Ως ιδιαίτερα θετική και ευχάριστη εξέλιξη κρίνεται η επίσημη συμμετοχή στο πρόγραμμα ανάπτυξης της ευρωπαϊκής κορβέτας γεγονός που αποφασίστηκε σήμερα απόρροια της επίσκεψης του Έλληνα πρωθυπουργού στο Παρίσι. Πρόκειται για πρόγραμμα του Permanent Structured Cooperation (PESCO) με στόχο την ανάπτυξη ενός πλοίου εκτοπίσματος κορβέτας.

Επιτελείς του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ) επισημαίνουν πως δεν αναιρεί την προοπτική απόκτησης των δυο (2) με προαίρεση για άλλες δυο (2) φρεγάτες Belh@rra. Αντιθέτως, συμπληρώνει τις Belharra διασφαλίζοντας, όπως αναφέρουν οι επιτελείς του ΠΝ, ένα νέο στόλο με μακροπρόθεσμο ορίζοντα τα 10 νέα πλοία (εκ των οποίων τέσσερις νέες φρεγάτες και έξι νέες κορβέτες) καθώς και τις τέσσερις (4) εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ-200.

Επίσης, η συμμετοχή της χώρας μας έχει άμεση σχέση με την εξυγίανση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και Ελευσίνας με στόχο να διασφαλιστεί κρίσιμο ναυπηγικό έργο για τα δυο (2) αυτά ναυπηγεία. Η ευρωπαϊκή κορβέτα θα βασίζεται σε πλοία της ιταλικής Ficantieri που έχουν προταθεί και επιλέγει από το Ναυτικό του Κατάρ. Η ιταλική Fincantieri  παρουσίασε στη διεθνή έκθεση «DIMDEX 2018» κορβέτες πολλαπλών ρόλων με έμφαση στην αντιαεροπορική άμυνα για το Ναυτικό του Κατάρ.

Πρόκειται για πολύ ενδιαφέρουσα σχεδίαση καθώς οι ιταλικές κορβέτες φέρουν σύγχρονα ηλεκτρονικά και αισθητήρες ενώ ο οπλισμός τους είναι αρκετά αξιοζήλευτός. Παράλληλα το κόστος τους είναι σαφώς μικρότερο μιας φρεγάτας γενικών καθηκόντων και ακόμα μικρότερο μιας φρεγάτας επιφορτισμένη με αποστολή αεράμυνας περιοχής. Βέβαια άλλες δυνατότητες της φρεγάτας και άλλες της κορβέτας όμως, δεδομένου ότι το κόστος αποτελεί το πλέον καταλυτικό κριτήριο επιλογής όπλων, τα πλοία συγκεντρώνουν καλά χαρακτηριστικά.

Οι κορβέτες που θα παραλάβει το Κατάρ έχουν τα ακόλουθα χαρακτηριστικά: Μήκος 107 μέτρα, μέγιστο πλάτος 14,7 βύθισμα 4,20 μέτρων και εκτόπισμα πλήρους φορτίου 3.250 τόνους. Η μέγιστη ταχύτητα τους είναι 28 κόμβοι (52 χιλιόμετρα την ώρα), η ακτίνα δράσης τους είναι 3.500 ναυτικά μίλια (6.482 χιλιόμετρα) με ταχύτητα πλεύσης 15 κόμβους (28 χιλιόμετρα την ώρα).

Το σύστημα πρόωσης θα είναι τύπου CODAD (Combines Diesel And Diesel). Έχει δυνατότητα να είναι εν πλω για 21 συνεχόμενες ημέρες χωρίς την ανάγκη ανεφοδιασμού. Το πλήρωμα θα είναι 98 άτομα με ενδιαιτήσεις για συνολικά 112 άτομα. Οι κορβέτες μπορούν να εξυπηρετούν ελικόπτερα κατηγορίας ΝΗ-90 NFH (NATO Frigate Helicopter).

Όσον αφορά τα οπλικά συστήματα, οι κορβέτες θα είναι εφοδιασμένες με ένα (1) κύριο πυροβόλο διαμετρήματος 76 χιλιοστών της Leonardo, κάθετο εκτοξευτή με 16 κελιά για βλήματα ASTER-30 της MBDA, δύο (2) τηλεχειριζόμενους σταθμούς όπλων Marmin με πυροβόλο των 30 χιλιοστών, οκτώ (8) βλήματα κατά πλοίων MM-40 Block.3 Exocet και σύστημα εγγύς αντιαεροπορικής άμυνας RAM με 21 κελιά/βλήματα.

Η Leonardo είναι υπεύθυνη για την ολοκληρωμένη εγκατάσταση του τακτικού συστήματος μάχης Athena, του υπερσύγχρονου ραντάρ Kronos και τέλος για τα συστήματα ανθυποβρυχιακού πολέμου συμπεριλαμβανομένου του συστήματος αποφυγής ναρκών Thesan. Συνολικά τα πλοία θα διαθέτουν και τέσσερις (4) εκτοξευτές Sylena Mk.2 αναλωσίμων της Lacroix με στόχο να προστατεύουν τα πλοία από απειλές βλημάτων κατά πλοίων. Οι εργασίες ναυπήγησης του πρώτου πλοίου έχουν ξεκινήσει από τον Ιούνιο του 2018 με εκτιμώμενο χρόνο παράδοσης το 2021.

Φυσικά τα παραπάνω πλοία είναι μια ενδεικτική επιλογή που συγκεντρώνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον λόγου της πληθώρας οπλικού φορτίου και λόγω του ικανότατου ραντάρ που φέρουν. Αυτό δεν αναιρεί το γεγονός πως υπάρχουν και άλλες αξιόλογες σχεδιάσεις για το ΠΝ όπως οι γαλλικές κορβέτες Gowind, οι ισραηλινές Saar-6, οι γερμανικές K-130 κ.ά.

Σε κάθε περίπτωση εκτίμηση μας είναι πως το ΠΝ θα πρέπει να στραφεί σε μια ρεαλιστική λύση, εφικτή για τα σημερινά οικονομικά δεδομένα. Οι κορβέτες αποτελούν μια τέτοια επιλογή, ιδιαίτερα όταν ενσωματώνουν πολύ καλό συνδυασμό όγκου όπλων και ραντάρ/αισθητήρων. Ας μη μας διαφεύγει ότι το ΠΝ ζητά και ποσότητα πλοίων εκτός από ποιότητα. Συνεπώς, ακόμα κι αν η χώρα μας προχωρούσε σε αγορά δύο πλοίων αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής αυτό δεν θα αναιρούσε τις ανάγκες αντικατάστασης των εννέα (9) Standard.

Είναι προφανές ότι δύο (2) πλοία αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής, όσο ικανά και εάν είναι, δεν μπορούν να καλύψουν το κενό εννέα (9) φρεγατών. Ούτε είναι λογικό να πιστεύουμε ότι θα μπορούσαμε να προμηθευτούμε 5-6 πλοία αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής. Γι’ αυτό και εκτός από τις κορβέτες γενικών καθηκόντων ή έστω πιο εξειδικευμένες όπως αυτές που παρουσιάσαμε παραπάνω, ιδιαίτερο ενδιαφέρον συγκεντρώνουν και νέες σχεδιάσεις φρεγατών γενικών καθηκόντων όπως είναι οι MEKO A200AN του Ναυτικού της Αλγερίας.