Ραγδαίες είναι εξελίξεις στα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ). Σύμφωνα με πληροφορίες του DefenceReview.gr στη προσεχή συνεδρίαση του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου (ΑΝΣ) τη 19η Ιουλίου, ο Α/ΓΕΝ Αντιναύαρχος Ιωάννης Δρυμούσης ΠΝ θα εισηγηθεί τη πρόσκτηση των LCS της κλάσης Freedom στα μέλη του ΑΝΣ. Όπως αναφέρουν οι αποκλειστικές πληροφορίες του γράφοντος το ελληνικό αίτημα θα αφορά τέσσερα πλοία LCS της κλάσης Freedom με κόστος περί τα 150 εκατομμύρια ευρώ ανά μονάδα και συνολικό κόστος 600 εκατομμύρια.
Το κόστος αφορά την απόκτηση πλοίων “as is where is” μέσω των αποσύρσεων πλοίων ως EDA (Excess Defense Articles) που υλοποιεί το Ναυτικό των ΗΠΑ. Στο κόστος των 600 εκατομμυρίων δεν περιλαμβάνονται εργασίες αναβάθμισης ή εκσυγχρονισμού των πλοίων σε επίπεδο μαχητικής ισχύος αλλά μόνον κόστη αρχικού προγράμματος απόκτησης, μεταφοράς, εκπαίδευσης, συντήρησης, αρχικής τεχνικής υποστήριξης και γενικευμένων μηχανολογικών εργασιών ώστε τα πλοία να είναι σε «λειτουργική» κατάσταση.
Στη συνεδρίαση του ΑΝΣ θα τεθεί επίσης και το θέμα των καταδρομικών TICONDEROGA (οι συζητήσεις αφορούν δυο πλοία) μολονότι και αυτά έχουν απορριφθεί από διαδοχικές ηγεσίες του ΠΝ κατά τα τελευταία δέκα χρόνια. Οι λόγοι που απορρίφθηκαν γνωστοί: υψηλότατο ετήσιο λειτουργικό κόστος, τεράστιο κόστος κύκλου ζωής και κυρίως βραχύβιος επιχειρησιακός ορίζοντας αξιοποίησης λόγω των ηλικιών των πλοίων.
Το χειρότερο όμως είναι πως με τη προοπτική μιας τέτοιας απόφαση μεταβάλλεται για το μέλλον στη καλύτερη η ναυπήγηση νέων μονάδων για το ΠΝ όπως των κορβετών. Με μεταχειρισμένα πλοία από το εξωτερικό θα έρθει η ανάταση της ναυπηγικής βιομηχανίας που ευαγγελίζεται η κυβέρνηση;
Το αφήγημα που διακινείται είναι πως το ΠΝ έχει ανάγκη από «πλώρες» και πως σε άλλη περίπτωση θα μείνουμε με τις παρωχημένες φρεγάτες τύπου «S». Απολύτως ψευδοδίλλημα καθότι είναι ντροπή για το ελληνικό κράτος, τη κυβέρνηση ή όποιον άλλον ανώτατο διακινεί τέτοια διλήμματα ενώ ξαφνικά εν μια νύκτα βρέθηκαν τρία δισεκατομμύρια για Rafale τη στιγμή που το ΠΝ κατά τη προηγούμενη περίοδο αναζητούσε νέες φρεγάτες και ξαφνικά ανακοινώθηκαν Rafale. Το ίδιο ισχύει φυσικά και για άλλα εξοπλιστικά προγράμματα που προωθούνται από το ΓΕΕΘΑ όπως τα ελικόπτερα πρόγραμμα άνω του 1.5 δισεκατομμυρίου όσο δηλαδή το κόστος για τρεις κορβέτες.
Είναι δυνατόν ολόκληρο ελληνικό κράτος και μια κυβέρνηση να μην μπορούν να διαθέσουν οικονομικούς πόρους για νέες μονάδες όπως τις επιθυμεί το ΠΝ; Ναυτική αποτροπή με LCS ευαγγελίζεται ο Α/ΓΕΝ; Μάλλον ναι.
Οι επιτελείς του ΠΝ ζητούν και δικαίως νέα πλοία με μακρύ επιχειρησιακό ορίζοντας αξιοποίησης όπως είναι οι κορβέτες. Είναι σαφής η θέση του ΠΝ και έχει αποτυπωθεί σε πολλά Ανώτατα Ναυτικά Συμβούλια πως η εθνική ναυτική ισχύς θα διαμορφωθεί στη βάση νέων σύγχρονων πλοίων και όχι πλοίων αμφίβολης αξιοπιστίας και μαχητικής ικανότητας.
Ελπίζουμε ορισμένοι ναύαρχοι που ήταν λάβροι κατά των LCS στο πρόσφατο παρελθόν όπως ο Αρχηγός Στόλου Αντιναύαρχος Δημήτριος – Ελευθέριος Καττάρας ΠΝ να μην σιγήσουν αν και κατά την επίσκεψη του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ στο Αρχηγείο Στόλου σίγησαν όταν ο τελευταίος εξέπλευσε μύδρους κατά των στελεχών του ΠΝ.
Τόσο το ΓΕΕΘΑ όσο και ο Α/ΓΕΝ με αυτές ενέργειες τους επιχειρούν να φέρουν προ τετελεσμένων τη πολιτική ηγεσία και τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας (ΥΕΘΑ) Νίκο Δένδια με επίχειρημα «το ΠΝ τα θέλει».
Πως όμως τα θέλει ξαφνικά ενώ στο παρελθόν τα έχει απορρίψει;
Τι έχει αλλάξει;
Γιατί τόση βιασύνη εν μέσω θέρους και με νέο Υπουργό Εθνικής Άμυνας;