλά δεν είναι φρεγάτες, η έκφραση είναι Littoral Combat Ship από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, ώστε να καλύψουμε το κενό το χρονικό. Όπως ξέρετε οι φρεγάτες μας είναι όλες μιας ηλικίας.
Κατά την δευτερολογία του στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής, ο ΥΕΘΑ προχώρησε σε επιπρόσθετες διευκρινήσεις, από τις οποίες προκύπτουν ορισμένα κρίσιμα συμπεράσματα:
Ο Ναύαρχος Αποστολάκης αναφέρθηκε στις LCS. Οι LCS σας το είπα και προηγουμένως στην εισήγηση, οι οποίες προτείνονται από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής δια της επιστολής Μπλίνκεν αλλά και πριν από αυτήν, είναι σκάφη τα οποία κατασκευάστηκαν από τις Ηνωμένες Πολιτείες με μια άλλη λογική, με τη λογική ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν θα χρειαστεί να στείλουν το ναυτικό τους πέρα των ακτών τους. Υπ΄ αυτή την έννοια λοιπόν και εφόσον οι LCS αφενός μεν έχουν επισκευαστεί στον προωθητήρα τους από τις Ηνωμένες Πολιτείες και μας δοθούν δωρεάν, είναι ένα σύστημα το οποίο θα αξιολογηθεί από τα Γενικά Επιτελεία και θα μας λεχθεί αν το σύστημα αυτό βγάζει νόημα ως ενδιάμεση λύση. Αλλά δεν είμαι εγώ ο οποίος θα αποφασίσω, παρά μόνο αφού έχω δεχθεί τις εισηγήσεις των Γενικών Επιτελείων.
Από την απάντηση του ΥΕΘΑ, προφανώς σε ερώτηση του πρώην ΥΕΘΑ Ευάγγελου Αποστολάκη, προκύπτουν τα εξής κύρια σημεία:
Βασική προϋπόθεση αναφορικά με την απόκτηση των LCS για το Πολεμικό Ναυτικό είναι να δοθούν εντελώς δωρεάν.
Δεύτερη, βασική προϋπόθεση είναι να πρόκειται για πλοία, τα οποία έχουν επισκευαστεί, στο προωστήριο σκεύος, εκεί δηλαδή που υπήρχε το βασικό πρόβλημα. Είναι γνωστό πως τα LCS της κλάσης Freedom έχουν κυριολεκτικά μείνει καραβοφάναρα στην ανοικτή θάλασσα και επέστρεψαν με τη συνδρομή ρυμουλκών. Επισημαίνεται πως σύμφωνα με το Αμερικανικό Ναυτικό το πρόβλημα έχει λυθεί.
Υπενθυμίζουμε πως η λύση στο πρόβλημα σχεδιάστηκε από την γερμανική εταιρεία RENK και το εκτιμώμενο κόστος διόρθωσης του προβλήματος στο σύστημα εναλλαγής της πρόωσης των πλοίων τύπου LCS κλάσης «Freedom» ανέρχεται στα $ 8-10 εκατομμύρια ανά πλοίο.
Το πρόβλημα φαίνεται να έχει «επιλυθεί» εν μέρει αλλά και πάλι το Αμερικανικό Ναυτικό εμφανίζεται εξαιρετικά επιφυλακτικό λαμβάνοντας υπόψιν πως αποσύρει πρόωρα τα πλοία λόγω υψηλού λειτουργικού κόστους. Άγνωστο παραμένει επίσης, εάν τα πλοία που προορίζονται για το ΠΝ έχουν επιδιορθωθεί με βάση τη τεχνική λύση της RENK ή θα πρέπει η ελληνική πλευρά να επωμιστεί αυτό το κόστος.
Επίσης, αξίζει να επισημανθεί το γεγονός πως το αρχικό πρόβλημα στο προωστήριο σκεύος των πλοίων έχει δημιουργήσει και επιπρόσθετα τεχνικά προβλήματα όπως αναφέρεται στις περιπτώσεις των, LCS-7 «Detroit» και LCS-9 «Little Rock» όπου το κόστος επιδιόρθωσης των θα είναι μεγαλύτερο από τα άλλα πλοία, καθώς τα δύο αυτά πλοία αντιμετώπισαν εκτός της αστοχίας του συστήματος εναλλαγής της μεθόδου πρόωσης και επιπρόσθετα προβλήματα στα πλοία.
Ανακεφαλαιώνοντας, σύμφωνα με την έκθεση του Κογκρέσου τα πλοία LCS-19, LCS-21 και LCS-23 έχουν ήδη επισκευαστεί ενώ τα πλοία LCS-25, LCS-27, LCS-29 και LCS-31 θα παραδοθούν στο Αμερικανικό Ναυτικό επισκευασμένα και με διορθωμένο το σύστημα εναλλαγής της πρόωσης. Επίσης, τα πλοία LCS-11, LCS-13, LCS-15 και LCS-17 είτε βρίσκονται σε φάση επισκευής ή αναμένεται σύντομα να ξεκινήσουν οι σχετικές εργασίες για την επισκευή τους. Για τα πλοία LCS-5, LCS-7 και LCS-9, τα οποία αναμένεται να αποσυρθούν από την ενεργό υπηρεσία εντός του 2023, δεν έχει ληφθεί ακόμα κάποια απόφαση επισκευής τους, αν και κάτι τέτοιο είναι πολύ πιθανό, καθώς μετά την απόσυρση τους μάλλον θα διατεθούν προς πώληση σε τρίτες χώρες.
Συνολικά για τη μηχανική αξιοπιστία των πλοίων έχουν καταγραφεί 32 παρατηρήσεις.
Αναφορικά με τη πρόσκτηση των φρεγατών Constellation, οι δηλώσεις του ΥΕΘΑ είναι γενικόλογες και ασαφείς. Άποψη μας είναι πως κινούνται στη δημιουργία ενός «αφηγήματος», προκειμένου να καταλαγιάσει η αντίδραση για τις LCS. Κανείς δεν αμφισβητεί τις επιχειρησιακές δυνατότητες των φρεγατών Constellation, όμως ο ΥΕΘΑ Νίκος Δένδιας, θα πρέπει να μας απαντήσει πόσα χρήματα απαιτούνται για αυτές τις φρεγάτες όταν το πρόγραμμα ναυπήγησης νέων κορβετών ύψους 2.2 δισεκατομμυρίων ευρώ, έχει ουσιαστικά παραπεμφθεί στις καλένδες.
Ως εκ τούτων, επιμένουμε στην αρχική μας προσέγγιση, πως οι φρεγάτες Constellation είναι ένα αφήγημα από τον ΥΕΘΑ προκειμένου να «πετάξει τη μπάλα στη κερκίδα» αποφεύγοντας το βασικό ζητούμενο της επικαιρότητας, που είναι οι LCS.
Αναλυτικά είχαμε τοποθετηθεί σε προγενέστερη ανάλυση μας.