To Σύστημα Αεροπορικού Ελέγχου (ΣΑΕ) και η προοπτική αναβάθμισης του μας έχει απασχολήσει πολλάκις. Ο πλέον κρίσιμος πολλαπλασιαστής ισχύος είναι τα Erieye EMB-145H AEW&C της 380 Μοίρας «ΟΥΡΑΝΟΣ» που επιχειρούν από την αεροπορική βάση της Ελευσίνας. Τα ελληνικά Erieye είναι υπέρ πολύτιμες αεροπορικές πλατφόρμες στην υπηρεσία της ΠΑ και δικαίως ανήκουν στη κατηγορία των στρατηγικών συστημάτων.

Στη πρόσφατη ελληνοτουρκική κρίση τα Erieye της 380 Μοίρας επιχειρούσαν δίνοντας εικόνα στόχων αέρος και επιφανείας στο ΓΕΕΘΑ συνθέτοντας επακριβώς την τακτική κατάσταση θαλάσσης και αέρος. Η πολιτική ηγεσία και οι φυσικές ηγεσίες (διαχρονικά και διακομματικά) της ΠΑ αδιαφόρησαν επιδεικτικά για τα Erieye και αποτέλεσμα της αδιαφορίας ήταν η μη υπογραφή σύμβασης τεχνικής υποστήριξης. Εξ όσων γνωρίζουμε το ΓΕΑ πλέον εργάζεται στη κατεύθυνση αυτή.

Άμεσα επείγει η υπογραφή σύμβασης τεχνικής υποστήριξης.

Τα Erieye έχουν επιδείξει υψηλή αξιοπιστία και μεγάλες επιχειρησιακές δυνατότητες αποδεικνύοντας τον ρόλο και τη σημασία που πρέπει να αποδίδει η πολιτική και η φυσική ηγεσία των ΕΔ στα αεροσκάφη αυτά. Έχοντας τις παραπάνω σκέψεις κατά νου θεωρούμε σκόπιμο και εξ όσων γνωρίζουμε η σουηδική SAAB δεν θα ήταν αρνητική στο ενδεχόμενο ανταλλαγής των Erieye με τα GlobalEye.

Το ζήτημα που αναφέρουμε ούτε αβάσιμο είναι ούτε άτοπο. Με γνώμονα το παραπάνω θέμα η ΠΑ μπορεί να εξετάσει τη μεταπώληση των Erieye στη σουηδική SAAB και ακολούθως να προμηθευτεί ισάριθμα ή λιγότερα GlobalEye. Ακόμα προμήθεια λιγότερων GlobalEye η ΠΑ θα αποκτούσε κυριολεκτικά πρωτόγνωρες επιχειρησιακές δυνατότητες δεδομένου πως τα GlobalEye διαθέτουν υπέρτερα τεχνικά χαρακτηριστικά συγκριτικά με τα Erieye.

Καρδιά του GlobalEye είναι το ραντάρ EriEye ER (Extended Range), εξέλιξη του EriEye, που διατηρεί σε υπηρεσία η ΠΑ. Το GlobalEye μπορεί να εντοπίσει στόχους στον αέρα, τη θάλασσα και το έδαφος και προσφέρεται τόσο ως νέο σύστημα, όσο και ως πακέτο αναβάθμισης. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που στα ΗΑΕ αναφέρεται ως SRSS (Swing Role Surveillance System : Σύστημα Επιτήρησης Εναλλαγής Ρόλου).

Το φερόμενο πακέτο ηλεκτρονικών και αισθητήτων των GlobalEye.

Το GlobalEye, που αποτελεί εξέλιξη του EriEye, αποτελεί την απάντηση της Saab στην ανάγκη για ένα αεροσκάφος πολλαπλού ρόλου με έμφαση στην έγκαιρη προειδοποίηση και τον εντοπισμό στόχων στον αέρα, τη θάλασσα και το έδαφος. Ενσωματώνει ραντάρ AESA που λειτουργεί στην ζώνη συχνοτήτων S και είναι τεχνολογίας στοιχείων νιτριδίου του γαλλίου (GaN). Η εμβέλεια αποκάλυψης στόχων επιπέδου F-16 είναι πάνω από τα 450 χιλιόμετρα. Παράλληλα, διατηρεί την ικανότητα να έχει εικόνα επιφανείας εντοπίζοντας ακόμα και μικρές λέμβους στην επιφάνεια της θάλασσας. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι το GlobalEye λειτουργεί με κάλυψη 360ο. Επιπλέον το GlobalEye λειτουργεί και ως σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου ενω μπορεί να φέρει και όπλα προσβολής στόχων επιφανείας RBS-15.

Το GlobalEye εκτός από ιπτάμενο ραντάρ είναι και αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας. Πρόκειται κυριολεκτικά για ένα πολυεργαλείο. Θα σας παραθέσουμε ακολούθως το εξής πολύ ενδιαφέρον στοιχείο που αποδεικνύει έπειτα από δοκιμές της SAAB την τεχνολογική δυνατότητα του GlobalEye στον εντοπισμό εναέριων στόχων έπειτα από αξιολόγηση της σουηδικής εταιρείας.

Το αεροσκάφος μπορεί να επιχειρεί για 11 ώρες πετώντας στα 35000 πόδια και δύναται να εντοπίζει στόχους που πετούν χαμηλά στα 200 πόδια σε απόσταση 458 χιλιομέτρων ή 247 ναυτικών μιλίων (η δοκιμή πραγματοποιήθηκε με Gripen) . Αντίστοιχα, ένα σύγχρονο ραντάρ της SAAB εγκαταστημένο επί εδάφους σε υψόμετρο 2800 ποδών μπορεί να εντοπίζει τον ίδιο στόχο στα 152 χιλιόμετρα ή στα 82 ναυτικά μίλια. Επιπροσθέτως, αξίζει να τονιστεί πως έχει την ικανότητα να απογειώνεται και προσγειώνεται σε αεροδρόμιο με διαδρόμους μικρότερους των 2000 μέτρων.

Διαμόρφωση φερόμενων συστημάτων.

Όπως έχουμε επισημάνει τα ελληνικά Erieye δεν μπορούν να εκσυγχρονιστούν σε GlobalEye ενώ ενδεχόμενη απόκτηση δύο επιπλέον GlobalEye για παράδειγμα θα αύξανε το κόστος υποστήριξης απόρροια της πολυτυπίας (το Erieye είναι εγκαταστημένο επί αεροσκάφους Embraer ενώ το GlobalEye επί αεροσκάφους Bombardier).

Το GlobalEye εκτός από ιπτάμενο ραντάρ λειτουργεί και ως σύστημα που προσφέρει πληροφορίες για χερσαίες μετακινήσεις δυνάμεων και σύνθεση εικόνας επιφανείας (διαθέτει συστήματα Automatic Identification System (AIS), Electro-Optical System (EOS) και Inverse Synthetic Aperture Radar – ISAR. Πρόκειται για το ραντάρ Seaspray 7500E το οποίο φέρεται στο κάτω μέρος της ατράκτου του GlobalEye.

Τα πλοία μπορούν να λαμβάνουν εικόνα τακτικής κατάστασης μέσω Link δίχως να κάνουν χρήση ραντάρ άρα εκπομπών και να είναι σε θέση να στοχοποιηθούν. Να λειτουργούν δηλαδή σε περιβάλλον ελέγχου και περιορισμένων εκπομπών ραντάρ. Αυτό επιτυγχάνεται ακόμα και σήμερα με τα Erieye που μέσω Link 11B δίνουν εικόνα στα πλοία.

Στη πρόσφατη ελληνοτουρκική κρίση τα Erieye της 380 Μοίρας επιχειρούσαν δίνοντας εικόνα στόχων αέρος και επιφανείας στο ΓΕΕΘΑ συνθέτοντας επακριβώς την τακτική κατάσταση θαλάσσης και αέρος.

Το GlobalEye μπορεί να είναι η ελληνική απάντηση σε μια πλειάδα αναδυόμενων απειλών από τις Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις:

Στόχους χαμηλού ηλεκτρομαγνητικού ίχνους όπως η πλειάδα των UAV. To νέο σουηδικό ραντάρ είναι ικανό να εντοπίζει στόχους χαμηλού ηλεκτρομαγνητικού ίχνους όπως είναι τα F-35 Lightning II ή τα τουρκικά UAV. Και εξηγούμαστε: Ως φερόμενα σε ιπτάμενες πλατφόρμες αμφότερα το Erieye και GlobalEye έχουν τη δυνατότητα σάρωσης μιας συγκεκριμένης περιοχής ή ενός σημείου υπό διαφορετικές γωνίες και διοπτεύσεις. Επίσης, ως συστήματα παρέχουν τη δυνατότητα εντοπισμού στόχων σε διαφορετικές αποστάσεις μέσω της αυξομείωσης της ισχύος εκπομπής τους και της διαφοροποίησης της συχνότητας του εκπεμπόμενου σήματος. Όλα αυτά σε συνδυασμό με το ότι το F-35, όπως και κάθε σχεδίαση χαμηλής παρατηρησιμότητας (Stealth), παρουσιάζουν μεγαλύτερο ηλεκτρομαγνητικό ίχνος πλευρικά και στο τόξο των 180 μοιρών πίσω από το αεροσκάφος σε σχέση με τη μετωπική τους επιφάνεια, καθιστούν τα ιπτάμενα ραντάρ πραγματικό πολλαπλασιαστή ισχύος όχι μόνο για τη ΠΑ αλλά γενικά για τις Ένοπλες Δυνάμεις.

Βαλλιστικοί πύραυλοι

Ηλεκτρονικός Πόλεμος

Χερσαίες απειλές ασύμμετρου χαρακτήρα

Υπενθυμίζεται, τον Νοέμβριο του 2015 τα ΗΑΕ υπέγραψαν συμβόλαιο ύψους $ 1,27 δισεκατομμυρίων για τρία GlobalEye.

Συνοψίζοντας, η ΠΑ πρέπει να εξετάσει το ενδεχόμενο μεταπώλησης των Erieye στη SAAB και ακολούθως την απόκτηση GlobalEye. Το GlobalEye αδιαμφισβήτητα αποτελεί επιλογή στρατηγικού χαρακτήρα όχι μόνον για τη ΠΑ αλλά και για γενικότερα τις Ένοπλες Δυνάμεις. Επιλογή που σε συνδυασμό με τα Rafale και τα υπό εκσυγχρονισμό F-16 θα προσέδιδε ποιοτική υπεροχή στη ΠΑ απέναντι στη Τουρκική Αεροπορία και συνάμα μια εξαιρετική πλατφόρμα παροχής πληροφοριών για το ΠΝ και τον ΕΣ.

Comments

      1. Μα αυτό πρέπει να γίνει. Το να αντικατασταθούν τα υπάρχοντα αεροπλάνα, είναι ουτοπία. Με την απόκτηση σύγχρονων ΜΕΑ με ικανούς αισθητήρες, πολλά από αυτά που προσφέρει το GlobalEye είναι περιττά.

  1. «Προμήθεια λιγότερων»

    Μα πόσο λιγότερων; Τα 4 που έχουμε είναι ο ελάχιστος αριθμός για σοβαρές επιχειρησιακές ικανότητες

    1 σε συντήρηση, 1 σε εφεδρεία και 2 σε πτητική κατάσταση εναλλαξιμα ή και ταυτόχρονα (βόρειο και νότιο Αιγαίο/μεσόγειος).

    Κάτω από 4 οι δυνατοτητες μειώνονται δραματικά. Διότι ας μην ξεχνάμε και τον ανθρώπινο παράγοντα. Ναι μεν, μένει 11 ώρες στον αέρα, αλλά 11 ώρες κλεισμένος μπροστά σε μια οθόνη, η απόδοση πέφτει…

    1. Μην ξεχνάτε αγαπητε τα ρ3. Με μισο δις ευρω θα μπορουσαμε να κλεισουμε ανετα το θεμα ενω τωρα θα βλεπουμε τα ιπτάμενα μουσεία να κοβουν βολτες στο αιγαιο να περναει η ωρα

    1. Αυτό το ραντάρ σε πόσα χιλιόμετρα ανακάλυπταν εγκαταστάσεις πυραύλων αντιαεροπορικους ς400 που θα μπορούν να εξουδετερωθούν από σκαλπ η αλλά έξυπνα πυρομαχικά.

  2. Ακούει κάποιος ;;;;; Το ΓΕΕΘΑ τι να λέει άραγε;;; Είναι πράγματι πολύ ενδιαφέρουσα περίπτωση και νομίζω θα πρέπει να εξεταστεί Μόνο αν εξεταστεί με αντικειμενικότητα και καλή πρόθεση χωρίς … παρεμβάσεις ( οποίος κατάλαβε κατάλαβε) θα δείξει αν συμφέρει ή όχι …

  3. Ακόμα και στην περίπτωση που δώσουμε πίσω τα ERIEYE το κόστος είναι απαγορευτικό… 1-1,2 δις για 4 αεροσκάφη απλά δεν υπάρχουν.. από την επόμενη δεκαετία…

    1. Εκεί που θα ξοδέψουν ένα σκασμό χρήματα για μερικά F-35 για να χαρεί ο Pompeo, θα ήταν νομζω προτιμότερο να επενδύσουν αυτά τα χρήματα σε 4 νέα αεροσκάφη Golbaleye.

        1. Πως προσφέρει περισσότερα βρε συ Gunner? Έχει την μαγική σφαίρα?
          Απ την στιγμή που για να παραμείνει αθέατο πρέπει να έχει το ραντάρ ή σβηστό ή σε λειτουργία χαμηλής ισχύος μόνο συνεργαζόμενο με ΑΣΕΠΕ μπορεί να εκμεταλλευτεί και το F35 αλλά κι οποιοδήποτε μαχητικό τις δυνατότητές του στο 100%.

          Νομίζω το έχεις θεοποιήσει το F35.

          1. Δεν έχει μόνο ραντάρ το F-35, έχει και άλλους αισθητήρες που προσφέρουν, σε συνδυασμό με την δυνατότητα του να μεταδίδει τις πληροφορίες που συλλέγει και να κατευθύνει όπλα από ξηρά, αέρα και θάλασσα στους στόχους που εντοπίσει αθέατο ακόμη και πάνω από εχθρικό εναέριο χώρο.

        2. Gunner

          Αποκλείεται να είναι έτσι, ότι και να ισχυρίζεται η ΛΜ, αλλιώς τα AWACS της USAF και του ΝΑΤΟ όπως και τα νεότερα Ε-7 που αποκτά η RAF θα ήταν άχρηστα, που δεν ισχύει σε καμία περίπτωση.

    2. Συμφωνω με τον Ndgi, η πληροφορια ειναι σημαντικη σε μια συρραξη δε γινεται να βασιζομαστε μονο στα επιγεια ρανταρ και κυριολεκτικα με συγχρονα μαχητικα !

  4. Επειδή βλέπω debate για το πόσα να πάρουμε εγώ λέω 10.
    Οποιος έχει αντίρρηση,να κάνει την μάνα.
    Χαλαρώστε λιγο ρε παιδιά.Το τελευταίο διμηνο πρέπει να έχουμε εισηγηθεί για καμμιά 50 δισ.σε εξοπλισμούς και ακόμα δεν έχουμε πληρώσει ούτε σεντ.

  5. Προσωπικά πιστεύω ότι τα Globaleye αποτελούν την καλύτερη επιλογή για την ΠΑ. Απο επιχειρησιακής άποψης το ισχυρότατο radar AESA σε συνδυασμό με την δυνατότητα επεξεργασίας και διαμοιρασμού πληροφοριών μέσω link 16 τικάρει πολλά κουτιά. Τώρα εάν συνδυαστεί με τις δυνατότητες ναυτικής επιτήρησης και την μεταφορά αντιπλοικών πυραύλων ίσως να μιλάμε για ένα πολυεργαλείο που θα ανεβάσει τις δυνατότητες της ΠΑ σε άλλα επίπεδα. Προσωπικά πιστεύω ότι η αντικατάσταση των Erieye πρέπει να δρομολογηθεί σε συνσδυασμό με την απόσυρση των αναβαθμισμένων P3 και την ταυτόχρονη αγορά 6 Globaleye. Αυτή η δουλειά δεν πρόκειται να κοστίσει πάνω από 2.6 δισ.

  6. Τα ΗΑΕ πήραν με $1,27 δισεκατομμύρια τρία GlobalEye… Αν είχαμε στρατηγικό σχεδιασμό στις προμήθειες και αν το ενδεχόμενο επαναγοράς των Erieye από την Saab ισχύει, αντί το 2015 να δίναμε $500εκ για τα P-3, θα μπορούσαμε τώρα να είχαμε τουλάχιστον 4 GlobalEye που θα κάλυπταν και ΠΑ και ΠΝ.
    Δεν έχει βέβαια νόημα το παρελθόν, τουλάχιστον ας δούμε τι μπορεί να γίνει από εδώ και πέρα.

  7. Εμένα μου φαίνεται πάντως ότι είτε ο τίτλος είναι λάθος είτε το άρθρο. Και αυτό γιατί:

    Ο τίτλος αναφέρεται σε ανταλλαγή Erieye με Globaleye.

    Το περιεχόμενο του άρθρου, εκτός από μια σύντομη αναφορά σαν ιδέα/προοπτική, δεν πραγματεύεται την προοπτική, αλλά το πόσο καλό είναι το Globaleye.

    Νομίζω ότι οι αναγνώστες ξέρουν πλέον το Globaleye και τους αρέσει, αλλά δεν αρέσει σε κανέναν το κόστος απόκτησής του που είναι τεράστιο για τα δεδομένα μας (παίρνουμε σχεδόν άλλη μια μοίρα με μιξ μεταχειρισμένα/καινούργια Ραφάλ με τα ίδια λεφτά).

    Άρα, μιας και έχει το μπανεράκι της εδώ η Saab, καλό θα ήταν να έδινε και μια ιδέα για το ποιο θα ήταν το κόστος ενός τέτοιου εγχειρήματος, γιατί καλές οι συζητήσεις, ότι καινούργιο οπλικό σύστημα παρουσιάζεται στα σαιτ όλοι λένε ααα καλό είναι, βάλε δύο κιλά να πάρουμε, αλλά τα λεφτά είναι μετρημένα.

    Όπερ:
    -αφού ο τίτλος μιλάει για προοπτική ανταλλαγής, ποιο θα ήταν κατά προσέγγιση το κόστος μιας τέτοιας προοπτικής/ιδέας?
    -και έστω τα παίρνουμε, από επιδόσεις είναι καλύτερο των Τούρκων ή χειρότερο? Και αν δεν είναι πολύ καλύτερο, γιατί να δώσουμε δις για να είμαστε στην από κάτω?
    -εάν το κόστος είναι μεγάλο για εμάς, ποια θα ήταν η πρόταση της Saab για μια χρήσιμη αναβάθμιση των υπαρχόντων, τι βελτίωση θα έφερνε και τι κόστος?

    1. Σωστές παρατηρήσεις, όπως και του Romeo60 πιο πάνω.
      Κατ’ αρχήν, σύμφωνα πάντα με την wikipedia, τα Ε7 της Τουρκίας είναι ικανά για ταυτόχρονη αναζήτηση αέρα και θάλασσας, ελέγχου μαχητικών και αναζήτησης περιοχής, με μέγιστη εμβέλεια άνω των 600 χλμ. (λειτουργία αναζήτησης). Επιπλέον, η συστοιχία κεραίας ραντάρ λειτουργεί επίσης και ως συστοιχία ELINT, με μέγιστη εμβέλεια άνω των 850 χλμ. σε υψόμετρο 9.000 μέτρων (30.000 πόδια).
      Όσον αφορά τα GlobalEye, η Saab αναφέρει την εμβέλειά του έως και 450 χλμ. για το σύστημα ραντάρ AEW όταν πετά σε επιχειρησιακό υψόμετρο 30.000 πόδια (λόγω καμπυλότητας της γης, επιχειρησιακή εμβέλεια είναι τα 550χλμ), με δυνατότητα ανίχνευσης και παρακολούθησης συνδυασμού εναέριων, θαλάσσιων και στόχων επί εδάφους, με δυνατότητα πτήσης έως 11 ώρες. Εκτός από το ραντάρ AEW, το GlobalEye είναι εξοπλισμένο με το ραντάρ θαλάσσιας επιτήρησης Seaspray 7500E, το οποίο διαθέτει ραντάρ συνθετικού διαφράγματος και τρόπους ένδειξης κινούμενου στόχου προσανατολισμένου στο έδαφος, ενώ διαθέτει έναν ηλεκτρο-οπτικό / υπέρυθρο αισθητήρα, ο οποίος βρίσκεται κάτω από την εμπρός άτρακτο. Άλλος εξοπλισμός αποστολής περιλαμβάνει συνδέσμους δεδομένων, φωνητικές και δορυφορικές επικοινωνίες και μια σουίτα εντολών και ελέγχου, η οποία περιλαμβάνει πέντε σταθμούς χειριστή επί του σκάφους. Το GlobalEye μπορεί να τεθεί σε λειτουργία χωρίς χειριστές επί του σκάφους, μεταδίδοντας την έξοδο παρακολούθησης σε σταθμούς εδάφους. Προσφέρεται σε τρία επίπεδα ικανότητας: το βασικό σύστημα AESA και C2 για την επιτήρηση του αέρα, της ξηράς και της θάλασσας, καθώς και ορισμένες λειτουργίες ηλεκτρονικών πληροφοριών, μία έκδοση με πρόσθετες λειτουργίες υπέρυθρων και θαλάσσιας επιτήρησης και μία με επιπλέον αποκλειστικό σύστημα υποκλοπής σημάτων (SIGINT).

      Άρα: το ραντάρ του GlobalEye έχει 450 χλμ εμβέλεια που περιορίζεται λόγω καμπυλότητας, που φτάνει τα 550 σε ευθεία, πλησιάζοντας τα 600 του Ε7. Περιλαμβάνει πλήρη σουίτα θαλάσσιας επιτήρησης με υπέρυθρους ηλεκτρο-οπτικούς αισθητήρες και SAR mode που λείπουν από το Ε7. Δεν έχει σύστημα ανεφοδιασμού στον αέρα (το Ε7 έχει) όμως μπορεί να επιχειρεί από μικρούς αεροδιαδρόμους. Επίσης, μπορεί να βάλει κατά στόχων επιφάνειας, αν και θα πρέπει να προμηθευτούμε έναν εντελώς νέο πύραυλο. Πρόκειται για μικρότερο αεροσκάφος, άρα λογικά έχει μικρότερο επιχειρησιακό κόστος, κάνοντάς το μια ιδανική all-around λύση.

      Όμως: σε συνδυασμό με τον ερχομό των P3 Orion που έχουν λειτουργία ASW/ASuW καθώς και αρκετές λειτουργίες SIGINT/ELINT, πρέπει να δούμε αν χρειαζόμαστε άλλο ένα αεροσκάφος με λειτουργίες θαλάσσιας επιτήρησης, SAR κλπ (που θα τις έχουν ήδη τα Ρ3), ή αν πρέπει να αναβαθμίσουμε το ραντάρ των υπαρχόντων αεροσκαφών με αυτό του GlobalEye, καθώς και κάποια υποσυστήματα SIGINT/ELINT, C2 κλπ, κάνοντάς το ένα ικανότατο AEW.

      Αυτό που εννοώ είναι ότι, το κόστος του να έχεις ένα all around αεροσκάφος να πετά συνεχώς, είναι πολύ μεγαλύτερο από το να έχεις 4-8 MALE UAV με αντίστοιχες ικανότητες, με πολύ περισσότερες ώρες πτήσης, μικρότερο κόστος (τόσο σε €/ώρα όσο και σε high value targets), δυνατότητες επιτήρησης σε περίοδο ειρήνης (πολύ φτηνότερη η επιλογή αγοράς και πτήσης ενός UAV από ένα αεροσκάφος που θέλει όλες τις πρόσθετες συντηρήσεις, το προσωπικό κλπ.) αλλά και δυνατότητα πλήγματος σε εχθρικά σκάφη σε περιόδους πολέμου με μικρότερες πιθανότητες εντοπισμού. Και μην ξεχνάμε το κόστος από για το προσωπικό από την αλλαγή αεροσκάφους, από τα Embraer ERJ145 πάμε σε Bombardier 6000/6500.

      Για μένα η ιδανική λύση είναι: Αναβάθμιση EMB-145 με το ραντάρ από το GlobalEye καθώς και κάποιες σουίτες C2, SIGINT/ELINT κλπ, αγορά 4-8 MALE UAV με δυνατότητα και θαλάσσιας επιτήρησης και πλήγματος (όπως πχ τα MQ-9 Guardian που είχαν επιδειχθεί) και την πλήρη συνεργασία τους με τα αναβαθμισμένα Ρ3 που έρχονται… Αντίστοιχα οι Τούρκοι έχουν τα E7, πάρα πολλά UAV με διάφορες δυνατότητες επιτήρησης και προσβολής στόχων και τα CN-295 για ανθυποβρυχιακό αγώνα και θαλάσσια επιτήρηση. Και μην ξεχνάμε το πρόγραμμα «Σκιά» που θα ολοκληρωθεί κοντά στο 2025 με τα Bombardier 6000 για την παρεμβολή εχθρικών συστημάτων επικοινωνιών και ραντάρ και τον εντοπισμό των θέσεών τους από απόσταση… Αυτό είναι μάλλον μακριά για εμάς…

  8. Και γιατι να παμε σε GlobalEye και να μην επιλεξουμε μονο τον φορεα αεροσκαφος με το Erieye-ER (+ την ISR ικανοτητα)? Δεδομενου οτι ΘΑ εχουμε τις 4 αναβαθμισμενες ντακοτες για μακρα asw/asuw πλας τα 15 ΣιΧωκ για εγγυς asw/asuw.

  9. Η ανταλλαγη αυτη οποιος το μελετησε ειναι οχι απλα εξυπνη αλλα ΣΟΦΗ κι αν συνδυαζεται το οποιο κοστος να μετριαστε με την αναθεση των GIRAFE στις μεκο ακομα καλυτερα., αν δεν γινει αυτη η κινηση σε 5 χρονια τα βλεπω να σαπιζουν σε καποιο υποστεγο στην ελευσινα.

    1. Και ποιοι είναι οι όροι της ανταλλαγής ώστε να είναι και πρακτικά πραγματικά έξυπνη?

      Αν είναι να πάρουμε πχ 4 Globaleye σε τιμές μαρκέ, και μας δίνουν για την απόσυρση/αγορά από αυτούς τα Erieye 15 εκατ το κομμάτι, προφανώς και δεν είναι έξυπνη λύση.

      Η λύση είναι έξυπνη αν κατεβάζει σημαντικά το κόστος απόκτησης του Globaleye, αλλά δυστυχώς καθώς δεν το γνωρίζουμε, μπορεί να είναι πολύ καλή, μπορεί και όχι, χρειάζεται να πέσει ποσό στο τραπέζι για να δούμε αν είναι έξυπνη. Ας ελπίσουμε ότι η Saab θα μπορεί να βγάλει μια έξυπνη πρόταση, αν θυμάμαι καλά, στις ΜΕΚΟ είχε οικονομική και έξυπνη πρόταση, μακάρι να το επαναλάβουν. Είδωμεν, μακάρι να έχουμε σύντομα νέο άρθρο με την οικονομική διάσταση της ιδέας.

      1. καμμια σοβαρή εταιρεία δεν θα έδινε κόστος είτε για τα καινούργια είτε για τα erieye αν πρώτα δεν δει σε τι κατάσταση είναι τα τελευταία . Το κόστος των globaleye χοντρικά το ξέρουμε όποτε το σχόλιο σου δεν είναι σωστό Θα συμφωνούσα όπως ξαναεγραψα να εξεταστεί το θέμα αλλά με ψυχραιμία και χωρίς πιέσεις ΑΝ ΓΙΝΕΤΑΙ !!! Το άρθρο είναι πολύ καλό και δεν νομίζω ότι επειδή έχει σήμα η saab το άρθρο είναι καλο Αυτο εννοούσα όταν ζητούσα αντικειμενικότητα Προσπάθησε να δεις την ουσία !

        1. Ίσως το σχόλιό μου παρεμρμηνεύεται. Το ότι έχει μπανεράκι η Saab δεν θεωρώ ότι επηρεάζει το άρθρο, όπως και το ότι έχει μπανεράκι η Naval σχεδόν σε όλα τα Ελληνικά αμυντικά site). Αλλά αφού είναι και η Saab στην σελίδα (έμμεσα) θα είχε ενδιαφέρον για τους αναγνώστες να βγάλει μια είδηση, και η είδηση θα ήταν ποια είναι η πρότασή της? (κόστος, την πρόταση την καταλάβαμε).

          Ούτε το άρθρο είναι κακό, ή μη αντικειμενικό, αυτό που λέω είναι ότι αυτό που περιμένεις να πραγματεύεται το άρθρο (βάση του τίτλου) είναι το βασικό σκέλος της ανταλλαγής, που είναι, ΟΚ σου δίνω τα παλιά, μου δίνεις τα καινούργια, συν πόσα? Οπότε μοιάζει ένα άρθρο που του λείπει κάτι.
          Όλο το ζουμί της πρότασης είναι αυτό, μια ένδειξη του πόσο θα κόστιζε η ανταλλαγη, το ότι το Globaleye έχει πολύ καλές δυνατότητες το ξέρουμε όπως και ότι έχουμε καλή άποψη για την εταιρεία:
          -και λόγω των Erieye τα οποία ήταν πολύ καλά
          -και λόγω (τουλάχιστον στα μάτια μου) από το γεγονός ότι στις συζητήσεις για την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ συμμετείχε σε καλή και οικονομική πρόταση, που δείχνει ότι μπορεί να είναι εφευρετική και να κάνει προτάσεις που και τον πελάτη να αφήσουν ευχαριστημένο (οικονομικά) και οι ίδιοι να πουλήσουν και βγάλουν κέρδος.

          1. Εντάξει, να μην κοροϊδευόμαστε, το αρθρο πάει πακέτο με το μπανεράκι, όχι ότι έχω πρόβλημα με αυτό, αλλά να καταλαβαινόμαστε και να συννεοούμαστε, δεν είμαστε 5χρονα.

            Πρόταση δεν υπάρχει. Ρεαλιστικά πάντως νόημα έχει μόνο ο εκσυγχρονισμούς των EriEye σε ERόπως έιπε κι ο p_socrates πιο πάνω.

  10. Μπορούμε επιτέλους να καταλάβουμε ότι η Ελλάδα είναι χρεοκοπημένη και δεν μπορεί να έχει best of breed συστήματα; Μια χαρά είναι θα υφιστάμενα erieye και σε καλό αριθμό.

    Μια FOS χρειάζεται και σε 5 – 6 χρόνια μια αναβάθμιση.

    1. Χεχε για πήγαινε defence-point.gr point Και διάβασε για το τι γίνεται νότια της Κρήτης με τους υδρογονάνθρακες.
      Ερώτηση, εάν γνωρίζει κάποιος, το ποσοστό που θα πάρει το κρατος σε περίπτωση εκμετάλλευσης των υδρογονανθράκων είναι αποδεκτό από το νόμο μανιάτη το 20% των κερδών να πάνε στο κρατος; Δε θα έπρεπε να ήταν 60 – 40 υπέρ του κράτους τουλαχιστον τα κέρδη απ την εκμετάλλευση;

      1. Σε όλο τον κόσμο είναι 10-12% σε εμάς γιατί να είναι 20 ή 40 ή 60%?
        Και έχει να κάνει και με min τιμή καυσίμων αλλιώς είναι 0% Βλέπε ΗΒ τα τελευταία χρόνια που έχει μηδενικά έσοδα από τη Βόρεια θάλασσα
        Το νερό από τις πηγές έχει μεγαλύτερη αξία αυτλη την εποχή από το πετρέλαιο! 🙂
        Πάντως δεν έχει ανακαλυφθεί κάτι κι αν ανακαλυφθεί δεν είναι σίγουρο ότι θα είναι εκμεταλλευσιμο
        Η εποχή των υδρογοναθράκων τελειώνει ενώ μια τέτοια τεράστια επένδυση αν την κάνει μια εταιρεία θα έχει απόσβεση σε 10ετίες

  11. Τα λεφτά δυστυχώς δεν βγαίνουν, αλλά η αλήθεια είναι ότι μια κίνηση απόκτησης του Global eye βάζει άλλο ένα καρφί στο φέρετρο της τουρκικής πολεμικής αεροπορίας μετά τα Rafale και τον meteor…

    1. Μάγειρας

      Εκεί που θα πετάξουν 3 δις για αγορά μερικών F-35 στα σκουπίδια για να ικανοποιήσουν τον Pompeo και μερικούς Ικάρους που έχουν νταλκά με «αόρατα» αεροσκάφη, θα ήταν νομζω προτιμότερο να επενδύσουν τα μισά η 1,5 δις για αγορά 4 GlobalEye για να αποκτήσουν και ένα προϊόν και σύστημα της προκοπής που θα αναβάθμισεις αισθητά το συστήματα έγκαιρης προειδοποίησης.

      Άλλωστε όταν επιδιώκεις αποκλιμάκωση, δεν προκαλείς αγοράζοντας ένα σύστημα επιθετικού χαρακτήρα. 😉

      1. Και με τα 1,5 δις που περισσεύουν παίρνεις αλλά 18 Rafael και έχεις δύο mix μοίρες !!!!!
        Και σε συνδιασμό με τα 4 global Eye δεν θα μας πιάνει κάνεις !!!!

  12. τα Global Eye είναι πολύ πιο χρήσιμα απ τα δικά μας τα Erieye και μάλιστα ακόμα πιο χρήσιμο με την εισαγωγή των Ραφαλιών, και συμφωνώ απολύτως να μπει το χέρι στην τσέπη και να κάνουμε ανταλλαγή.

    Θα τα κρατούσα όμως στον αριθμό 4. Τρία είναι οριακός αριθμός.
    Και θα ήθελα και δυνατότητα εναερίου ανεφοδιασμού για τα Global Eye.

    1. Μόνο σε περίπτωση ανταλλαγής θα άξιζε να εξεταστεί το θέμα και μόνον αφού θα είχαμε λύσει άλλες, άμεσες προτεραιότητες.

    2. Η αλήθεια είναι πως διαβάζοντας τα σχόλια άλλαξα γνώμη, καλά τα Global Eye αλλά καλύτερα να υποστηρίξουμε τα Erieye που έχουμε και είναι αξιοπρεπή ήδη, ίσως να τους κάνουμε και κάποια μικρή αναβάθμιση, και βλέπουμε στο μέλλον.

  13. Χωρίς να είμαι ειδικός, αντιλαμβάνομαι ότι η απειλή που αντιπροσωπεύει η τουρκική πολεμική αεροπορία δεν έχει αλλάξει από τότε που προμηθευτήκαμε τα Erieye. Θα είχε αλλάξει αν τουρκική αεροπορία είχε προμηθευτεί F-35, κάτι που δεν έγινε, η δε πιθανότητα υλοποίησης απομακρύνεται όλο και περισσότερο. Συνεπώς, πιεστική ανάγκη άμεσης αντικατάστασης των Erieye δεν φαίνεται, εκτός και αν το σύστημα τώρα δεν καλύπτει τις επιχειρησιακές ανάγκες του Ενόπλων Δυνάμεων. Συμβαίνει αυτό? Εξάλλου τα αεροπλάνα δεν είναι τόσο παλιά, νομίζω ότι κηρύχθηκαν επιχειρησιακά πριν από 10-12 χρόνια. Μακάρι βέβαια να γίνονται μικροί ή μεγάλοι εκσυγχρονισμοί, δυστυχώς όμως η μέχρι τώρα εμπειρία δείχνει πως αυτό δεν είναι προτεραιότητα της πολιτικής ηγεσίας.

    Οι παρατηρήσεις του agnostosependytis είναι πολύ σωστές, χωρίς να ξέρουμε τα οικονομικά δεδομένα κάνουμε wishfull thinking. Εξάλλου αυτό που φαίνεται να προέχει είναι η σύμβαση υποστήριξης.
    Αν θυμάμαι καλά, όταν υπογράφηκε η σύμβαση προμήθειας, η Ericsson είχε υποσχεθεί την δημιουργία στην Ελλάδα κέντρου για την ανάπτυξη λογισμικού υποστήριξης των αεροσκαφών. Γνωρίζει κάποιος αν αυτό υφίσταται και αναπτύσσει λογισμικό?

    Τέλος το σκεπτικό του p_socrates είναι πολύ ενδιαφέρον, θέλουμε ένα αεροσκάφος που να τα κάνει όλα, με ότι αυτό συνεπάγεται σε περίπτωση αδυναμίας εκτέλεσης της αποστολής (βλάβη, απώλεια κ.λ.π.) ή περισσότερα? Και αν το αεροσκάφος πετάει πάνω από την ηπειρωτική Ελλάδα, το Electro-Optical System (EOS) πόσο αποτελεσματικό μπορεί να είναι (δεν γνωρίζω, ρωτάω)?

  14. Γιατί να πάμε σε τέτοια λύση που σίγουρα θα κοστίσει πολλά και να μην προχωρήσουμε σε FOS, αναβάθμιση του radar στην έκδοση ER και να προσθέσουμε EOR/Maritime radar/SAR σε pods κάτω από τις πτέρυγες ή την άτρακτο;

    Λύση που με μικρότερο κόστος θα προσέφερε σοβαρή αναβάθμιση.

    1. Στην ανακοίνωση για την συμφωνία των ΗΑΕ λέγεται ότι ένα αεροσκάφος GlobalEye στοιχίζει 236 εκατ. $ σκέτο χωρίς πακέτο αρχικής υποστήριξης. Για τα πρώτα 2 αεροσκάφη οι Άραβες πλήρωσαν 1,2 δις $ μαζί με πακέτο υπηρεσιών υποστήριξης, εκπαίδευση και υποδομές.

      https://archive.is/20170224024315/http://www.janes.com/article/68189/idex-2017-uae-confirms-order-for-third-saab-globaleye

      1. ΣΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ,ΑΡΑ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΜΕ ΣΕ ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ ΚΑΙ ΑΓΟΡΑ 4 GLOBAL EYE ΘΑ ΜΑΣ ΦΥΓΟΥΝ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ 1,5-2 ΔΙΣ ΔΙΝΟΝΤΑΣ ΤΑ ΔΙΚΑ ΜΑΣ

        1. Για αριθμούς θα μπορούσα μόνο να εικάζω, αφού σε μια περίπτωση ανταλλαγής θα ήταν και θέμα διαπραγματεύσεων ενώ εξαρτάτε και απο άλλους παράγοντες.
          Σε περίπτωση αγοράς χωρίς ανταλλαγή όμως, οι αριθμοί που ανέφερες ισχύουν μάλλον με παράδειγμα το πρόγραμμα για τα ΗΑΕ.

  15. Χαίρομαι που πήρατε το σχόλιο μου προς τον CK -σε πρόσφατο προηγούμενο σχετικό σχετικό άρθρο- ως αφορμή για έναν προβληματισμό σχετικά με το θέμα ανταλλαγής Erieye με το νέο GlobalEye.

  16. Νομίζω ότι αυτή την στιγμή πέραν τυχόν FOS δεν θα είχαν σε καμία περίπτωση οι δικοί μας στο μυαλό τους να δώσουν εκατοντάδες εκατομμύρια για να βελτιώσουν το αποτέλεσμα που παίρνουν από τα ΑΣΕΠΕ (όποια και να είναι).

    Οπότε αν κάποιο πρόγραμμα θέλει να έχει έστω και κάποια πιθανότητα να κεντρίσει το ενδιαφέρον, να δημιοργήσει συζητήσεις και να έχει έστω κάποια πιθανότητα να γίνει πραγματικότητα, πρέπει (α) να μοιάζει πραγματική ευκαιρία και (β) να έχει κόστος που αντέχεται. Είναι:

    -άλλο να συζητάς για μικρή αναβάθμιση 12 εκατ/σκάφος=48 εκατ
    -άλλο να συζητάς καλούτσικη αναβάθμιση π.χ. 20-25 εκατ΄/σκάφος= 80-100 εκατ
    -άλλο να συζητάς ανταλλαγή (έστω 4 για 4) με π.χ. κόστος τι? 300 εκατ,, 600 εκατ, 1 δις? παραπάνω?

    Αν είναι μεγάλο το νούμερο, τα τωρινά ΑΣΕΠΕ δεν είναι καμιά αρχαιολογία, μια FOS θέλουν, ενώ με την συνεχή πρόοδο της τεχνολογίας, αν πάρουμε με έναν σκασμό λεφτά το Gobaleye παίζει σε 15 χρόνια να είναι πλέον αρχαία, θα έχουν βγει αεροπλάνα 6ης γενιάς, δικτυοκεντρικός πόλεμος, οι υπερδυνάμεις εξελίσσουν τελείως νέες τεχνολογίες ραντάρ.

    Αν είναι μικρά αρχίζει να γίνεται ενδιαφέρον, αλλιώς συμφέρει μια φτηνή αναβάθμιση να τα πάει 10-15 χρόνια ακόμη και μετά βλέπουμε, πιθανά μέχρι τότε να έχει βγει η νέα γενιά, για να μην πω και το άλλο ότι σε τόσα χρόνια παίζει πλέον η ΕΕ να είναι σε φάση όπου σε βασικά συστήματα μπορεί να δημιουργήσει στόλους με κοινή χρήση (ιπτάμενα τάνκερ, ιπτάμενα ραντάρ, μεταφορικά αεροσκάφη κτλ, το non-lethal part του στόλου)

    1. «αν πάρουμε με έναν σκασμό λεφτά το Gobaleye παίζει σε 15 χρόνια να είναι πλέον αρχαία, θα έχουν βγει αεροπλάνα 6ης γενιάς, δικτυοκεντρικός πόλεμος, οι υπερδυνάμεις εξελίσσουν τελείως νέες τεχνολογίες ραντάρ.»

      Δυστηχως καποια πραγματα ειναι φαυλος κυκλος, και με τους τουρκους δε παιζει ρισκο, ευχομαι οι τελευταιοι μηνες να εγιναν μαθημα και σε πολιτικους και σε στρατιωτικους.

      1. Είναι φαύλος κύκλος, αλλά:

        -τα τωρινά δεν έχουν παλιώσει ακόμη και ανοίξαμε συζήτηση για την αλλαγή τους, για να μπορούν να αντιμετωπίσουν αεροσκάφη τεχνολογίας προ 30 ετών κάτι που δεν είναι τόσο πιεστικό και μπορεί να γίνει ήδη όπως είναι τώρα (με μια FOS φυσικά) ή με μια φτηνή αναβάθμιση να αντέξει μια δεκαετία.

        -όταν έχεις περατό προυπολογισμό (ο οποίος μοιάζει ξαφνικά σαν να 5πλασιάστηκε), τότε δεν ψωνίζεις με βάση το τι είναι το καλύτερο σύστημα, αλλά ποιος συνδυασμός αγορών και μπαλωμάτων είναι ο πιο αποτελεσματικός σε ενίσχυση της άμυνας, γιατί κάθε επένδυση σε οπλικό σύστημα έίναι αμοιβαίως αποκλειόμενη με επένδυση σε άλλο σύστημα, οπότε θα τίθεται το θέμα θέλουμε αυτό, που έστω κοστίζει 700 εκατ, ή θέλουμε μια αναβάθμιση του Erieye και μια πολύ καλή φρεγάτα, ή αναβάθμιση του Erieye και 8 Ραφά ακόμη ή και 250 Μ1Α1

        1. Εστω τα παραγγελνουμε τωρα, σε ποσο χρονικο διαστημα θα παραδοθουν και να ειναι επιχειρησιακα ετοιμα. Και εαν γινεται ανταλλαγη γιατι οχι; Εξαιρεση μονο για τα erieye, μιας και τα θεωρω μια απ τις σημαντικοτερες πλατφορμες για τις ΕΔ.

      1. Τα Erieye ειναι 15 ετων …δεν γινετε να αντικαταστήσουμε οτι ποιος συγχρονο εχουμε και ο στρατος να ειναι ακομα με τα ρεο και το ναυτικο με τις S .Δεν ειναι λογικο

        1. Αν ξεκινήσεις αύριο διαπραγματεύσεις για ανταλλαγή και συμφωνία μέχρι να φτάσει το πρώτο αεροσκάφος στην Ελλάδα θα περάσουν μερικά χρόνια, οπότε θα έχουν συμπληρώσει περισσότερα χρόνια υπηρεσίας τα Erieye.

          Οι Άραβες δεν ξεκίνησαν πέρσι τις συνομιλίες με την εταιρία, αλλά πρίν μερικά χρόνια.

          https://archive.is/20170224024315/http://www.janes.com/article/68189/idex-2017-uae-confirms-order-for-third-saab-globaleye

          1. Που να δεις ποσα χρονια θα περασουν μεχρι να φτασει ο πρωτος αντικαταστατης των S .Tragic .Τα Erieye ειναι καινουργια ,δεν χρίζουν αντικατάστασης

          2. Ασφαλώς θα περάσουν ακόμα μερικά χρόνια.
            Σε μερικά χρόνια θα είναι όμως και τα Erieye ξεπερασμένα, ενώ τα GlobalEye θα ακριβαίνουν όσο περνάνε τα χρόνια δεν γίνεται το αντίθετο, όπως και στα πλοία. Οπότε θα πρέπει να σκεφτούμε απο σήμερα για το αύριο, αλλιώς θα μείνουμε πάλι πίσω απο τις εξελίξεις.

    1. Καλώς ή κακώς, οτιδήποτε πλέον βασίζεται σε υψηλή τεχνολογία, απαξιώνεται η χρήζει εκσυγχρονισμού πολύ σύντομα πλέον.

      Τα Erieye ειναι «μονο» 15 ετων (δλδ με συστηματα λιγο παλιοτερα), αλλα σκεφτειτε οτι πριν 15 χρονια δεν ειχαμε κινητα τηλεφωνα με συνδεση στο ιντερνετ.

  17. Δεν μπορούμε σε καμία περίπτωση να προμηθευτούμε λιγότερα από 4. Σε περίπτωση σύρραξης τα επίγεια ραντάρ θα υποστούν απώλειες και η έγκαιρη προειδοποίηση, ειδικά για μικρούς στόχους χαμηλής διατομής θα έγκειται συχνά σε εναέριες πλατφόρμες. Το βραζιλιάνικο αε/φος πάντως είναι αξιόπιστο. Δείτε και το ratio ατυχημάτων / βλαβών του (πολύ χαμηλό).

  18. Οι πιο άμεσες ανάγκες κατα την ταπεινή μου άποψη είναι η αγορά αυτοκινούμενων ρανταρ στο έδαφος και συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου και παρεμβολών σε επικοινωνίες GPS, Drones κλπ. Μετά βλέπουμε. Εννοείται πως θέλουμε επειγόντως και αντιαεροπορικό σύστημα μέσου βεληνεκούς κατηγορίας BUK, κατα προτίμηση δυτικού τύπου.

  19. Υπάρχει πληροφορία για το τι περιλαμβάνει η Βραζιλιανικη αναβάθμιση σε R-99M πέρα από όσα λέει το πιο κάτω άρθρο?
    Σε κάθε περίπτωση FOS και κάποια αναβάθμιση tailor made για την ΠΑ θα ήταν πιο λογικές κινήσεις από την αγορά νέων AEWCS Απορώ πως η SAAB δεν το βλέπει και επιτρέπει στον εαυτό της daydreaming . Δεν έχουν σοβαρές επαφές στο ΥΠΑΜ?

    http://rpdefense.over-blog.com/article-embraer-to-modernise-brazilian-air-force-s-e-99-aew-c-fleet-114245645.html

    1. Απορώ πως η SAAB δεν το βλέπει και επιτρέπει στον εαυτό της daydreaming

      Πραγματικά αυτό που προσπάθησα να πω σε διάφορα σχόλια, εκφρασμένο πολύ ωραία, σταράτα και με λίγες λέξεις. Μπράβο

  20. Νομίζω όλοι συμφωνούμε ότι η πρώτιστη ανάγκη είναι η αναβάθμιση των υπαρχόντων Erieye (η οποία παρεπιπτόντως λέγεται ότι προσδίδει 70% αύξηση στις δυνατότητες του ραντάρ) και η υπογραφή FOS. Από κει και πέρα, ο εχθρός του καλού είναι το καλύτερο. Μακάρι η Saab να προσφέρει τόσο συμφέρουσα πρόταση ανταλλαγής που να είναι ρεαλιστική και να αξίζει να εξεταστεί σοβαρά. Πάντως, η έλευση των εκσυγχρονισμένων P3-C (άσχετα με το ορθό ή όχι της επιλογής) καθιστά το πακέτο ναυτικής επιτήρισης στα ΑΣΕΠΕ δευτερεύουσα ανάγκη. Ας αποκτήσουμε αναβαθμισμένα Erieye με τα αυξημένη εμβέλεια επιτήρισης, κάλυψη 360ο και δυνατότητες ECM/SIGINT/ELINT κοντά σε αυτές του Globaleye και θα ήμαστε αρκετά καλά. Σε κάθε περίπτωση όμως κάτι πρέπει να γίνει γιατί οι Τούρκοι αυτή τη στιγμή έχουν πάρει το πλεονέκτημα,

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *