Αποτελεί το οπλικό σύστημα των ημερών λόγω της στρατηγικής του αξίας τόσο σε περίοδο ειρήνης όσο και κρίσης/ έντασης καθώς και πολέμου. Ο λόγος για τα ΑΣΕΠΕ της 380 Μοίρας που επιχειρούν από την Αεροπορική Βάση της Ελευσίνας καλύπτοντας όλο το FIR Αθηνών παρακολουθώντας την οποιαδήποτε τουρκική κίνηση είτε αφορά μετακίνηση ναυτικών είτε αεροπορικών δυνάμεων.

Γράφουν οι Ευθύμιος Λάζος και Γιάννης Νικήτας

Η 27η Μαρτίου 2010 αποτέλεσε μια ιστορική ημέρα για την Πολεμική Αεροπορία και τις επιχειρησιακές δυνατότητες της καθώς για πρώτη φορά πραγματοποιήθηκε η πρώτη δοκιμή συνεργασίας των νέων μαχητικών  F-16C Block 52+ Advanced της 335Μ με ένα ΑΣΕΠΕ EMB-145H Erieye της 380Μ ΑΣΕΠΕ!

Η πτήση κατά τη διάρκεια της οποίας πραγματοποιήθηκε η ιστορική  επιχειρησιακή δοκιμή κράτησε 60 λεπτά.  Συγκεκριμένα έγινε η χρήση της ζεύξης δεδομένων Link 16 μεταξύ των μαχητικών με το ΑΣΕΠΕ για ανταλλαγή εικόνας και δεδομένων που αυξάνουν δραματικά την επίγνωση τακτικής κατάστασης. Η είδηση ήταν εξαιρετικά σημαντική, αφού ήταν η πρώτη φορά που επετεύχθη κοινή επιχειρησιακή δράση δύο βασικών συστημάτων της Π.Α. με το Link 16, το πλέον εξελιγμένο δυτικό σύστημα μεταφοράς δεδομένων, τόσο σε ότι αφορά, τον όγκο και την ταχύτητα μεταφοράς όσο και την αντοχή του σε αντίμετρα.

Τόσο το ΑΣΕΠΕ Erieye όσο και τα F-16 Block 52+ Advanced της ΠΑ, διαθέτουν την πλήρη υποδομή του συστήματος βάση των νατοϊκών πρωτοκόλλων με τερματικό MIDS- LVT (MIDS Low Volume Terminal) ενσωματωμένο.

Κάθε κίνηση του τουρκικού στόλου καταγράφεται και παρακολουθείτε.

Το ΕΜΒ-145 Hellas EriEye είναι ένα σύστημα AWACS μεγάλου βεληνεκούς εξοπλισμένο με παλμικό ραντάρ Doppler, τεχνολογίας ενεργού διάταξης φάσης (Active Phase Array Radar = APAR), το οποίο επιτυγχάνεται μέγιστο βεληνεκές, για την τον εντοπισμό στόχων, σε αποστάσεις έως 450 km πάνω από την ξηρά ή θάλασσα ή 350 km εάν ο στόχος έχει της διαστάσεις μαχητικού αεροσκάφους (οι επιδόσεις αυτές είναι σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρία).

Η πλατφόρμα που επέλεξε η ΠΑ είναι το αεροσκάφος ERJ-145 της βραζιλιάνικης EMBRAER. Το ERJ-145 (EMBRAER Regional Jet) είναι ένα αεροσκάφος πολιτικής αεροπορίας, το οποίο έχει τροποποιηθεί κατάλληλα προκειμένου να πιστοποιηθεί και για στρατιωτική χρήση. Ειδικότερα, η άτρακτος έχει ενισχυθεί, έχουν τοποθετηθεί νέα συστήματα επικοινωνιών και πλοήγησης, έχει εγκατασταθεί μια μονάδα παροχής ενέργειας (Auxiliary Power Unit = APU), οι εσωτερικές δεξαμενές καυσίμου έχουν διευρυνθεί έτσι ώστε να χωρούν μεγαλύτερη ποσότητα καυσίμου και η εργονομία του εσωτερικού έχει τροποποιηθεί και αυτή. Το σύστημα υπηρετείται από δέκα άτομα (κυβερνήτης, συγκυβερνήτης, πέντε χειριστές και τρία άτομα ως εφεδρικό πλήρωμα).

Το 1997 η EMBRAER απέσπασε συμβόλαιο για την ανάπτυξη του ολοκληρωμένου συστήματος EMB-145 EriEye κωδικοποιημένο ως R-99A. Παράλληλα αναπτύχθηκε και η έκδοση EMB-145 RS/AGS (Remote Sensing/Air-to-Ground Surveillance) κωδικοποιημένη ως R-99B. Η Βραζιλία, την περίοδο Ιούλιος 2002-Δεκέμβριος 2003, είχε παραλάβει πέντε συστήματα EMB-145 EriEye και τρία συστήματα EMB-145 RS. Δεύτερος πελάτης του συστήματος ήταν η ΠΑ.

Ακολούθησε το Μεξικό, το οποίο παρήγγειλε και παρέλαβε τον Ιούνιο 2004 ένα αεροσκάφος για επιτήρηση χερσαίων και θαλάσσιων συνόρων. Η Σουηδία διατηρεί σε υπηρεσία το ραντάρ EriEye αλλά σε αεροσκάφη Saab-340. Τέλος, τον Φεβρουάριο 2005 η Ινδία ανακοίνωσε την πρόθεση της να προμηθευτεί τρία συστήματα. Θα πρέπει επίσης να σημειώσουμε ότι μέχρι την έλευση των τεσσάρων EMB-145 Hellas EriEye η ΠΑ είχε στην διάθεση της δύο Saab-340, τα οποία παραχωρήθηκαν από την Σουηδία ως ενδιάμεση λύση και για εκπαιδευτικούς λόγους.

Τα ελληνικά Mirage επιβάλλεται να λάβουν τερματικά για την εγκατάσταση Link 16

Το cockpit του αεροσκάφους είναι εφοδιασμένο με πέντε οθόνες πολλαπλών λειτουργιών, με σύστημα ένδειξης καλής λειτουργίας των κινητήρων και με ένα σύστημα προειδοποίησης του πληρώματος για πιθανές βλάβες ή αστοχίες των συστημάτων του αεροσκάφους. Στα συστήματα πλοήγησης περιλαμβάνεται το TCAS II (Traffic Alerting and Collision Avoidance), ένα σύστημα προειδοποίησης προσέγγισης εδάφους και ένας ψηφιακός ηλεκτρονικός υπολογιστής διαχείρισης δεδομένων πτήσεων. Ο κυβερνήτης του αεροσκάφους έχει στην διάθεση του σύστημα HUD (Head-Up Display), το οποίο τον βοηθά κατά την φάση της προσέγγισης του αεροδιαδρόμου προσγείωσης.

Οι διαστάσεις του αεροσκάφους είναι (ολικό μήκος x ολικό ύψος x άνοιγμα πτερυγίων x διάμετρος ατράκτου) 14,44 μέτρα x 6,75 μέτρα x 20,4 μέτρα x 2,28 μέτρα. Το αεροσκάφος είναι εφοδιασμένο με δύο κινητήρες τύπου AE-3007H της Rolls-Royce συνολικής ισχύος 2 x 8.600 λιβρών. Οι διαστάσεις του κινητήρα είναι (μήκος x διάμετρος x βάρος) 2,7 μέτρα x 98 εκατοστά x 718,5 κιλά. Μέχρι σήμερα έχουν παραχθεί πάνω από 2.200 κινητήρες του τύπου, οι οποίοι έχουν καταγράψει πάνω από 13.000.000 ώρες πτήσης.

Εκτός της κεραίας του ραντάρ το EMB-145 Hellas EriEye ενσωματώνει ένα δευτερεύον ραντάρ επιτήρησης SSR (Secondary Surveillance Radar) σύστημα IFF (Identification Friend or Foe = IFF), ηλεκτρονικά μέτρα υποστηρίξεως (Electronic Support Measures = ESM), διασυνδέσεις επικοινωνίας και δεδομένων (data link), συστήματα διοίκησης και ελέγχου (Command and Control = C2), πέντε κονσόλες χειρισμού (εάν αυτό αποφασιστεί μπορεί να εφοδιαστεί και με έκτη κονσόλα), ασυρμάτους συχνοτήτων VHF/UHF, σύστημα ενδοεπικοινωνίας καθώς και σύστημα κρυπτογραφικής ζεύξης για ασφαλή μετάδοση δεδομένων.

Η σταθερή κεραία ηλεκτρονικής σάρωσης σε συνεργασία με την χρήση πρακτικών προσαρμογής αυτόματου ελέγχου προσφέρει εξαιρετική ακρίβεια ανάλυσης, βελτιωμένη απόδοση αποκάλυψης στόχων, παρακολούθηση πολλαπλών στόχων ταυτόχρονα και εξαιρετική αντοχή στα ηλεκτρονικά αντίμετρα. Επίσης, το σύστημα είναι πλήρως διαλειτουργικό και δύναται να ενσωματωθεί στα συστήματα του ΝΑΤΟ (North Atlantic Treaty Organisation). Το ραντάρ EriEye λειτουργεί στη ζώνη συχνοτήτων S και μπορεί να εκτελέσει ένα ευρύ φάσμα λειτουργιών, η αξιοπιστία των οποίων επιτυγχάνετε με την συνεχή εναλλαγή πολλαπλών κυματομορφών, με την συνεχή επανάληψη παλμών μέσης συχνότητας (για τον εντοπισμό εναέριων στόχων που πετούνε πάνω από ξηρά ή θάλασσα) και με τη συνεχή επανάληψη παλμών χαμηλής συχνότητας (για τον εντοπισμό θαλάσσιων στόχων).

Οπλικό σύστημα στρατηγικής αξίας, ιπτάμενο κέντρο διοίκησης και ελέγχου αεροπορικών μονάδων.

Το σύστημα EMB-145 Hellas EriEye καλύπτει 150ο σε κάθε τομέα προς κάθε κατεύθυνση (συνολικά 300ο). Όλες οι πληροφορίες οι οποίες συλλέγονται από το σύστημα EMB-145 Hellas EriEye αξιοποιούνται άμεσα εν πτήση ενώ υπάρχει αμφίδρομη σχέση μεταφοράς εικόνας μεταξύ του εναέριου συστήματος και των επίγειων σταθμών ραντάρ.

Οι βασικές λειτουργίες του συστήματος EMB-145 Hellas EriEye είναι η εναέρια επιτήρηση, η παρακολούθηση και ανίχνευση εναέριων στόχων, η επιτήρηση και παρακολούθηση εναέριων στόχων κατά προτεραιότητα και η επιτήρηση θαλάσσιων στόχων.

Η διαδικασία παρακολούθηση και ανίχνευση εναέριων στόχων μπορεί να εκτελεστεί έως τη μέγιστη εμβέλεια. Επικουρικά, το ραντάρ μπορεί να εκτελέσει εναέρια επιτήρηση σε περιοχές δευτερεύοντος ενδιαφέροντος. Η κάλυψη IFF πραγματοποιείτε στο πλήρες φάσμα των 360ο, ενώ γίνεται και αναγνώριση των παρακολουθούμενων στόχων, μεταξύ εννέα κατηγοριών για τους εναέριους στόχους και επτά κατηγοριών για τους θαλάσσιους.

Το σύστημα C2, εκτός από την απεικόνιση της εναέριας και της θαλάσσιας κατάστασης βάσει των πληροφοριών του ραντάρ στις καθορισμένες περιοχές, παρέχει όλα τα απαραίτητα εργαλεία σχεδίασης αποστολής και αναγνώρισης, ζεύξεις δεδομένων και ελέγχου επικοινωνιών.

Το Link 16 πρέπει να εγκατασταθεί στο σύνολο των ελληνικών αεροπορικών μέσων

Με μεθόδους όπως ο προσδιορισμός ζωνών συναγερμού, η επιβεβαίωση σημείων αναχαίτισης και ο προσδιορισμός του ποια φίλια αεροπορικά μέσα θα χρησιμοποιηθούν, ο χειριστής μπορεί να προσαρμόσει διάφορους τύπους σχεδίων αναχαίτισης. Οι υπόλοιπες λειτουργίες του συστήματος C2 περιλαμβάνουν βασικό έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας με τη χρήση αποθηκευμένων σχεδίων πτήσης και πληροφοριών αεροπορικών βάσεων. Το σύστημα C2 παρακολουθεί, επεξεργάζεται και αξιολογεί αυτόματα τις πληροφορίες, εμφανίζοντας σήμα συναγερμού για τους χειριστές εάν οι επιχειρησιακές δυνατότητες έχουν επηρεαστεί από οποιαδήποτε βλάβη. Επίσης καταγράφει όλα τα δεδομένα σχεδίασης, προετοιμασίας και τακτικής για ανάλυση και αξιολόγηση μετά την αποστολή.

Εκτός του εναέριου ραντάρ, το δίκτυο EriEye πλαισιώνεται και από το επίγειο τμήμα διασύνδεσης, το οποίο ονομάζεται EDIS (EriEye Ground Interface Segment). Κάθε EGIS παρέχει τη δυνατότητα ζεύξης δεδομένων, με την οποία γίνονται δυνατές οι ανταλλαγές δεδομένων μεταξύ ενός EGIS και ενός αεροσκάφους με χρήση του Link-1, το οποίο είναι τμήμα του περιβάλλοντος αεράμυνας εδάφους του ΝΑΤΟ (ΝΑΤΟ Air Defence Ground Environment = NADGE).

Η αξία των ΑΣΕΠΕ σε μια απλή παρουσίαση.

Ο χειριστής του EGIS διαθέτει μια κονσόλα που περιλαμβάνει, εκτός από το Link-16 και οθόνη διαστάσεων 19’’, μια μονάδα ελέγχου και μια συσκευή εισόδου δεδομένων. Κατά την διάρκεια μιας αποστολής, ο χειριστής μπορεί να βλέπει και να συσχετίζει τα ίχνη στόχων που λαμβάνονται τόσο από το αεροσκάφος όσο και από τα επίγεια ραντάρ του συστήματος NADGE. Το EGIS έχει σχεδιαστεί κατά τέτοιο τρόπο ώστε να αποφεύγεται η αντιστοίχηση του ίδιου ίχνους. Μέσω της σύγκρισης των δεδομένων το EGIS δημιουργεί αυτόματα προτάσεις συσχέτισης και από-συσχέτισης των ιχνών. Για παράδειγμα εάν το σύστημα εντοπίσει μια διένεξη IFF για ένα ίχνος, εμφανίζει αμέσως συναγερμό στο χειριστή έτσι ώστε να ληφθούν οι κατάλληλες αποφάσεις.

Επιχειρησιακή αξιοποίηση του Link 16

α) Situational awareness και λήψη αποφάσεων:

Mε τη χρήση του δικτύου Link-16, παρουσιάζεται σε όλους μια συνεχώς ενημερωμένη οπτική απεικόνιση της ακριβούς θέσης όλων των Α/Φ, φίλιων και εχθρικών, στον χώρο ενδιαφέροντος. Επιπλέον, η διαδικασία της δημιουργίας SA με αυτή τη μέθοδο, είναι ασύγκριτα γρηγορότερη, λεπτομερής και δεν απαιτεί νοητικούς υπολογισμούς από τον ιπτάμενο.

Αυτός ο επιπλέον χρόνος, ο οποίος αποδεσμεύεται, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη σκέψη και τη λήψη απόφασης σχετικά με την τακτική, καθώς και για την εκτέλεση κάποιων άλλων από τα καθήκοντα που έχει το κάθε μέλος σε ένα σχηματισμό Α/Φ. Η μεγάλη επιτάχυνση της διαδικασίας λήψης αποφάσεων, καθώς και τα ακριβή δεδομένα πάνω στα οποία βασίζεται η κάθε απόφαση, επιτρέπουν την άμεση και ορθή επιλογή ή και αλλαγή τακτικής ανάλογα με τις αντιδράσεις του αντίπαλου.

Eπιπλέον, τα μέλη του σχηματισμού μπορούν να κινηθούν πιο επιθετικά, έχοντας πάντα γνώση της θέσης του κάθε μέλους του σχηματισμού και διευκρινισμένη εικόνα των στόχων, με τη χρήση του Link-16. Είναι προφανές, λοιπόν, ότι η χρήση του Link-16 αυξάνει δραματικά την αποτελεσματικότητα και την επιβιωσιμότητα των μαχητικών Α/Φ στην εναέρια μάχη.

β) Command and Control (C2)

Η δυνατότητα του Link-16, δεν περιορίζεται μόνο στο Τακτικό επίπεδο αλλά επεκτείνεται και στο επίπεδο Command and Control (Διοίκησης και Ελέγχου). Ένας διοικητής, ή αυτός που δίνει τις εντολές σε μία επιχείρηση μπορεί να βλέπει σε πραγματικό χρόνο τη θέση, ύψος, ταχύτητα, τύπο, οπλισμό, καύσιμο, κλπ, όλων των φίλιων Α/Φ που διαθέτουν Link-16, καθώς και τους στόχους που αυτά αποκαλύπτουν . Επίσης, έχει τη δυνατότητα να τους αναθέτει αποστολές εναντίον στόχων αέρος ή εδάφους (C2 messages), καθώς και να λαμβάνει αναφορές για την έκβαση αυτών (Battle Damage Assessment messages). “Η τακτική αντίληψη της κατάστασης έχει άμεση επίπτωση στην λήψη αποφάσεων και τα δύο αυτά μαζί οδηγούν στην βελτίωση του επιπέδου C2.”

Το σύστημα EMB-145 Hellas EriEye είναι ένας πραγματικός πολλαπλασιαστής ισχύος για την ΠΑ καθώς εξουδετερώνει ολοκληρωτικά την περίπτωση του αιφνιδιασμού των φίλιων αεροπορικών δυνάμεων αφετέρου πολλαπλασιάζει την δυνατότητα αποτελεσματικής κατεύθυνσης και διαχείρισης των φίλιων αεροπορικών δυνάμεων προς τις υπάρχουσες ή τις επερχόμενες απειλές.

Κατά πρώτον αποτελεί εθνική αδήριτη η βέλτιστη τεχνική υποστήριξη των αεροσκαφών ως κόρη οφθαλμού, κατά δεύτερον η ανάγκη για τον εκσυγχρονισμό των Ελληνικών ΑΣΕΠΕ καθώς και η απόκτηση των νεών GlobalEye, τουλάχιστον δύο τον αριθμό.

Comments

  1. Πολύτιμο οπλικο σύστημα, πολλαπλασιαστής ισχύος. Οφείλουμε να το αναβαθμίσουμε ΧΘΕΣ σε global eye,ώστε να εκσυγχρονίσουμε τις δυνατότητες του.καλο θα ήταν τα 2 αεροσκάφη ΕΜΒ145 που χρησιμοποιούνται για αποστολές VIP,να μετατρέπουν σε αεροσκάφη ηλεκτρονικού πολέμου, ώστε μαζί με τα ιπτάμενα ρανταρ να αποτελέσουν μεγάλο μπελά για τις τουρκικές Ε.δ.
    Οι εκάστοτε κυβερνώντες ας περιοριστούν στο gulfstream55,καλό είναι και αυτό και η οικονομία κανέναν δεν έβλαψε.

    1. Σε GlobalEye μάλλον δεν αναβαθμίζεται το Erieye, αφού η ονομασία του νεότερου παραπέμπει και σε σύστημα πολλαπλού ρόλου επειδή φέρει και επιπλέον MSR για παρακολούθηση στόχων στην θάλασσα και στο έδαφος.

      Αντί για την μετατροπή των 2 πολιτικών EMB σε ΑΗΠ θα ήταν ίσως χρησιμότερο να μετατραπούν μερικά μαχητικά σε αεροσκάφη ΗΠ με παρεμβολείς για μεγάλες αποστάσεις και συστήματα ηλεκτρονικής αναγνώρισης για να μπορούν παίξουν και ενεργό ρόλο σε αποστολές καταστολής αεράμυνας.

      1. Global eye ειναι η ονομασια ολοκληρομενου συστηματος επιτηρησης που βασιζεται στο radar eriyeye-ER και ναυτικο ρανταρ και αισθητηρες επι του Global jet 6000. Επισης για ΑΦΝΣ βγηκε το swordfish. Απο κει και περα νομιζω ειναι εφικτη η αναβαθμιση των erieye μας, τα λεφτα ειναι το προβλημα που θα βρεθουν

        1. Σωστά, αυτά λέει και στην επίσημη περιγραφή η εταιρία με μια φράση.
          Σωστό και αυτό για το Swordfish.
          Όσον αφορά την αναβάθμιση ναι είναι εφικτή, αλλά όχι σε επίπεδο του GlobalEye επειδή οι παρεμβάσεις στο αεροσκάφος θα ήταν μεγαλύτερες και συνεπώς ακριβότερες.
          Οπότε αναβάθμιση γενικά ναι, αλλά σε επίπεδο Erieye ER όχι σε GlobalEye που είπε ο C.p. στο παραπάνω σχόλιο.

          GlobalEye AEW&C provides air, maritime and ground surveillance in a single solution

  2. Και κατι εκτος θεματος, το οπιο ακουγεται απο την Ελληνικη κοινωνια, εντονα αυτες τις ημερες.

    Οι πολυπολιτισμικοτητα και ο δικαιωματισμος της αλληλεγγυης κι των ανοιχτων συνορων, ΠΑΙΘΑΝΕ για τους Ελληνες ΣΗΜΕΡΑ.

    Οι ελληνοφωνοι διεθνιστες εχουν καθε δικαιωμα να μαζεψουν τα μπογαλακια τους κι γοργα κι σιωπηλα ΔΡΟΜΟ απο την Ελλαδα !!

  3. Επειδή αν θυμάμαι καλά η αναβάθμιση στο επίπεδο του Globaleye είναι ακριβή, είχα διαβάσει σε κάποια φάση ότι η Βραζιλία είχε προχωρήσει σε αναβάθμιση του δικού της στόλου σε επίπεδο Globaleye, αλλά και ότι της βγήκε πολύ φτηνά, γιατί
    α) δεν έκαναν όλο το set αναβαθμίσεων αλλά μόνο ορισμένων που ήταν οι πιο ωφέλιμες value for money, και
    β) η Βραζιλία είναι η κατασκευάστρια του αεροσκάφους φορέα (η Embraer είναι Βραζιλιάνικη), οπότε οι τυχόν μετατροπές και οι εργασίες έγιναν πιο φτηνά στο εργοστάσιο.

    Ίσως θα είχε νόημα να δούμε τι έκαναν και αν πραγματικά βγήκε τυχόν μεγάλη ωφέλεια με μικρό κόστος να το βλέπαμε, καταλαβαίνω ότι δεν θα έφτανε απόλυτα στο επίπεδο GlobalEye, αλλά τουλάχιστον θα γινόταν πολύ καλύτερο. Μην ξεχνάμε ότι έτσι και αλλιώς δεν πάμε να αλλάξουμε το Eri (ckson) για το Global (500 από το είδος του αεροσκάφους φορέα), αλλά να βελτιώσουμε το «Eye». Νομίζω ότι η φτηνή βελτίωση δεν έχει να κάνει με αλλαγή του ραντάρ (που θα ήταν στην ουσία αλλαγή του ραντάρ) αλλά ένα φτηνό μπάλωμα όπου στην ουσία:

    -θα μπορούσε να είχε μεγαλώσει παραγωγή ισχύος το αεροσκάφος (καθώς και τυχόν προστασίες ακτινοβολίας) για να εκπέμπει με υψηλότερη ένταση το ραντάρ, και
    -θα μπορούσε να βελτιωθεί το λογισμικό όπου με μεθόδους τεχνητής νοημοσύνης να καταλάβαινε και να φιλτράριζε καλύτερα την πληροφορία

  4. μηπως αντι για global ποιο οικονομικα να μας ερθει η συντηρηση κ αλλαγη καποιον συστηματων κ ισως η αποκτηση των 2 σουηδικων?

  5. Τα μεμέτια πόσα ιπτάμενα ραντάρ έχουν;
    Ποιο μοντέλο είναι;
    Και σε σύγκριση με τα δικά μας, που υπερτερούν και που υστερούν;

    1. Έχουν 4 Ε-7 Wedgetail σε πλατφόρμα 737-700ER NG, το ραντάρ καλύπτει 360° έναντι των 300° του Erieye, έχουν πλήρωμα 10 άτομα 2+8 και υπερτερεί προφανώς και στα σημεία detection range του ραντάρ, σε εμβέλεια του αεροσκάφους και στην επεξεργασία στοιχείων που προέρχονται απο το ραντάρ και άλλα συστήματα.

      Εντοπίζεται όμως πιο εύκολα απο το EMB-145 αφού είναι μεγαλύτερο αεροσκάφος.

      1. Τα τουρκικα AWACS ειναι σαφως ανωτερα απο τα δικα μας……………….

        Σημειωτεον, οταν το τουρκικο προγραμμα εμφανισε μεγαλες καθυστερησεις, οι Τουρκοι δεν διστασαν να καταλογισουν στη Boeing βαρβατες ποινικες ρητρες τις οποιες προεβλεπε το συμβολαιο. Ενω εμεις………..

        1. Ότι πληρώνεις παίρνεις, αν και σε μια σύγκριση με το νεότερο GlobalEye που προσφέρεται σήμερα στην αγορά, δεν νομίζω να υπάρχει αξιόλογη απόκλιση στις ικανότητες.
          Αφού δεν έχουμε όμως GlobalEye δεν μας απασχολεί φυσικά αυτή την στιγμή, ίσως για το μέλλον όπως να το έχουμε υπόψην, οι αυτοί που αποφασίζουν όταν αποφασίσουν να ασχοληθούν με το θέμα.

          Οι Τούρκοι παζαρεύουν αλλιώς, για αυτό θα έπεσαν ίσως και ρήτρες για τα Α400Μ Atlas που είσηλθαν επίσης αργότερα σε υπηρεσία.
          Σήμερα όμως τα χρησημοποιούν για στρατηγικές μεταφορές στην Λιβύη. Ενώ εμείς αρκούμαστε στις τακτικές μεταφορές με τα μικρότερα Hercules.

          1. τη διαφορά την κάνει ακόμη ο ανθρώπινος παράγων, και οι Τούρκοι σε αυτό υστερούν, είναι αποδεδειγμένο ότι βραχυκυκλώνουν όταν τα πράγματα δεν πάνε by the book που λένε και οι Έλληνες

        2. 1. Τα τουρκικά είναι ανώτερα από τα δικά μας.

          2. Όταν η Erickson/Saab έβγαλε το δικό μας μοντέλο, είπε ότι η απόδοσή του είναι στο 95% της απόδοσης των μεγάλων ιπτάμενων ραντάρ (με τους χαρακτηριστικούς δίσκους) και ότι αυτό που κυρίως χάνει είναι η διαφορά 300 μοίρες vs 360 μοίρες, και μετά είναι το θέμα της αυτονομίας του σκάφους φορέα (πόσες ώρες μπορεί να πετάει) που το δικό μας νομίζω ότι πετάει 5-6 ώρες (ας με διορθώσει κάποιος). Από την άλλη θετικά είναι ότι το μικρό του μέγεθος δεν το αφήνει να φαίνεται στα ρανταρ σαν ιπτάμενος ελέφαντας και το πολύ μικρό κόστος ανά ώρα.

          3. Τώρα έχουν βγάλει το Erieye-ER (extended range), που το βάζουν σε αεροσκάφος Bombardier Global για αυτό το ονόμασαν GlobalEye. Το καινούργιο είναι πολύ ανώτερο του παλιού, και (κατά την ταπεινή υποκειμενική μου γνώμη) σκίζει των Τούρκων. Οι βελτιώσεις είναι πολλές και μάλλον ΄συνειδητοποιώ ότι μάλλον δεν μπορούμε να κάνουμε upgrade:

          -Το ραντάρ AESA είναι GaN οπότε έχει 70% μεγαλύτερη δύναμη, ένταση και εμβέλεια από το δικό μας (από τα 450 χλμ πάει στα περίπου 750).

          -Έχει ενσωματωμένους και ηλεκτροοπτικούς αισθητήρες ΚΑΙ υπέρυθρους (το τεευταίο πολλαπλώς χρήσιμο…)

          -Παίρνει (δεν ξέρω αν είναι εξτρά) και ραντάρ θαλάσσιας επιτήρησης (ας μην αναβαθμίζαμε τα P3)

          -Έχει ένα σωρό άλλα καλούδια που φτιάνουν μέχρι αντίμετρα εάν εκτοξευθούν εναντίον του πύραυλοι, και αυτό που μου φάνηκε και το πιο ωραίο: εκτός από τους πιλότους, δεν χρειάζεται πάνω στο αεροπλάνο κανένα άτομο για τον χειρισμό των λοιπών συστημάτων, το λοιπό προσωπικό μπορεί να είναι σε ένα δωμάτιο στην βάση, και να χειρίζεται και να βλέπει τα πάντα on line/real time.

          -Τέλος, αν και το αεροσκάφος μου φαίνεται μικρότερο, καταλαβαίνω ότι έχει αυτονομία μέχρι 10-12 ώρες, που μοιάζει πολύ καλό. Αντί να σκάσουμε τόσα λεφτά στην P(atsavoura)3, μπορεί με ένα μέρος των χρημάτων να παίρναμε 2 από τα καινούργια.

          Να σημειώσω και κάτι σημαντικό. Το Erieye το έχει και το Πακιστάν, άρα παίζει να το έχουν μάθει οι Τούρκοι. Περαιτέρω το δικό μας είναι το μόνο battle proven (Λιβύη 2011) και παίζει να είναι και του Πακιστάν εναντίον της Ινδίας.

          1. Αν υπήρχαν χρήματα, η ιδανική λύση θα ήταν νομίζω να αποκτούσαμε GlobalEye και Swordfish -πως έπραξαν οι Άγγλοι στην περίπτωση E-7 και P-8 για RAF και RN- αφού χρησημοποιούν το ίδιο αεροσκάφος με ότι αυτό συνεπάγεται στην υποστήριξη, ενώ υπάρχει διαφορά στον εξοπλισμό αποστολής με το SF να φέρει και όπλα όπως και ηχοσημαντήρες για ASW.
            Έχουν όμως και τα δυο επανδρωμένες θέσεις επεξεργασίας στοιχείων του συστήματος αποστολής -που είναι μάλλον προτιμότερο απο ένα μη επανδρωμένο- σε περιπτώσεις παρεμβολών στην επικοινωνία με ένα Ground Station που θα είναι και μακρυά απο το αεροσκάφος, αλλά και επειδή έχουν και καθήκοντα C2 για συντονισμό.

            https://saabgroup.com/globalassets/cision/documents/2016/pressbrief-singapore-globaleye.pdf

        1. Μεγάλου δεν έχουν αλλά μεσαίου, αλλά το ραντάρ του E-7 φτάνει μακρυά όπως και το σύστημα IFF που φέρουν τα Ε-7 και έτσι θα έχουν φύγει μάλλον πρίν πλησιάσουν τα ελληνικά μαχητικά σε απόσταση για να ρίξουν πυραύλους, αφού αντιληφθούν ότι πλησιάζει απειλή που θα αποκαλύψει τον ραντάρ πρίν φανούν στην οθόνη του FCR των ελληνικών μαχητικών. Υπαρχει όμως και ένα θέμα με τους ROE που ρυθμίζει την χρήση όπλων ανάλογα με την περίπτωση. Οπότε ο πύραυλος μέσης εμβέλειας ίσως να μην παίζει ως επιλογή για BVR αποστάσεις.

          1. Ιδανικός θα ήταν μάλλον ένας Novator KS-172 η ο ανάλογος της Vympel σε συνδιασμό με ένα ραντάρ μεγαλύτερης εμβέλειας για αυτή την εφαρμογή, αλλά αυτά δεν παίζουν για Ελλάδα.
            Οι εταιρίες σε Ευρώπη και Αμερική προφανώς δεν έχουν σκεφτεί την αντιμετώπιση αεροσκαφών AEW και έτσι δεν προσφέρουν τα ανάλογα όπλα μεγάλης εμβέλειας… 😉

        2. Δωράκι για αυτά θα μπορούσαν να στείλουν τίποτα συστοιχίες Patriot ή S-300 αν είχαν πάει κρυφά στο κέντρο του Αιγαίου ή και πιο κοντά στα τουρκικά παράλια χωρίς να τα πάρουν χαμπάρι οι τούρκοι.

          Άλλο δωράκι θα μπορούσε να έστελναν SM2 :h Aster 30 (ή ο καινούργιος με μεγαλύτερη εμβέλεια) πάνω στις Αδελαίδες (που δεν έχουμε), στις Μπελάρα/Fremm που δεν έχουμε ή σε οποιοδήποτε καινούργιο σύστημα που δεν έχουμε…

          1. Όταν ο άλλος έχει μάτια στο διάστημα, είναι νομίζω δύσκολο να στήσεις Patriot η S-300 σε νησί χωρίς να γίνει σύντομα αντιληπτό. Η αντίδραση θα ήταν άμεση και η συνέπεια μια επανάληψη σεναρίου με τους S-300 στην Κύπρο, η σε πιο ανεβασμένο επίπεδο αυτό που έγινε στην Κούβα με τους Σοβιετικούς πυραύλους μέσης εμβέλειας, που έφερε τις δυο πλευρές και όλη την ανθρωπότητα στα πρόθυρα ενός πυρηνικού πολέμου…

          2. Έχεις δίκιο, κάπου βέβαια διάβασα ότι οι Ισραηλινοί (ή κάποιος άλλος) έβγαλαν πύραυλο ΑΑ ο οποίος μπαίνει σε container (όπως οι Κρουζ των Ρώσων) με συνέπεια να μπορείς να τους έχεις φορτωμένους ακομη και σε εμπορικό σκάφος. Φυσικά πάντα σαν φιλοσοφικη συζήτηση καθώς το πρόβλημα είναι τώρα και οποιαδήποτε λύση και αν έβρισκαν θέλει μερικά χρόνια από την απόφαση για παραγγελία μέχρι να είναι έτοιμο.

  6. Από FOS πως πάμε για αυτά;
    Πετάνε όλα ή έχουν εγκαταληφθεί και πετάει μόνο 1;

    Κάποιο value for money πακέτο αναβάθμισης υπάρχει;
    Αν ναι, τι ακριβώς περιλαμβάνει και ποιο το πιθανό κόστος του για αναβάθμιση και των 4 συστημάτων;

  7. Δεν υπάρχει πολιτική βούληση για καμία αναβάθμιση/αγορά οπλικού συστήματος. Θα βρίσκουν συνέχεια δικαιολογίες.

  8. Τα Global Eye κατασκευάζονται εν Ελλάδι;
    Διότι εάν όχι και εάν είναι και ακριβά, δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για προμήθεια από την Ελλάδα.

    Αστειεύομαι, αλλά άν ψυχανεμίζομαι σωστά την κυβέρνηση, μάλλον άπαντα εξοπλιστικά προγράμματα πλην αυτών που ήδη τρέχουν – όπως τρέχουν – αναβάλλονται μέχρι νεωτέρας.

  9. Τα ιπταμενα ρανταρ Εrieye οντως ειναι πολλαπλασιαστης ισχυως και θα πρεπει να εκσυγχρονιστουν. Ισως θα επρεπε να ειχε γινει προμηθεια 2 ακομη τετοιων αεροσκαφων αντι να γινει ο εκσυγχρονισμος των Ρ-3Β.

    Το μονο προβλημε ειναι οτι δεν μπορει να βρισκονται στον αερα ολο το 24ωρο. Υπαρχει ομως και ενας αλλος τροπος για να εχουμε ανιχνευση σε μεγαλες αποστασεις ολο το 24ωρο απο μια ιπταμενη πλατφορμα που θα δρα συμπληρωματικα με τα τα Erieye. Αυτο μπορει να γινει μεσω της χρησης ρανταρ σε αεροστατα, οπως το Αμερικανικο συστημα TARS (Tethered Aerostat Radar System ) και το Ισραηλινο EL/M-2083. Οι Αμερικανοι και οι Ισραηλινοι χρησιμοποιουν τετοια ρανταρ για επιτηρηση εδω και δεκαετιες.

    Τα αεροστατα πετουν σε υψος 15 χιλιαδων ποδων (περιπου 5 χιλιομετρα) και μπορουν να παραμεινουν εκει για μηνες, και συνδεονται με την επιφανεια μεσω καλωδιου απο οπου λαμβανουν ηλεκτρικο ρευμα και μεταφερουν δεδομενα. Μερικα τετοια συστηματα ρανταρ σε διαφορες περιοχες της χωρας θα παρειχαν συνεχη εικονα και εγκαιρη προειδοποιηση ολο το 24ωρο.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Tethered_Aerostat_Radar_System

  10. Αγαπητό defencereview,

    Εάν δέχεστε προτάσεις για άρθρα, θα με ενδιέφερε πολύ να διαβάσω ένα άρθρο για ναρκοπόλεμο. Ειδικά για τις νάρκες manta που τοποθετούνται σε παραλίες κατα αποβατικών σκαφών. Πιστεύω ότι ειναι μια πολύ χρήσιμη και φτηνή αποτρεπτική λύση εναντια σε ξαφνικές ενέργειες.

        1. Οι γείτονες έχουν εκσυχρονίσει τα F16B40/B50 σε επίπεδο CCIP
          Οποτε μιλάμε για 200 F16 με LINK16 σε αντίθεση με τα 30- δικά μας!

  11. Τα 4 P3 orion που θα εκσκυχρονιστουν γραψατε πριν 10 μερες οτι θα εχουν και Link16.
    To ρανταρ τους δεν μπορει να στρεφετε και κατα εναεριων στοχων και κατα στοχων επιφανειας θαλασσης εναλλαξ? Το ισραηλινο τους ρανταρ μοιαζει σχεδον εφαμμιλο των embraer, αρα μηπως εδω εχουμε 4 επιπλεον «καμουφλαρισμενα» ΑΣΕΠΕ? Που μπορουν να μενουν στο αερα και περισσοτερο και με μικροτερο κοστος? Μηπως και το 5ο αεροσκαφος το ενδιαμεσης λυσης που εγινε μονο δομικη και δεν θα εγκατασταθει εξοπλισμος, να επερνε και αυτο ενα ρανταρ μονο και ενα Link16, και να μην κανει καθολου επιτηρηση επιφανειας αλλα εναερια?

  12. Όλα τα παραπάνω αποτελούν τεχνικές πληροφορίες που είναι πολύ ενημερωτικές και χρήσιμες ασφαλώς. Αυτό, όμως,που είναι εκ των ων ουκ άνευ, είναι η πολιτική βούληση και η θέληση για την αντιμετώπιση των αναγκών της χώρας. Λύσεις τεχνικές υπάρχουν…

  13. Mπορουν λοιπον να κανουν θαλασσια επιτηρηση και συνθεση τακτικης εικονας επιφανειας, και πιθανοτατα μπορουν να δωσουν και δεδομενα σκοπευσης στις μοναδες του Ναυτικου, αφου εχουν link 16.

    ΚΑΙ ΑΦΟΥ ΤΑ ΑΣΕΠΕ ΚΑΝΟΥΝ ΘΑΥΜΑΣΙΑ ΤΗ ΒΑΣΙΚΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΑΜΕ ΤΑ ΠΑΛΑΙΑ ORION, ΠΟΙΟΣ Ο ΛΟΓΟΣ ΠΟΥ ΠΕΤΑΞΑΜΕ 400.000.000 $$ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΥΤΟ ;

    Ποιός ο λογος που επανηλθε στο οπλοστασιο ενας ακομα τυπος αεροσκαφους, και μαλλιστα ογκωδες, τετρακινητηριο, και συνεπως με υψηλο κοστος χρησης;

    Η μονιμη επωδος που ακουω ειναι οτι «δεν αρκουν 4 ΑΣΕΠΕ και για ναυτικη επιτηρηση»
    Τοτε να καναμε κατα σειρα τα εξης:

    1.Εξασφαλιση πληρους διαθεσιμοτητας των υπαρχοντων ΑΣΕΠΕ (συμβαση FOS), και ενδεχομενως αναβαθμιση τους.
    2. Αγορα ΜΕΑ μακρας ακτινας δρασεως, προς συμπληρωση και επικουρία τους.
    3. Προμηθεια ιπταμενων τανκερ, ωστε ΑΣΕΠΕ και μαχητικα να μενουν πολυ περισσοτερο στον αερα.
    3. Ως εσχατη λυση, αποκτηση 1-2 επιπλεον AΣΕΠΕ του ιδιου τυπου.

    Ολα αυτα θα ηταν πολυ καλυτερες και οικονομικοτερες λυσεις.
    Αλλα δε βαριεσαι, «λεφτα υπαρχουν», που ειπε και ο ΓΑΠ.

    1. Εαν ειχαν και οπλα θα ειχε ενά νοημα ο εκσυγχρονισμος ..θα εχουν ομως;
      Η LM ηταν αντιθετη εξ αρχης με το προγραμμα θεωρωντας το αντιπαράγωγικο σε σχεση με το αποτελεσμα και το κοστος.

    2. Μονο ο Πανος Καμμενος μπορει να απαντησει σε αυτο, η ιδια η Lockheed Martin ειχε δηλωσει πως το προγραμμα ΔΕΝ ειναι συμφερον για την Ελληνικη πλευρα. Αντιθετως προτεινε την αποκτηση νεωτερων P-3C απο τα αποθεματα του Αμερικανικου Ναυτικου και ο εκσυγχρονισμος αυτων. Η λυση αυτη θα ειχε μικροτερο κοστος και μικροτερο χρονο παραδοσης, θα τα ειχαμε ηδη επιχειρησιακα.

      Συμφωνω 100% για τα Ιπταμενα Τανκερ και τα ΜΕΑ μακρας ακτινας δρασης.

    3. Τα αφνς κ τα ασεπε εχουν διαφορετικους ρολους.
      Ναι το προγραμμα ηταν εξωφρενικα ακριβο αλλα ας μην συγκρινουμε πορτοκαλια με λεμονια επειδη κ τα δυο εχουν ραντάρ.

  14. Προτρεπω, οποιος εχει λιγο χρονο να διαβασει το κειμενο στον πιο κατω συνδεσμο.

    Ξεκαθαριζει αρκετα, το γιατι εντος των τοιχων ζουμε μια αποδομηση εναν εθνομιδενισμο, γιατι εχουμε καταπεσει τοσο πολυ ως κοινωνια.

    “Τουρκική 5η φάλαγγα εντός Ελλάδος… νεοαριστερά, παιδεία, πολιτικοί”! Ποιος αναγνωρίζει τη φάτσα του;
    www . defence-point . gr/news/quot-toyrkiki-5i-falagga-entos-ellados-neoaristera-paideia-politikoi-quot-poios-anagnorizei-ti-fatsa-toy

    υ.η.
    για να μην υπαρξει καμια παρεξηγηση.

    Δεν ριχνω τα λαθη μας ως συντεταγμενη κοινωνια κι ως υπευθυνοι Ελληνες πολιτες σε τριτους.
    Απλα πιστευω πως ολοι μας πρεπει να αναγνωρισουμε οχι μονο τα ολο-δικα μας λαθη αλλα ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ τον εσωτερικο ΕΧΘΡΟ μας!

  15. Εῖσης, ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ να δουμε ολοι την τελευταια εκπομπη – πριν διακοπων – του αγαπητου δημοσιογραφου Κου. Σαχινη.

    Ελληνο-Τουρκική Σκακιέρα σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο – Cretetv Antitheseis
    www . youtube . com/watch?v=OvNJT2Vfdy8&feature=emb_title

    (με μια πληθωρα απο αξιοτιμους κι αξιολογους στον τομεα τους επιστημονες κι καθηγητες που αναλυουν τα ΠΑΝΤΑ απο ΟΛΕΣ τις πτυχες της σημερινης συγκρουσης)
    » Στο στούντιο ο Καθηγητής Σύγχρονης Ιστορίας του ΑΠΘ Γιώργος Μαργαρίτης συνομιλεί σε απευθείας συνδέσεις :
    -Με τον Γρηγόρη Τσάλτα , Ομότιμο Καθηγητή Διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας, Διεθνούς Δικαίου του Περιβάλλοντος και Διεθνούς Δικαίου της Ανάπτυξης.

    – Τον Κωνσταντίνο Γρίβα Καθηγητή Γεωπολιτικής στην Σχολή Ευελπίδων και Γεωστρατηγικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών

    Στην εκπομπή παρεμβαίνουν :
    -Ο εκ των κορυφαίων του Διπλωματικού Σώματος , Πρέσβης ε.τ. Δημήτρης Καραϊτίδης

    -Ο Ομότιμος Καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου Γιώργος Κασιμάτης

    -Δρ. Κωνσταντίνος Νικολάου είναι γεωλόγος πετρελαίων- ενεργειακός οικονομολόγος πρώην μέλος του Δ.Σ. της Κυπριακής Εταιρείας Υδρογονανθράκων

    Και ο Κωνσταντίνος Λαμπρόπουλος , Στρατηγικός Αναλυτής στον Διεθνή Οργανισμό Κέντρο Μελετών της Γενεύης –Διευθυντής του Ελληνικού Παραρτήματος»

    —————————————

    Σ.Καργάκος: Το 2011 προλέγει και αναλύει αυτό που γίνεται σήμερα (επιλεγμένα αποσπάσματα Αρχείου)
    www . youtube . com/watch?v=_UlQndri5tI

  16. Μέσα στην δεκαετία θα χρειαστούν EMZ, η αναβάθμιση των ραντάρ με GaΝ και υπολογιστών και ηλεκτρονικού εξοπλισμού μαζί με νέο ESM/ELINT, ECM, COMINT κλπ

  17. το, uruc reis, ειναι περιπου ενα μιση χιλιομετρα απο την προβλητα του λιμανιου «antalya».

    Αποο χθες την ιδια ωρα περιπου εχει κανει, «οχταρια» σημειωτον, σε μια αποσταση περιπου των 20 τετραγωνικων μετρων…….

    Βλεπω πως τα αρχικα σχεδια του ταγιπ εχουν γινει καπνος…..

    Για να δουμε τι θα πραξουν τωρα;;;

  18. » Διπλωματικές πηγές ανέφεραν ……. ότι το θέμα στην Ελλάδα το χειρίζεται αποκλειστικά το περιβάλλον του πρωθυπουργού, και υπάρχουν ενδείξεις ότι οι Γερμανοί πιέζουν σε διάλογο με διαιτησία Βερολίνου.»

    Το θεμα απο οτι λενε δημοσιογραφικα αρκετα εντυπα, παει για διαπραγματευση προς ΣΥΝΕΚΜΕΤΑΛΕΥΣΗ.

    Εαν ετσι εχει, ξεροντας πως η κα κουλις χειριζεται αποκλειστικα η ιδια κι το επιτελειο της την υποθεση τοτε να ξερει η δεσποινις πως θα εχει ολη την Ευθυνη κι την οργη του Ελληνικου Λαου πανω της……


    Αντε για να τελειωνουμε κι με τους μπλε «μπατριωτες»

    καταντια οι απογονοι του τερρυ χρυσου, να ειναι στην εξουσια!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *