Τη Παρασκευή 1 Σεπτεμβρίου, κατέπλευσαν στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας, ρυμουλκούμενα από τον λιμένα Λαυρίου, τα δύο τελευταία από τα τέσσερα υπό πρόσκτηση Παράκτια Περιπολικά (ΠΠ), τύπου «ISLAND»

Την Τρίτη 4 Ιουλίου 2023 έφτασαν στην Ελλάδα ακτοπλοϊκώς τα δύο πρώτα, από τα τέσσερα συνολικά, περιπολικά ανοιχτής θαλάσσης κλάσης Island που αποκτήθηκαν ως EDA από την Αμερικάνικη Ακτοφυλακή. Τα πλοία αυτά αν και 30 ετών θα αντικαταστήσουν πολύ γηραιότερα πλοία που βρίσκονται ακόμη εν ενεργεία με το Π.Ν. Τα πλοία που θα ενταχθούν στο πολεμικό ναυτικό είναι τα πρώην WPB-1309 Aquidneck, WBP-1326 Monomoy, WPB-1332 Wrangell και WPB-1333 Adak. Τα WPB-1332 Wrangell και WPB-1333 Adak είναι τα δύο πρώτα που παρελήφθησαν στις 4 Ιουλίου. Σε ελληνική υπηρεσία θα λάβουν τους κωδικούς και ονόματα:

P197 – ΥΠΟΚΕΛΕΥΣΤΗΣ Β΄ ΜΑΝΤΟΥΒΑΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

P198 – ΥΠΟΚΕΛΕΥΣΤΗΣ Α΄ ΓΑΛΑΝΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

P288 – ΥΠΟΚΕΛΕΥΣΤΗΣ Β΄ ΛΙΑΣΚΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ

P289 – ΑΡΧΙΚΕΛΕΥΣΤΗΣ ΓΙΑΛΟΨΟΣ ΕΚΤΟΡΑΣ

Όπως φαίνεται και από τις φωτογραφίες που δόθηκαν στη δημοσιότητα τα πλοία ήρθαν απογυμνωμένα από τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό και τον οπλισμό τους. Το συνολικό κόστος απόκτησης, μεταφοράς και ενεργοποίησης τους θα ανέλθει στα 40 εκατομμύρια περίπου.

Η κλάση Island ήταν η απαίτηση της Αμερικάνικης Ακτοφυλακής στις αρχές του 1980 για ένα περιπολικό σκάφος που θα αντικαθιστούσε τα υπάρχοντα περιπολικά μήκους 95ft και 82ft στους ρόλους της υπεράκτιας επιτήρησης, επιβολής του νόμου, για επιχειρήσεις καταπολέμησης των ναρκωτικών και δευτερευόντως έρευνας και διάσωσης. Η κλάση σχεδιαστικά βασίζεται σε ένα περιπολικό σκάφος μήκους 33 μέτρων της βρετανικής Vosper Thornycroft. Οι σχεδιαστικές γραμμές της γάστρας ουσιαστικά βασίζονται στο βρετανικό σχέδιο ενώ η εσωτερική διαρρύθμιση των καταστρωμάτων  επανασχεδιάστηκε για να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της Αμερικάνικης Ακτοφυλακής. Συνολικά κατασκευάστηκαν 49 σκάφη από το ναυπηγείο Bollinger Machine Shop & Shipyard Inc. με έδρα το Lockport της Louisiana.

Το σκάφος έχει ολικό μήκος 33,53 μέτρα, πλάτος 6,43 μέτρα, μέγιστο βύθισμα 2,22 μέτρα και κοίλο 3,32 μέτρα. Το εκτόπισμα είναι 167,8 τόνοι σε πλήρες φόρτο και 119 τόνοι άφορτο. Το περιπολικό διαθέτει διπλά χειριστήρια ελέγχου του σκάφους, τα πρώτα βρίσκονται μέσα στο pilot house και τα δεύτερα στην ανοιχτή γέφυρα που βρίσκεται πάνω από το pilot house και μπροστά από τον ιστό του ραντάρ.

Η γάστρα είναι τύπου semi-displacement round bilge με πτερύγια ενεργητικής ευστάθειας τοποθετημένα στο μέσο της γάστρας. Ο συνδυασμός αυτός προσφέρει υψηλή ευστάθεια και μεγάλες ταχύτητες. Η γάστρα είναι κατασκευασμένη από χάλυβα (mild steel) με την κύρια δομική αντοχή της να βασίζεται στους διαμήκεις ενισχυτικούς δοκούς (longitudinals). Είναι χωρισμένη σε οκτώ διαμερίσματα με το μηχανοστάσιο να βρίσκεται κεντρικά πίσω από τη μέση μεταξύ των νομέων 22 και 28. Το κυρίως κατάστρωμα και η υπερκατασκευή είναι κατασκευασμένα από αλουμίνιο. Με την επιχειρησιακή λειτουργία των πρώτων σκαφών, ανακαλύφθηκε ότι η κλάση ISLAND υπέφερε από προβλήματα στο κύτος, κυρίως από την ανάπτυξη ρωγμών κατά την πλεύση σε κακοκαιρία. Ως διορθωτικό μέτρο, στα περιπολικά σκάφη από το WPB 1317 έως το WPB 1349, χρησιμοποιήθηκαν στην κατασκευή της πλώρης μεγαλύτερου πάχους ελάσματα και τοποθετήθηκαν επιπλέον εγκάρσια ενισχυτικά. Επιπλέον αλλαγές περιλάμβαναν ένα βελτιωμένο σύστημα καθαρισμού του νερού, βελτιωμένες συνθήκες διαβίωσης και εξαρτήματα πρόσδεσης. Λόγω αυτών των τροποποιήσεων, τα περιπολικά σκάφη ομαδοποιούνται σε σειρά Α (WPB 1301-WPB 1316), σειρά Β (WPB 1317-WPB 1337) και σειρά C (WPB 1338-WPB 1349).

Το σύνολο των ενδιαιτήσεων είναι για 18 άτομα, δύο για Αξιωματικούς, δύο για υπαξιωματικούς, δώδεκα για ναύτες καθώς και δύο επιπλέον ενώ το πλήρωμα του σκάφους αποτελείται από 16 άτομα. Οι πέντε δεξαμενές καυσίμου του σκάφους έχουν συνολική χωρητικότητα 39μ3.  Επίσης φέρει δύο δεξαμενές πόσιμου νερού συνολικής χωρητικότητας 6,66 τόνους ενώ παράλληλα έχει τη δυνατότητα παραγωγής πόσιμου νερού 378 λίτρα την ημέρα. Το περιπολικό έχει τη δυνατότητα να επιχειρεί συνεχόμενα για πέντε μέρες χωρίς ανεφοδιασμό.