Όπως ανέφερε ο Διευθυντής Σύνταξης του DefenceReview.gr, Ιωάννης Νικήτας νωρίτερα μέσα στην εβδομάδα, το Πολεμικό Ναυτικό ενδιαφέρεται για την απόκτηση μεταχειρισμένων πλοίων από το ιταλικό ναυτικό. Για την ακρίβεια ενδιαφέρεται για την απόκτηση νεότευκτων και ελαφρά μεταχειρισμένων πλοίων κλάσης Bergamini και κλάσης PPA. Η ανάγκη αντικατάστασης των γερασμένων ολλανδικών φρεγατών “S” είναι πολύ μεγάλη και συν τω χρόνω θα γίνεται ακόμη μεγαλύτερη. Ως εκ τούτου, μια τέτοια προοπτική θα μπορούσε υπό συνθήκες να επιτρέψει την γρηγορότερη ανανέωση του στόλου με πλοία από δύο εξαιρετικές σχεδιάσεις τα οποία έχουν το πλεονέκτημα των λίγων μιλίων στην πλώρη τους σε σύγκριση μια οποιαδήποτε άλλη εναλλακτική περίπτωση μεταχειρισμένων σκαφών μεγέθους φρεγάτας υπάρχει και θα υπάρξει διαθέσιμη μέσα στα επόμενα λίγα χρόνια.
Από την άλλη, η ιταλική πλευρά μας έχει συνηθίσει σε τέτοιου είδους εμπορικού τύπου συμφωνίες που αποτελούν win-win καταστάσεις για το ιταλικό πολεμικό ναυτικό και την αμυντική βιομηχανία της χώρας. Από την άποψη ότι το ιταλικό ναυτικό «χάνει» κάποια νεότευκτα πλοία μειώνοντας προσωρινά την μαχητική του ισχύ, τα οποία αντικαθιστά με ισχυρότερες μονάδες και ταυτόχρονα η αμυντική βιομηχανία αποκτάει πρόσβαση σε νέες αγορές μέσω της συντήρησης και εξοπλισμού των πλοίων αυτών. Αντίστοιχα και στη δική μας περίπτωση και λόγω της παλαιότητας μεγάλου μέρους του ελληνικού στόλου, οποιαδήποτε τέτοια συμφωνία θα αποτελέσει win-win και για τις δύο πλευρές. Παρ’ όλ’ αυτά η όποια αγορά μεταχειρισμένου υλικού πάντα προσφέρει μια σειρά πλεονεκτημάτων και μειονεκτημάτων και τούτο γιατί τα πλοία αυτά έχουν σχεδιαστεί και εξοπλιστεί για να καλύψουν τις ανάγκες μιας άλλης ναυτικής δύναμης.
Στο τέλος της ημέρας, όταν γίνει ο τελικός λογαριασμός θα δείξει εάν το πρόσιμο θα είναι θετικό ή αρνητικό. Στο παρόν άρθρο θα προσπαθήσουμε να επιχειρηματολογήσουμε επάνω στην πιθανή προμήθεια των «φρεγατών» κλάσης Thaon di Revel των γνωστών πλοίων PPA (Pattugliatore Polivalente d’Altura – Υπεράκτιων πλοίων πολλαπλών αποστολών), δηλαδή μιας σχεδίασης μεγάλων περιπολικών ανοικτής θαλάσσης πολλαπλών αποστολών.
Τα πλοία αν και χαρακτηρίζονται από το Ιταλικό ναυτικό ως περιπολικά ανοικτής θαλάσσης, με εκτόπισμα που ξεπερνάει τους 6000 τόνους στην πλήρη έκδοση, στην ουσία πρόκειται για πλοία μεγέθους μεγάλης φρεγάτας. Τα πλοία είναι σπονδυλωτής σχεδίασης και προσφέρονται σε τρεις εκδόσεις ανάλογα με την πληρότητα του εξοπλισμού τους. Προσφέρονται στις εκδόσεις Light, Light+ και Full. Οι κύριες διαστάσεις των πλοίων είναι: ολικό μήκος 143 μέτρα, μήκος μεταξύ καθέτων 133 μέτρα, πλάτος 16,5 μέτρα, κοίλο 10,5 μέτρα και μέσο βύθισμα στη πλήρη διαμόρφωση στα 5 μέτρα. Το εκτόπισμα του πλοίου ανάλογα με τη διαμόρφωση έχει ως εξής: Στην πλήρη διαμόρφωση είναι 4994 τόνοι άφορτο και 6270 τόνοι σε πλήρη φόρτο, στη Light + διαμόρφωση είναι 4912 τόνοι άφορτο και 5880 τόνοι σε πλήρη φόρτο και στη Light διαμόρφωση είναι 4880 τόνοι άφορτο και 5830 τόνοι σε πλήρη φόρτο. Τόσο η έκδοση Light όσο και η έκδοση Light+ είναι κατασκευασμένες Fitted For but not with, το οποίο σημαίνει ότι μπορούν πολύ εύκολα να μετατραπούν στην έκδοση Full από τη στιγμή που υπάρχουν όλες οι καλωδιώσεις, τα συστήματα και η ηλεκτρική ισχύς ώστε τα επιπλέον συστήματα να κουμπώσουν σαν plug and play.

Το κύριο σχεδιαστικό χαρακτηριστικό της κλάσης είναι η καινοτομία της πλώρης με διαμόρφωση WPB (Wave Piercing Bow) η οποία δημιουργεί αυτή τη διπλή απόληξη. Με τη διαμόρφωση αυτή, το πλοίο σκίζει το κύμα και μειώνει τη γωνία εισόδου της ροής του νερού στην πλώρη. Αυτό έχει διπλό όφελος. Aπό τη μία εξομαλύνει την κάθετη κίνηση του πλοίου σε κυματισμό με αποτέλεσμα λιγότερη καταπόνηση για το πλήρωμα καθώς και μικρότερη δομική καταπόνηση για το σκάφος. Από την άλλη μειώνει την υδροδυναμική αντίσταση του πλοίου το οποίο μαζί με το μεγαλύτερο μήκος ίσαλου γραμμής, για την ίδια ιπποδύναμη, είτε αυξάνει την τελική ταχύτητα του πλοίου είτε μειώνει την κατανάλωση καυσίμου σε σύγκριση με ένα πλοίο ίδιου εκτοπίσματος με συμβατική πλώρη. Η συγκεκριμένη διαμόρφωση πλώρης βοηθάει στην ελάττωση της αντίστασης κυματισμού Rw (Wave resistance). Στα πλοία με μεγάλο αριθμό Froude, πάνω από 0,55, δηλαδή για πλοία που κινούνται με μεγάλες ταχύτητες η αντίσταση κυματισμού παίζει μεγάλο ρόλο στην ολική υδροδυναμική αντίσταση.

Όπως αναφέραμε και παραπάνω η επιλογή της συγκεκριμένης κλάσης πλοίων από το πολεμικό ναυτικό έχει σειρά πλεονεκτημάτων και μειονεκτημάτων τα οποία θα μπορούσε κανείς να τα χωρίσει σε δύο μεγάλες γενικές κατηγορίες, σε επιχειρησιακά και τεχνικά. Τα οποία σε κάποιες περιπτώσεις είναι άκρως αλληλένδετα.
Τα πλοία αυτά σε σύγκριση με τις φρεγάτες “S” που ίσως αντικαταστήσουν στο άμεσο μέλλον θα αποτελούν ένα τεράστιο τεχνολογικό άλμα από τη στιγμή που είναι πλοία σχεδιασμένα και κατασκευασμένα τη δεκαετία του 2020 σε σύγκριση με πλοία που είναι σχεδιασμένα τη δεκαετία του 1970. Εκ των πραγμάτων λοιπόν μιλάμε ότι μαζί με τις φρεγάτες FDI τυχόν απόκτηση τους θα φέρει μια τεχνολογική αλλά και υπό προυποθέσεις επιχειρησιακή κοσμογονία στη δύναμη των κύριων μονάδων κρούσης του πολεμικού ναυτικού. Το «υπό προυποθέσεις» έγκειται καθαρά στο ποιά διαμόρφωση θα αποκτήσει το πολεμικό ναυτικό, γιατί όπως αναφέραμε και παραπάνω τα σκάφη έρχονται σε τρεις διαφορετικές διαμορφώσεις.
Αυτή τη στιγμή το ιταλικό πολεμικό ναυτικό διαθέτει δύο πλοία της έκδοσης Light, τα αρχικά πλοία της κλάσης (P430 Paolo Thanon di Revel & P431 Francesco Morosini) με έτος παράδοσης το 2022. Τα οποία πρόκειται να αναβαθμιστούν στην έκδοση full, χωρίς όμως να είναι γνωστό εάν κάτι τέτοιο ήδη λαμβάνει χώρα. Ένα πλοίο (P432 Raimondo Montecuccoli) της έκδοσης Light+ και έτος παράδοσης το 2023 και 1+1 πλοία (P434 Giovanni delle Bande Nere & P436 Domenico Millelire) με έτος παράδοσης 2024 και 2026 αντίστοιχα. Αν δηλαδή η ιταλική πλευρά μας προσφέρει τα δύο πρώτα πλοία της κλάσης σε διαμόρφωση Light τότε σε αυτήν την περίπτωση θα έχουμε ένα ισχυρότατο περιπολικό ανοιχτής θαλλάσης σε μέγεθος μεγάλης φρεγάτας με δυνατότητα όμως συμπλήρωσης του οπλισμού και εξοπλισμού με το ανάλογο αντίτιμο. Αυτή η περίπτωση εάν δεν συνοδεύεται εξ αρχής με την ενσωμάτωση όλων των αναγκαίων συστημάτων μάλλον θα ήταν μια κακή περίπτωση γιατί δυστυχώς ουδέν μονιμότερον του προσωρινού. Εάν όμως μας προσφερθούν κάποια από τα πλοία της έκδοσης Full ή ακόμη και της Light+ τότε τα πράγματα θα ήταν εντελώς διαφορετικά.

Τα κύρια πλεονεκτήματα των συγκεκριμένων πλοίων στην έκδοση Full είναι:
Η πολύ μικρή ηλικία. Ουσιαστικά αναφερόμαστε σε πλοία που σήμερα το μεγαλύτερο σε ηλικία είναι μόλις τριών ετών. Τα πλοία που πρόκειται να αντικαταστήσουν είναι περίπου πενήντα ετών ενώ οι αντίστοιχες νεότερες φρεγάτες σε ελληνική υπηρεσία είναι ηλικίας 28-32 ετών. Επίσης οποιαδήποτε άλλη λύση διαθέσιμων σήμερα μεταχειρισμένων πλοίων είναι πλοία 20-30 ετών όπως οι φρεγάτες Type 23 ή στο κοντινό μέλλον οι Fridtjof Nansen κ.α. Επομένως αναφερόμαστε σε μία εκ βάθρων ηλικιακή ανανέωση του στόλου από πλοία με προσδόκιμο ζωής τουλάχιστον 25-30 χρόνια κατά τη διεθνή πρακτική.
Το μεγάλο εκτόπισμα και η δυνατότητα μελοντικών αναβαθμίσεων. Το μεγάλο εκτόπισμα καθώς και η περίσια ηλεκτρικής ισχύος δίνουν τη δυνατότητα εφαρμογής μελλοντικών αναβαθμίσεων με μεγαλύτερη ευκολία. Για παράδειγμα, η PPA Evo ουσιαστικά πρόκειται για μια PPA Full με 64 κελιά Sylver A50/A70 για αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 30 Block 1 NT και πυραύλους κρουζ MdCN. Οι κάθετοι εκτοξευτές Sylver τοποθετούνται, 32x κελιά στην πλώρη και άλλα 32x κελιά στο μεσόστεγο στη θέση του 20τόνου γερανού. Τούτο σημαίνει ότι τα 16 κελιά μπορούν μελλοντικά να γίνουν 48 ή και 64 αν το επιτρέπει η υπάρχουσα εσωτερική διαμόρφωση της πλώρης κάτω από το κύριο κατάστρωμα.
Φέρουν ένα σύγχρονο ραντάρ τεχνολογίας AESA διπλής ζώνης εκπομπης C για μεγάλες αποστάσεις και Χ για μικρές-μεσσαίες και μεγαλύτερη διακριτική ικανότητα, κατάλληλο για παράκτια ύδατα. Το Kronos Dual Band αν και δεν είναι τεχνολογίας Νιτριδίου του Γαλλίου είναι ένα σύγχρονο ραντάρ με μέγιστη εμβέλεια τα 300 χλμ και δυνατότητα παρακολούθησης 300 στόχων.
Φέρουν στην πλώρη ένα σύγχρονο ναυτικό πυροβόλο μεγάλου διαμετρήματος OTO Melara 127/64 LW (Light-Weight) μέγιστου βεληνεκούς 120 χιλιομέτρων με βλήματα Volcano. Το διαμέτρημα αυτό όπως απέδειξαν και οι πρόσφατες επιχειρήσεις των φρεγατών MEKO 200HN προσφέρει αντιαεροπορική προστασία στις φρεγάτες αλλά κυρίως μπορεί να πραγματοποιήσει ναυτικό βομβαρδισμό είτε από μεγάλες αποστάσεις είτε σε μεγάλο βάθος στην εχθρική ενδοχώρα αποτελώντας έτσι έναν πολλαπλασιαστή ισχύος για το πολεμικό ναυτικό.
Διαθέτει σύγχρονο πλήρες σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου. Το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου Zeus, διαθέτει σύστημα υποστήριξης ηλεκτρονικών αντιμέτρων ραντάρ (RESM : Radar Electronic Support Counter-Measure), σύστημα ηλεκτρονικών αντιμέτρων ραντάρ (RECM : Radar Electronic Counter-Measure) και σύστημα επικοινωνιών ηλεκτρονικών μέτρων υποστήριξης (CESM : Communication Electronic Support Measures) και δύο εκτοξευτές αντιμέτρων ODLS-20.
Διαθέτει δύο χώρους πολλαπλών χρήσεων, ένα κάτω από το ελικοδρόμιο και έναν στο μεσόστεγο με κατάλληλους γερανούς στους οποίους μπορούν να φορτωθούν modules μεγέθους εμπορευματοκιβώτια ISO1C ISO1C (πέντε κάτω από το ελικοδρόμιο και έως οκτώ στο κεντρικό κατάστρωμα). Ο χώρος κάτω από το ελικοδρόμιο έχει τη δυνατότητα πολλαπλών διαμορφώσεων, για επιχειρήσεις disaster relief, special forces, medical care, υποστήριξη UAV, UUV, SUV κ.α.
Διαθέτει ελικοδρόμιο και υπόστεγο ελικοπτέρου ικανό να φιλοξενήσει μέχρι δύο ελικόπτερα μεγέθους NH-90 ή συνδυασμό ελικοπτέρου και UAVs.
Διαθέτει υβριδικό σύστημα ηλεκτροπρόωσης CODAGOL. Είναι ένα σύστημα πρόωσης διάταξης CODAG με ηλεκτροπρόωση. Το πλοίο διαθέτει συνδυασμό μηχανών ντήζελ και αεροστρόβιλου και για τις χαμηλές ταχήτητες χρησιμοποιούνται επίσης ηλεκτροκινητήρες τύπου PTI/PTO. Πιο αναλυτικά, το σύστημα πρόωσης αποτελείται από δύο κύριες μηχανές ντήζελ MTU 20V 8000 M91L μέγιστης ισχύος 10000 kW στις 1063 σ.α.λ., ένα ναυτικό αεροστρόβιλο LM2500+ G4 μέγιστης ισχύος 32000 kW στις 3600 σ.αλ. και δύο ηλεκτρομότορες απόδοσης 1350 kW διπλής ενέργειας κομπλαρισμένους πάνω στους δύο άξονες. Ολα τα παραπάνω δίνουν κίνηση σε δύο πεντάφυλλες προπέλες μεταβλητού βήματος μέσω ενός cross-connecting gearbox της Renk αποδίδοντας 163 και 120 στροφές στην προπέλα κατά την χρήση των LM2500+ G4 και MTU 20V 8000 M91L αντίστοιχα. Το πλοίο επιτυγχάνει 31,7 κόμβους μέγιστη ταχύτητα με όλες τις μηχανές, 27 κόμβους με χρήση μόνο του αεροστροβίλου, 25 κόμβους με χρήση των δύο πετρελαιοκινητήρων, 18 κόμβους με τον έναν πετρελαιοκινητήρα και 10 κόμβους με την ηλεκτροκίνηση. Αυτή η διάταξη προσφέρει στο πλοίο το πλεονέκτημα της υψηλής ταχύτητας 31,7 κόμβοι, όταν άλλα συστήματα ηλεκτροπρόωσης επιτυγχάνουν αρκετά μικρότερες ταχύτητες πλεύσης της τάξης των 27-28 κόμβων, ενώ παράλληλα διατηρεί τη δυνατότητα ηλεκτρικής πρόωσης μέχρι 10 κόμβων για ανθυποβρυχιακές επιχειρήσεις.
Διαθέτει Shaft Generator (αξονικές γεννήτριες). Όπως αναφέραμε πιο πάνω οι ηλεκτρομότορες είναι διπλής ενέργειας PTI/PTO (Power Take In/Power Take Out) και είναι συνδεδεμένοι με δύο variable Speed Drives MV3000 της General Electric, οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να παρέχουν ρεύμα προς δύο κατευθύνσεις. Δηλαδή ρεύμα από τις ηλεκτρομηχανές του πλοίου στους ηλεκτρομότορες για ηλεκτροκίνηση αλλά και χρήση αυτών ως shaft generators κατά τη χρήση των υπόλοιπων μηχανών πρόωσης παρέχοντας προς τα πίσω ρεύμα στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας του πλοίου. Η διάταξη PTI/PTO έχει πολλαπλά οφέλη για το πλοίο. Πρώτον, με το πλοίο εν κινήσει, μειώνει την κατανάλωση καυσίμου από τη στιγμή που δεν χρειάζεται να φορτώσουν οι ηλεκτρομηχανές για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας ή ακόμη και να είναι εκτός λειτουργίας, (Ανάλογα με τις ανάγκες ηλεκτρικής ενέργειας) δεύτερον αυτό οδηγεί σε μειωμένες ανάγκες συντήρησης των ηλεκτρομηχανών και επομένως μειωμένο κόστος χρήσης και τρίτον σε χρήση PTO μπορεί να κινήσει το πλοίο με μέχρι δέκα κόμβους σε περίπτωση ολικής απώλειας ισχύος από τις κύριες μηχανές. Εκτός των shaft generators για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας το πλοίο διαθέτει τέσσερις ηλεκτρομηχανές ντήζελ. Στα πρώτα τρία πλοία έχουν τοποθετηθεί οι MAN 12V175D-MEM με απόδοση 1640 kW στα υπόλοιπα οι 16V170C2ME της Isotta Franchini με απόδοση 1600 kW. Επίσης το πλοίο διαθέτει και δύο ηλεκτρογεννήτριες έκτακτης ανάγκης.

Στον αντίποδα τα μειονεκτήματα μια τέτοιας επιλογής είναι:
Το βασικό μειονέκτημα είναι η εισαγωγή σε υπηρεσία μιας νέας κλάσης πλοίων με πολλά ηλεκτρονικά συστήματα διαφορετικά από τα υπάρχοντα σε υπηρεσία σήμερα. Αυτό θα ανεβάσει το κόστος συντήρησης και εκπαίδευσης από τη στιγμή που θα πρέπει να γίνουν ξεχωριστές γραμμές συντήρησης και εκπαίδευσης συστημάτων. Όμως η αλήθεια είναι ότι θα αντικαταστήσουν τις παλαιές φρεγάτες “S” που το κόστος συντήρησης είναι υψηλό λόγω δυσκολίας εύρεσης ανταλλακτικών. Επίσης οποιαδήποτε άλλη εναλλακτική απόκτησης μεταχειρισμένων πλοίων θα παρουσίαζε το ίδιο πρόβλημα.
Σε συνέχεια με το προηγούμενο σχόλιο, θα γίνει εισαγωγή στον στόλο ενός νέου τύπου CMS. Έτσι ο στόλος θα διαθέτει τρία διαφορετικά CMS στα πλοία του (TACTICOS, SETIS, ATHENA SADOC Mk.4). Αν και πρόκειται για ένα νέο CMS, είναι από τα πλέον σύγχρονα συστήματα στο χώρο και είναι κλάσεις ανώτερο από το υπάρχον CMS των φρεγατών “S”.
Η απουσία σόναρ κύτους. Το πλοίο διαθέτει μόνο ποντιζόμενο σόναρ VDS στην πρύμνη το οποίο εγκαθίσταται ως συλλογή ASW και μόνο στην έκδοση Full. Υπάρχει πρόβλεψη για εγκατάσταση ενός σόναρ τύπου OAS (Object Avoidance Sonar) αλλά όχι κάποια σοβαρή συσκευή όπως το Kingklip Mk2 της Thales. Αυτό είναι ένα από τα σοβαρά μειονεκτήματα της κλάσης από τη στιγμή που το πολεμικό ναυτικό επιθυμεί σε όλες τις νέες μεγάλες μονάδες κρούσης την ύπαρξη ενός ολοκληρωμένου πακέτου ASW αποτελούμενο από σύστημα VDS και HMS. Αυτή η απαίτηση υπάρχει λόγω της συνεχώς αναβαθμιζόμενης τουρκικής υποβρύχιας απειλής.
Το πιο πιθανό είναι ότι τα πλοία θα έρθουν χωρίς τους υπερσύγχρονους αντιπλοϊκούς πυραύλους TESEO Mk2/E. Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να αγοραστούν νέοι πύραυλοι και όχι να μπουν επάνω πύραυλοι Harpoon από τα αποσυρόμενα πλοία. Κάτι τέτοιο θα είναι υποβάθμιση των ικανοτήτων των πλοίων αυτών όταν αντίστοιχα οι ίδιοι οι Αμερικάνοι στρέφονται προς τους νεότερους NSM αποσύροντας τους κατά πολύ νεότερους RGM-84L Block 2 σε σύγκριση με τους αντίστοιχους ελληνικούς RGM-84C/G.
Μικρός αριθμός μεταφερόμενων αντιαεροπορικών βλημάτων για ένα πλοίο κλάσης 5-6000 τόνων.
Οπλισμός και Ηλεκτρονικά Συστήματα
Ο οπλισμός του πλοίου είναι αρκετά εντυπωσιακός για περιπολικό ανοικτής θαλάσσης αφού στον στάνταρντ εξοπλισμό (έκδοση Light) διαθέτει ένα ναυτικό πυροβόλο μεγάλου διαμετρήματος OTO Melara 127/64 LW (Light-Weight) μέγιστου βεληνεκούς 120 χιλιομέτρων στην πλώρη, ένα πυροβόλο OTO Melara 76/62 Sovraponte (χωρίς διάτρηση καταστρώματος) μέγιστου βεληνεκούς 20 χιλιομέτρων με πυρομαχικά SAPOMER ή μέγιστου βεληνεκούς 40 χιλιομέτρων με πυρομαχικά Vulcano. Το πυροβόλο ενσωματώνει και το σύστημα Strales με αντιαεροπορικές ικανότητες (χρήση του πυρομαχικού DART) και δύο πυροβόλα KBA B06 των 25 χιλιοστών με βεληνεκές 5,85 χιλιομέτρων και μέγιστου δραστικού βεληνεκούς 3,02 χιλιομέτρων. Στην πλήρη έκδοση διαθέτει επίσης δύο κάθετους εκτοξευτές Α50 (16 κελιά στο σύνολο) για αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 15/30 ή CAMM-ER με εμβέλεια 30+, 120 και 40 χιλιόμετρα αντίστοιχα, δύο τριπλού τορπιλοσωλήνες WASS B515/3 για ελαφρές τορπίλες Black Arrow των 324χιλ.και οκτώ αντιπλοϊκούς πυραύλους TESEO Mk2/E. Ο νέος TESEO Mk2/E έχει εμβέλεια 350 χιλιομέτρων και ικανότητα προσβολής στόχων στην ξηρά. Διαθέτει διπλό ερευνητή πρόσκτησης στόχου RF/IIR επιτυγχάνοντας μέγιστη απόδοση προσβολής στόχου. Τέλος διαθέτει ελικοδρόμιο και υπόστεγο ελικοπτέρου ικανό να φιλοξενήσει μέχρι δύο ελικόπτερα μεγέθους NH-90.
Ο κύριος αισθητήρας των πλοίων είναι το ραντάρ πολλαπλού ρόλου Kronos DBR (Dual Band Radar), τεχνολογίας AESA (Active Electronically Scanned Array), το οποίο λειτουργεί στις ζώνες συχνοτήτων C και X (συνολικά οκτώ πάνελ), για την έκδοση Full. Η έκδοση Light+ ενσωματώνει το ίδιο ραντάρ, αλλά με λειτουργία μόνο στη ζώνη συχνοτήτων C, ενώ η έκδοση Light ενσωματώνει το ίδιο ραντάρ, αλλά με λειτουργία μόνο στη ζώνη συχνοτήτων X. Και οι δύο εκδόσεις ενσωματώνουν την υποδομή υποστήριξης και των άλλων συχνοτήτων. Επίσης ενσωματώνουν και ένα ραντάρ επιτήρησης αέρος και επιφανείας SPS-732 χαμηλής πιθανότητας υποκλοπής. Το SPS-732 λειτουργεί στη ζώνη συχνοτήτων Χ, ενώ η εμβέλεια του είναι συνάρτηση του τρόπου λειτουργίας του. Σε λειτουργία Mode.1 (βασική) η εμβέλεια του είναι 98+ χιλιόμετρα, σε λειτουργία Mode.2 (για εντοπισμό ταχέως κινούμενων στόχων) η εμβέλεια του είναι 54+ χιλιόμετρα, ενώ σε λειτουργία Mode.3 (βέλτιστη επίδοση) η εμβέλεια του είναι 150+ χιλιόμετρα.
Τον εξοπλισμό των πλοίων συμπληρώνουν δύο ραντάρ ναυτιλίας (λειτουργούν στη ζώνη συχνοτήτων X/Ku), ένα υπέρυθρο σύστημα έρευνας και ανίχνευσης (IRST : Infra-Red Search and Track), ένα σύστημα αναγνώρισης φίλου ή εχθρού SIR-M5-C EVO (κατηγορίας Mode.5 Level.2), ένα σύστημα ελέγχου πυρός NA-30S Mk.2, το οποίο λειτουργεί στις ζώνες συχνοτήτων X (για έρευνα και πρόκτηση στόχων στο μέσο και μεγάλο βεληνεκές) και Ka (για στόχους στο μικρό βεληνεκές και χαμηλές ιπτάμενες απειλές), ένα σόναρ εντοπισμού δυτών, δύο συστήματα δορυφορικών επικοινωνιών, δύο και τριών συχνοτήτων αντίστοιχα, καθώς και κεραία δορυφορικών λήψεων, ένα ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου Zeus, με σύστημα υποστήριξης ηλεκτρονικών αντιμέτρων ραντάρ (RESM : Radar Electronic Support Counter-Measure), σύστημα ηλεκτρονικών αντιμέτρων ραντάρ (RECM : Radar Electronic Counter-Measure) και σύστημα επικοινωνιών ηλεκτρονικών μέτρων υποστήριξης (CESM : Communication Electronic Support Measures), ένα ακουστικό σύστημα MS-424 μεγάλης εμβέλειας και δύο εκτοξευτές αντιμέτρων ODLS-20.


Σε όλες τις έκδοση τα πλοία ενσωματώνουν το προηγμένο σύστημα διαχείρισης μάχης SADOC Mk.4, το οποίο ελέγχει όλα τα συστήματα, τους αισθητήρες και τα όπλα του πλοίου, επεξεργάζεται τις πληροφορίες και τα δεδομένα και παράγει εικόνα τακτικής κατάστασης την οποία προβάλει σε 28 οθόνες αφής, των 43 ιντσών, πολλαπλών ενδείξεων (20 στην έκδοση Light) ή μπορεί να διαβιβάσει σε άλλα φίλια μέσα ή κλιμάκια διοίκησης μέσω συστήματος ζεύξης δεδομένων. Επίσης, κοινό σε όλες τις εκδόσεις των PPA είναι και το σύστημα διαχείρισης αντιαεροπορικής άμυνας SAAM-ESD (Surface Anti Air Missile-Extended Self Defence), που είναι το ίδιο που ενσωματώνουν οι ιταλικές FREMM (κλάση «Bergamini»).
Αντί επιλόγου
Οι φρεγάτες τύπου PPA είναι σύγχρονα πλοία πολύ μικρής ηλικίας με μεγάλες προοπτικές αναβάθμισης ηλεκτρονικών αποστολής και οπλισμού λόγω του εκτοπίσματος και των μεγάλων αποθεμάτων ενέργειας. Θα ήταν λύση για την απόκτηση μεταχειρισμένων μονάδων από το πολεμικό ναυτικό, ειδικά στην έκδοση Full, αναβαθμίζοντας κατακόρυφα την μαχητική ικανότητα του ελληνικού στόλου. Από την άλλη πλευρά προκαλούν προβλήματα πολυτυπίας στον στόλο. Φυσικά μόνον όταν γνωρίζουμε το τελικό κόστος και τους χρόνους παράδοσης θα έχουμε ασφαλή εικόνα.