Προ ολίγων ημερών κατέφτασε στο ΓΕΑ η επίσημη απάντηση των ΗΠΑ αναφορικά με το κόστος του προγράμματος για την απόκτηση μιας μοίρας αεροσκαφών 5ης γενιάς F-35 για τη Πολεμική Αεροπορία.

Σύμφωνα με πληροφορίες το κόστος ανέρχεται στα 3 δισεκατομμύρια δολάρια ή 2,62 δις ευρώ για συνολικώς 20 αεροσκάφη μαζί με πλήρες πακέτο υποστήριξης τριών ετών, εκπαίδευσης καθώς και τη δημιουργία των υποδομών για τα μαχητικά 5ης γενιάς.

Η τιμή μονάδας σύμφωνα με την επίσημη αναφορά των ΗΠΑ με την ονομασία Price & Availability αναφέρεται στα 85 εκατομμύρια δολάρια ανά μονάδα.

Ειδικότερα για την περίπτωση της Ελλάδας υπάρχει το ενδεχόμενο να αποκτήσει F-35, εφόσον το επιθυμεί, αρκεί να εκδηλώσει το σχετικό ενδιαφέρον επισήμως προς την αμερικανική κυβέρνηση (Γραφείο JPO). Το πρώτο βήμα προς τη κατεύθυνση αυτή είναι η εκπόνηση σχετικών μελετών ένταξης του F-35 στο Ελληνικό επιχειρησιακό περιβάλλον. Αυτό μπορεί να υλοποιηθεί στη βάση ενός LOR για το  στάδιο F-35 Studies & Analysis. 

Η απάντηση με την μορφή LOA (Letter of Acceptance) θα δώσει τη δυνατότητα στην ΠΑ και την ηγεσία του ΥΠΕΘΑ να ενημερωθεί σχετικά με:

-Την εξέλιξη του προγράμματος

-Τις Επιχειρησιακές Δυνατότητες του F-35 στο Ελληνικό Αμυντικό περιβάλλον και τις δυνατότητες διασύνδεσής του με υφιστάμενα ελληνικά αμυντικά συστήματα

-Τους πιθανούς τρόπους χρηματοδότησης και υλοποίησης του προγράμματος απόκτησης των F-35

-Τους Τρόπους συμμετοχής της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας

Η Ελλάδα μπορεί να αποκτήσει F-35, εφόσον το επιθυμεί, αρκεί να εκδηλώσει το σχετικό ενδιαφέρον επισήμως προς την αμερικανική κυβέρνηση (Γραφείο JPO). Το πρώτο βήμα όμως με το οποίο αυτό μπορεί να επιτευχθεί, είναι το προαναφερθέν «LOR for LOA for F-35 Studies & Analysis». 

Υπενθυμίζεται, ότι, στις 7 Φεβρουαρίου 2017, η ΓΔΑΕΕ διαβίβασε στις αρμόδιες αμερικανικές αρχές αίτημα για τη λήψη στοιχειών κόστους και διαθεσιμότητας, πληροφοριών, μελετών και αναλύσεων σχετικά με το αεροσκάφος  F-35 Price & Availability (Ρ&Α).

Comments

  1. Θα ήταν χρήσιμο αν θα μπορούσαν οι δημοσιογράφοι να σπάσουν το συνολικό κόστος των 2,62 δις ευρώ στα επιμέρους στοιχεία του, για να μπορούμε να έχουμε πληρέστερη εικόνα. Μέχρι στιγμής αυτό που μοιάζει ότι είναι σχετικά καθαρό είναι:

    1) Fly away cost του αεροπλάνου= 75 εκατ ευρώ (το οποίο σαν τιμή είναι εντυπωσιακό, υποθέτω αλλά δεν ξέρω αν είναι σωστό, ότι είναι το αεροπλάνο με το κλειδί στο χέρι, χωρίς όπλα). Σύνολο κόστους 1,5 δις.

    2) Όλα τα άλλα, 1,12 δις. Το άρθρο λέει FOS 3 ετών, εκπαίδευση, υποδομές. Αυτό το σημείο είναι πολύ ενδιαφέρον, καθώς θα ήταν χρήσιμο να διευκρινιστούν τα εξής:
    -για πόσους πιλότους εκπαίδευση?
    -τι εννοούμε υποδομές? Εννοούμε τα κτηριακά, εννοούμε ότι χρειάζεται για να μάθει πχ η ΕΑΒ ή τα κλιμάκια της ΠΑ να κάνουν service τα αεροσκάφη, εννοούμε εξομοιωτές και τι άλλο? Αυτό το σημείο είναι εξαιρετικά σημαντικό, καθώς πρέπει να δει κάποιος αν είναι κόστη που τα πληρώνεις μία και έξω και δεν τα ξαναέχεις σε επόμενη παραγγελία, ή τέλος πάντων τι από αυτά θα έχεις σε επόμενη παραγγελία. Πχ αν είναι εκπαίδευση, θα μπορούν οι εκπαιδευμένοι πιλότοι σε μελλοντική αγορά να εκπαιδεύσουν τους επόμενους? Αν είναι εξομοιωτές, θα φτάνουν αυτοί που θα πάρουμε και για τους πιλότους που θα ήταν για 40 αεροσκάφη? Οι γνώσεις για τεχνική συντήρηση και αυτές θα είναι μια και έξω, σε επόμενες παρτίδες δεν θα είναι το ίδιο. Άρα θεωρητικά αυτό που θα μείνει θα είναι μόνο κάτι λίγα για τα κτηριακά.

    Άρα επόμενες αγορές θα μας κοστίζουν μόνο πχ 70 εκατ το αεροσκάφος (όταν πέσει η τιμή του) και στο μέλλον μπορούμε να πάρουμε άλλα 20 με πχ 1,4 δις και κανένα άλλο κόστος εκτός των κτηριακών?)

    Και φυσικά το επόμενο ερώτημα είναι, ΌΠΛΑ? Πόσο θα κάνουν τα όπλα?

    Πάντως αν η πληρωμή είναι σε βάθος χρόνου και δεν είναι εμπροσθοβαρής, μια χαρά αγορά και τιμή είναι. Η απορία είναι ότι αν θυμάμαι καλά στο Βέλγιο που είχε κάνει διαγωνισμό, στο τέλος όλες οι εταιρείες σκοτώθηκαν μεταξύ τους στο να προσφέρουν υποκατασκευαστικό έργο και επιστροφές στην χώρα. Γιατί να μην τρέξουμε ένα, ας σκοτωθούν μεταξύ τους, και όταν και οι Γάλλοι με τα Ραφάλ κατεβάσουν την τιμή, και αυτοί, και μας δώσουν ένα σκασμό επιστροφές και οι δύο, να πούμε παίρνουμε ΚΑΙ 20 F-35, και 20 Rafale (θα βγει κανα 5 δισεκατομυριάκια, αλλά μαζί με τα Viper θα έχουμε τελειώσει με την αεροπορία για 20-30 χρόνια).

    1. ΥΓ για να πω και την κακία μου, πάλι μπήκα σε άλλο σαιτ, και το οποίο για να δικαιολογήσει όσα έγραφε για τις διάφορες φρεγάτες, στο τέλος κατέληξε ότι η δική του πραγματική προτίμηση είναι η ALS και έχει δει τα σχέδια τα οποία είναι σε ανάλυση μέχρι και την τελευταία βίδα… Νομίζω ότι πιο κάτω δεν έχει, πραγματικά αυτό είναι ένα σοκ που δεν μπορώ να ξεπεράσω.

      1. Ειναι στο δρόμο για τον πάτο η Πτήση οπως και το defencenet παλαιότερα (νυν pravdanews, pornnews όπως αλλιώς το λενε, εχω να μπω και χρόνια.

        Αυτο με το group του facebook ΑΛΣ με έχει συγκλονίσει κι εμένα. Και είναι ακόμα χειρότερα τα πράγματα. Να φανταστείτε, σε περιπαιχτικό σχόλιο μου, για αυτο το group του facebook, με αποκάλεσαν με κανονική βρισιά («Μ@λ….α») και μετα έσβησαν δική μου απάντηση σε αυτό, η οποία δεν περιείχε βρισιά. Έχουν φτάσει σε επίπεδα χυδαιότητας εκει μέσα.

        Να θυμηθούμε και τα περι 100% σίγουρης απόφασης και συμφωνίας για δύο ΑΒ που έφταναν στη Σούδα τον Μάιο? Όλη η στρατιωτική και πολιτική ηγεσία μαζί με όλο τον Ελληνικό ειδικό τύπο, τράβαγαν τα μαλλιά τους. Και για όλο αυτο το τεράστιο ψέμα, όχι μονο δεν ζήτησαν μια συγνώμη, αλλά υπερασπίζοντε το άρθρο αυτο μέχρι και σήμερα ως έγκυρο.

        Πάλι καλά που υπάρχουν κι άλλα site οπως βέβαια εδώ το Defencereview και διαβάζουμε τίποτα της προκοπής απο αξιοπρεπείς ανθρώπους.

    2. Τα όπλα των F35 δεν φέρνουν τίτλους στις εφημερίδες . Ενω ο μητσοτακης σε μια φωτο με τα ελληνικα F35 στο καστελι θα έφερνε ψήφους την επόμενη 4ετια .

      1. Το πρόβλημα για εσένα είναι ποιός θα βγει φωτογραφία δίπλα στα F35;
        Έχει σκεφτεί ποιά νοοτροπία μας έχει φαλιρίσει;

        1. Το πρόβλημα για τους πολιτικούς ειναι η φώτο …. Με τους πυραύλους δεν ειναι πιασαρικη η φωτο .Ενω με τα αεροσκαφοι ειναι

    3. εαν στο Ισραηλ – κρατος αγοραστης οπως θελουν κι εμας – κοστιζει η καθε μοναδα 100 εκ διλλαρια (δηλαδη 87 εκ ευρω) σε εμας θα μας κανουν χαρη και θα τα πουλησουν 75 εκ ευρω;;;

      Δεν ξερω τι να πω με εσενα !!

      1. Να πεις ότι μπορεί να είμαι άσχετος, αλλά πριν να γράψω κάτι προσπαθώ να διαβάσω και λίγο. Οπότε ναι μεν μερικές φορές υπάρχουν λάθη λόγω ημιμάθειας, αλλά εδώ δεν πρόκειται περί αυτού, απλά διαφορετικές παρτίδες.

        Αυτοί που αγόρασαν πρώτοι είχαν ένα καλό και ένα κακό. Τα πρώτα κομμάτια ήταν ακριβά, και όσο πάει πέφτει η τιμή τους. Οι ΗΠΑ αγοράζουν από το LOT14 σε τιμή USD 78 εκατ, δηλαδή 7 εκατ λιγότερο το κομμάτι από την τιμή που μας είπαν. Επίσης είναι περίεργο το ότι το Βέλγιο ήδη πριν καιρό πήρε 34 με 4 δις ευρώ, το οποίο είχε FOS 7 ετών και όχι 3 όπως εμείς, ενώ και η Πολωνία πήρε 32 με 4 δις ευρώ (4,6 δις δολλάρια, παίζει και η ισοτιμία λίγο). Για εμένα είναι περίεργο που αν και παραγγέλνουμε μετά από αυτούς, η τιμή που παίρνουμε είναι περίπου ίδια με την δική τους (απλά δεν βλέπω να παίρνουμε αντισταθμιστικά).

        Και ένα ωραίο άρθρο/αναλυση στην Wiki που λίγο πιο κάτω από την μέση έχει την τιμή για ένα ένα από τα Lots/batches όπου ξεκίνησε από τα 221 εκατ και έχει φτάσει στα 77 εκατ (δολάρια πάντα). Πλήρης ανάλυση και διαφάνεια…

        https://www.f35.com/about/cost

    4. Ένα στοιχείο το οποίο διαφεύγει είναι το κόστος συντήρησης λογο stealth χαρακτηριστικών το οποίο θα έπρεπε να χωρίζουμε, δε συζητώ το ότι αν δε μπλοκάρουν το αεροσκάφος μπορούν να απενεργοποιησουν κάποιες δυνατότητες.
      Το να εμενης πάντως σε αμερικανικό αεροσκάφος με όλα αυτά που έχουν κάνει στη χώρα και το οποίο είναι ένα σοβαρό οπτικό σύστημα μόνο θλίψη μπορεί να προκαλεσει.

  2. Δεν τα πιστευω αυτα. Και δεν εχουμε επισημη ανακοινωση, αλλα διαρροες. Πώς ειναι δυνατον το πακετο της Κορεας να πηγαινει 165.000.000 $$ το κομματι, της Ιαπωνιας πανω απο 200.000.000 $$ το κομματι, και οι δικες μας 20 ψωρομονάδες 150.000.0000 $$ το κομματι; Δε γινονται αυτα.

    Το γεγονος οτι εκαναν 3 χρονια να πανατησον στην RfP του Καμμενου, δειχνει οτι μαλλον δεν παιρνουν και πολυ στα σοβαρα τις ελληνικες Κυβερνησεις για αυτο το προγραμμα.

    1. Όλη η υπόθεση είναι για πλάκα.
      Ειδικά το σημείο που μιλάει για Studies & Analysis όταν είναι γνωστό ότι στην Δανία αυτό εξελίχθηκε σε μικρό σκάνδαλο με το οποίο ασχολήθηκε ειδική επιτροπή, όταν φάνηκε ότι η θεωριτική ανάλυση ήταν για τα πανηγύρια, αφού στηρίχθηκε σε θεωριτικά μοντέλα.

      https://rigsrevisionen.dk/media/2104702/2-2017.pdf

      Σε λίγο θα γελάνε και οι πέτρες στις ερημικές περιοχές της ανατολικής Τουρκίας με το χαλί και την δουλοπρέπεια μας, η και το σύνδρομο της Στοκχόλμης που έχουμε ως μηχανισμό για αποφάσεις στα αμυντικά θέματα.

    2. Το ίδιο κόστος με αυτό που λένε σε εμάς, είχε και η αγορά των 34 F-35 του Βελγίου (4 δις 34 αεροπλάνα με FOS κτλ μέσα) και των 32 F-35 της Πολωνίας (4,6 δις δολλάρια με περίπου τα ίδια μέσα). Θεωρητικά μάλιστα καθώς εμείς παραγγέλνουμε με καθυστέρηση, κανονικά θα έπρεπε να μας τα δώσουν πιο φτηνά (που δεν το κάνουν)

      1. Στην Πολωνία που ειναι το πλέον κοντινό σε εμάς πακέτο τα πάει στα $143.750.000 ανά μαχητικό. Δεν είναι μακριά από τα $150.000.000 στην δική μας προσφορά, πλην όμως δημιουργεί ερωτιματικά κατά πόσο δεν έχει περικοπεί κάποιο πακέτο υποστήριξης…

    3. Οντως η τιμή που γίνεται διαρροή δημιουργεί ερωτηματικά κατά πόσο το πακέτο είναι πλήρες.

      Πάντως ότι ενδιαφερόμαστε για δύο πλοία, 20 αεροπλάνα και να δημιουργήσουμε νέες υποδομές για μικρό αριθμό είναι ανορθολογισμός.

  3. ΚΑΤΑΡΧΗΝ Η FLY AWAY ΤΙΜΗ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΣΤΙΓΜΗ ΕΙΝΑΙ ΓΥΡΩ ΣΤΑ 97 ΕΚΑΤ.,ΒΕΒΑΙΑ ΟΣΟ ΠΙΟ ΠΟΛΛΕΣ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΕΣ ΤΟΣΟ ΠΕΦΤΕΙ Η ΤΙΜΗ ΟΠΟΤΕ ΓΙΑ ΠΟΤΕ ΜΑΣ ΥΠΟΛΟΓΙΖΟΥΝ ΝΑ ΜΑΣ ΤΑ ΔΩΣΟΥΝ?ΤΟ 2030 ΚΑΙ ΜΕΤΑ?ΤΟΤΕ ΘΑ ΕΧΟΥΝ ΒΓΕΙ ΠΟΛΥ ΑΝΩΤΕΡΑ Α/Φ ΑΠΟ ΤΟ 35ΑΡΙ ΚΑΙ ΑΠΟ ΑΜΕΡΙΚΗ ΚΑΙ ΑΠΟ ΕΥΡΩΠΗ,ΚΑΛΟ ΘΑ ΗΤΑΝ ΝΑ ΜΠΟΥΜΕ ΣΕ ΕΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΟΠΩΣ TO FCAS H TO TEMPEST ΓΙΑ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΣΥΜΠΑΡΑΓΩΓΗ…ΕΠΙΜΕΝΩ ΟΜΩΣ ΟΤΙ Ο ΕΡΝΤΟΓΚΑΝ ΔΕΝ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ,ΑΜΕΣΗ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΜΕ RAFALE H F16 H AKOMA KAI EF,F15,F/A18 ΠΩΣ ΝΑ ΤΟ ΠΩ ΑΛΛΙΩΣ AKOMA KAI ME SPITFIRE…ΩΣ ΠΟΥ ΝΑ ΕΛΘΟΥΝ ΑΥΤΑ ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ…Η ΕΛΛΑΔΑ ΚΕΙΤΑΙ ΜΑΚΡΑΝ….Υ.Γ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑ RAFALE F4 ME ΑΠΟΣΥΡΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΘΕΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ MIRAZ ΚΑΙ ΑΝΤΙΣΤΑΘΜΙΣΤΙΚΑ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΑ RAFALE ΑΜΕΣΑ ΜΕ ΜΟΡΦΗ LEASING ΠΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΛΗΞΗ ΝΑ ΜΕΙΝΟΥΝ ΕΔΩ ΚΑΙ ΝΑ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΤΟΥΝ ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ F4,TO IΔΙΟ ΙΣΧΥΕΙ ΚΑΙ ΓΙΑ F16V,ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΕΙΝΑΙ Η ΑΜΕΣΗ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΜΙΑ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΟΛΑ ΘΑ ΕΧΟΥΝ ΚΡΙΘΕΙ

    1. Η fly away τιμή των 97 από που προκύπτει? Σε όλα τα δημόσια sites αναφέρουν 78 εκατ δολλάρια για τα τωρινά lots, ενώ μεταξύ 2017 και 2019 η τιμή έπεφτε από τα 89 εκατ στα 82 εκατ (που είναι περίπου οι τιμές που αγόρασαν Βέλγιο και Πολωνία):

      https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II_procurement
      https://www.f35.com/about/cost

  4. Ρητορικη ερωτηση:

    Θα μπορεσουμε να κοψουμε μια αναλογη συμφωνια με της ΗΠΑ Government to Government, οπως εγινε με το ισραηλ, οπου εχει το δικαιωμα να προσθετει ΔΙΚΑ του συστηματα κι να αφαιρει οτι αυτο δεν θελει;;;;;;;;;;;;;;;;;;

    Θα μπορεσουμε να εχουμε ΣΥΜΠΑΡΑΓΩΓΗ κι κατα ποσο ποσοστο;;;;
    Ή μηπως ΔΕΝ υπαρχει option συμπαραγωγης;;;

    Εχει κανεις παρατηρησει τα αλλα κρατη τα οποια ειναι εταιροι/αγοραστες αυτου του μαχητικου τι ειδος κρατη ειναι;;;

    Δυλαδη, τι ειδος οικονομιες εχουν;; εχουν βιομηχανια παραγουν τιποτε ή μηπως ειναι σαν την Ελλαδα την ΕΞΑΘΛΙΩΜΕΝΑ οπου ουτε παξιμαδια για πλαυμομπιλ δεν βγαζει;;;;

    Ποια ειναι τα κρατη εταιρες λοιπον – Αυστραλια, Καναδας, Δανια, Ολανδια, Νορβηγια, Ιταλια, Η Βασιλειο,
    Ποια ειναι τα κρατη με δανεια αγοραστες – ισραηλ, Βελγιο, Πολωνια, Ν.Κορεα, Ιαπωνια.
    Ποια ειναι η διαφορα αυτων των κρατων πιο πανω με τη Ελλαδα;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

    Ενα τετοιου μεγεθους σε ΥΠΟΔΟΜΕΣ σε ΧΡΗΜΑ εγχειρημα θα καταστησει την Ελλαδα ερμαια και ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ δανειζομενη ες αει πελατης στην Αμερικη για ΟΛΕΣ τις επιλογες της σε Αμυντικο υλικο.
    Και οταν λεμε ολες τις επιλογες αμυντικου υλικου, εννοω ΟΛΕΣ.

    Μπορει η Ελλαδα να εχει πολυτυπια σε μαχητικο υλικο οταν ξοδευτουν τοσοα ΔΙΣ για τις υποδομες αυτου του μαχητικου;;;

    Η Ελλαδα που αγοραζει λεμονια κι κρεμυδια απο την τουρκια, τα παντα απο το εξωτερικο ενω η ΜΟΝΗ βαρια «βιομηχανια» ειναι το να γινει γηκαρσονι κι υπαλληλος σε ξενοδοχειο το Ελληνοπουλο;;;

    υ.γ.
    Αλλη μια ΤΑΦΟΠΛΑΚΑ απο του π…δες αμερικανους με την δεσποινις διοικητου εκει στην Βας. Σοφιας!

    βλεπεις σε εμας δεν χρειαζεται να κανει αλα Ουκρανια καμια πορτοκαλη ανοιξη. Σε εμας εχουν τα πρακτορακια τους, βλεπε ΣΥΣΣΩΜΟ το ελληνοφωνο πολιτικο σωμα !!

    1. Θες και συμπαραγωγή με 24 αεροπλάνα???
      μετα απο πόσα χρόνια απο την έναρξη του προγράμματος???
      και G to G για δικά σου συστήματα??? άραξε λίγο..

  5. Να τι εφαγε τις μπελαρες… Μονο που αν και αυτα περιοριστουν σε κατευθυνομενες εστω, βομβες, μετριαζεται καπως η συμβολη τους. Επισης, οσο στελθ και να ειναι, υπερυθρο ιχμος θα εχει, και σημειωστε οτι θα επιχειρει σε περιβαλλον κορεσμενο με αισθητηρες.

    1. Μάλλον δεν θα επιχειρεί στο περιβάλλον που σκέφτεσαι, αφού είναι για πολιτικούς λόγους no Go area και το ALIS θα παρακολουθεί που θα πετάει το αεροσκάφος αφού καταγράφει τα πάντα και οποιαδήποτε προσπάθεια χειραγώγησης δεδομένων η παρέμβασης και μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση στο σύστημα απο τον χρήστη να παρακάμψει το σύστημα θα έχει συνέπειες.

      Μερικοί πιστεύουν ίσως ότι οι αμέτρητες γραμμές κώδικα που γράφονται εδώ και χρόνια για το λογισμικό του αεροσκάφους έχουν να κάνουν αποκλειστικά η μόνο με την άφεση όπλων, αλλά σε μια ιπτάμενη πλατφόρμα σύντηξης δεδομένων που συλλέγει πληροφορίες απο παντού έχουν σαφώς περισσότερους σκοπούς απο ότι φαντάζονται μερικοί που θεωρούν το αεροσκάφος λύση για την Ελλάδα.

        1. Ασφαλώς έχει περιορισμούς, απλά μερικοί θέλουν να πιστεύουν ότι μπορούμε να παρακάμψουμε έτσι απλά συμβόλαια και συμφωνίες όπως η όταν μας συμφέρει. Αυτό όπως είδαμε με την εξέλιξη στην Τουρκία δεν ισχύει στην πραγματικότητα.

          Οι πολιτικοί και επιτελείς στην ΠΑ τα γνωρίζουν αυτά αλλά παίζουν τις 🙈🙉🙊 για να μην χαλάσουν τις καριέρες τους και για να έχουν και χατζιλίκι όπου υπάρχει ευκαιρία για αρπαχτή.

          1. Κι εκει ειναι το εξοργιστικο για εμενα.

            Κανενας αξιωματικος στα διαφορα επιτελεια δεν λεει, θα παραιτηθω κι μετα θα μιλησω για ολη αυτη την σκοπιμοτητα σε βαρος των ΕΔ.

            ολοι τους τα αναδρομικα κι τα ανδρομικα, εκει ξερουν να κανουν τους σκληρους. Λες κι στην υπολοιπη Ελληνικη κοινωνια δεν χρωστανε αναδρομικα.

  6. Το F-35 θα είναι ο θάνατος της ΠΑ αν γίνει το λάθος να τα αγοράσουμε.

    -3 δισ. για 20 αεροσκάφη ώστε να πετάνε στην καλύτερη 6-7 με τις διαθεσιμότητες που έχουν. Ακόμα και τα πιο «πολύτιμα» και καλύτερα υποστηριγμένα με ανταλλακτικά και μηχανικούς F-35 που συμμετέχουν στην διαδικασία των Αρχικών Επιχειρησιακών Δοκιμών και Αξιολόγησης (γνωστή ως ΙΟΤ&Ε) έχουν τραγικές διαθεσιμότητες.

    – Αν λοιπόν πάρουμε των Βlock 3x θα είναι περιορισμένων ικανοτήτων και έχουν παρωχημένα υποσυστήματα (ALIS, EOTS κ.α) που θα χρειαστούν υποχρεωτικές και πανάκριβες αναβαθμίσεις ενώ θα παλεύουν να βρουν ανταλλακτικά μέσα από το τεράστιο backlog που υπάρχει. Μέσα σε ένα χρόνο (Ιούλιος 2018-Ιούλιος 2019) οι ΜΗΝΙΑΙΕΣ ελλείψεις/backlogging αυξήθηκαν από 875 σε πάνω από 8,000 ανταλλακτικά. Και δεν έχουν βελτιωθεί από τότε. Σχεδόν 3,000 από τις 10,000 διαδικασίες παραγωγής ανταλλακτικών δεν έχουν επαρκή ποιοτικό έλεγχο και παράγουν ανταλλακτικά με ποιότητα χαμηλότερης των προδιαγραφών. Η Ελλάδα με 20 μονάδες τι προτεραιότητα θα έχει με τέτοιες ελλείψεις σε όλο τον στόλο;

    -Αν είναι των (μελλοντικών) Block 4 θα είναι ακόμα ακριβότερα στην αγορά αφού ΜΟΝΟ η εξέλιξη των block 4 αναμένεται να στοιχίσει πάνω από 12,1 δισ. δολάρια μέχρι το 2026 που υπολογίζεται προς το παρόν, κόστος που θα πληρώσουν οι αγοραστές. Η αναβάθμιση από block 3 σε 4 θα στοιχίζει μερικές δεκάδες εκατομμύρια δολάρια ανά αεροσκάφος για έρθει το F-35 σε μια στοιχειωδώς μάχιμη διαμόρφωση.

    – Θα βγαίνουν στο Αιγαίο ζητώντας πρώτα την άδεια της LM και του Θείου Σαμ με τα ελάχιστα όπλα που μεταφέρουν εσωτερικά και κινηματικές επιδόσεις σαφώς υποδεέστερες ενός F-16 της ΤΑ. Αυτά με οπλισμό αέρος-αέρος τον γνωστό AMRAAM που βάλουν και τα παλαίμαχα Fantom F-4 AUP. Για κρούση εδάφους φανταστείτε σχεδιασμό αποστολής με στόχο την «συμμαχική» Τουρκική ενδοχώρα (έναντι των S-400) πόσες πιθανότητες έχει να εγκριθεί, και κατά πόσο οι απαραίτητες βιβλιοθήκες απειλών (MDLs) όταν είναι κάποτε έτοιμες θα είναι επαρκώς ενημερωμένες και κατάλληλες για κρούση μέσα την Τουρκία.

    Αυτά και πόσα άλλα προβλήματα έχει το F-35, που έχουμε πει και ξαναπεί. Μιλάμε δυνητικά για την καταστροφή της ΠΑ στο έδαφος με την χαμηλή απόδοση και τα κονδύλια που θα απορροφήσει. Ας μην γίνει αυτό το έγκλημα, έλεος.

    https://www.gao.gov/assets/710/706815.pdf

  7. Ρητορικη ερωτηση:

    το 1999, οταν ενα αλλο stelth f117 Αμερικανικο μαχητικο βομαβρδιστικο σε μια διεξαγωγη αποστολης καταρριφθηκε απο την αεροαμυνα της Σερβιας, ποιος μπορει να μου εξηγησει πως καταφεραν οι Σερβοι να το καταρριψουν;;

    Θαυμα ηταν;;
    Εβαλαν τυχαια στον αερα κι τους βγηκε το καλο το δεκαρι;;

    Οπως πολυ ευστοχα δηλωσαν οι Σερβοι μετα την καταρριψη του f117….. «Συγνωμη δεν ξεραμε πως ηταν αορατο»

    Ποιος ξερει να απαντησει ΓΙΑΤΙ το φου35 για καθε ωρα πτησης ειναι αναγκασμενο να ειναι καθηλωμενο 2 κι 3 ωρες στο υποστεγο για συντηρηση ΕΙΔΙΚΑ στα υποστρωματα που καλυπτουν την εξωτερικη επιφανεια του;;;

    Γιατι το φου35 μενει καθηλωμενο – κατα την συμβουλη του παραγωγου προς την ΠΑ των ΗΠΑ – οταν οι καιρικες συνθηκες εχουν κεραυνους κι αστραπες;;

    1. Ρητορική απάντηση.

      Με 15:1 kill ratio του F-35 έναντι του F-16, με τα 6-7 που αναφέρονται από πάνω ότι θα ήταν επιχειρησιακά από τα 20, πόσα Τούρκικα F-16 κατεβάζουμε?

      Για το F-117 μπορεί οι Σέρβοι να κάνανε χιούμορ με το ένα που έριξαν, αλλά το τι έκαναν όλη την υπολοιπη χώρα αυτά που δεν έπεσαν δεν ξέρουν να πουν. Σαν να κοροιδέυουν κάποιον ότι του έκαναν μια γρατζουνιά όταν ο άλλος τους έχει κλείσει το σπίτι, την δουλειά και έχει καθαρίσει όλη την οικογένεια. Σοβαρά τώρα, μόνο αυτό είχαν να πουν? Δεν ήξεραν ότι είναι αόρατο? Φυσικά αφού τα άλλα που δεν έβλεπαν τους καθάρισαν τα ραντάρ, αντιαεροπορικά, εργοστάσια παραγωγής ρεύματος και τα πάντα όλα. Από μόνα τους λίγα αεροπλάνα κέρδισαν τον πόλεμο, καθώς άνοιξαν τον ασφαλή δρόμο για όλα τα άλλα.

      1. Αγαπητέ τα διαφημιζόμενα απίθανα kill ratios του F-35 είναι σε περιβάλλον εξομοίωσης: Οι βολές AMRAAM και η αποτελεσματικότητά τους, τα αντίπαλα αεροσκάφη και οι δυνατότητές τους, τα αντίπαλα συστήματα αεράμυνας, ο ηλεκτρονικός πόλεμος κτλ. Οι εξομοιώσεις (simulations) χρειάζονται πραγματικά και απολύτως αντικειμενικά δεδομένα για να έχουν κάποια αξία. Τι αξία έχουν λοιπόν αυτά τα εικονικά/ψηφιακά αποτελέσματα όταν έχουν γίνει χρόνια πριν, ενώ το πραγματικό F-35 εν έτει 2020 δεν έχει περάσει ακόμα επιτυχώς ούτε την φάση της Αρχικής Επιχειρησιακής Αξιολόγησης και Δοκιμών;

        Πόσο μάλλον όταν το λεγόμενο Joint Simulation Environment που θα παρείχε μετρήσιμα δεδομένα για ποιοτικές εξομοιώσεις δεν έχει ακόμα καν ολοκληρωθεί. Διαβάζουμε από την αναφορά του επίσημου αρμόδιου φορέα ελέγχου των ΗΠΑ, DOT&E:

        «Lastly, the program has not been able to complete the F-35 Joint
        Simulation Environment, which we refer to as the aircraft simulator, on
        time. The simulator runs the F-35’s mission systems software along with
        other software models (such as other weapons and modern threat
        systems) to provide complex test scenarios that the program cannot
        replicate in a real-world environment. We reported in April 2019 that the
        simulator’s development was behind schedule and was a risk to
        operational testing. Since then, the program has struggled to develop
        the complex software and functionality needed to complete the simulator.

        The difficulties stem, in part, from the program office’s original plan to
        have the contractor, Lockheed Martin, develop the simulator. However, in
        August 2017, program office officials decided that the contractor’s
        proposal was considered to be too expensive. To mitigate concerns over
        the cost of the proposal, the program decided to have the Navy complete
        the work. The program originally expected the Navy’s simulator to be
        ready for testing in 2017, but it is now 3 years behind schedule. According
        to program office officials, the simulator’s development effort has taken
        longer than expected to integrate F-35 aircraft and sensor data, in part
        because the contractor claimed the data as its own intellectual property.
        These issues were resolved by 2019 when the contractor provided the
        necessary data. Because of these delays, the program now expects that
        the simulator will be ready by August 2020, with the planned simulator
        testing expected to take about 3 weeks. According to test officials, there
        is increased risk that the completion of the simulator may face additional
        delays to correct deficiencies and add needed capabilities, but also stated
        that they can complete the tests by August 2020.
        Due to these delays to completing operational testing, the program has
        delayed its full-rate production decision by at least an additional 9
        months. Though the program is working toward September 2020, the
        program has acknowledged this decision could be made as late as March
        2021.32 Any additional delays due to challenges with moving the
        emulators, completing the simulator, or cybersecurity testing could further
        delay the end of operational testing and the program’s decision to enter
        into full-rate production.»

  8. Ας πω και εγώ την ταπεινή μου άποψη. Πριν χρόνια είχα βρει ένα άρθρο στα ρωσικά στο οποίο ο συγγραφέας ανέλυε πως οι Ρωσικές ΕΔ κατάφεραν από την πλήρη αποσάθρωση και παρακμή μέσα σε λίγα χρόνια να πετύχουν αυτά που πέτυχαν στην Ουκρανία και τη Συρία και άμεσα η έμμεσα να επιχειρούν σήμερα σχεδόν σε όλες τις ηπείρους του πλανήτη. Μιλώντας την ρωσική γλώσσα διάβασα το άρθρο και το βρήκα αρκετά ενδιαφέρον σε σχέση με ότι συμβαίνει στην Ελλάδα. Δεν θα μακρυγορησω, άλλωστε δεν θυμάμαι και τι ακριβώς έλεγε απλά θα πω το νόημα του άρθρου. Όταν λοιπόν μετά τον πόλεμο της Γεωργίας οι Ρώσοι επιτελείς και η ρωσική ηγεσία (κρατήστε το αυτό) κατάλαβαν πως υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με την μαχητική ικανότητα των ενόπλων δυνάμεων τους και πώς τα όπλα και οι τακτικές τους ήταν παρωχημένες, αποφάσισαν πως έπρεπε να πάρουν μέτρα άμεσα αλλιώς κινδύνευε η ίδια η υπόσταση της χώρας. Το πρόβλημα λοιπόν για τη ρωσική ηγεσία ήταν πως θα αναβαθμιστούν οι ΕΔ τους και θα αποκτήσουν την ισχύ για να τα βάλουν με ένα εχθρό ο οποίος έχει πολλαπλάσιο πλυθησμό, οικονομία και στρατιωτική ισχύ αφού είχε γίνει πια ξεκάθαρο πως η περίοδος του μέλιτος με την δύση είχε τελειώσει και ερχόταν με μαθηματική ακρίβεια η σύγκρουση. Στις ρωσικές ΕΔ λοιπόν δημιουργήθηκαν δύο σχολές σκέψης, η πρώτη ήταν αυτή που έλεγε πως τα ρωσικά οπλικά συστήματα βρίσκονται πίσω από τα εχθρικά και πως η χώρα πρέπει άμεσα να σχεδιάσει και να αγοράσει νέα και σε μεγάλους αριθμούς. Ήταν τότε που είχαν βγει τα πρότζεκτ για αεροπλανοφόρα Στορμ, για τεραστια αντιτορπιλικά, για αγορά χιλιάδων Τ14 προς αντικατάσταση του στόλου των παλαιότερων αρμάτων κλπ. Η σχολή αυτή λοιπόν προερχόταν από παλιάς κοπής αξιωματικούς της σοβιετικής σχολής η οποία ήθελε να αντιπαρατεθεί τον εχθρό στα ίσια, προσπαθώντας να φτάσει η να ξεπεράσει την υπεροπλία του σε κάποια σημεία. Αυτό φυσικά απαιτούσε τεράστια ποσά τα οποία η χώρα δεν μπορούσε να ξοδέψει καθώς θα κατέστρεφε την οικονομία της. Η δεύτερη σχολή αποτελούνταν από αξιωματικούς που έχτισαν την καριέρα τους την «μαύρη» εικοσαετία 1990-2010. Αυτοί λοιπόν έχοντας βιώσει στο πετσί τους τα προβλήματα της υποχρηματοδότησης, της εγκατάλειψης των ΕΔ, του μονομερούς αφοπλισμού από την μεριά της Ρωσίας, και αντιλαμβανόμενοι τον νέο κόσμο που αλλάζει σε όλα τα επίπεδα (τεχνολογικό, πληροφοριακό,γεωπολιτικό,οικονομικό) αποφάσισαν πως η προσπάθεια να αντιμετωπίσεις έναν αντίπαλο υπέρτερο σου προσπαθώντας να του μοιάσεις ήταν αυτοκτονία. Αντιθέτως, πρέπει να βρεις τις πραγματικές του αδυναμίες σε όλα τα επίπεδα και να τις εκμεταλλευτείς στο έπακρο, κάπως έτσι γεννήθηκε και το περιβόητο δόγμα Γεράσιμοφ. Όμως, τα χρόνια της «φτώχειας» στις ένοπλες δυνάμεις τους δίδαξαν και κάτι άλλο, ότι πολεμάς με αυτό που έχεις τώρα, ότι και αν είναι αυτό και προσπαθείς να το έχεις σε όσο καλύτερη κατάσταση γίνεται, να το συντηρείς και να το αναβαθμίζεις συνεχώς. Η ηγεσία της χώρας λοιπόν είχε να επιλέξει αυτά τα δύο σχέδια, ή πάμε σε ένα πρόγραμμα επανεξοπλισμου με κολοσσιαία προγράμματα τα οποία θα έδιναν και μια αίγλη στην ίδια την κυβέρνηση καθώς θα τα χρησιμοποιούσε επικοινωνιακά για να δείξει στη χώρα ότι ξαναχτίζει τις ΕΔ μιας νέας μεγάλης Ρωσίας, με κίνδυνο όμως να απαξιωθεί ο κορμός των ενόπλων δυνάμεων και την αφαίμαξη της οικονομίας τους, ή θα επέλεγε το δεύτερο σχέδιο πιο συντηρητικό και ταπεινό που όμως θα αναβαθμίζει πραγματικά, σε ελάχιστο χρόνο και με πολύ χαμηλότερο κόστος τις ΕΔ ενώ θα έδινε και δουλειά σε πολλές εταιρείες και εργοστάσια που μέχρι τότε κάθονταν. Μάντεψε ποιο σχέδιο επέλεξε, και όχι μόνο αυτό αλλά αποφάσισαν ένα μέρος των χρημάτων που θα δώσουν να πάει στην αναβάθμιση των παραγωγικών δυνατοτήτων των εταιρειών τους και σε R&D για το πρόγραμμα της όσο το δυνατόν απεξάρτησης της χώρας από εισαγωγές. Ναι η λεγόμενη импортозамещение όπως την ονομάζουν οι Ρώσοι ξεκίνησε πολύ νωρίτερα από το 2014. Αυτό λοιπόν μαζί με αλλαγή στο τρόπο εκπαίδευσης αλλά και στο δόγμα χρήσης των δυνάμεων τους εντάσσοντας νέες τεχνολογίες και τακτικές τους επέτρεψε μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα από εκεί που με το ζόρι πήραν δύο επαρχίες της Γεωργίας, λιγότερο από δέκα χρόνια μετά να κάνουν εκστρατεία στη Συρία και να κερδίζουν και τον πόλεμο. Η σύγκριση με την Ελλάδα δεν μπορεί να μην γίνει, όταν αντιμετωπίζει τα ίδια ακριβώς προβλήματα, έναν εχθρό υπέρτερο σε όλα τα μεγέθη, οικονομική δυσπραγία και χρόνια εγκατάλειψη των ΕΔ της, και αντί να φροντίσει πως θα συντηρήσει τον κορμό της στρατιωτικής της ισχύος αυτή επιλέγει θηριώδη εξοπλιστικά προγράμματα όταν ο κίνδυνος είναι άμεσος και τα ίδια αυτά τα προγράμματα δεν θα δώσουν την ενίσχυση αυτή που θα γύρει το παιχνίδι υπέρ της, δηλαδή 2 belharra θα κάνουν την διαφορά όταν ο υπόλοιπος στόλος φρεγατών είναι αφημένος στη μοίρα του ή 20 f35 θα καταφέρουν να κλείσουν το κενό της ΠΑ σε σύγχρονα μαχητικά στο μέλλον ? Επίσης, την σήμερον εποχή με τέτοια πρόοδο στην τεχνολογία του πολέμου η χώρα επιλέγει ψυχροπολεμικη δομή δυνάμεων και εκπαίδευση, ενώ προσπαθεί να ανταγωνιστεί αριθμητικά μια αναθεωρητική δύναμη με ηγεμονικές βλέψεις, πολλαπλάσιο ΑΕΠ και εγχώρια πολεμική βιομηχανία ? Αυτό είναι τρελό, μόνο στην καταστροφή μπορεί να οδηγήσει και πουθενά αλλού. Βέβαια όπως λένε κάποιοι και να χαθεί και κάνα νησί και τι έγινε ?

    1. Η Ρωσία πέτυχε όντως το απίστευτο μέσα σε λίγα χρόνια, με στοχευμένες επενδύσεις σε αναβαθμίσεις υπάρχον υλικού, εκπαίδευση προσωπικού αλλά και με αύξηση της οικονομικής ανταμοιβής για το προσωπικό που είναι ένας εξίσου σημαντικός παράγοντας.
      Δεν περιορίστηκε όμως αποκλειστικά σε αναβαθμίσεις, αλλά επένδυσε παράλληλα αρκετά χρήματα -αν θυμάμαι σωστά μερικές αναφορές, είχαν προγραμματιστεί 700 δις $ για μια δεκαετία- και σε νέες κατασκευές η ναυπηγήσεις, αφού είχε ακόμα και τις υποδομές αλλά και την τεχνογνωσία που είναι απαραίτητες προϋποθέσεις, όπως και η θέληση φυσικά. Ειδικά στο ναυτικό υπήρξαν και υπάρχουν ακόμα αρκετά προγράμματα υπό εξέλιξη όχι για αναβάθμιση υπαρχόντων συστημάτων, αλλά για αντικατάσταση απο νέες ναυπηγήσεις.

      Η Ελλάδα παρά την συγκρίσιμη πραγματικότητα που αντιμετοπίζει απο την χρονιά που ξέσπασε η οικονομική κρίση -η οποία ήταν θέμα χρόνου να ξεσπάσει- είναι σε αρκετά πράγματα πίσω, ξεκινώντας απο την πολιτική θέληση της χώρας και συνεχίζοντας με τους οικονομικούς πόρους, την απαραίτητη γνώση -αφού έφυγαν αρκετοί στο εξωτερικό- όπως και την εξίσου σημαντική επιρροή ξένων παραγόντων που έχουν συμφέρον να την αποτρέψουν απο μια εξέλιξη που θα αποκτούσε έστω μερική αυτάρκεια, αφού αυτό θα σήμαινε ότι θα αγόραζαν λιγότερα όπλα και αμυντικά συστήματα απο ξένους προμηθευτές.

      Με τα παραπάνω δεν υποστηρίζω ότι δεν θα έπρεπε να το προσπαθήσει, θέλω όμως να επισημάνω ότι είναι πλέον πολύ πιο δύσκολα, αφού οι ελλείψεις είναι παντού και σε όλα τα σημεία πολύ μεγάλες. Ενώ η πολιτική συνεχίζει να ακολουθεί ένα μονοπάτι που ευνοεί τους ξένους προμηθευτές, ειδικά αυτούς που έχουν επιρροή στην πολιτική σκηνή. Στην Ρωσία τους ξένους δεν τους έπεφτε λόγος, ούτε είχαν την ισχύ να επιβάλουν τα συμφέροντα τους στην ρωσική πολιτική μετά την εμφάνιση του Πούτιν στην πρώτη γραμμή της πολιτικής σκηνής της Ρωσίας.

  9. Με ενα τετοιο προγραμμα κατα φαντασια «επενδυση», λογο του ογκου του που δεν εχει προηγουμενο στις ΕΔ της Ελλαδος κι μεσω του ογκου αυτου θα αποτελεσει ενα κοσμογονικο προγραμμα για τα Ελληνικα δεδομενα στις απαιτησεις που θα υποβαλει για νεες δομες ΚΑΙ θα υπερκαλυψει τις υπαρχουσες δομες των Ελληνικων ΕΔ ως μεριδιο που θα αυξηθει σε αστρονομικα πεδια βαση του χρηματος που θα απορροφα αυτο το αμερικανικο προγραμμα μονο κι μονο για να συντηρηθουν κι να παραμενουν επιχειρισιακα τα φου 35.

    Το ποσοστο του ΑΕΠ για τις ΕΔ θα αυξηθει κατακορυφα – κατι θετικο θα πουμε ολοι κατι που εχουμε αναγκη θα ποθυμε ολοι – αλλα για εναν κι μονο τομεα ;;;;;;;;;;;;;;;;

    Μια ΔΗΘΕΝ επενδυση στα φου 35 θα μετατρεψει την Ελληνικη ΠΑ ως ενα μονοδιαστατο Επιτελειο αφοσιωνοντας ΟΛΕΣ τις διευθυντικες κι επιχειρισιακαες κινησεις/εργασιες κι λειτουργιες του ΓΕΑ σε ενα κι ΜΟΝΟ οπλικο συστημα της, στην εξυπηρετηση των φου35.

    Ειναι τυχαιο που η ΠΑ των ΗΠΑ εχει αρχισει να ταξινομει τα προγραμματα – εκτος φου35 – αλλων πλατφορμων μαχητρικων σε αναγκαια κι μη αναγκαια ετσι να ΚΟΒΕΙ επιχειρησιακα τα μη αναγκαια;;;

    Ποια ειναι η – οι ΙΔΙΟΙ οι Αμερικανοι τα λενε – διαθεσιμοητα των φου35 ΚΑΙ των φου22 (το οποιο ειναι το ΜΟΝΟ ΚΑΘΑΡΟΑΙΜΟ μαχητικο επομενης γενιας των ΗΠΑ κατα την αναλυση του ΓΕΑ Αυστραλιας);

    56% κι 48% ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΑ !!!

    ΓΙΑΤΙ δεν προσφερουν τα καλυτερα κι πιο οικονομικα φου22 οι «συμμαχοι» μας οι Αμερικανοι;;;

    Η Ελλαδα θα μετατραπει σε μια ΑΠΟΙΚΙΑ της Γερμανιας κι των ΗΠΑ σε οτι εχει να κανει με αμυντικα θεματα κι Ενοπλες Δυναμεις!!

    1. » Η Ελλαδα θα μετατραπει σε μια ΑΠΟΙΚΙΑ της Γερμανιας κι των ΗΠΑ σε οτι εχει να κανει με αμυντικα θεματα κι Ενοπλες Δυναμεις! »

      Πληρης υποτελεια θελουν, διαγραφη ιστοριας και ορθοδοξιας, με τον ενα ή τον αλλο τροπο ( πολεμο με Τουρκια ) και αμεσως σειρα εχει η Ρωσια. Αυτο ειναι ο νουμερο ενα στοχος, απλα οι δικοι μας πολιτικοι, οσοι στρατιωτικοι υπαρχουν ( βλ πρωην αρχηγος απο ΠΝ ) ακολουθουν ειτε απο αγνοια, ειτε απο φοβο, ειτε ηθελημενα.Βλεπεις σε δυο δεκαετιες με φθηνο δανεικο χρημα καταφεραν και αλλαξαν και συνηθειες και ιδεολογιες σ αυτη τη χωρα.
      10 χρονια κριση και ακομα να παρουμε μπρος σα κρατος και κοινωνια, η υποτελεια εχει ριζωσει πλεον εκτος απ τους ιδιους και στα παιδια τους, αρνουμενοι να αντιληφθουν την πραγματικοτητα, κυριως οι πολιτικοι ειναι ετοιμοι εκτος απ το να καουν και οι ιδιοι, να καουμε και εμεις ( βλ Βell ).
      Aυτο που λεω ειναι, πλεον τωρα θα δειξουν τι θελουν σ αυτην εδω τη χωρα, πατριδα και ορθοδοξια ή χρημα και υποτελεια και αυτο αφορα ολους μας.

      Βγηκα λιγο εκτος θεματος, αλλα πρεπει που και που να λεγονται.

  10. Ουσιαστικά απ ότι καταλαβαίνω το θέμα ήταν…:
    αντί αγοράς Bel..? παίρνω F35?
    δλδ τί θα έχουμε στο μέλλον;
    Π.Ν ή Π.Α;
    Με αυτές τις επιλογές κ τα μυαλά κ νοοτροπία φαίνεται πως δε θα χουμε τίποτα.

  11. Προσωπικά με κρατά αδιάφορο το όποιο κόστος, αφού είναι ένα ακατάλληλο επί της ουσίας οπλικό σύστημα για την άμυνα της Πατρίδας μας. Θεωρώ την συζήτηση ακαδημαϊκή κι ελπίζω να μην πατάξουμε τα δανεικά μας χρήματα.

  12. Χάσαμε τις πιάσαμε τα
    Το σανός πέφτει σύννεφο
    Τίποτα δεν προχωράει
    οι FOS έχουν παγώσει
    η FOS των 2000 τα ίδια
    οι διαθεσιμότητες για κλάματα
    Τα ίδια και στους άλλους κλάδους
    και κατά τα αλλα μας πετάνε σανό με το φορτηγό
    Ο Σουλτάνος δεν μασάει σανό πάντως

    ο σανός

    1. Αν είναι να το σπαταλήσουν σε 20 F-35 θα ήταν προτιμότερο και πιο χρήσιμο να πάνε τα χρήματα σε συντάξεις. Εκεί θα πιάσουν τουλάχιστον τόπο για να κινηθεί και η εσωτερική αγορά στη χώρα, αφού αρκετοί νέοι πορεύονται με τις συντάξεις των παππούδων στην σημερινή ελληνική πραγματικότητα.

  13. Νομίζω ότι οποιαδήποτε κυβέρνηση άμα ήθελε ενίσχυση βλέποντας ότι σε 1-2 χρόνια έρχεται καταιγίδα, θα ξεκινούσε από τα απλά και γρήγορα προγράμματα, που και φτηνά είναι και θα ενίσχυαν κατακόρυφα την μαχητική ικανότητα. Αντ’αυτού:

    -Πρόγραμμα P3 με παραδοση το 2027
    -Πρόγραμμα Viper με παράδοση το 2027
    -Πρόγραμμα νέα φρεγάτα με παράδοση περίπου το 2026
    -Πρόγραμμα F-35 με παράδοση το 2027

    Και φυσικά αυτό δεν γίνεται με την τωρινή κατάσταση, αλλά γίνεται τα τελευταία 6-7 χρόνια (να μην πω περισσότερο)
    Νομίζω ότι

    1. απλά είτε δεν τους νοιάζει, είτε γνωρίζοντας περισσότερα από εμάς θεωρούν ότι δεν έχει νόημα να κάνουν άμεση ενίσχυση (το οποίο δεν ξέρω αν πρέπει να με ανησυχήσει ή καθησυχάσει, μάλλον για το πρώτο με κόβω)

  14. Καθε συζητηση για νεο μαχητικο ειναι ακυρη λογω οικονομικων και επικινδυνη, ή μαλλον για μιζες. Με 3 δις παιρνεις ειτε μια μοιρα F35 χωρις οπλα, ωστε να ριχνουν aim 120 c7 και maverick , ή αλλιως

    α) FOS παντου
    β) Αναβαθμιση block 50
    γ) Αν γινεται λογικη αναβαθμιση στα m2000 σε κοινο προτυπο με τα 2000-5 ή προμηθεια μεταχειρισμενων
    δ) Αξιοποιηση των block 30 , οσο επιτρεπει η κατασταση τους
    ε) Αναβαθμιση των awacs σε globaleye
    στ) Μεταχειρισμενα τανκερ
    ζ) Όπλα, όπλα όπλα! Τι θα γινει με τους ληγμενους εξοσετ; Θα παρουμε ποτε AGM 88E ; Τι αντιπλοικους; Τι stand off για τα viper;
    η) Ατρακτιδια!
    θ) Να λυθει το θεμα με τα aspis, που απο την τσεπη μας θα πληρωσουμε
    ι) Αναβαθμιση patriot και προμηθεια των 2 επιπλεον μοιρων που λεμε εδω και χρονια.

    Αν πιασουμε κομπιουτερακια, 3 δις δεν φταχνουν καλα καλα για τα ανω. Δεν γινεται να πληρωνουμε σαν φορολογουμενοι ΔΙΣ για συστηματα που να απαξιωνονται λογω fos, ελλειψη αναβαθμισεων και οπλων. Τυχον προμηθεια F35 θα σημανει το τελος της αεροποριας. Ή βασικα θα εχουμε αεροπορια 100 μαχητικων με ελαχιστα και ξεπερασμενα οπλα. Θα παρακαλαμε τους τουρκους να ερθουν κοντα να τους δειξουμε τα dog fighting skills μας και τους iris-t. Κρουση και sead ουτε στα ονειρα μας.

    1. Σωστές οι σκέψεις σου αγαπητέ phormio.
      Στα σημεία δ,ε,στ και στο θέμα sead, θα ήθελα να παρατηρήσω όμως μερικά πράγματα.

      δ) -έχει ακουστεί η γραφτεί ότι τα Block 30 με την συμφωνία για αναβάθμιση των 52+ και Advanced πέρασαν στην εταιρία ΛΜ που προσπαθεί να τα πουλήσει -ίσως ως αντάλλαγμα για μια πίστωση που έγινε για ένα μέρος του ποσού που θα στοιχίσει η αναβάθμιση σε εμάς- σε ενδιαφερόμενο πελάτη.

      ε) μια αναβάθμιση των erieye δεν θα έφερνε αναγκαστικά τα ΑΣΕΠΕ στο επίπεδο GlobalEye επειδή αυτά φέρουν και επιπλέον ένα MSR που θα απαιτούσε περαιτέρω παρεμβάσεις στην άτρακτο του αεροσκάφους για προσαρμογή του ραντάρ εν είναι εφικτό, με τα ανάλογα έξοδα που ίσως θα τα εκτόξευε σε δυσθεώρητα ύψη.

      στ) υπάρχει το ευρωπαϊκό πρόγραμμα κοινού στόλου αεροσκαφών Α330 MRTT εναέριου ανεφοδιασμού στο οποίο θα μπορούσαμε να συμμετέχουμε για αρχή

      Στο θέμα sead θα ήταν ίσως χρήσιμη η προσπάθεια απόκτησης ατρακτίδιου HTS όπως το φέρουν π.χ.τα F-16CJ της 480th FS USAF με έδρα το Spangdahlem στην Γερμανία, αν και νομίζω ότι δεν είναι διαθέσιμο για Ελλάδα ούτε για Τουρκία αν δεν έκανα λάθος.
      Με την ένταξη του S-400 σε υπηρεσία στην Τουρκία, νομίζω όμως ότι ο Harm θα χάσει το παιχνίδι αφού η εμβέλεια του όπλου δεν επαρκεί ώστε να μείνει το αεροσκάφος φορέας εκτός εμβέλειας της εχθρικής αεράμυνας, πρόβλημα που υπήρξε και στο Βιετνάμ με τον Shrike μέχρι την εμφάνιση του μεγαλύτερου AGM-78 ομοπποιος απαιτούσε όμως και μεγαλύτερο αεροσκάφος φορέα…

      1. Καλημέρα φίλε Ndgi,

        Έχεις δίκιο για το ατρακτίδιο HTS, θα ήταν εξαιρετική προσθήκη για ΠΑ αλλά κατά τα φαινόμενα δεν είναι έχει αποδεσμευτεί η εξαγωγή του. Πρόκειται για μια ακόμα παραδοξότητα όταν παρόλα αυτά το «μέλλον της USAF», το «υπερσύγχρονο γενιάς» F-35 είναι διαθέσιμο.

        Και εξηγείται μόνο από το γεγονός ότι το ατρακτίδιο ΗΤS το χρησιμοποιεί ο τελικός χρήστης όπως θέλει, ενώ τα F-35 (ιδίως τα εξαγωγικά μοντέλα γνωστά ως Delta configuration) έχουν τις κατάλληλες «προβλέψεις» επίβλεψης για την «σωστή» χρήση όπως γνωρίζουμε.

        1. Καλησπέρα φίλε Spiral

          Η μη αποδέσμευση του HTS είναι νομίζω μόνο το ένα μέρος του προβλήματος, αφού με την απόσυρση των RF-4E χάθηκαν και οι φορείς για το ASTAC με συνέπεια να μην υπάρχει σήμερα ένα σύστημα ΗΠ του είδους ELS (Emitter Location System) που θεωρείται ιδιαίτερα χρήσιμο για αποστολές SEAD στην ΠΑ.
          Αυτό ισοδυναμεί με έναν αφοπλισμό σε αυτό το σημείο, αφού η ανάρτηση του ASTAC στο Mirage 2000 -όπως συμβαίνει στα αεροσκάφη της Ταϊβάν και της Γαλλίας- δεν φαίνεται να υλοποιήθηκε ως αντικατάσταση για τους φορείς που αποσύρθηκαν.

          Δεν ξέρω πως το σκέφτονται στην ΠΑ αυτό το θέμα, αλλά η απόκτηση του F-35 απο την Ελλάδα είναι με απλά λόγια μια εξωφρενική σπατάλη οικονομικών πόρων και ειδικά όταν υπάρχουν πραγματικά σοβαρές ανάγκες σε άλλα σημεία που θα έπρεπε να χρησιμοποιηθούν αυτά τα χρήματα, αφού στο φινάλε πάλι ο Έλληνας φορολογούμενος θα τα πληρώσει.

          Σαν μην έφτανε ότι δεν αποδεσμεύεται το HTS απέσυραν ουσιαστικά και το ASTAC αφού απέσυραν τους φορείς απο την ενεργό υπηρεσία, ενώ δεν φαίνεται να φρόντισαν για πιστοποίηση του συστήματος σε άλλο φορέα.

  15. Εξαιρετικα προωρη καθε συζητηση για το F35.Το αεροσκαφος εχει πολλα προβληματα τα οποια δεν εχει επιλυσει ακομα και οπως εχουν αναφερει και αλλοι σχολιαστες παραμενει το σοβαροτατο θεμα της Αλικης(η οποια εχει και αυτη τεραστια θεματα και ηδη δρομολογειται η αντικατασταση της με αλλο συστημα).

    Παρολλα αυτα ειναι εξαιρετια υποπτος ο «συγχρονισμος» των Αμερικανικων προσφορων με την «καταρρευση» των συνομιλιων με τους Γαλλους.

    Θα συμφωνησω πως την δεδομενη στιγμη τα συγκεκριμενα αεροσκαφη στον αριθμο που προσφερονται θα δημιουργησουν πολυ μεγαλητερα προβληματα απο αυτα που εχουν να προσφερουν.Προβληματα τα οποια και θα διαιωνιζονται χρονικα αφου το Βlock παραγωγης που θα παραλαβουμε θα ειναι μειωμενων ικανοτητων και θα πρεπει να το αναβαθμιζουμε συνεχως ακολουθωντας την πορεια του προγραμματος ετσι ωστε να παραμενει αξιομαχο.

    Αυτο απο μονο του ειναι κοκκινο πανι αφου ολοι γνωριζουμε την Ελληνικη συμπεριφορα σε οτι εχει να κανει με «εκσυγχρονισμο» η «διατηρηση ικανοτητων» καθε ειδους μεσου που υπηρετει.

    Αν αποκτηθουν αυτα τα αεροσκαφη το πιθανοτερο ειναι σε πολυ λιγα χρονια να ειναι παντελως αχρηστα και να καταντησουμε και εμεις να την πατησουμε σαν τους Αυστριακους με τα EF tranche1 που και τους κοστισαν πανακριβα και εξακολουθουν να «αρμεγουν» ποσα και δεν μπορουν να εκσυγχρονιστουν οικονομικα σε επιπεδο αναλογο των τλευταιων μοντελων και να ψαχνουν να βρουν που και πως θα τα ξεφορτωθουν.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *