Στη σκιά του αεροπορικού δυστυχήματος κατά το οποίο σκοτώθηκαν δυο Ιπτάμενοι της ΠΑ με το αεροσκάφος CL-215 στη Νότια Εύβοια, εξελίξεις καταγράφονται αναφορικά με το μέλλον των μεταγωγικών αεροσκαφών C-27J Spartan. Όπως έγινε γνωστό από τις ανακοινώσεις του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ) τη προηγούμενη εβδομάδα, πραγματοποιήθηκε στη Διοίκηση Αεροπορικής Υποστήριξης (ΔΑΥ), συνάντηση εκπροσώπων της εταιρείας «Leonardo Aircraft» με αρμόδιους επιτελείς του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, της ΔΑΥ, της 112 Πτέρυγας Μάχης και του 201 Κέντρου Εφοδιασμού Αεροπορίας. Σκοπός της συνάντησης ήταν η συζήτηση επί θεμάτων ανανέωσης της εν συνεχεία υποστήριξης των αεροσκαφών, διαχείρισης των παρωχημένων υλικών, καθώς και προοπτικής αξιοποίησης των τελευταίων 2 αεροσκαφών C-27J.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του DefenceReview.gr και του γράφοντος, η Leonardo κατέθεσε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα πρόταση και μάλιστα με λογικό κόστος. Η πρόταση έχει τρεις κύριους άξονες και περιλαμβάνει την επέκταση της παρούσας σύμβασης τεχνικής υποστήριξης για τέσσερα επιπλέον έτη ώστε οι διαθεσιμότητες να είναι άνω του 80%, την επαναφορά σε πτητική κατάσταση του 7ου και 8ου C-27J Spartan και τέλος ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού για το σύνολο των οκτώ αεροσκαφών C-27J Spartan ώστε να διασφαλιστούν διαθεσιμότητες άνω του 80% και τα C-130 να απαλλαχθούν από ένα βαρύ επιχειρησιακό έργο.

Σημειώνεται πως πρόγραμμα εκσυγχρονισμού μέσης ζωής για τα C-27J Spartan έχει πραγματοποιήσει ήδη η Ιταλική Αεροπορία, η Ρουμανική Αεροπορία, η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ καθώς και η Βασιλική Αεροπορία της Αυστραλίας. Το πρόγραμμα αποδίδει πλήρως εκσυγχρονισμένα αεροσκάφη με τα πλέον σύγχρονα ηλεκτρονικά (avionics) και αισθητήρες ικανά να πετούν με ασφάλεια ημέρα και νύχτα και με τεχνολογικά μέσα στην αιχμή της τεχνολογίας.

Τα C-27J Spartan NG έχουν μειωμένο κόστος χρήσης και υποστήριξης με καλύτερες όμως επιδόσεις. Εξωτερικά, η κύρια διαφορά των δύο αεροσκαφών είναι η προσθήκη ακροπτερύγιων (Winglets). Η προσθήκη αυτή επιτρέπει την αύξηση του μέγιστου βάρους απογείωσης του αεροσκάφους κατά 1.000 κιλά (περισσότερο φορτίο, δηλαδή μεγαλύτερη μεταφορική ικανότητα ή περισσότερο καύσιμο, δηλαδή μεγαλύτερη επιχειρησιακή εμβέλεια) ή την αύξηση του ωφέλιμου φορτίου κατά 3.000 κιλά. Επιπλέον, τα ακροπτερύγια επιτρέπουν στο C-27J Spartan NG να αυξήσει το μέγιστο ύψος πτήσης του κατά 152,4 μέτρα, συγκριτικά με το C-27J, στο ίδιο μέγιστο βάρος απογείωσης.

Η αναβάθμιση αφορά στα ηλεκτρονικά συστήματα (ηλεκτρονικός αποστολής, σύστημα διαχείρισης πτήσης κ.ά.), το σύστημα αυτοπροστασίας, τα συστήματα επικοινωνιών και τον εξομοιωτή εκπαίδευσης των αεροσκαφών. Στόχος του προγράμματος αναβάθμισης, το οποίο αντλεί στοιχεία από τη νεότερη έκδοση C-27J Spartan NG.

Η ανάπτυξη της έκδοσης NG ξεκίνησε το 2018 και μπορεί να αποκτηθεί είτε ως νέα κατασκευή, είτε ως πακέτο αναβάθμισης C-27 παλαιότερης έκδοσης. Η πιστοποίηση των νέων συστημάτων ολοκληρώθηκε το 2019, με τις πτητικές δοκιμές να ξεκινούν την ίδια χρονιά. Τα C-27J Spartan-NG ενσωματώνουν νέες οθόνες πιλοτηρίου, νέο ραντάρ καιρού, νέα συστήματα πλοήγησης και επικοινωνιών και ακροπτερύγια (Winglets). Τα αεροσκάφη θα έχουν μειωμένο επιχειρησιακό κόστος ανά ώρα πτήσης, ενώ παράλληλα θα επιτυγχάνουν και καλύτερες επιδόσεις.

Όπως αναφέρουν οι αποκλειστικές πληροφορίες του DefenceReview.gr το κόστος ανέρχεται στα 200 εκατομμύρια ευρώ για όλες τις προαναφερθείσες εργασίες (επέκταση FOS, αξιοποίηση των δυο C-27J και πρόγραμμα εκσυγχρονισμού).  

Δεδομένων των πολλαπλών προβλημάτων με τα C-130 και τις διαθεσιμότητες τους, η ιταλική πρόταση ξεχωρίζει και ήδη αξιολογείται πολύ θετικά από τους επιτελείς της ΠΑ και της Διοίκησης Αεροπορικής Υποστήριξης. Ήδη η υπογραφή της σύμβασης τεχνικής υποστήριξης έχει αποδώσει καρπούς καθώς τα C-27J Spartan πετούν και μάλιστα με ικανοποιητικές διαθεσιμότητες. Ως τις αρχές του επόμενου χρόνου και τα 6 C-27J Spartan από το σύνολο των 8 θα πετούν και με άριστες διαθεσιμότητες.

Ειδική μνεία πρέπει να γίνει στο μοντέλο τεχνικής υποστήριξης που ακολουθεί η Leonardo και το οποίο υπολογίζει τις συντηρήσεις των αεροσκαφών με γνώμονα τις ώρες που επιθυμεί ο χρήστης να τα πετά. Κατ’ αυτόν τον τρόπο τα ανταλλακτικά είναι ετοιμοπαράδοτα και άμεσα διαθέσιμα και δεν ακινητοποιούνται στα υπόστεγα συντήρησης για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Σε προηγούμενο άρθρο μας είχαμε αναφέρει πως υπάρχουν και δυο σχεδόν έτοιμα C-27J Spartan (προορίζονταν για χώρα η οποία ακύρωσε την αρχική σύμβαση) τα οποία κάλλιστα θα μπορούσε να παραλάβει μέσα στους επόμενους μήνες η ΠΑ και άμεσα να τα αξιοποιήσει. Κατ’ αυτόν τον τρόπο η ΠΑ θα συγκροτούσε μια δύναμη 10 υπερσύγχρονων ομογενοποιημένων μεταγωγικών αεροσκαφών καλύπτοντας κατά ένα μεγάλο μέρος τις ανάγκες της και με πολύ οικονομικότερο τρόπο έναντι των C-130.

Η περαιτέρω επιχειρησιακή αξιοποίηση των C-27J Spartan είναι μονόδρομος για τη ΠΑ η οποία μπορεί να αξιοποιήσει το C-27J Spartan ως ένα πραγματικό πολυεργαλείο (από τακτικές μεταφορές έως αεροσκάφος φορτωμένο με παλέτες ηλεκτρονικού πολέμου).

Αναλυτικά για τα τελευταίας γενιάς C-27J Spartan