Στην επιτάχυνση των δράσεων οι οποίες θα οδηγήσουν στην εδραίωση της νέας Διοίκησης Επιχειρήσεων Ανατολικής Μεσογείου (ΔΕΑΜ), με έδρα τον Ναύσταθμο Κρήτης στη Σούδα, προχωρεί με ταχείς βηματισμούς η στρατιωτική ηγεσία. Ηδη τις τελευταίες εβδομάδες σταθμεύει στον ναύσταθμο ένα υποβρύχιο του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ ανά διαστήματα βρίσκεται ελλιμενισμένη και φρεγάτα. Δεν είναι τυχαίο ότι την προηγούμενη εβδομάδα πραγματοποιήθηκε γύρω από την Κρήτη άσκηση με τη συμμετοχή υποβρυχίων, τα οποία έφθασαν από τα δυτικά του νησιού έως και το Καστελλόριζο. Το Π.Ν. πραγματοποιεί εντατικές προσπάθειες ώστε να είναι δυνατή η μόνιμη στάθμευση τριών μονάδων στην Κρήτη, στο πλαίσιο της ΔΕΑΜ.
Γράφει ο Βασίλης Νέδος για τη ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Ενα υποβρύχιο και μία φρεγάτα θα σταθμεύουν μόνιμα στον Ναύσταθμο Κρήτης στη Σούδα, όπου ήδη υφίστανται υποδομές για τη στέγαση περίπου 500 ατόμων (κάποια από τα κτίρια ανεγέρθηκαν τα προηγούμενα χρόνια από τα πλεονάζοντα της επέκτασης της παρακείμενης νατοϊκής βάσης). Στην «ομπρέλα» της ΔΕΑΜ θα είναι ενταγμένη και η Προκεχωρημένη Ναυτική Βάση Κυριαμαδίου, στην Ανατολική Κρήτη. Εκεί, θα βρίσκεται σε μόνιμη βάση μια πυραυλάκατος της Διοίκησης Ταχέων Σκαφών, με προφανή την στόχευση ενίσχυσης των δυνατοτήτων παρέμβασης στην Ανατολική Μεσόγειο.
Η ΔΕΑΜ δεν αναμένεται ωστόσο να εδραιωθεί επισήμως πριν περάσουν ακόμη ορισμένοι μήνες. Η παρουσία όμως των μονάδων του Π.Ν. στην Κρήτη στοχεύει ακριβώς στην ανάγκη άμεσης πρόσβασης στην Ανατολική Μεσόγειο, ιδιαίτερα μετά την υπογραφή του τουρκολιβυκού μνημονίου για την οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών και την εύλογη ανησυχία για τις επόμενες κινήσεις της Αγκυρας στην περιοχή. Η περίπτωση του πλου του τουρκικού ερευνητικού σκάφους «Ορούτς Ρέις» στην περιοχή ευθύνης της Ελληνικής Δημοκρατίας προ τριών εβδομάδων και ο ολονύκτιος πλους της φρεγάτας «Νικηφόρος Φωκάς», προκειμένου να βρίσκεται εν καιρώ στην Κάρπαθο, αποτελεί ένα σχετικά πρόσφατο και γνωστό παράδειγμα για την κρισιμότητα που έχει η εγγύτητα στο θέατρο επιχειρήσεων της Ανατολικής Μεσογείου. Αυτή τη στιγμή το σύνολο του Στόλου έχει ως βάση τον Ναύσταθμο Σαλαμίνας και την Αμφιάλη.
Η βούληση του Π.Ν. να προχωρήσει σε αυτή την κίνηση μεταφοράς εν καιρώ ακόμα και ναυτικής μοίρας στην Κρήτη είναι δεδομένη, παρά ορισμένα ζωτικά προβλήματα τα οποία εξακολουθούν να υπάρχουν. Πέρα από τις συζητήσεις περί νέας κύριας μονάδας επιφανείας και εξεύρεσης ενδιάμεσης λύσης, οι κυβερνήτες αντιμετωπίζουν ένα αρκετά πιο πιεστικό πρόβλημα, εκείνο της επαρκούς στελέχωσης. Οι Σχολές Ναυτικών Δοκίμων και Μόνιμων Υπαξιωματικών Ναυτικού παράγουν πολύ λιγότερα στελέχη απ’ ό,τι προ δεκαετίας, κάτι που έχει αρχίσει να ασκεί σοβαρή πίεση στην καθημερινή προσπάθεια του Στόλου.