Η αμυντική ιστοσελίδα «Sea Power» δημοσίευσε ένα άρθρο, με τίτλο «Lockheed Martin Offering Greece New Frigates, Based on Freedom-Class LCS» και συντάκτη τον Edward Lundquist σχετικά με τη διαμόρφωση των φρεγατών HF2 (Hellenic Navy Future Frigate) που προτείνει η Lockheed Martin στο Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ). Το πρωτότυπο άρθρο μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ. Η μετάφραση έγινε από τη συντακτική ομάδα του «DefenceReview.gr»:
Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ελλάδα συζητούν την πιθανή απόκτηση τεσσάρων φρεγατών HF2, από την Lockheed Martin, οι οποίες βασίζονται στα πλοία MMSC (Multi–Mission Surface Combatant), μια έκδοση των LCS (Littoral Combat Ship).
Η Σαουδική Αραβία έχει ήδη παραγγείλει τέσσερα MMSC και υπέγραψε επιστολή προθέσεως για τέσσερα ακόμα πλοία. Τα δύο πρώτα είναι υπό κατασκευή στα ναυπηγεία Marinette Marine της Fincantieri στο Ουισκόνσιν, όπου κατασκευάζονται και τα LCS.
Η ναυπήγηση του πρώτου πλοίου MMSC (HMS «Saud»), ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2019, ενώ η ναυπήγηση του δεύτερου πλοίου ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2021.
«Έχουμε ενσωματώσει δυνατότητες, στις σαουδαραβικές MMSC, οι οποίες εστιάζουν σε πολλαπλές αποστολές και βλέπουμε ότι το Ελληνικό Ναυτικό ζητά παρόμοιες δυνατότητες με τη διαμόρφωση αυτή», δήλωσε ο Αντιπρόεδρος του προγράμματος LCS της Lockheed Martin, Joe DePietro, ο οποίος είναι υπεύθυνος και για τα προγράμματα MMSC και HF2.
Σύμφωνα με τον DePietro, αυτές οι διαφορές δείχνουν και την τεράστια ευελιξία του πλοίου. «Μπορούμε να το επιτύχουμε αυτό μέσω του συστήματος μάχης COMBATSS 21, το οποίο είναι παράγωγο του AEGIS, που βρίσκεται σε υπηρεσία από αμερικανικά και άλλα πλοία. Το COMBATSS 21 και το AEGIS προέρχονται από την ίδια, κοινή πηγή δεδομένων. Μπορούμε έτσι να ενσωματώσουμε γρήγορα διαφορετικές ή νέες δυνατότητες μάχης από την άποψη των συστημάτων».
Το κοινό σύστημα διαχείρισης μάχης και όπλων, με δυνατότητα ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των πλοίων, επιτρέπει σ’ αυτά να μεγιστοποιούν τις δυνατότητες τους σε πολλούς τομείς.
Αυτό που δεν έχει το LCS αλλά θα είναι κοινό μεταξύ των σαουδαραβικών MMSC και των ελληνικών HF2 είναι το σύστημα κάθετης εκτόξευσης Mk.41 οκτώ θέσεων. Ωστόσο, οι HF2 θα έχουν τρία επιπλέον κελιά μονής θέσης, δηλαδή 11 συνολικά κελιά (τα τρια επιπλέον κελιά είναι SCL (Single Cell Launcher). Πύραυλοι, όπως ο ESSM (Evolved SeaSparrow Missile) ή ο Sea Ceptor (CAMM) μπορούν να τοποθετηθούν ανά τέσσερις σε κάθε κελί, επιτρέποντας έτσι, σε κάθε κελί, τη δυνατότητα να έχει τέσσερις πυραύλους.
Συνολικά κάθε MMSC HF2 θα διαθέτει 8 κελιά (ή 8 θέσεις βολής) ΜΚ 41 και τρια κελιά SCL (Single Cell Launcher).
Για να δημιουργηθεί χώρος, για τα επιπλέον Mk.41 VLS, στα MMSC και HF2, το κύριο πυροβόλο τοποθετήθηκε πιο μπροστά.
«Η ομορφιά των μονών κελιών είναι ότι μπορούν να τοποθετηθούν σε πολλά σημεία του πλοίου. Λόγω της ευελιξίας του σκάφους μας και του συστήματος διαχείρισης μάχης, μπορούμε να εγκαταστήσουμε τις δυνατότητες που οι πελάτες θέλουν για τα πλοία τους».
Ο DePietro είπε ότι η Lockheed Martin επένδυσε στην ικανότητα να χρησιμοποιεί πολλαπλά Mk.41 VLS σε διαφορετικές πλατφόρμες, ειδικά για πλοία που δεν είχαν χώρο για ένα πλήρες σύστημα οκτώ κελιών ή περισσότερων (κάποια Arleigh Burke έχουν έως 32 κελιά μπροστά και 64 πίσω).
Το ελληνικό πλοίο θα έχει κάποιες παραλλαγές σε σχέση με το βασικό σχεδιασμό των MMSC, όπως μεγαλύτερο πυροβόλο, 76 έναντι των 57 χιλιοστών. Οι σαουδαραβικές MMSC θα έχουν οκτώ Mk.41 και οκτώ βλήματα κατά πλοίων Harpoon, ενώ τα ελληνικά πλοία θα μπορούν να μεταφέρουν NSM (Naval Strike Missile).
Το LCS είναι ένα πλοίο εστιασμένης αποστολής που κατανέμει ένα σημαντικό μέρος του όγκου του στα πακέτα αποστολής. Περίπου το 40% του πλοίου είναι προετοιμασμένο να ενσωματώνει πακέτα αποστολών που μπορούν να συνδεθούν στο υπολογιστικό περιβάλλον του πλοίου για να γίνουν έτσι μέρος του συνολικού συστήματος του πλοίου. «Αυτό μας δίνει πολλή ευελιξία για να ενσωματώσουμε ένα πιο παραδοσιακό σύστημα μάχης πολλαπλών αποστολών-για να συμπεριλάβουμε αντιαεροπορικές, ανθυποβρυχιακές ικανότητες και αυτοάμυνα», δήλωσε ο DePietro.
Τα LCS κλάσης «Freedon» (LCS-1 έως 15) ενσωματώνουν RAM, ενώ από το LCS-17 και μετά ενσωματώνουν SeaRAM (όλα τα LCS κλάσης «Independence» ενσωματώνουν SeaRAM). Το SeaRAM συνδυάζει το ραντάρ και το ηλεκτροπτικό σύστημα του Phalanx Mk.15 Block.1B με έναν εκτοξευτή RAM, 11 θέσεων, για να αποδώσει ένα αυτόνομο σύστημα που δεν χρειάζεται καμία εξωτερική πληροφορία για να εμπλέξει απειλές. Το SeaRAM θα εξοπλίσει τις σαουδαραβικές MMSC, αλλά οι ελληνικές HF2 θα ενσωματώνουν σύστημα RAM των 21 θέσεων.
“Όπως και στα LCS κλάση «Freedom» έχουμε φύγει από το ραντάρ TRS-3D και έχουμε περάσει στο ραντάρ TRS-4D (AN/SPS-80) με μεγαλύτερα εμβέλεια εντοπισμού και ακρίβεια. Αυτό, μαζί με το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου AN/SLQ-32C(V)6, παρέχει μεγαλύτερες δυνατότητες όσον αφορά την χρήση του RAM», δήλωσε ο DePietro.
Η HF2 θα έχει ανθυποβρυχιακή ικανότητα ASW. «Εξετάσαμε τα σόναρ τρόπιδας για τις MMSC για διαφορετικούς πελάτες», δήλωσε ο DePietro. «Πιστεύουμε ότι ένα σόναρ μεταβλητού βάθους (VDS) σε συνδυασμό με το ελικόπτερο MH-60R, το οποίο το Ελληνικό Ναυτικό έχει ήδη αγοράσει, προσφέρει σημαντική ανθυποβρυχιακή ικανότητα. Εξετάζουμε επίσης πώς μπορούμε να μεγιστοποιήσουμε τις δυνατότητες των αναβαθμισμένων φρεγατών MEKO-200 και των HF2 σε επίπεδο συνεργασίας μεταξύ τους. Πιστεύουμε ότι το VDS θα τους δώσει την απαραίτητη ηχητική κάλυψη των περιοχών όπου αναμένουν να επιχειρήσουν. Εξετάζουμε το CAPTAS 2 της Thales αυτή τη στιγμή».
Το HF2 έχει σχεδιαστεί για τη μεταφορά και χρήση πολλαπλών UAV-ανάλογα με το μέγεθος-μαζί με τουλάχιστον ένα MH-60R, αν και το πλοίο μπορεί να μεταφέρει δύο. Το σύστημα ζεύξης δεδομένων του πλοίου θα επιτρέψει την επικοινωνία μεταξύ του πλοίου, του ελικοπτέρου και οποιουδήποτε UAV, ταυτόχρονα.
Όπως και η μητρική σχεδίαση LCS, έτσι και τα MMSC και HF2 ενσωματώνουν αεριοστρόβιλους Rolls-Royce MT30 και πετρελαιοκινητήρες Fairbanks Morse για την πρόωση τους. Ο DePietro είπε ότι τα νέα πλοία θα επωφεληθούν από όλες τις τροποποιήσεις, αναβαθμίσεις και βελτιώσεις σε επίπεδο επιβίωση, καθώς και από τις ουσιαστικές δοκιμές αποδοχής των LCS.
Οι εκδόσεις εξαγωγών θα κατασκευαστούν από χάλυβα (σκάφος) και αλουμίνιο (υπερκατασκευή). Όμως, όπως είπε, η Lockheed Martin προσφέρει ευελιξία. «Μπορούμε να προσαρμόσουμε το πλοίο και τα συστήματα για να ικανοποιήσουμε τις απαιτήσεις των πελατών μας».
Τα τέσσερα πλοία της Σαουδικής Αραβίας θα κατασκευαστούν στη Marinette και η Lockheed εξετάζει επί του παρόντος επιλογές για την κατασκευή ορισμένων σκαφών HF2 στην Ελλάδα, παρέχοντας την ευκαιρία αναζωογόνησης της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας και της προώθησης ελληνικών βιομηχανιών.
Η DePietro βλέπει περισσότερες ευκαιρίες εξαγωγής. «Βλέπουμε ενδιαφέρον, ιδιαίτερα για τα πλοία με τη διαμόρφωση του Ελληνικού Ναυτικού», δήλωσε ο DePietro. «Υπάρχουν πολλά ναυτικά που θα ήθελαν να τα ναυπηγήσουν στις χώρες τους. Επομένως, πρέπει να πάμε και να αξιολογήσουμε την ικανότητα τους και να καταλάβουμε πώς θα λειτουργούσε, από την άποψη της ναυπήγησης και των συμβάσεων».
«Εξετάζουμε τις διεθνείς συμφωνίες με τον Fincantieri ως συνεργάτη μας. Η Lockheed Martin συνεργάζεται σε όλο τον κόσμο για το σχεδιασμό και την ολοκλήρωση των πλοίων. Συνδυαστικά έχετε μια ομάδα που ξέρει πώς να το κάνει αυτό”.
Στη συνέχεια το άρθρο κάνει αναφορά στην ανάγκη του ΠΝ για νέα πλοία, αλλά και τις άλλες προτάσεις, από τη Μεγάλη Βρετανία, την Ολλανδία, τη Γαλλία και την Ισπανία. Επίσης αναφέρει την ανάγκη εκσυγχρονισμού των MEKO-200.