Τα δυο κύρια προγράμματα στα οποία το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) στρέφει τη προσοχή του είναι η ενεργοποίηση του δικαιώματος προαίρεσης για τη 4η FDI καθώς ο εκσυγχρονισμός των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ. Ο εκσυγχρονισμός μέσης ζωής (ΕΜΖ) των φρεγατών ΜΕΚΟ έχει καθυστερήσει σε μεγάλο βαθμό πλην όμως επιβάλλεται να γίνει ώστε τα πλοία να διατηρηθούν αξιόμαχα αξιοποιώντας σύγχρονες τεχνολογίες και δυνάμενα να συμβάλλουν στη διατήρηση συγκεκριμένων οροφών για το ΠΝ και τη Διοίκηση Φρεγατών.
Ειδικότερα όπως έχουμε επισημάνει το ΠΝ καλείται να διατηρήσει κατ’ ελάχιστο 14 κύριες μονάδες για τη Διοίκηση Φρεγατών με ιδανικό αριθμό τις 16 δεδομένου του προς εκτέλεση επιχειρησιακού έργου όπως αυτό απορρέει από τα επίσημα θεσμικά κείμενα του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (Εθνική Στρατιωτική Στρατηγική, Πολιτική Εθνικής Άμυνας).
Ταυτοχρόνως το ΠΝ ζητά από τη πολιτική ηγεσία την ενεργοποίηση του option όπως προβλέπεται από τη σύμβαση πρόσκτησης των φρεγατών FDI έναντι 975 εκατομμυρίων ευρώ συμπεριλαμβανομένου πλήρους πακέτου τεχνικής υποστήριξης και αναχορηγίας όπλων.
Η απόκτηση και της 4ης FDI θα προσφέρει στο ΠΝ τέσσερις υπερσύγχρονες φρεγάτες με αυξημένες δυνατότητες αεράμυνας περιοχής ικανές να σχηματίσουν μια πανίσχυρη ομάδα μάχης πλοίων σε συνδυασμό με τις νέες κορβέτες, τα κορυφαία υποβρύχια «214» της κλάσης «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» καθώς και τις Super Vita συγκροτώντας μια πανίσχυρη ναυτική αρμάδα ικανή να επιχειρήσει επιτυχώς στο αυξημένο περιβάλλον απειλών της Ανατολικής Μεσογείου.
Και τούτο είναι μια τρανή απόδειξη πως η ηγεσία του ΠΝ αντιλαμβάνεται πως το γεωπολιτικό ενδιαφέρον έχει μεταφερθεί στην Ανατολική Μεσόγειο σχεδιάζοντας αεροναυτικές επιχειρήσεις εκτός Αιγαίου απέναντι σε όσους τολμούν να πουν πως το «ΠΝ περιορίζεται στο Αιγαίο». Οι επιλογές των επιτελών του ΠΝ χτίζουν ένα νέο Ναυτικό που για πρώτη φορά τα τελευταία 40 χρόνια θα είναι σε απόλυτη θέση ισχύος και υπεροχής απέναντι στο τουρκικό ναυτικό με έμφαση στο αεροναυτικό περιβάλλον της Ανατολικής Μεσογείου.
Το ΠΝ στοχεύει στη διαμόρφωση οροφών που θα περιλαμβάνουν τέσσερις εκσυγχρονισμένες φρεγάτες ΜΕΚΟ, τέσσερις FDI με ενισχυμένες αντιαεροπορικές δυνατότητες αεράμυνας περιοχής εστιασμένες στο επιχειρησιακό περιβάλλον της Ανατολικής Μεσογείου καθώς και μια μίξη κορβετών (με βάση τις σχεδιάσεις που έχουν προταθεί και αξιολογηθεί) αρχής γενομένης από 4 νέες κορβέτες σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα και επιπλέον πλοία του προγράμματος της ευρωκορβέτας σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Άλλωστε η χώρα μας συμμετέχει στην ευρωκορβέτα του προγράμματος PESCO και έχει διατυπώσει τις προδιαγραφές ως προς τη τεχνική διαμόρφωση των πλοίων με βάση την εμπειρία των επιτελών του ΠΝ και τις επιχειρησιακές ανάγκες.
Παράλληλα αξιολογείται λόγω της εξαιρετικής εμπειρίας με τους Γάλλους η ναυπήγηση επιπλέον FDI σε μεσοπρόθεσμο χρόνο ώστε να αποτελέσουν μια οικογένεια πλοίων με κοινά συστήματα και ομοιοτυπία για το ΠΝ. Εναλλακτικά παραμένει στο τραπέζι και το πρόγραμμα της νέας Αμερικανικής φρεγάτας της κλάσης Constellation του προγράμματος FFG (X). Το ΠΝ διαμορφώνει το εξοπλιστικό του πλάνο με συγκεκριμένο σχέδιο και όραμα λαμβάνοντας υπόψη όλες τις παραμέτρους (οικονομικές, γεωπολιτικές, επιχειρησιακές ανάγκες, εχθρική απειλή).
Στη κατεύθυνση αυτή έχει εκπονήσει πλήρες σχέδιο για την ανανέωση όλων των κύριων μονάδων με σειρά προτεραιότητας: φρεγάτες, κορβέτες, υποβρύχια, πυραυλάκατοι. Οι άοκνες προσπάθειες της ηγεσίας του ΠΝ βρίσκουν ευήκοα ώτα στη πολιτική ηγεσία που συμμερίζεται τις πραγματικές ανάγκες του ΠΝ που δεν χωρούν αμφισβήτησης ή αμφιβολίας. Συγχρόνως η ηγεσία του ΠΝ στοχεύει στον εκσυγχρονισμό μέσης ζωής των υποβρυχίων «214» και των πυραυλακάτων Super Vita κατά την επόμενη πενταετία.
Αξίζει να επισημανθεί πως το πρόγραμμα των FDI εξελίσσεται απολύτως ομαλά και επιτυχημένα και αυτό δικαιώνει την επιλογή της πολιτικής ηγεσίας και της ηγεσίας του ΠΝ ως προς το κυρίαρχο πλεονέκτημα των Γάλλων έναντι των υπολοίπων: τη ταχύτητα ναυπήγησης και παραδόσεων στο τελικό χρήστη, δηλαδή το ΠΝ.
Εκσυγχρονισμός φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ
Ως προς τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών κλάσης «ΥΔΡΑ» το ΠΝ έχει καταλήξει στη πλέον συμφέρουσα από άποψη κόστους – οφέλους πρόταση της γερμανικής TKMS σε συνεργασία με τη Thales Netherlands. Η πρόταση ανέρχεται στα 580 εκατομμύρια ευρώ και βασίζεται σε διευρυμένες μηχανολογικές και ηλεκτρολογικές εργασίες στα πλοία, νέο ραντάρ, νέο τακτικό σύστημα, νέο ηλεκτροπτικό, laser warning και μικρές παρεμβάσεις στα οπλικά συστήματα (αναβαθμίσεις υπαρχόντων οπλικών συστημάτων).
Συγκεκριμένα προκρίνεται το NS-110 ως νέο ραντάρ με νέο τακτικό σύστημα το ΤΑCTICOS νέας γενιάς. Στον ανθυποβρυχιακό εξοπλισμό των πλοίων θα υπάρξουν στοχευμένες παρεμβάσεις ώστε τα υφιστάμενα συστήματα να αναβαθμιστούν. Στα οπλικά συστήματα όπως έχουμε σημειώσει θα αναβαθμιστεί το κύριο πυροβόλο των πλοίων, το αντιπυραυλικό σύστημα CIWS Phalanx ενώ αξιολογείται η εγκατάσταση τηλεχειριζόμενων σταθμών οπλισμού ώστε να προσβάλλονται ασύμμετρες απειλές.
Στον αντίποδα υπάρχει και η πρόταση της Lockheed Martin που ανέρχεται στο 1.2 δισεκατομμύρια ευρώ και το ΠΝ την έχει απορρίψει λόγω εξωπραγματικού κόστους.
Το χρονοδιάγραμμα
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του DefenceReview.gr εντός της εβδομάδας αναμένεται να περάσει από το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο (ΑΝΣ) και ακολούθως από Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ). Εκτιμάται πως εντός Οκτωβρίου θα εισαχθεί προς κύρωση από τη Βουλή και ακολούθως από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Άμυνας (ΚΥΣΕΑ). Ακολούθως για περίπου ένα χρόνο θα λάβουν χώρα οι επίσημες διαπραγματεύσεις με αντικείμενο τη σύναψη της τελικής σύμβασης.
Στόχος του ΠΝ είναι το πρώτο πλοίο να ξεκινά εκσυγχρονισμό το 2024 και να αποδίδεται το 2026 μετά από περίπου δύο έτη εργασιών. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του ΠΝ οι εργασίες θα εκτελούνται ταυτοχρόνως από την έναρξη του προγράμματος σε δυο φρεγάτες της κλάσης «ΥΔΡΑ» ώστε αφού αποδοθούν στο ΠΝ περί το 2026-2027 να ξεκινήσουν οι επόμενες δυο φρεγάτες ΜΕΚΟ 200 ΗΝ.