Όπως φαίνεται τα καλά νέα και οι εκπλήξεις από τη Naval Group και τις νέες φρεγάτες FDI δεν σταματάνε. Σύμφωνα με δημοσίευμα της γαλλικής ιστοσελίδας meretmarine.com, ο γαλλικός ναυπηγικός κολοσσός εδώ και κάποιο διάστημα εργάζεται για την αύξηση των φερόμενων αντιαεροπορικών πυραύλων από τις φρεγάτες αυτές. Η αφορμή όπως φαίνεται είναι το σουηδικό πρόγραμμα απόκτησης νέων φρεγατών στο οποίο συμμετέχει και η Naval Group με τις φρεγάτες FDI. Η γαλλική εταιρία δείχνοντας γρήγορα αντανακλαστικά και αφουγκραζόμενη τις ανάγκες που διέπουν μια ολοκληρωμένη λύση προσπαθεί να μετατρέψει το πλοίο της σε έναν πραγματικό αστακό προσφέροντας έτοιμες λύσεις απέναντι στον ανταγωνισμό. Μετά το σύστημα ESM το οποίο θα κουμπώσει πάνω στο υπάρχον σύστημα ECM για μια ολοκληρωμένη λύση, τον εκτοξευτή MPL πολλαπλών χρήσεων, τώρα έρχεται με ένα νέο σύστημα το οποίο πρόκειται να τριπλασιάσει τον μεταφερόμενο αριθμό αντιαεροπορικών πυραύλων στους εκτοξευτές A50 sylver. Όπως διαφημίζεται μια φρεγάτα FDI με τέσσερα VLS συστήματα A50 sylver θα είναι σε θέση να φέρει μέχρι 48 αντιαεροποτικούς πύραυλους μικρής-μέσης εμβέλειας CAMM / CAMM-ER της MBDA και 16 πύραυλους μεγάλης εμβέλειας ASTER 30.

Ένα τέτοιο γεγονός είναι μια πραγματικά τρομερή εξέλιξη η οποία επηρρεάζει άμεσα και το πολεμικό ναυτικό με τις νέες τέσσερις FDI HN που πρόκειται να παραλάβει τα επόμενα χρόνια. Με αυτόν τον τρόπο η FDI αποκτούν το απόθεμα αντιαεροπορικών όπλων που χρειάζεται μια σύγχρονη ναυτική μονάδα και δη με αυξημένες αντιαεροπορικές δυνατότητες προσδίδοντας πολυστρωματική άμυνα στο πλοίο και στα περιπλέοντα πλοία της ομάδας. Όπως έχει γίνει γνωστό η Naval Group εργάζεται επάνω σε έναν νέο μηχανισμό ψυχρής εκτόξευσης, ο οποίος θα επιτρέψει την τοποθέτηση τριών πυραύλων CAMM/CAMM-ER σε κάθε κελί, χωρίς να χρειάζεται να γίνει χρήση του συστήματος ExLS της Lockheed Martin. Με αυτόν τον τρόπο η γαλλική εταιρία αποκτάει πλήρη αυτοδυναμία στην ενσωμάτωση των CAMM στα δικά της VLS και να τα προσφέρει χωρίς περιορισμούς στους πελάτες της. Η επιλογή των CAMM δεν είναι καθόλου τυχαία και έχει γίνει πρωτίστως λόγω του ότι είναι ο κύριος αντιαεροπορικός πύραυλος του σουηδικού ναυτικού. Είναι ευρωπαϊκό προϊόν (της MBDA) και οι ιταλοί πρόκειται να τον ενσωματώσουν στις δικές τους φρεγάτες.

Επίσης ο συνδυασμός Α50 και CAMM πρόκειται να είναι ένας εκρηκτικός συνδυασμός από την άποψη ότι και τα δύο συστήματα λόγω τρόπου λειτουργίας τους θα προσφέρουν ικανότητα salvo χωρίς κανέναν περιορισμό. Όπως έχουμε ξανα-αναφέρει στο παρελθόν το κάθε κελί της σειράς Sylver διαθέτει δική του εξαγωγή των καυσαερίων της εκτόξευσης και γι αυτό χρειάζεται πολύ μικρό χρόνο μεταξύ διαδοχικών εκτοξεύσεων σε αντίθεση με τον αμερικάνικο Mk41 που διαθέτει κοινή εξαγωγή καυσαερίων ανά module των οκτώ κελιών. Επίσης, ο CAMM λόγω της ψυχρής εκτόξευσης (δηλαδή ο πύραυλος εκτινάσεται και μετά εκκινεί ο πυραυλοκινητήρας) μπορεί να εκτοξευθεί με δυνατότητα salvo ακόμη και απο τον Mk41. Επομένως, ο αριθμός εκτοξευόμενων πυραύλων σε κάθε φρεγάτα FDI θα περιορίζεται μόνο στις δυνατότητες παρακολούθησης και στόχευσης του Sea Fire.

CAMM / CAMM ER

Η σειρά CAMM (Common Anti-Air Modular Missile) είναι μια οικογένεια πυραύλων εδάφους-αέρος που αναπτύχθηκε από την MBDA για το Ηνωμένο Βασίλειο. Το CAMM μοιράζεται ορισμένα κοινά χαρακτηριστικά και εξαρτήματα με τον πύραυλο αέρος-αέρος ASRAAM, αλλά με ενημερωμένα ηλεκτρονικά και ένα ενεργό σύστημα αναζήτησης ραντάρ. Ο Common Anti-Air Modular Missile προορίζεται να αντικαταστήσει τον πύραυλο Sea Wolf στις φρεγάτες Type 23 του Βασιλικού Ναυτικού, τον πύραυλο Rapier στην υπηρεσία του Βρετανικού Στρατούκαι συμβάλλει στην ενημέρωση του ASRAAM του MBDA σε υπηρεσία με τη Royal Air Force.

Χαρακτηριστικά:

O CAMM είναι ένας πύραυλος άμυνας σημείου και τοπικής άμυνας που έχει σχεδιαστεί για να ανταποκρίνεται σε εξελιγμένες επιθέσεις πυραύλων και έχει την ικανότητα να αμύνεται σε επιθέσεις κορεσμού υπερηχητικών αντιπλοίων πυραύλων κρουζ, αεροσκαφών και άλλων στόχων υψηλής απόδοσης. Αυτό το κάνει μέσω πολλαπλών καναλιών πυρός, παρέχοντας ταυτόχρονη κάλυψη 360 μοιρών και υψηλούς βαθμούς ικανότητας ελιγμών. Το MBDA δηλώνει ότι ο CAMM έχει «υψηλό ρυθμό πυρός εναντίον πολλαπλών ταυτόχρονων στόχων», παρέχοντας δυνατότητες συγκρίσιμες με τον πύραυλο Aster 15.

Τα χαρακτηριστικά σχεδιασμού επιτρέπουν το χαμηλό κόστος λόγω της αρθρωτής δομής και την ελαχιστοποίηση της ηλεκτρομηχανικής πολυπλοκότητας μέσω της εφαρμογής των περισσότερων λειτουργιών στο λογισμικό. Επιπλέον, το λογισμικό εντολών και ελέγχου επαναχρησιμοποιεί πάνω από το 75% αυτού που αναπτύχθηκε για το σύστημα PAAMS.

Ο CAMM έχει ελάχιστη λειτουργική εμβέλεια μικρότερη από 1 km και μέγιστη εμβέλεια μεγαλύτερη από 25 km. Έχει βάρος 99 κιλά, μήκος 3,2 μέτρα, διάμετρο 166 χιλιοστά και φτάνει σε υπερηχητική ταχύτητα 3 Mach (ή 1.020 μέτρα ανά δευτερόλεπτο).

Σύμφωνα με την MBDA τα πλεπνεκτήματα του CAMM περιλαμβάνουν:

  • Το ψηφιακό ενεργό σύστημα αναζήτησης ραδιοσυχνοτήτων (RF) στερεάς κατάστασης επόμενης γενιάς που παρέχει πραγματική απόδοση παντός καιρού με εξαιρετικές δυνατότητες απόρριψης θορύβου υπόβαθρου (clutter rejection) και σημαίνει ότι δεν χρειάζονται πολύπλοκα και υψηλού κόστους ραντάρ ελέγχου πυρός/καταύγασης από τα πλοία φορείς καθώς το βλήμα είναι Fire and Forget.
  • Υψηλό ρυθμό βολής εναντίων πολλάπλων εισερχόμενων απειλών.
  • Μία αμφίδρομη ζεύξη δεδομένων (two-way datalink) που παρέχει εξαιρετική ακρίβεια και εξαιρετικά βελτιωμένη λειτουργικότητα. Το συσχετισμένο σύστημα ραντάρ παρακολουθεί την απειλή και χρησιμοποιεί τη σύνδεση δεδομένων για να ενημερώσει το βλήμα με τη θέση της απειλής προτού ο αναζητητής αναλάβει την καθοδήγηση του πυραύλου. Ταυτόχρονα το βλήμα στέλνει πίσω στο πλοίο φορέα δεδομένα της λειτουργίας του ίδιου του βλήματος.
  • Ένα σύστημα Soft Vertical Launch (SVL) που προσφέρει κάλυψη 360° και υψηλούς βαθμούς ευελιξίας. Το CAMM χρησιμοποιεί επίσης μια γεννήτρια αερίου (Gas Generator) για την εκτόξευση του βλήματος από το κάνιστρο του, τα οφέλη της οποίας περιλαμβάνουν αυξημένο βεληνεκές – εξοικονομώντας όλη την ενέργεια του πυραυλοκινητήρα για την τροφοδοσία της αναχαίτισης – μειωμένο ελάχιστη ακτίνα αναχαίτισης, μειωμένη καταπόνηση στην πλατφόρμα εκτόξευσης, σημαντικά μειωμένο κόστος συντήρησης. πιο συμπαγείς εγκαταστάσεις σε πλοία και δεν υπάρχει ανάγκη διαχείρισης της εκροής θερμού αερίου επί του σκάφους, μειωμένη υπογραφή εκτόξευσης και στη στεριά η δυνατότητα εκτόξευσης του πυραύλου από δασώδεις ή αστικές περιοχές.

Η έκδοση  εκτεταμένης εμβέλειας του CAMM είναι γνωστή ως CAMM-ER (Extended Range ) και βρίσκεται υπό ανάπτυξη από την MBDA για το ιταλικό Υπουργείο Άμυνας από το 2013. Μοιράζεται τα ίδια χαρακτηριστικά με τον αρχικό CAMM με εξαίρεση έναν πρόσθετο ενισχυτή πυραύλων που αυξάνει σημαντικά το βεληνεκές εμπλοκής του πυραύλου, στα 45 km και μια ελαφρώς προσαρμοσμένη δομή πυραύλων. Το βλήμα έχει βάρος 160 κιλά , μήκος 4,2 μέτρα, διάμετρο 190 χιλιοστά. Η παραλλαγή ER διατηρεί όλα τα πλεονεκτήματα του μαλακού συστήματος κάθετης εκτόξευσης της CAMM, το οποίο έχει πολλά πλεονεκτήματα σε σχέση με τα «καυτά» συστήματα κάθετης εκτόξευσης, όπως μειωμένο ελάχιστο εύρος εμπλοκής, υπογραφή εκκίνησης και πολυπλοκότητα συστήματος, επιπλέον της χαμηλότερης συντήρησης και του κύκλου ζωής δικαστικά έξοδα.

Διατηρώντας τη βασική αρχιτεκτονική του CAMM (RF Seeker, κεφαλή, ενεργή εγγύτητα λέιζερ, ενεργοποιητές, μονάδα μέτρησης αδράνειας, ηλεκτρονικά και μονάδα ισχύος, αμφίδρομη σύνδεση δεδομένων και προγραμματιζόμενα συστήματα), η παραλλαγή ER είναι μεγαλύτερη (4,2 μέτρα) για να ενσωματώνει νέο πυραυλοκινητήρα  που αναπτύχθηκε ειδικά για τον πύραυλο MBDA από την ιταλική εταιρεία Avio, σε τμήμα πρόωσης μεγαλύτερου διαμετρήματος (190 mm). Κατά συνέπεια, το συνολικό βάρος του πυραύλου αυξήθηκε από 99 κιλά σε 160 κιλά. Η αεροδυναμική του βλήματος έχει επίσης βελτιωθεί, προσθέτοντας μακριά κατά μήκος πτερύγια στο κεντρικό τμήμα του πυραύλου, ο σχεδιασμός του οποίου στη συνέχεια βελτιώθηκε, μαζί με μικρά πτερύγια στο εμπρόσθιο τμήμα και ένα επανασχεδιασμένο και πιο αποτελεσματικό μπροστινό κάλυμα της κεφαλής του ερευνητή. Σύμφωνα με το MBDA, τα βελτιωμένα κινηματικά χαρακτηριστικά που ενσωματώνονται στο CAMM ER αυξάνουν τη μέγιστη εμβέλεια, την επίσημη αυτονομία άνω των 40 km, που ωστόσο θεωρείται συντηρητικός σύμφωνα με διαφορετικές βιομηχανικές πηγές. Η οικογένεια πυρομαχικών CAMM/CAMM ER είναι εξοπλισμένη με τον ίδιο ψηφιακό ενεργό ερευνητή ραντάρ στερεάς κατάστασης, προσφέροντας πραγματικές επιδόσεις παντός καιρού με εξαιρετικές δυνατότητες απόρριψης θορύβου υπόβαθρου (clutter rejection). Έχοντας την αρχή από κοινού σχεδιασμού (με την MBDA UK) και ως κατασκευαστής του ερευνητή για τον CAMM ER στο κέντρο αριστείας Fusaro της Ιταλίας για συστήματα καθοδήγησης του ευρωπαϊκού ομίλου, η MBDA Italia σχεδίασε και παρήγαγε επίσης το νέο κεραμικό μπροστινό κάλυμα της κεφαλής του ερευνητή που δεν εφαρμόστηκε μόνο στον CAMM ER αλλά και στον CAMM.

Ο CAMM στην ναυτική του εκδοχή είναι μέρος του συστήματος Sea Ceptor το οποίο έχει ξεκινήσει να εγκαθίσταται στις φρεγάτες Type 23 αντικαθηστώντας το υπάρχον σύστημα Sea Wolf και εκτοξεύοντας τις αντιαεροπορικές δυνατότητες τους καθώς επίσης έχει επιλεχθεί να εξοπλίσει και τις νέες κλάσεις φρεγατών του Royal Navy, Type 26 και Type 31. Αντίστοιχα στο ιταλικό ναυτικό ο CAMM ER είναι μέρος του συστήματος Albatros NG. Το Albatros NG χαρακτηρίζεται από μειωμένο αποτύπωμα και κατανάλωση ενέργειας που διευκολύνουν την ενσωμάτωση σε μικρότερες πλατφόρμες, όπως κορβέτες και μεγαλύτερα περιπολικά πλοία, με μόνη προϋπόθεση να υπάρχει ένα σύγχρονο ραντάρ πολλαπλών λειτουργιών, ικανό να παρέχει την απαραίτητη και ακριβή ανίχνευση και παρακολούθηση στόχων. πληροφορίες σε απόσταση συμβατές με τη διευρυμένη εμβέλεια και τον φάκελο εμπλοκής του CAMM ER. Η μονάδα πυρός του Albatros NG έχει τη δυνατότητα διαχείρησης 12 βλημάτων. Ο πυρήνας του Albatros NG είναι ο C2 ο οποιός ελέγχει όλα τα υποσυστήματα και της λειτουργίες του Albatros NG. Το C2 μπορεί να λειτουργήσει παρέχοντας πληροφορίες στο CMS ή σε μια αποκλειστική κονσόλα σε μια αυτόνομη διαμόρφωση.  

Αντιαεροπορικοί πύραυλοι στο Πολεμικό Ναυτικό

Το πολεμικό ναυτικό μετά και την απόσυρση των αντιτορπιλικών αντιαεροπορικού πολέμου κλάσης F.C.Adams έμεινε μόνο με αντιαεροπορικούς πύραυλους άμυνας σημείου μικρής εμβέλειας, NSSM και ESSM οι οποίοι μεταφέρονται από τις φρεγάτες κλάσης Standard και ΜΕΚΟ 200ΗΝ. Επίσης να υπενθυμήσουμε ότι η Ελλάδα είναι συμπαραγωγός στο πρόγραμμα των ESSM μέσω της συμμετοχής εταιριών της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας. Όμως με την έλευση των νέων φρεγατών, εκ των πραγμάτων, η κατάσταση πρόκειται να αλλάξει ριζικά όσον αφορά τα αντιαεροπορικά βλήματα. Οι τέσσερις FDI HN και οι 2+2 Fremm It οι οποίες θα αντικαταστήσουν της γηραιές Standard, έχουν ως βασικό τους βλήμα σήμερα τον ευρωπαϊκό Aster 15/30, οπότε οι μόνες φρεγάτες οι οποίες θα είναι εξοπλισμένες με τον ESSM Block1/2 θα είναι οι τέσσερις αναβαθμισμένες ΜΕΚΟ 200ΗΝ. Ήτοι, 64 βλήματα στο σύνολο για τον εξοπλισμό των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ.

Όπως αναφέραμε και παραπάνω οι ιταλοί πρόκειται στο άμεσο μέλλον να εντάξουν στις δικές τους FREMM και στις PPA πλην των ASTER 30 και τους CAMM-ER με εμβέλεια 40+ χιλιομέτρων. Επιτυγχάνοντας έτσι πολυστρωματική αντιαεροπορική άμυνα και δυνατότητα επιλογής ενός φθηνότερου πύραυλου ανάλογα με την απειλή και την απόσταση. Επομένως, αν και οι γάλλοι ενσωματώσουν στους δικούς τους VLS τους CAMM τότε είναι τρομερή ευκαιρία και συγκυρία για την απόκτηση των σύγχρονων CAMM/CAMM-ER με μηδενικό κόστος ενσωμάτωσης στο SETIS και στο ATHENA. Κάτι τέτοιο θα επιτρέψει τον κοινό εφοδιασμό των δύο κλάσεων του ναυτικού με αντιαεροπορικά βλήματα και την κατά περίπτωση ανταλλαγή όπλων εάν χρειαστεί. Πέραν τούτων, η ενσωμάτωση των CAMM στις FDI και η δυνατότητα μεταφοράς τριών βλημάτων ανά κελί (σύνολο 48) μαζί με τους Aster 30 (σύνολο 16) και το σύστημα RAM (σύνολο 21) σε συνδυασμό με το εξαιρετικό ραντάρ και ένα υπερσύγχρονο ολοκληρωμένο σύστημα Η/Π, θα μετατρέψει τις φρεγάτες στα καλύτερα εξοπλισμένα πλοία στο εκτόπισμα των 4500 τόνων που πλέουν στις θάλασσες. Θεωρούμε ότι η δυνατότητα αυτή θα πρέπει να απασχολήσει σοβαρά τους έλληνες επιτελείς ως μια τρομερή ευκαιρία αναβάθμισης της ισχύος των φρεγατών.