Ένα από τα σημαντικότερα συστήματα για την επιβίωση των εναέριων μέσων είναι τα συστήματα αυτοπροστασίας. Όλες οι σύγχρονες αεροπορικές δυνάμεις και στρατοί έχουν εγκατεστημένα σε όλα τα εναέρια μέσα που ενδέχεται να εμπλακούν σε μάχη ή να πετάξουν πάνω από επικίνδυνες περιοχές συστήματα αυτοπροστασίας. Επομένως όλα τα μαχητικά αεροσκάφη και ελικόπτερα τα μεταφορικά αεροσκάφη και ελικόπτερα καθώς και μονάδες με μεγάλη επιχειρησιακή αξία (high asset value) όπως ιπτάμενα ραντάρ και ιπτάμενα τάνκερ πρέπει να διαθέτουν συστήματα αυτοπροστασίας.

Ένα πλήρες σύστημα αυτοπροστασίας διαθέτει δέκτες RWR (Radar Warning Receiver) που ανιχνεύουν τις εκπομπές συστημάτων ραντάρ στο χώρο και προειδοποιούν τον πιλότο όταν ανιχνεύεται ένα σήμα ραντάρ που μπορεί να αποτελεί απειλή. Αντίστοιχα μπορεί να διαθέτει και LWR (Laser Warning Receiver) που προειδοποιεί όταν μία ακτίνα λέιζερ προσπίπτει πάνω στο αεροσκάφος. Σύστημα προειδοποίησης επερχόμενου πυραύλου, αντίμετρα chaffs και flares για την αντιμετώπιση των επερχόμενων πυραύλων και τέλος παρεμβολέα ραδιοσυχνοτήτων για την υποβάθμιση των εχθρικών ραντάρ με τη χρήση μεθόδων παρεμβολής και εξαπάτησης. Στα αεροσκάφη με ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης υπάρχει η δυνατότητα ηλεκτρονικού πολέμου και δημιουργίας παρεμβολών από το ίδιο το ραντάρ.

Eπιπροσθέτως, τα σύγχρονα συστήματα αυτοπροστασίας εναερίων μέσων περιλαμβάνουν τα συστήματα κατηγορίας Missile Approach Warning System (MAW) και τα συστήματα Directional Infrared Counter Measures (DIRCM).

Αποστολή των πρώτων είναι η έγκαιρη προειδοποίηση για την αντιμετώπιση και αποφυγή εχθρικών πυραύλων (MAW) κατηγορίας απειλών (IR) ενώ των δεύτερων η πρωταρχική αποστολή είναι η αντιμετώπιση των φορητών αντιαεροπορικών όπλων κατηγορίας MANPAD.

F-16V / L3Harris AN/ALQ-254(V)1 Viper Shield

Το 2021 η Lockheed Martin και η Αμερικάνικη Πολεμική Αεροπορία (USAF) επέλεξαν την L3Harris για την ανάπτυξη του νέου συστήματος αυτοπροστασίας που θα φοράνε τα αεροσκάφη της  F-16 στην έκδοση Viper. Η κύρια απαίτηση του συστήματος ήταν η πλήρης διαλειτουργικότητα με το νέας τεχνολογίας ραντάρ τύπου AESA APG-83 SABR χωρίς το ένα σύστημα να παρεμβάλει το άλλο.

Σύμφωνα με την εταιρία το AN/ALQ-254(V)1 Viper Shield διαθέτει τα κατάλληλα εξαρτήματα και λογισμικό για την αποκάλυψη απειλών ψηφιακών ραντάρ και να παρέχει δυνατότητα παρεμβολών από ένα πλήρως ενσωματωμένο και εσωτερικά τοποθετημένο σύστημα. Στο επίκεντρο του συστήματος βρίσκεται το σύστημα παρεμβολών DRFM (Digital Radio Frequency Memory : Ψηφιακή Μνήμη Ραδιοσυχνοτήτων). Η προηγμένη τεχνολογία του ψηφιακού δέκτη προειδοποίησης εκπομπών ραντάρ θα ενσωματωθεί στο ραντάρ AESA για να δώσει στους πιλότους αυξημένη επίγνωση της κατάστασης. Το σύστημα παρεμβολής με βάση τη μνήμη ψηφιακών ραδιοσυχνοτήτων (RF) θα μπορεί να καταπολεμήσει προηγμένες απειλές. Η βασική έκδοση του Viper Shield θα ενσωματωθεί στην άτρακτο του αεροσκάφους, εξοικονομώντας χώρο για πρόσθετες δυνατότητες.

Το σύστημα αποτελείται από εξαρτήματα COTS για χαμηλό κόστος ανάπτυξης και μελλοντικής αναβάθμισης. Το Viper Shield έχει σχεδιαστεί με λιγότερα κρίσιμα εξαρτήματα από τα συστήματα EW προηγούμενης γενιάς. Αυτό όχι μόνο έχει ως αποτέλεσμα μειωμένο όγκο και βάρος, αλλά και υψηλότερο μέσο χρόνο μεταξύ αστοχίας και χαμηλότερο κόστος κύκλου ζωής. Ο αρθρωτός σχεδιασμός υποστηρίζει την εναλλαγή των αντικαταστάσιμων μονάδων (LRUs) στο πεδίο. Ο σχεδιασμός είναι επίσης στραμμένος στο μέλλον, προβλέποντας εύκολη μελλοντική ανάπτυξη και βελτιώσεις. Η τεχνολογία 3U COTS και η αρχιτεκτονική που καθορίζεται από λογισμικό θα απλοποιούν τις μελλοντικές αναβαθμίσεις, επιτρέποντας στο μαχητικό αεροσκάφος να εκσυγχρονιστεί οικονομικά με νέες δυνατότητες και τεχνολογίες, ελαχιστοποιώντας την απαξίωση. Το σύστημα θα είναι έτοιμο για τοποθέτηση στα F-16V το 2025.

Υποσυστήματα του AN/ALQ-254(v)1 Viper Shield

Rafale F3R / Thales-MBDA Spectra

Το Système de Protection et d’Évitement des Conduites de Tir du Rafale (κυριολεκτικά: System of Protection and Fire Lines Avoidance of the Rafale) ή SPECTRA είναι μια πολυφασματική σουίτα ολοκληρωμένων αμυντικών βοηθημάτων που έχει αναπτυχθεί από κοινού από την Thales Group και την MBDA France για το Dassault Rafale. Θεωρείται ένα από τα κορυφαία συστήματα αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου που βρίσκονται σε υπηρεσία.

Η πλήρης ενσωματωμένη σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου SPECTRA παρέχει ανίχνευση μεγάλης εμβέλειας, αναγνώριση και ακριβή εντοπισμό απειλών υπέρυθρων, ραδιοσυχνοτήτων και λέιζερ. Το σύστημα ενσωματώνει προειδοποίηση ραντάρ, προειδοποίηση λέιζερ και προειδοποίηση προσέγγισης πυραύλων για ανίχνευση απειλών, καθώς και ένα παρεμβολέα ραντάρ σταδιακής συστοιχίας και διανομέα δολωμάτων για την αντιμετώπιση απειλών. Περιλαμβάνει επίσης μια αποκλειστική μονάδα διαχείρισης για τη σύντηξη δεδομένων και τη λήψη απόφασης αντίδρασης.

Το SPECTRA είναι χτισμένο σε ένα σύστημα δεκτών και αντίμετρων. Οι ανιχνευτές ραδιοσυχνοτήτων χρησιμοποιούν εξελιγμένες τεχνικές όπως η συμβολομετρία για την κατεύθυνση άφιξης και η παθητική εμβέλεια υψηλής ακρίβειας και η ψηφιακή μνήμη συχνοτήτων για τη συνοχή του σήματος. Το σύστημα χρησιμοποιεί επίσης ακριβείς ανιχνευτές προειδοποίησης λέιζερ με δυνατότητα εύρεσης κατεύθυνσης και σύστημα προειδοποίησης παθητικού υπέρυθρου πυραύλου. Τα δεδομένα και από τα τρία σετ διαφορετικών αισθητήρων συγχωνεύονται και επεξεργάζονται από έναν κεντρικό υπολογιστή, ο οποίος δίνει προτεραιότητα και ενεργοποιεί τα σχετικά αντίμετρα, με βάση τη σύγκριση μεταξύ των λαμβανόμενων σημάτων και μιας ενσωματωμένης βιβλιοθήκης απειλών.

Εμπλοκή ραδιοσυχνοτήτων μεταδίδεται μέσω κεραιών ενεργής φάσης. Η χρήση αυτής της προηγμένης τεχνολογίας επιτρέπει στο σήμα παρεμβολής να συγκεντρωθεί στον τομέα όπου χρειάζεται, όχι μόνο αυξάνοντας την αποτελεσματικότητά του, αλλά και μειώνοντας την πιθανότητα αναχαίτισης από τους ίδιους τους αισθητήρες του αντιπάλου. Εκτός από τους παρεμβολείς ραδιοσυχνοτήτων, το σύστημα SPECTRA ενσωματώνει μηχανικά αντίμετρα για τη διανομή θερμοβολίδων και δολωμάτων που είναι αποτελεσματικά είτε σε ηλεκτρομαγνητικές ή υπέρυθρες απειλές.

Εκτός από την προστασία του Rafale, το SPECTRA έχει επίσης μια πολύτιμη επιθετική λειτουργία. Τα συγχωνευμένα δεδομένα από τους αισθητήρες παρέχουν ίχνη απειλής στο οπλικό σύστημα, τα οποία μπορούν να εμφανιστούν στο πιλοτήριο. Αυτά τα ίχνη μπορούν να χρησιμοποιηθούν για στόχευση κατά του επιθέμενου.

Επιπλέον, το προϊόν δεδομένων από τους αισθητήρες SPECTRA είναι πολύ υψηλής ποιότητας, ώστε το σύστημα να μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη συλλογή Elint (Electronic Intelligence).

Οι αναδυόμενες απειλές μπορούν να συγκριθούν με τη βιβλιοθήκη απειλών, η οποία μπορεί να ενημερωθεί με νέες πληροφορίες. Τα δεδομένα του SPECTRA καταγράφονται και μπορούν να μεταφορτωθούν κατά την επιστροφή του αεροσκάφους στη βάση για πιο λεπτομερή ανάλυση στο επίγειο κέντρο υποστήριξης. Με αυτόν τον τρόπο οι κύριες βιβλιοθήκες απειλών μπορούν να ενημερωθούν και να παραχθούν αναθεωρημένα αρχεία δεδομένων απειλών για επόμενες αποστολές.

EF-2000 Typhoon / EuroDASS Praetorian

Η κοινοπραξία EuroDASS, με επικεφαλής τhν Leonardo στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Elettronica (Ιταλία), Hensoldt (Γερμανία) και Indra (Ισπανία), παρέχει το Praetorian Defensive Aids Sub System (DASS) για το Typhoon, διασφαλίζοντας προστασία από ένα ευρύ φάσμα προηγμένων απειλών. Ως ολοκληρωμένο σύστημα, το Praetorian ενισχύει σημαντικά τη δυνατότητα επιβίωσης του Typhoon, επιτρέποντας ελευθερία δράσης ακόμη και σε περίπλοκα και κορεσμένα θέατρα επιχειρήσεων.

Το Praetorian DASS περιλαμβάνει μια ολοκληρωμένη σειρά Ηλεκτρονικών Μέτρων Υποστήριξης (ESM), Ηλεκτρονικών Αντίμετρων (ECM) και Προειδοποίησης Προσέγγισης Πυραύλων (MAW). Παρέχει προστασία από απειλές αέρος-αέρος και επιφανείας-αέρος παρακολουθώντας και ανταποκρινόμενο προληπτικά στο επιχειρησιακό περιβάλλον, ανιχνεύοντας και αξιολογώντας απειλές και ξεκινώντας κατάλληλα αντίμετρα στη μέγιστη εμβέλεια. Το Praetorian ενσωματώνεται με τα υπόλοιπα στοιχεία του Typhoon Defensive Aids System (DAS), δηλαδή τον Υπολογιστή αμυντικών βοηθημάτων (DAC) και το σύστημα διανομής αντιμέτρων Chaff and Flare (CMDS), για να εξασφαλίσει προστασία από άκρο σε άκρο.

Μέτρα Ηλεκτρονικής Υποστήριξης (ESM)

Το ESM έχει σχεδιαστεί για να ανιχνεύει εχθρικά ραντάρ χρησιμοποιώντας υπερετερόδυνους και ψηφιακούς δέκτες. Οι κεραίες ESM βρίσκονται στα ακροπτερύγια δίνοντας πλήρη σφαιρική χωρική κάλυψη. Ο δέκτης μπορεί να ανιχνεύσει και να αναγνωρίσει σε ένα ευρύ φάσμα συχνοτήτων, επαρκείς για την ανίχνευση σχεδόν όλων των τύπων συστημάτων ραντάρ και ακόμη και για τον εντοπισμό άλλων πηγών ραδιοσυχνοτήτων, όπως ραδιόφωνα ή συστήματα ζεύξης δεδομένων. Τα δεδομένα συγκρίνονται με τη βάση δεδομένων των υπογραφών ραντάρ που είναι αποθηκευμένες στη σουίτα Electronic Support Measures. Χρησιμοποιώντας αυτές τις πληροφορίες, το ESM επιτρέπει την αναγνώριση του ραντάρ και επομένως της πλατφόρμας από την οποία αναπτύσσεται και το παρουσιάζει σε έναν κινούμενο χάρτη ή οθόνη πολλαπλών λειτουργιών που παράγει μια εικόνα απειλής 360° γύρω από το αεροσκάφος, συμπεριλαμβανομένης της αναγνώρισης στόχων και ακόμη και των ζωνών εξουδετέρωσης της απειλής. Αυτό επιτρέπει στον πιλότο να πετάξει γύρω από αυτές τις ζώνες για να αποφύγει τον εντοπισμό ή την εμπλοκή. Έτσι, το σύστημα όχι μόνο προειδοποιεί έναν πιλότο, αλλά βοηθά στην επίγνωση της κατάστασης των πιθανών στόχων.

Ηλεκτρονικά Αντίμετρα (ECM)

Το wingtip pod ECM διαθέτει ένα εσωτερικό ηλεκτρονικό σύστημα αντίμετρων (ECM) που χρησιμοποιεί μνήμη ψηφιακής ραδιοσυχνότητας (DRFM) και γεννήτρια τεχνικών ψηφιακής συχνότητας για να μπλοκάρει πολλαπλά αερομεταφερόμενα και επίγεια συστήματα ραντάρ ταυτόχρονα και σε μεγάλες αποστάσεις. Μια κεραία βρίσκεται μπροστά από το άκρο του αριστερού πτερυγίου και μια άλλη στο πίσω άκρο.

Εκτός από την ενσωματωμένη μονάδα ECM, ένα άλλο ενεργό αντίμετρο είναι το ρυμουλκούμενο δόλωμα ραντάρ (TRD). Αυτό μεταφέρεται στο πίσω μέρος του δεξιού άκρου πτερυγίου και αναπτύσσεται από το λοβό σε ένα καλώδιο ρυμούλκησης που περιέχει μια σύνδεση οπτικών ινών και μια ξεχωριστή γραμμή τροφοδοσίας. Τα TRD είναι αποτελεσματικά έναντι μιας ποικιλίας διαφορετικών συστημάτων ραντάρ όπως τα ραντάρ monopulse, Track while Scan (TWS) ή CLOS (Command Line Of Sight). Καθώς το TRD είναι ένα σύστημα παρεμβολής εκτός αεροσκάφους, τα συστήματα ραντάρ που διαθέτουν λειτουργία home on jam (HOJ) δεν θα μπορούν να κλειδώσουν απευθείας στο ίδιο το αεροσκάφος. Η αποτελεσματικότητα ενισχύεται περαιτέρω με την απελευθέρωση των νεφών Chaff καθιστώντας το δόλωμα πιο ελκυστικό στόχο για τον πύραυλο. Το TRD μπορεί να αντέξει ταχύτητες έως και 2 Mach και φορτία + 9 / -3 g

Προειδοποίηση προσέγγισης πυραύλων (MAW)

Για την παρακολούθηση πυραύλων που εκτοξεύονται στο Typhoon, το DASS ενσωματώνει προειδοποίηση προσέγγισης πυραύλων (MAW) με κεραίες στις ρίζες των φτερών και μία στην ουρά για να παρέχει κάλυψη γύρω από το αεροσκάφος. Ο προειδοποιητής προσέγγισης πυραύλων χρησιμοποιεί ένα ραντάρ παλμικού Doppler για ανίχνευση και είναι σε θέση να ανιχνεύει όχι μόνο πυραύλους που κατευθύνονται με ραντάρ αλλά και παθητικά όπλα, όπως πυραύλους μικρής εμβέλειας κατευθυνόμενους με υπέρυθρη ακτινοβολία. Μπορούν να ανιχνεύσουν πολλαπλούς πυραύλους που εκτοξεύονται προς το αεροσκάφος σε όλες τις καιρικές συνθήκες και ακόμη και μετά τη φάση εξάντλησης του κινητήρα του πυραύλου. Μόλις εντοπιστεί ένας πύραυλος, θα αναγνωριστεί ανάλογα με το αν κατευθύνεται με ραντάρ ή υπέρυθρες και η θέση του εμφανίζεται στα MFD. Το MAW μπορεί να ενεργοποιήσει αυτόματα τους διανομείς θερμοβολίδων/δολωμάτων όπως απαιτείται.

Ολοκληρωμένη διαχείριση δεδομένων αποστολής

Το DASS υποστηρίζεται από μια ολοκληρωμένη σουίτα διαχείρισης δεδομένων αποστολής. Αυτό επιτρέπει στα Εθνικά Δεδομένα Αποστολής να δημιουργούνται, να ενημερώνονται και να επαληθεύονται με ευέλικτο τρόπο. Μια σειρά εργαλείων υποστηρίζει τα Δεδομένα Αποστολής, με δυνατότητα κλιμάκωσης στις απαιτήσεις και τις ανάγκες των μεμονωμένων κρατών. Στον σύγχρονο ψηφιακό χώρο μάχης, η ευελιξία αντίδρασης και αλλαγής στις επιχειρησιακές απαιτήσεις αποτελεί παράγοντα διάκρισης, κάτι που υποστηρίζεται πλήρως από την ολοκληρωμένη διαχείριση δεδομένων αποστολής στην καρδιά του DASS.

Η ικανότητα του DASS εξελίσσεται συνεχώς μέσω του προγράμματος DASS Package. Αυτό είναι ένα πρόγραμμα τακτικής ενημέρωσης, ευθυγραμμισμένο με τις τρέχουσες δοκιμές και τις προσδοκίες των εθνών, το οποίο αναπτύσσει συνεχώς τη λειτουργική ικανότητα του DASS κυρίως με ενημέρωση λογισμικού, παρέχοντας ένα ανταποκρινόμενο και ευέλικτο πρόγραμμα βελτίωσης που ανταποκρίνεται στις μελλοντικές ανάγκες των εθνών.

Το Praetorian eVo αντιπροσωπεύει το μέλλον του DASS στο Typhoon. Σε στενή συνεργασία με το NETMA & Eurofighter Long Term Evolution, το Praetorian eVo προσφέρει την ευκαιρία να υλοποιηθεί μια νέα αρχιτεκτονική συστήματος DASS, παρέχοντας ταυτόχρονα κέρδος λειτουργικής ικανότητας και μακροζωία ικανότητας, μέχρι την αναμενόμενη ημερομηνία απόσυρσης για το Typhoon.

Η μελλοντική απειλή συνεχίζει να εξελίσσεται με ρυθμούς σε ένα όλο και πιο περίπλοκο, συμφορημένο και αμφισβητούμενο περιβάλλον. Το Praetorian eVo παρέχει τη θεμελιώδη αρχιτεκτονική του συστήματος, εκτεταμένη κάλυψη συχνότητας και πολύπλοκη επεξεργασία ψηφιακού σήματος για να μεγιστοποιήσει την Πιθανότητα Εκμετάλλευσης έναντι των εξελισσόμενων εκπομπών απειλών. Ομοίως, μια νέα αρχιτεκτονική Ηλεκτρονικών Αντιμέτρων (ECM) παρέχει επεκτάσεις τόσο στη συχνότητα όσο και στη χωρική κάλυψη, ενώ επιτρέπει συνεχώς αυξανόμενες πολύπλοκες τεχνικές αντιμέτρων.

Η ευελιξία γίνεται γρήγορα ένας παράγοντας διάκρισης στον ψηφιακό χώρο μάχης. Η ικανότητα αντίδρασης και ενημέρωσης σε πραγματικό χρόνο στο διαρκώς μεταβαλλόμενο σενάριο απειλής είναι μια αναγκαιότητα. Το Praetorian eVo παρέχει μια αρχιτεκτονική λογισμικού σχεδιασμένη για αυτήν την ευελιξία, παρέχοντας με συνέπεια τις πιο ενημερωμένες ψηφιακές πληροφορίες για τη διασφάλιση της μέγιστης προστασίας της πλατφόρμας.

F-35 / Bae Systems AN/ASQ-239

Το σύστημα παρέχει στον πιλότο τη μέγιστη επίγνωση της κατάστασης, βοηθώντας στον εντοπισμό, την παρακολούθηση, την ανάλυση και την αντιμετώπιση τρεχουσών και αναδυόμενων απειλών. Τα προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα και οι αισθητήρες παρέχουν σε πραγματικό χρόνο, προβολή 360 μοιρών του χώρου μάχης, βοηθώντας στη μεγιστοποίηση του εύρους ανίχνευσης και παρέχουν στον πιλότο επιλογές αποφυγής, εμπλοκής, αντιμετώπισης ή εμπλοκής απειλών. Εξοπλισμένη με επιθετικές και αμυντικές επιλογές ηλεκτρονικού πολέμου για τον πιλότο και το αεροσκάφος, η σουίτα παρέχει πλήρως ενσωματωμένη προειδοποίηση ραντάρ, υποστήριξη στόχευσης και αυτοπροστασία, για τον εντοπισμό και την εξάλειψη απειλών σε αέρα, ξηρά και θάλασσα.

Πάντα ενεργό, το AN/ASQ-239 παρέχει ευρυζωνική προστασία, επιτρέποντας στο F-35 να φτάσει σε καλά αμυνόμενους στόχους και να καταστείλει τα εχθρικά ραντάρ. Το σύστημα λειτουργεί σε περιβάλλοντα πυκνού σήματος, παρέχοντας στο αεροσκάφος αντίμετρα ραδιοσυχνότητας και υπέρυθρων, καθώς και δυνατότητες ταχείας απόκρισης. Το AN/ASQ-239 είναι μια λύση σε επίπεδο πλατφόρμας που παρέχει στο F-35 βελτιωμένη αξιοπιστία και δυνατότητα συντήρησης, συμβάλλοντας στη μείωση του μακροπρόθεσμου κόστους του κύκλου ζωής για να διατηρείται το αεροσκάφος στο πεδίο τώρα και στο μέλλον.

Σύμφωνα με την εταιρία τα κύρια χαρακτηριστικά του AN/ASQ-239 είναι:

• Οι επιθετικές και αμυντικές δυνατότητες ψηφιακού ηλεκτρονικού πολέμου αυξάνουν την επίγνωση της κατάστασης για προβολή 360 μοιρών του χώρου μάχης

• Η αρθρωτή, κλιμακούμενη, ανοιχτού συστήματος αρχιτεκτονική μειώνει το μακροπρόθεσμο κόστος του κύκλου ζωής για να κρατήσει το αεροσκάφος στο πεδίο.

• Το πλήρως ενσωματωμένο σύστημα παρέχει ευρυζωνική προειδοποίηση ραντάρ, υποστήριξη στόχου και γεωγραφική θέση.

• Πολυφασματικά, αντίμετρα ραδιοσυχνοτήτων και υπέρυθρων παρέχουν δυνατότητες ταχείας απόκρισης για την προστασία του πληρώματος.

• Η ταυτόχρονη παρεμβολή χωρίς εμπλοκή με το ραντάρ και το RWR επιτρέπει στο αεροσκάφος να φτάσει σε καλά αμυνόμενους στόχους, ακόμη και σε περιβάλλοντα με πυκνό σήμα.

Block 4

Η BAE Systems υπέγραψε συμβόλαιο με τη Lockheed Martin για την ανάπτυξη και παραγωγή συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου (EW) Block 4 για τα μελλοντικά μαχητικά αεροσκάφη F-35 Lightning II της παρτίδας 17. Τα νέα συστήματα Block 4 θα επιταχύνουν την παράδοση προηγμένων δυνατοτήτων EW, συνδυάζοντας προσαρμόσιμο υλικό και πρόσθετες ενημερώσεις λογισμικού.

Η σουίτα EW είναι η καρδιά των αναβαθμίσεων Block 4, που παρέχονται μέσω του Technology Refresh-3 (TR-3). Περιλαμβάνει τον εκσυγχρονισμό  «του πυρήνα του επεξεργαστή, της μονάδας μνήμης, του συστήματος πανοραμικής απεικόνισης στο πιλοτήριο και των σχετικών ηλεκτρονικών συσκευών. Το αναβαθμισμένο υλικό και λογισμικό της σουίτας βελτιώνουν τις δυνατότητες ανίχνευσης και επεξεργασίας σήματος, βοηθώντας την να ανιχνεύει «δύσκολες στην παρατήρηση απειλές και περισσότερες απειλές ταυτόχρονα. Το σύστημα Block 4 EW θα προσφέρει μεγαλύτερη επίγνωση της κατάστασης, βελτιωμένη ικανότητα επιβίωσης και αυξημένες δυνατότητες αντιμετώπισης σύγχρονων απειλών και θα είναι αναβαθμίσιμο για την αντιμετώπιση εξελισσόμενων απειλών.

F-15EX / Bae Systems AN/ALQ-250 EPAWSS

Ένα ολοκληρωμένο πλήρως ψηφιακό σύστημα, το EPAWSS παρέχει προηγμένη προστασία αεροσκαφών και επίγνωση της κατάστασης για την προστασία των αεροσκαφών F-15EX και F-15E. Πλήρως ενσωματωμένο με προειδοποίηση ραντάρ, γεωεντοπισμό και αυξημένη ικανότητα chaff & flares, το EPAWSS ανιχνεύει και καταστρέφει απειλές επιφανείας και εναέριες απειλές σε περιβάλλοντα με πυκνότητα σήματος και υψηλά αμφισβητούμενα περιβάλλοντα.

Το σύστημα EPAWSS συλλέγει και επεξεργάζεται την ηλεκτρομαγνητική ενέργεια για να καταγράψει στιγμιαία ένα εναέριο οπτικό πεδίο 360 μοιρών και να παρέχει μια ολοκληρωμένη εικόνα του χώρου μάχης. Αυτό δίνει στον πιλότο τη μέγιστη επίγνωση της κατάστασης, βοηθώντας στον εντοπισμό, την παρακολούθηση, την ανάλυση και την ταχεία απόκριση σε πιθανές απειλές. Το EPAWSS έχει ένα ευρύ στιγμιαίο εύρος ζώνης και δυνατότητα σάρωσης υψηλής ταχύτητας για την ανίχνευση όλων των κατηγοριών απειλών ραδιοσυχνοτήτων, συμπεριλαμβανομένης της χαμηλής πιθανότητας αναχαίτισης και των σύγχρονων ευέλικτων απειλών. Για την αντιμετώπιση των απειλών, η εργαλειοθήκη ηλεκτρονικής τεχνικής αντιμέτρων του EPAWSS αξιοποιεί πολυετείς δοκιμασμένες τεχνικές και μπορεί να προγραμματιστεί για να νικήσει τις παλαιές και σύγχρονες απειλές.

Σύμφωνα με την Bae Systems:

• Αξιοποιεί την τεχνολογία ψηφιακού ηλεκτρονικού πολέμου από μαχητικά αεροσκάφη πέμπτης γενιάς.

• Έχει επιθετικές και αμυντικές δυνατότητες ψηφιακού ηλεκτρονικού πολέμου.

• ‘Εχει Αρθρωτή, κλιμακούμενη, αρχιτεκτονική ανοιχτού συστήματος.

• Ευρυζωνική προειδοποίηση ραντάρ και γεωγραφική θέση πλήρους εύρους.

• Διαθέτει αντίμετρα πολυφασματικών, ραδιοσυχνοτήτων (RF) και υπέρυθρων (IR).

• Κάνει ταυτόχρονη εμπλοκή χωρίς παρεμβολές στο ραντάρ και στον προειδοποιητικό δέκτη ραντάρ.

• Είναι διαλειτουργικό με ενεργό ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης.

• Απόθεμα απόδοσης και μνήμης για ανάπτυξη ικανοτήτων

• Απομόνωση σφαλμάτων σε μια μονάδα με δυνατότητα αντικατάστασης γραμμής (LRM) που υποστηρίζει συντήρηση δύο επιπέδων.

• Ενσωματώνει την προειδοποίηση ραντάρ και τα αντίμετρα σε ένα σύστημα.

• Διακρίνεται από ταχύτερη απόκριση αντιμέτρων.

• Προσφέρει αυξημένη επίγνωση της κατάστασης.

• Μειώνει το αποτύπωμα ηλεκτρονικού πολέμου F-15

• Φέρει 50% περισσότερο chaffs & Flares από τα αεροσκάφη σήμερα.

• Διαθέτει ικανότητα εντοπισμού και αντιμετώπισης μελλοντικών απειλών.

JAS-39E Gripen / SAAB MFS/EW

Το MFS/EW είναι πλήρως ενσωματωμένο με άλλα συστήματα τακτικής αποστολής στο αεροσκάφος και υπάρχει επίσης σύντηξη αισθητήρων σε πολλά στρώματα, που συνδυάζει όλους τους τακτικούς αισθητήρες στο Gripen E όπως το ραντάρ AESA, τους ηλεκτροοπτικούς αισθητήρες (EO), το IRST και επίσης ο σύνδεσμος δεδομένων. Αυτές οι πηγές και οι αισθητήρες είναι ενσωματωμένοι σε ένα σύστημα σύντηξης αισθητήρων υψηλού επιπέδου και επίγνωσης της κατάστασης για τον πιλότο για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της αποστολής.

Βασισμένες στην ψηφιακή τεχνολογία ευρείας ζώνης που έχει αναπτυχθεί ειδικά για στιβαρότητα στο πολύ περίπλοκο περιβάλλον σήματος του σήμερα, οι βασικές τεχνολογίες στο Arexis είναι ψηφιακοί δέκτες υπερευρείας ζώνης και συσκευές ψηφιακής μνήμης ραδιοσυχνοτήτων (DRFM), Πομποί παρεμβολών τεχνολογίας (AESA) νιτριδίου του γαλλίου (GaN) στερεάς κατάστασης και συστήματα εύρεσης κατεύθυνσης συμβολομετρίας και αρχιτεκτονικές επεξεργασίας ψηφιακού σήματος υψηλής ταχύτητας.

Το MFS-EW αναπτύχθηκε για να κάνει το Gripen πιο έτοιμο να αντιμετωπίσει τις πιο ισχυρές τρέχουσες απειλές, καθώς και αυτές που ενδέχεται να εμφανιστούν τις επόμενες δεκαετίες, λαμβάνοντας υπόψη μόνο την πιθανότητα τα αεροσκάφη να γίνουν μέρος διεθνών συνασπισμών. Ο τελικός παράγοντας που οδήγησε στην ανάπτυξη του MFS-EW ήταν ότι ήταν σαφές ότι η πρώτη ανάπτυξη του EWS-39 που σχεδιαζόταν να εξοπλίσει το Gripen E/F δεν ήταν επαρκής για να πείσει τους ξένους πελάτες να επιλέξουν το αεροσκάφος σε σύγκριση με άλλα.

Το MFS-EW αποτελείται από πολλά υποσυστήματα, που υποστηρίζονται από την άνω και κάτω άτρακτο του Gripen. Στην επάνω επιφάνεια είναι εγκατεστημένα τρία MAWSU (Missile Approach Warning Sensor Unit, Elisra PAWS-2), ένα EWCU (Electronic Warfare Central Uni, δύο PPU (Primary Power Units), ένα NGIR (New Generation Infrared Missile Approach Warning Processor), ένας TFA (πομπός εμπρός/πίσω, εγκατεστημένος στο μπροστινό και πίσω τμήμα του κατακόρυφου σταθεροποιητή, που λειτουργεί στη χαμηλή ζώνη, για να εκτελεί παρεμβολές έναντι αντίπαλων αισθητήρων που βρίσκονται στο μπροστινό και στο πίσω ημισφαίριο, αντίστοιχα), τρεις διανομείς Chaff/Flare BOP-G, εγκατεστημένοι στην πίσω άτρακτο. και, τέλος, δύο RPS (μονάδες δέκτη και τροφοδοσίας) και τέσσερις QRT (τεταρτημοριακές μονάδες δέκτη και πομπού), σε μεσαίες μπάντες. Οι BOP-G Chaff/Flare Dispensers μπορούν να εκτελέσουν διάφορα αντίμετρα, από τα ενεργά BriteCloud έως τα chaffs BOL Mk 2 Type 1, καθώς και τα flares BOL-IR MJU-52/B και L5A2.

Από αυτά, τα MAWSU, όπως υποδηλώνει το ίδιο το όνομα, εντοπίζουν πυραύλους που κατευθύνονται από το δικό τους ραντάρ ή την πλησιέστερη πλατφόρμα εκτόξευσης αεροσκάφους, ενώ τα NGIR κάνουν το ίδιο με πυραύλους που αναζητούν θερμότητα. Με τη σειρά του, η κάτω άτρακτος του αεροσκάφους φιλοξενεί άλλα τρία MAWSU. δύο Μονάδες Διασύνδεσης. ένα VLBA (Κεραία πολύ χαμηλής ζώνης), δύο διανομείς BOL 739/3 Chaff/Flare, τοποθετημένοι στο πίσω μέρος δύο εσωτερικών πυλώνων όπλων και δύο διανομέων BOL 739/2 Chaff/Flare, τοποθετημένοι στο πίσω τμήμα δύο εξωτερικών πυλώνων όπλων. Όλα τα παραπάνω συστήματα διαχειρίζονται από EWCU και τροφοδοτούνται από Πρωτεύουσες Μονάδες ισχύος.