Σημαντικές είναι οι εξελίξεις στο πρόγραμμα νέων φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ). Οι Γάλλοι αντεπιτέθηκαν και ανέκτησαν το χαμένο έδαφος. Η αναφορά του ΥΕΘΑ Νίκου Παναγιωτόπουλου στη βουλή «ότι τίποτα δεν έχει αποφασιστεί και μην προεξοφλείτε απόφαση υπέρ των αμερικανικών πλοίων» φαίνεται πως δεν ήταν τυχαία. Τα γεγονότα της Αυστραλίας φέρεται να διαδραμάτισαν καταλυτικό ρόλο με τους Γάλλους να θέτουν το ζήτημα σε ανώτατο πολιτικό επίπεδο.
Οι Γάλλοι ήρθαν στην Αθήνα και αυτός που ξεχώρισε με τη παρουσία του ήταν ο Pierre-Eric Pommellet, το νούμερο ένα στην ιεραρχία της Naval Group. Ο Pierre-Eric Pommellet πήρε προσωπικά το ζήτημα έπειτα προφανώς από σχετική επικοινωνία με το προεδρικό μέγαρο στα Ηλύσια Πεδία και απευθείας από τον Γάλλο πρόεδρο.
Τη σκυτάλη πήρε αρχικά τη Τρίτη η MBDA για το πρόγραμμα των νέων βλημάτων για την 6η και 7η ΤΠΚ Super Vita. Ακολούθησε τη Πέμπτη και Παρασκευή, η Naval Group με τη γαλλική διεύθυνση εξοπλισμών (DGA – Direction générale de l’Armement). Οι Γάλλοι επισκέφτηκαν τη Διεύθυνση Εξοπλισμών του ΓΕΝ, τη ΓΔΑΕΕ και φυσικά τον ίδιο τον ΥΕΘΑ. Το οικονομικό σκέλος της νέας πρότασης δόθηκε αποκλειστικά απευθείας στον ΥΕΘΑ.
Η Naval Group παρουσίασε την ανανεωμένη πρόταση της στο ΠΝ που περιλάμβανε δύο επιμέρους διαφορετικές επιλογές για το ΠΝ:
Η πρώτη αφορά τη ναυπήγηση 3 νέων φρεγατών Belharra με δικαίωμα προαίρεσης για μια ακόμη δηλαδή (3+1).
Η δεύτερη σχετίζεται με τη ναυπήγηση δυο φρεγατών με δικαίωμα προαίρεσης για επιπλέον δυο (2+2).
Κοινός παρονομαστής και στις δυο παραπάνω προτάσεις, η ναυπήγηση για το ΠΝ τριών υπερσύγχρονων κορβετών GOWIND. Τα πλοία αναμένεται να ναυπηγηθούν στη Γαλλία ενώ οι GOWIND προτείνεται να ναυπηγηθούν στην Ελλάδα. Επίσης, η Naval Group δεσμεύτηκε για παράδοση των πρώτων δυο πλοίων μέσα στο 2025. Πρόκειται για τη 2η και 3η φρεγάτα.
Ο προϋπολογισμός των παραπάνω λύσεων «πακέτο» ανέρχονταν ξεκάθαρα εντός των ορίων του προϋπολογισμού που είχε θέσει το ΠΝ και η πολιτική ηγεσία όπως επισημαίνουν στον γράφοντα. Εκ των ανωτέρων εξάγεται το συμπέρασμα πως είναι στο όριο των 5 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Η πρόταση των Γάλλων για συνδυασμό των πλοίων Belharra και GOWIND κρίνεται δελεαστική και κυρίως εξαιρετικά επωφελής για το ΠΝ.
Οι Γάλλοι με τη στρατηγική αυτή επέδειξαν μια ολοκληρωμένη συμφωνία που κυριολεκτικά ανανεώνει τον στόλο του ΠΝ με σύγχρονα και αξιόμαχα πλοία. Η πρόταση των Γάλλων για τις GOWIND αμέσως κέντρισε το ενδιαφέρον του ΠΝ δεδομένου πως εάν τελικώς προχωρήσει η γαλλική λύση, το ΠΝ θα αποκτήσει έναν αριθμό περί τα 6-7 πλοία. Προς το παρόν δεν είμαστε σε θέση να τοποθετηθούμε εάν οι GOWIND θα είναι των 2500 τόνων ή των 3100 τόνων.
Τη διαμόρφωση των Belharra περιλαμβάνει φυσικά τα όσα ζήτησε και εξασφάλισε το ΠΝ με κυριότερη την εγκατάσταση CIWS και ειδικότερα του RAM. Γρίφος είναι το ζήτημα του Εκσυγχρονισμού Μέσης Ζωής (ΕΜΖ) των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ. Οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν πως εξετάζεται σοβαρά το ενδεχόμενο να λάβει χώρα ένας ΕΜΖ με έμφαση στη γενική συντήρηση – επισκευή κρίσιμων μηχανικών μερών και λοιπών συστημάτων των πλοίων δίχως σημαντικές αναβαθμίσεις.
Τη Δευτέρα τόσο ο Έλληνας πρωθυπουργός όσο και ο ΥΕΘΑ θα βρεθούν στο Παρίσι. Στη γαλλική πρωτεύουσα την ερχόμενη εβδομάδα είναι πιθανό να υπάρξουν επίσημες ανακοινώσεις. Εκτός νέων απροόπτων αναμένονται εξελίξεις.