Είναι γνωστό πως η κύρια δομή δυνάμεων κρούσης του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ) και της Διοίκησης Φρεγατών ειδικότερα περιλαμβάνει 12 φρεγάτες και 6 κορβέτες. Η προαναφερθείσα δομή δυνάμεων της Διοίκησης Φρεγατών του Αρχηγείου Στόλου εγκρίθηκε τόσο σε επίπεδο Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας (ΓΕΕΘΑ) όσο και ελληνικού κοινοβουλίου. Το σχετικό εισηγητικό αναφέρεται από το ΠΝ ως «Δομή Δυνάμεων 2021 – 2034».

Κατά τη παρούσα φάση δεδομένης της λήψης απόφασης και της επίσημης ενεργοποίησης των συμβάσεων την 30η Μαρτίου για την απόκτηση των 3 κορυφαίων γαλλικών φρεγατών FDI διαμόρφωσης ΠΝ το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (ΓΕΝ) συνεχίζει τον εξοπλιστικό του σχεδιασμό για την ανανέωση του ελληνικού στόλου.

Υπό αυτό το πρίσμα των εξελίξεων τα δεδομένα κατά τη παρούσα χρονική στιγμή διαμορφώνονται ως εξής. Πρώτη προτεραιότητα για το ΠΝ παραμένει ο εκσυγχρονισμός των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ με γνώμονα πως το ΠΝ λόγω της οροφής δυνάμεων οφείλει να διατηρήσει αξιόμαχο το σύνολο των τεσσάρων φρεγατών.

Ταυτοχρόνως με τον ίδιο βαθμό προτεραιότητας το ΠΝ σκοπεύει να υλοποιήσει το πρόγραμμα ναυπήγησης τεσσάρων κορβετών. Παράλληλα όπως έχει γίνει γνωστό το ΠΝ στρέφεται στην άσκηση του δικαιώματος προαίρεσης για τη 4η φρεγάτα FDI διαμόρφωσης ΠΝ.

Το ΠΝ υλοποιώντας τα παραπάνω προγράμματα πετυχαίνει το κατώτατο επιθυμητό όριο οροφής των 12 σύγχρονων μονάδων κρούσης της Διοίκησης Φρεγατών με χρονικό ορίζοντα το 2030, έτος κατά το οποίο θα διατηρείται παράλληλα και ένας αριθμός φρεγατών τύπου “S”. Όπως όλα δείχνουν βάση του σχεδιασμού του ΠΝ οι μη εκσυγχρονισμένες φρεγάτες τύπου “S” θα αντικατασταθούν από τις υπερσύγχρονες FDI HN ενώ οι παλαιότερες πλην όμως εκσυγχρονισμένες φρεγάτες τύπου “S” θα αντικαθίστανται μεσοπρόθεσμα από τις νέες κορβέτες.

Στο τραπέζι υπάρχει πάντα και η προοπτική των 2 μεταχειρισμένων φρεγατών τύπου “M” από το Ναυτικό της Ολλανδίας καθώς και των βελγικών φρεγατών τύπου “M”.

Υπενθυμίζεται πως στις 29 Οκτωβρίου ο γράφων και το DefenceReview.gr είχε επισημάνει την υπογραφή δήλωσης προθέσεων (Letter of Intent) για πιθανή πρόσκτηση από το ΠΝ 2 φρεγατών τύπου Μ και 6 ναρκοθηρευτικών κλάσης Tripartite. Όπως τονίζαμε:

Την Τετάρτη 27 Οκτωβρίου ολοκληρώθηκε στις Βρυξέλες η τακτική συνεδρίαση των διευθυντών εξοπλισμών του ΝΑΤΟ (CNAD) όπου συμμετείχε ο Γενικός Διευθυντής της ΓΔΑΕΕ, Αντιναύαρχος (εα) Αριστείδης Αλεξόπουλος. Στο περιθώριο της σύσκεψης υπογράφηκε μεταξύ του Γενικού Διευθυντή της ΓΔΑΕΕ και του Ολλανδού ομολόγου του, Αντιναύαρχου Arie Jan de Waard, δήλωση προθέσεων (Letter of Intent) για πιθανή πρόσκτηση από το ΠΝ 2 φρεγατών τύπου Μ και 6 ναρκοθηρευτικών κλάσης Tripartite.

Να σημειώσουμε πως τα υφιστάμενα δεδομένα είναι τα παρακάτω. Το ΠΝ είχε προκρίνει εδώ και αρκετό καιρό ως βέλτιστη επιλογή ενδιάμεσης λύσης τις δυο ολλανδικές φρεγάτες Μ. Το κόστος ανέρχεται στα περίπου 90-100 εκατομμύρια ανά πλοίο. Η ενημέρωση που είχε υπάρξει κατά το προγενέστερο χρονικό διάστημα ανέφερε διαθεσιμότητα πλοίων περί το 2026 λόγω καθυστερήσεων στο πρόγραμμα ναυπήγησης και αντικατάστασης των φρεγατών Μ.

Ο εξοπλιστικός σχεδιασμός περιλαμβάνει συνεπώς και τη λύση των 2 φρεγατών τύπου “M” κυρίως της Ολλανδίας και δευτερευόντως του βελγικού ναυτικού εάν φυσικά αποδεσμεύονται σε χρόνο κατά τον οποίο τα πλοία εξυπηρετούν τις ανάγκες του ΠΝ και δεν βρίσκονται στο τέλος του επιχειρησιακού τους βίου καθιστώντας τη προμήθεια ασύμφορη με βραχύβιο όφελος.

Η απόκτηση έστω δυο φρεγατών τύπου “M” σε συνδυασμό με τα παραπάνω εξοπλιστικά (ναυπήγηση 4 FDI, πρόσκτηση 4 κορβετών, εκσυγχρονισμός των 4 ΜΕΚΟ) καθώς και διατήρησης ορισμένων φρεγατών τύπου “S” δύναται να επιτύχει μια οροφή δυνάμεων της τάξης των 14 τουλάχιστον πλοίων.

Σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα το ΠΝ διαθέτει και την επιλογή της ευρωκορβέτας μολονότι διαφαίνονται καθυστερήσεις και δυσκολίες μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών για τη διαμόρφωση λόγων διαφορετικών αναγκών του εκάστοτε ναυτικού που εμπλέκεται στο πρόγραμμα της ευρωκορβέτας.

Σε κάθε περίπτωση παραμένει μια επιλογή που θα αποδώσει μακροπρόθεσμα πέραν του 2030. Επομένως η ανανέωση του ελληνικού στόλου κυμαίνεται μεταξύ της μίξης των νέων φρεγατών με νέες κορβέτες καθώς και της πιθανής πρόσκτησης μεταχειρισμένων φρεγατών.

Τόσο σε επίπεδο ΓΕΕΘΑ όσο και πολιτικής ηγεσίας το ΠΝ έχει ξεκαθαρίσει πως δεν επιθυμεί αμφίβολης ποιότητας και αξιοπιστίας λύσεις μεταχειρισμένων πλοίων από τις ΗΠΑ ή οποιαδήποτε άλλη χώρα πλην των μεταχειρισμένων “M”.

Επιπροσθέτως η δομή δυνάμεων με οροφές 12 φρεγατών και 6 κορβετών κρίνεται ως ιδεαλιστική από πλευράς οικονομικών δεδομένων και δημοσιονομικών συνθηκών.

Και τούτο διότι το ΠΝ εκτός των προγραμμάτων νέων φρεγατών και κορβετών οφείλει να δεσμεύσει χρηματοδότηση και κονδύλια για τη ναυπήγηση νέων υποβρυχίων προς αντικατάσταση των τύπου «209» καθώς και νέων πυραυλακάτων.

Το πιθανότερο και ευκταίο σενάριο είναι δομή δυνάμεων της τάξης των 14 πλοίων με ρεαλιστικό σενάριο τα 15.

Από την άλλη πλευρά δεδομένου του επιχειρησιακού έργου σε Αιγαίο και κυρίως Ανατολική Μεσόγειο σε καμία περίπτωση το ΠΝ δεν δύναται να διαθέτει λιγότερα από 14 πλοία.