Τις τελευταίες ημέρες υπήρξαν δημοσιεύματα τα οποία είχαν ως επίκεντρο μια ακόμη υποψηφιότητα στα πλαίσια του προγράμματος πρόσκτησης κορβετών. Συγκεκριμένα αναφέρθηκε πως υπάρχει πρόταση για το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) η οποία βασίζεται σε μια εθνική σχεδίαση πλοίου εκτοπίσματος κορβέτας με τη Lockheed Martin.
Σε εθνικό επίπεδο η μοναδική σχεδίαση πλοίων που υφίστανται είναι από την ομάδα της ALS για μια ολόκληρη οικογένεια πλοίων από πλοία μικρού εκτοπίσματος όπως περιπολικά ανοικτής θαλάσσης μέχρι φρεγάτες αεράμυνας περιοχής. Κατά το προγενέστερο χρονικό διάστημα ο γράφων και το DefenceReview.gr είχαν παρουσιάσει τις σχετικές επιλογές και το φάσμα των δυνητικών επιλογών που υφίστανται για το ΠΝ. Πρόκειται για μια αξιέπαινη προσπάθεια πλην όμως βρίσκεται σε νηπιακό στάδιο από πλευράς σχεδίασης (detail design, ναυπηγικά σχέδια κτλ). Αυτό φυσικά δεν αναιρεί το γεγονός πως η προσπάθεια πρέπει να υποστηριχθεί και μακροπρόθεσμα να αποδώσει.
Σύμφωνα με πληροφορίες σε επίπεδο ΠΝ δεν υπάρχει ολοκληρωμένη πρόταση για εθνικό πλοίο εκτοπίσματος κορβέτας που θα υποστηριχθεί από τη Lockheed Martin σε επίπεδο ηλεκτρονικών, αισθητήρων, τακτικού συστήματος και οπλικών συστημάτων. Το ΠΝ έχει λάβει γνώση μιας αρχικής γενικόλογης ενημέρωσης η οποία όμως δεν αποτελεί επίσημη κατάθεση προσφοράς μιας σχεδίασης με συγκεκριμένα τεχνικά χαρακτηριστικά και δυνατότητες καθώς και τη πλέον σημαντική παράμετρο αυτή του κόστους. Επιπροσθέτως μας διευκρινίστηκε πως η σχεδιαστική ομάδα της ALS δηλώνει πλήρη άγνοια επί του θέματος.
Υπενθυμίζεται πως τον περασμένο Αύγουστο η Lockheed Martin υπέγραψε συμφωνία συνεργασίας με αρκετές ελληνικές εταιρείες μεταξύ των οποίων και η σχεδιαστική ομάδα της ALS στα πλαίσια του προγράμματος προώθησης των MMSC για το ΠΝ. Εκ τότε δεν υπάρχει κάποια ουσιαστική εξέλιξη αναφορικά με τη προοπτική των ALS για το ΠΝ.
Αξίζει να τονιστεί πως το ΠΝ παραμένει εξαιρετικά επιφυλακτικό σε τέτοιες γενικόλογες και αόριστες σκέψεις (ούτε καν προτάσεις) όπως αυτή που κυκλοφορεί περί ελληνικής σχεδίασης πλοίου με αμερικανικά οπλικά συστήματα καθότι στόχο έχουν να δημιουργήσουν εντυπώσεις παρά να αποτελέσουν μια ακόμη ολοκληρωμένη κατάθεση προσφοράς με συγκεκριμένο κόστος και τεχνικές προδιαγραφές.
Συγκεχυμένες πληροφορίες του γράφοντος αναφέρουν πως υπάρχει μια καθαρά θεωρητική σκέψη σε κυβερνητικό επίπεδο πλην όμως δεν είναι συγκεκριμένη και σαφής αλλά εντελώς γενικόλογη και αόριστη. Η ενημέρωση είναι σε επίπεδο Μεγάρου Μαξίμου και πρωθυπουργού και χαρακτηρίζεται ως πολύ πρώιμη. Εντάσσεται σε μια καθαρά θεωρητική προοπτική και όχι σε κάτι συγκεκριμένο και σαφές.
Συνεπώς πρόκειται για μια πολύ αρχική πρώτη προσέγγιση που στερείται σοβαρότητας και εντάσσεται στο κλίμα δημιουργίας εντυπώσεων δια του Τύπου. Διότι θα σε άλλη περίπτωση θα είχε κατατεθεί στο ΠΝ επισήμως και με συγκεκριμένα στοιχεία (κόστος, τεχνική διαμόρφωση).
Επισημαίνεται πως το ΠΝ παραμένει προσηλωμένο σε σχεδιάσεις μηδενικού ρίσκου οι οποίες είναι δοκιμασμένες και αξιόπιστες λύσεις, κατάλληλες για το ΠΝ και το επιχειρησιακό περιβάλλον που καλείται να ενεργήσει. Τέτοιες σχέσεις είναι οι κορβέτες κλάσης Doha, Gowind και Sigma. Επίσης η οικονομική διάσταση ενός εγχειρήματος παραμένει το βασικό ζητούμενο αφού το ΠΝ έχει περιορισμένους πόρους ικανοί να απορροφήσουν από ώριμες σχεδιάσεις κατάλληλες των επιχειρησιακών αναγκών.
Συμπερασματικά θα θέλαμε να αναφέρουμε δύο βασικά ζητούμενα.
Πρώτον. Όλα αυτά συμβαίνουν λόγω έλλειψης σοβαρής θεσμικής διαδικασίας σε επίπεδο αμυντικών προμηθειών και εξοπλιστικών προγραμμάτων που δεν συνάδουν με τις αρχές του αμυντικού σχεδιασμού.
Δεύτερον. Το ΠΝ σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο σχεδιάζει τον στόλο της Διοίκησης Φρεγατών με μια μίξη φρεγατών FDI, εκσυγχρονισμένων φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ και κορβετών σχεδιάσεων όπως αυτές που αναφέρθηκαν παραπάνω (Doha, Gowind και Sigma). Σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα το ΠΝ στρέφεται στην επιλογή των EPC που η χώρα μας συμμετέχει ως εταίρος του προγράμματος της ευρωκορβέτας.