Την προηγούμενη εβδομάδα αξιωματικοί του πολεμικού ναυτικού επισκέφθηκαν το πλοίο F590 Carlo Bergamini το οποίο κατέπλευσε στον ναύσταθμο Σαλαμίνας ώστε να πραγματοποιηθεί επιθεώρηση και αξιολόγιση του πρώτου πλοίου που θα βγει εκτός υπηρεσίας από ιταλικό ναυτικό. Το Carlo Bergamini είναι το ένα από τα δύο πλοία που μας ενδιαφέρουν για να αποκτηθούν μόλις αυτά βγουν εκτός υπηρεσίας. Όπως φαίνεται το πρόγραμμα απόκτησης 2+2 ιταλικών φρεγατών Fremm προχωράει δυνατά και εάν η αξιολόγηση από τα στελέχη του πολεμικού ναυτικού φέρει θετικά αποτελέσματα ως προς την κατάσταση των πλοίων, τότε όπως έχει αναγγείλει και ο υπουργός άμυνας κ. Νίκος Δένδιας, θα υπάρξει άμεση κίνηση από ελληνικής πλευράς για να καπαρωθούν τα πλοία αυτά.

Όπως είναι γνωστό οι Bergamini έχουν κατασκευαστεί σε δύο πρότυπα, τις GP (General Purpose) και τις ASW (Anti-Submarine Warfare) με διακριτές διαφορές στον εξοπλισμό και τον οπλισμό τους. Όπως θα δούμε και παρακάτω και οι δύο εκδόσεις θα είναι μια πολύτιμη προσθήκη στη Διοίκηση Φρεγατών. Αν και ο αριθμός των ιταλικών φρεγατών είναι πεπερασμένος φαίνεται μια στροφή της ιταλικής πλευράς σε εκδόσεις των Bergamini που είναι πολλαπλών αποστολών συνδυάζοντας στοιχεία και των δύο υποκλάσεων όπως οι GP-e και οι πιο ισχυρές FREMM Evo. Οπότε μπορεί να υπάρξει προοπτική στο άμεσο μέλλον στην αποδεύσμευση παλαιότερων εκδόσεων των φρεγατών αυτών. Μέχρι σήμερα έχουν κατασκευαστεί σε έκδοση GP οι F590 Carlo Bergamini με έτος παράδοσης το 2013 και οι F595/596/597 με έτος παράδοσης 2017, 2018 και 2019 αντίστοιχα, σε έκδοση ASW οι F591/592/593/594 με έτος παράδοσης 2013,2014,2015 και 2016 αντίστοιχα, ενώ αναμένεται η παράδοση μέσα στο 2025 των δύο GP-e και το 2029-2030 των δύο FREMM Evo. Με εξαίρεση τις τέσσερις νεότερες φρεγάτες οι υπόλοιπες οκτώ ανήκουν από τέσσερις σε κάθε υποκλάση.

Οι βασικές διαφορές των δύο υπο-κλάσεων είναι η απουσία πλήρους συστήματος ανθυποβρυχιακού πολέμου στις GP λόγω της έλλειψης της συρόμενης διάταξης CAPTAS 4 στην πρύμνη καθώς και των Α/Υ ρουκετών MILAS και αντίστοιχα η σχετική υποβάθμιση του οπλισμού επιφανείας των ASW με την αντικατάσταση του πρωραίου κύριου πυροβόλου των 127 χιλ από ένα των 76 χιλ καθώς και η μείωση των μεταφερόμενων αντιπλοϊκών πυραύλων στο μισό.    

Τα πλοία της κλάσης Bergamini έχουν ολικό μήκος 144 μέτρα, μήκος ίσαλου γραμμής 132,5 μέτρα πλάτος 19,7 μέτρα, μέσο βύθισμα 5,1 μέτρα και κοίλο 11,3 μέτρα ενώ εκτοπίζουν σε πλήρη φόρτο 6500 τόνους. Οι φρεγάτες έχουν σχεδιαστεί με αυξημένα χαρακτηριστικά stealth για μείωση του ηλεκτρομαγνητικού, θερμικού και ακουστικού ίχνους. Οι γραμμές της γάστρας και της υπερκατασκευής είναι συνεχείς συνδέοντας ομαλά τα δύο μέρη αποφεύγοντας τη δημιουργία διαφορετικών όγκων και γωνιών που θα ενίσχυαν το Η/Μ ίχνος ενώ παράλληλα διαθέτουν κλήση για την ανακατεύθυνση των σημάτων των αντίπαλων ραντάρ μακριά από την πηγή. Η γάστρα είναι χωρισμένη σε τρία καταστρώματα και η υπερκατασκευή σε δύο συν τη γέφυρα του πλοίου.

Η πρόωση

Το προωστικό σκεύος του πλοίου είναι συνδυασμός ηλεκτροπρόωσης με αεροστρόβιλο σε σχήμα CODLAG (Combination of Diesel Electric And Gas) κατα τον οποίο η ηλεκτροπρόωση χρησιμοποιείται για τις μικρές ταχύτητες και για τις υψηλές ταχύτητες μπαίνει σε λειτουργία και ο αεροστρόβιλος. Το πλοίο διαθέτει δύο ηλεκτρικούς κινητήτηρες Jeaumont Electric με απόδοση 2,500 kW έκαστος που παίρνουν ισχύ από τις τέσσερις ηλεκτρομηχανές του πλοίου τύπου Issota Franchini VL1716 T2 ME οι οποίες αποδίδουν 2190 kW για τα πρώτα δύο πλοία και τις Issota Franchini VL1716 HPCR οποίες αποδίδουν 2800 kW. Το πλοίο διαθέτει δύο άξονες που καταλήγουν σε ισάριθμες προπέλες μεταβλητού βήματος και ο κάθε ηλεκτροκινητήρας είναι κομπλαρισμένος πάνω στον κάθε άξονα. Ο αεροστρόβιλος είναι ο LM 2500 G4+ της General Electric που αποδίδει 35320 kW στις 3600 σ.α.λ. και δίνει κίνηση στους δύο άξονες μέσω ενός cross-connecting gearbox της RENK. Η μέγιστη ταχύτητα του πλοίου είναι οι 27 κόμβοι ενώ με τους ηλεκτροκινητήρες η μέγιστη ταχύτητα φτάνει τους 16 κόμβους που δίνει ακτίνα πλεύσης στα 6000 ν.μ. Στην πλώρη υπάρχει ένας προωθητήρας (Bow thruster) ισχύος 1MW για την υποβοήθηση των ελιγμών σε περιορισμένα ύδατα και λιμένες. Το σύστημα διεύθυνσης του πλοίου αποτελείται από διπλά πηδάλια στην πρύμνη.

Η Φρεγάτα Carlo Bergamini την οποία επισκεύθηκαν αξιωματικοί του πολεμικού ναυτικού στο πλαίσιο επιθεώρησης για πιθανή αγορά και ένταξής της στο Πολεμικό Ναυτικό. Διακρίνεται το πρωραίο κύριο πυροβόλο OTO Melala 127/64 Vulcano των 127mm οι δύο κάθετοι εκτοξευτές Sylver Α50, το δεξί RWS Oto Melara 28/80 των 25mm καθώς και ο επιβλητικός ιστός όπου είναι εγκατεστημένα τα περισσότερα ηλεκτρονικά του πλοίου.

Οπλικά Συστήματα

Οι φρεγάτες τύπου Bergamini, κατασκευάζονται σε δύο διαφορετικές εκδόσεις. Μία γενικών καθηκόντων (GP) και μία ανθυποβρυχιακού πολέμου (ASW). Οι διαφορές των δύο είναι κυρίως στα οπλικά συστήματα που αυτές φέρουν.

Η διάταξη των οπλικών συστημάτων έχει ως εξής. Στην έκδοση γενικών καθηκόντων, στην πλώρη είναι τοποθετημένο ένα ναυτικό πυροβόλο διπλού ρόλου Leonardo OTO Melala 127/64 Vulcano των 127mm και ακολουθούν δύο κάθετοι εκτοξευτές Sylver Α50 των οκτώ κελιών έκαστος για αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 15/30. Στο μεσόστεγο βρίσκονται τοποθετημένοι οκτώ αντιπλοϊκοί πύραυλοι Otomat Mk2, δύο τριπλοί σταθεροί τορπιλοσωλήνες B-515/3 για τορπίλες MU90 και δύο RWS Oto Melara 28/80 των 25mm. Στην πρύμνη υπάρχει ελικοδρόμιο και υπόστεγο ελικοπτέρου που μπορούν να φιλοξενήσουν ένα ναυτικό ελικόπτερο NH-90 NFH. Επάνω στο υπόστεγο είναι τοποθετημένο ένα ναυτικό πυροβόλο Oto Melara 76mm SR με σύστημα Strales για αντιπυραυλική άμυνα. Τελευταία γραμμή άμυνας κατά επερχόμενων απειλών είναι τα συστήματα SLAT με δολώματα CANTO-V κατά τορπιλών και SCLAR-H με δολώματα κατά επερχόμενων πυραύλων. Η διαφορές του οπλισμού στην ανθυποβρυχιακή έκδοση εστιάζονται στην αντικατάσταση του πλωριού κύριου πυροβόλου από ένα ακόμη πυροβόλο Oto Melara 76mm SR με σύστημα Strales και η αντικατάσταση των τεσσάρων αντιπλοϊκών πυραύλων Otomat Mk2 από σύστημα ανθυποβρυχιακών ρουκετών MILAS της MBDA. Το MILAS ένας ανθυποβρυχιακός πύραυλος όπως ο αμερικάνικος ASROC όπου η κεφαλή αποτελείται από μία ελαφρά τορπίλη MU-90. Το ολικό μήκος είναι έξι μέτρα, η διάμετρος 46 εκατοστά για το κυρίως σώμα και 1,06 μέτρα για τον επιταχυντή και έχει βάρος 800 κιλά. Ο επιταχυντής επιταχύνει τον πύραυλο στα 0,9 μαχ και εκεί αναλαμβάνει ο κινητήρας διατήρησης ταχύτητας Arbizon IIID turbojet της Turbomeca. Η μέγιστη εμβέλεια του βλήματος είναι 55 χιλιόμετρα.

Πύραυλος MILAS

Ηλεκτρονικά

Ο κύριος αισθητήρας του πλοίου είναι το περιστρεφόμενο ραντάρ ενεργής διάταξης φάσης ΑESA Kronos Grand Naval  που εκπέμπει στη ζώνη C. Το ραντάρ έχει μέγιστη εμβέλεια για στόχους αέρος στα 300 χλμ και μπορεί να διαχειριστεί πάνω από 300 ίχνη ταυτόχρονα. Επιπλέον για έρευνα επιφανειάς υπάρχει το ραντάρ RAN-30X/12D με μέγιστη εμβέλεια στα 100 χλμ. Επίσης διαθέτει και δύο ραντάρ ναυτιλίας GEM SPN 753G(V)10. Ένα τοποθετημένο πάνω από τη γέφυρα και ένα πάνω από το υπόστεγο του ελικοπτέρου για πλήρη κάλυψη 360 μοιρών. Το Η/Ο σύστημα ελέγχου πυρός είναι το NA-25X. Για IR παρατήρηση το πλοίο διαθέτει το σύστημα Selex ES IRST SASS τοποθετημένο πάνω από τη γέφυρα. Το Selex ES IRST SASS είναι μια μεγάλης εμβέλειας, παθητικό IRST για ναυτικές εφαρμογές, που λειτουργεί ταυτόχρονα στις φασματικές ζώνες MWIR (3-5 μm) και LWIR (8-12 μm). Είναι σε θέση να ανιχνεύει και να παρακολουθεί στόχους σε αέρα και επιφάνεια με πλήρη οριζόντια κάλυψη 360° και να παρέχει χάρτες υπέρυθρων (IR) γύρω από το πλοίο. Υποστηρίζει αξιολόγηση απειλών παρέχοντας μια στατιστική ταξινόμηση των ιχνών. Η εμβέλεια αποκάλυψης υπερβαίνει τα 100 χλμ.

Στον τομέα του Α/Υ πολέμου και οι δύο υπκλάσεις διαθέτουν το σόναρ γάστρας UMS 4110 CL με εμβέλεια 35 χλμ ενώ η ανθυποβρυχιακή έκδοση διαθέτει και το συρόμενο μεταβλητού βάθους CAPTAS 4 με ανεξάρτητη ρυμούλκηση, βάρους 35 τόνων και χωροταξικό αποτύπωμα στην πρύμνη 84 τετραγωνικών μέτρων. Το CAPTAS 4 έχει μέγιστη εμβέλεια αποκάλυψης στα 150 χλμ και διασυνδέεται πλήρως με το σόναρ γάστρας του πλοίου παρέχοντας κάλυψη 360 μοιρών. Η φρεγάτα διαθέτει επικοινωνίες HF, UHF VHF και ζεύξεις δεδομένων Link11 και Link 16 καθώς και δορυφορικές επικοινωνίες με το σύστημα Selex SHF TSN-101/X. Όσον αφορά τον ηλεκτρονικό πόλεμο διαθέτει R-ESM και C-ESM και R-ECM μέσω του συστήματος Nettuno 4100 της Eletronica. Η καρδιά του πλοίου είναι το σύστημα Athena το οποίο διαχειρίζεται όλες τις πληροφορίες και τα οπλικά συστήματα του πλοίου. Στο κέντρο πληροφοριών μάχης υπάρχουν 17+2 κονσόλες του συστήματος, μία ακόμη στη γέφυρα και μία στο CPR (Command Planning Room).