Σε μια ιδιαίτερα δύσκολη εξίσωση για τη Πολεμική Αεροπορία εξελίσσεται η υπόθεση των F-16 Block 50 των οποίων το πρόγραμμα καρκινοβατεί. Είναι γεγονός πως δεν υπάρχει κανένα περιθώριο για την πρόωρη απόσυρση των μαχητικών F-16 Block 50 δεδομένου πως όπως έχουμε τονίσει κατ’ επανάληψη η Πολεμική Αεροπορία εκτός από ποιότητα χρειάζεται και ποσότητα. Ποσότητα μαχητικών η οποία δεν μπορεί να είναι λιγότερο από 200 μαχητικά αεροσκάφη. Ως εκ τούτων, περιθώρια απαξίωσης των F-16 Block 50 δεν υπάρχουν όπως κατά την άποψη μας δεν υπάρχουν περιθώρια απαξίωσης ούτε και των F-16 Block 30, τα οποία μάλιστα κάποια στιγμή ορισμένοι επεδίωκαν και να τα πουλήσουν…
Για τη περίπτωση βεβαίως της Πολεμικής Αεροπορίας ο εκσυγχρονισμός των F-16 Block 30 που έχουν περάσει δυο διαφορετικά προγράμματα δομικής αναβάθμισης (Falcon UP και Falcon STAR) απλώς επιβάλλεται λόγω ανάγκης διατήρησης αριθμού και οροφών μαχητικών. Τα γράφαμε από το 2017-2018 και θα τα επαναλάβουμε δεδομένου πως αντί να τα εκσυγχρονίσουμε δρομολογούμε την απόσυρση τους προκειμένου να αγοραστεί μια ακόμη Μοίρα F-35A. Την ίδια στιγμή οι ανάγκες άλλων κλάδων (και ειδικότερα του Πολεμικού Ναυτικού και του Στρατού Ξηράς) είναι τεράστιες και φυσικά αντί της προμήθειας F-35A (τουλάχιστον σε βραχυπρόθεσμο χρόνο) η πιο λογική λύση είναι ο εκσυγχρονισμός τόσο των F-16 Block 50 όσο και των F-16 Block 30 με σύγχρονα όπλα, ατρακτίδια και φυσικά LINK 16.
Όμως το μεγαλύτερο ερώτημα είναι γιατί δεν εφαρμόζεται η πρόταση της Lockheed Martin όπως αυτή διαφημίζονταν το (όχι και τόσο) μακρινό 2018 – 2019, βάση του οποίου τα F-16 Block 50 και F-16 Block 30 θα εκσυγχρονίζονταν έναντι ενός κόστους περί τα 700 – 800 εκατομμύρια ευρώ αξιοποιώντας τα απάρτια (ηλεκτρονικά συστήματα όπως το ραντάρ) των F-16 Block 52+ και F-16 Block 50+ Advanced τα οποία θα εγκαθιστούσαν τα νέα συστήματα των F-16 Block 70 Viper. Τελικά η πρόταση της Lockheed Martin δεν είναι τεχνικά εφικτή να υλοποιηθεί; Ή είναι και δρομολογείται η προμήθεια νέων μαχητικών απαξιώνοντας μια ικανή δύναμη μαχητικών; Σε κάθε περίπτωση γιατί να μην αξιοποιηθούν τα απάρτια των F-16 Block 52+ και F-16 Block 50+ Advanced; Το ζητούμενο όπως έχουμε επιχειρηματολογήσει δεκάδες φορές είναι η προμήθεια νέων όπλων κρούσης για τα F-16 είτε αμερικανικής είτε ισραηλινής είτε ευρωπαϊκής προέλευσης και φυσικά η πρόσκτηση νέων ατρακτιδίων στόχευσης – αεροναυτιλίας και όχι η αγορά πανάκριβων νέων αεροσκαφών… Είναι οικονομικά αποδοτικό να εκσυγχρονιστούν τα Block 30 πρώτα από όλα γιατί στο παρελθόν δαπανήθηκαν σημαντικά κονδύλια για την αναβάθμιση των κινητήρων τους (ένα εκατομμύριο δολάρια ανά μονάδα…), αλλά και για την επέκταση του ορίου της ωφέλιμης πτητικής ζωής τους μέσω δύο προγραμμάτων (Falcon UP και Falcon STAR). Ενώ δηλαδή είναι παλιότερης κατασκευής σε σχέση με τα Block 50, από δομικής πλευράς είναι νεότερα (τα αεροσκάφη αυτά φέρουν τον ίδιο κινητήρα με τα Block 50, F110 της GE).
