Σε θετικό κλίμα έλαβαν χώρα σήμερα το πρωί, οι συναντήσεις των Γάλλων υψηλόβαθμων στελεχών των εταιρειών Naval Group, Thales και MBDA μεταξύ της ελληνικής και στρατιωτικής ηγεσίας. Από αμφότερες τις πλευρές υπήρξε διάθεση επαναπροσέγγισης και καλής συνεννόησης και αυτό αποτυπώνεται από τη πορεία των διαπραγματεύσεων. Αρχικά οι Γάλλοι επισκέφθηκαν την ηγεσία του ΠΝ και ακολούθως η γαλλική αντιπροσωπεία συνοδεία του Γάλλου πρέσβη παρευρέθηκαν στο γραφείο του ΥΕΘΑ Νίκου Παναγιωτόπουλου.
Σε τεχνικό επίπεδο είναι γεγονός πως το ΠΝ επιθυμεί τις φρεγάτες Belharra εφόσον υπάρξουν οι κατάλληλες προσθήκες που αφορούν την εγκατάσταση οπλικού συστήματος εγγύς άμυνας (CIWS) τύπου RAM καθώς και έναν ικανοποιητικό φόρτο βλημάτων αποτελούμενο από βλήματα Aster 30 ώστε να ικανοποιείται η πάγια επιχειρησιακή απαίτηση για αεράμυνα περιοχής καθώς και βλήματα μέσης ακτίνας, δηλαδή τους CAMM σε τετράδες.
Η γαλλική πλευρά προσκόμισε στο ΠΝ μια βασική πρόταση η οποία δύναται να τροποποιηθεί με μικρές παρεμβάσεις που δεν θα εκτινάξουν το κόστος. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του γράφοντος η βασική πρόταση αφορά τέσσερις φρεγάτες Belharra γαλλικής διαμόρφωσης κόστους 2.8 δισεκατομμυρίων ευρώ. Πρόκειται για ένα βασικό πακέτο που δύναται να διαμορφωθεί επιμέρους.
Το κόστος των όπλων είναι συνάρτηση των επιλογών οπλικών συστημάτων του ΠΝ. Διευκρινίστηκε επίσης πως στα πλοία με μια μικρή αύξηση του κόστους θα εγκατασταθεί εύκολα το RAM ενώ την επόμενη εβδομάδα η MBDA θα ενημερώσει το ΠΝ για τα κόστη και τις πιθανές επιλογές διαμόρφωσης βλημάτων των Belharra. Συνεπώς, το παραπάνω κόστος είναι άνευ όπλων.
Οι συζητήσεις μεταξύ της ελληνικής και της γαλλικής πλευράς περιλάμβαναν και το πρόγραμμα Εκσυγχρονισμού Μέσης Ζωής (ΕΜΖ) των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ του ΠΝ. Η γαλλική πρόταση ύψους 400 εκατομμυρίων ευρώ προτείνεται να υλοποιηθεί από τη Thales και συγκεκριμένα από τη Thales Netherlands ώστε να υπάρξουν δοκιμασμένες και αξιόπιστες λύσεις δίχως ρίσκο και επιπρόσθετα κόστη.
Επίσης, από γαλλικής πλευράς δεν υπήρξε αναφορά στο θέμα της «ενδιάμεσης λύσης» παρά τα όσα φημολογούνται καθώς όπως τονίστηκε αυτό αποτελεί αντικείμενο διαπραγμάτευσης όχι μεταξύ των παραπάνω εταιρειών και του ΠΝ αλλά μεταξύ της ελληνικής και της γαλλικής κυβέρνησης. Επισημάνθηκε πάντως πως από γαλλικής πλευράς και ειδικότερα της Naval Group υπάρχει η δυνατότητα να παραδοθεί στο ΠΝ η φρεγάτα Belharra που ήδη ναυπηγείται για το Γαλλικό ναυτικό. Πρόκειται για μια εξαιρετική κίνηση διότι το ΠΝ ζητά άμεσα πλοίο και μάλιστα το συντομότερο.
Ανοιχτοί και πολύ θετικοί είναι οι Γάλλοι στο θέμα της ναυπήγησης των Belharra στην Ελλάδα με μεταφορά τεχνογνωσίας και εμπλοκή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας. Το ζήτημα βέβαια είναι πως τόσο τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά που ακόμη δεν έχει βρεθεί λύση καθότι απορρίφτηκε η λύση της Polytech Shipyards του ομίλου North Star συμφερόντων του εφοπλιστή Θεόφιλου Πριόβολου όσο και τα ναυπηγεία Ελευσίνας είναι σε κακή κατάσταση από πλευράς υποδομών και έμπειρου τεχνικού προσωπικού.
Σήμερα το πρωί πραγματοποιήθηκε και η δεύτερη ενημέρωση της Lockheed Martin προς τους αμυντικούς συντάκτες δίχως όμως κάτι το νεότερο. Ισχύουν τα όσα γράψαμε ενδελεχώς χθες από την ενημέρωση της LM στο ΠΝ. Αύριο θα τοποθετηθούμε με βάση τα όσα γνωστά ξανά διατύπωσε η αμερικανική εταιρεία δίχως εκπλήξεις. Όπως αναφέρθηκε και σήμερα το ΠΝ σύμφωνα με τη θέση της εταιρείας πρέπει να αποστείλει Letter Of Request (LoR) για να λάβει αναλυτικές απαντήσεις τιμές.
Αλλαγή πλεύσης υπάρχει και στο ζήτημα των διαπραγματεύσεων και αυτό έγκειται στο γεγονός πως πλέον η διαπραγμάτευση για τις γαλλικές ψηφιακές φρεγάτες πραγματοποιείται μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και των εταιρειών και όχι μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της γαλλικής διεύθυνσης εξοπλισμών. Αυτό καθιστά τη διαπραγμάτευση πιο ευέλικτη και οικονομική με προφανή οφέλη για το ΠΝ.
Το ΠΝ φαίνεται διατιθέμενο δεδομένων των εγγενών αδυναμιών στην αμερικανική πρόταση να στραφεί ξανά στις Belharra με δύο όρους. Την εγκατάσταση RAM και την αύξηση φόρτου βλημάτων συγκριτικώς με τη γαλλική Belharra με την προϋπόθεση να μην αυξηθεί αλόγιστα το κόστος. Η βασική γαλλική πρόταση ύψους 2.8 δισεκατομμυρίων ευρώ αναμένεται να ολοκληρωθεί την επόμενη εβδομάδα όπου θα διευκρινιστούν επιπρόσθετες τεχνικές λεπτομέρειες αναφορικά με τον όγκο και τα είδη των βλημάτων που θα φέρουν οι Belharra. Εκτός εξίσωσης μένουν οι Scalp Naval και πλέον το ΠΝ επικεντρώνεται σε ένα πλάνο βλημάτων αεράμυνας περιοχής και βλημάτων μέσης ακτίνας.
Για το ΠΝ υπάρχει πάντα η δεύτερη επιλογή να παραλάβει μια Belharra με RAM, συνολικά 16 βλήματα ASTER 30 και χώρο για περισσότερα όπλα δίχως να προβεί στην προμήθεια τους ευθύς εξ αρχής ώστε το κόστος να συγκρατηθεί χαμηλά.
Η διαδικασία εξελίσσεται θετικά μεταξύ της ελληνικής και της γαλλικής πλευράς. Το ΠΝ ζητά σαφή και συγκεκριμένα συστήματα με γνώμονα πως υπάρχει θετική εικόνα για τις Belharra απόρροια των υψηλών δυνατοτήτων τους, ώστε να δώσει το τελικό πράσινο φως με την προϋπόθεση να μην αυξηθεί το κόστος κατακόρυφα. Εκτίμηση μας είναι πως οι Γάλλοι έχουν αντιληφθεί τα λάθη του παρελθόντος και έχουν αναπροσαρμόσει την πολιτική τους.
«Η παραπάνω θετική εικόνα των πλοίων είναι αποτέλεσμα της νέας σχεδιαστικής φιλοσοφίας, των εξαίρετων δυνατοτήτων ανθυποβρυχιακών επιχειρήσεων, των αισθητήρων του πλοίου και κυρίως του ραντάρ σταθερής διάταξης και των ταυτόχρονων εμπλοκών με βλήματα ενεργού καθοδήγησης προς εναέριους στόχους» σημειώνει με έμφαση επιτελής του ΠΝ στον γράφοντα σχολιάζοντας τη σημερινή επίσκεψη των Γάλλων στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ) και το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (ΓΕΝ).
Το κλίμα πάντως ανταγωνισμού μεταξύ των εμπλεκομένων εταιρειών προσφέρει προφανή πλεονεκτήματα στο ΠΝ και των Έλληνα φορολογούμενο. Ανακεφαλαιώνοντας, τίποτα δεν έχει αποφασιστεί και όλα εξακολουθούν να είναι ανοιχτά.