Σε συνέχεια του χθεσινού μας άρθρου («Πλοία Γενικής Υποστήριξης: Τα ευρωπαϊκά προγράμματα και η κατάσταση σε Ελλάδα και Τουρκία»), στο σημερινό μας άρθρο εξετάζουμε αναλυτικά την κατάσταση στο Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ), ως προς τα Πλοία Γενικής Υποστήριξης (ΠΓΥ) και αναλύουμε τις διαθέσιμες λύσεις απόκτησης μεταχειρισμένων πλοίων. Η επιμελητεία και ο εφοδιασμός απομονωμένων μονάδων κρούσης ή ναυτικών μονάδων πρώτης γραμμής είναι το άλφα και το ωμέγα για το ηθικό και την επίτευξη του αντικειμενικού σκοπού μιας μονάδας κρούσης όπως φρεγατών, υποβρυχίων και ταχέων σκαφών (ΤΠΚ). Στο ναυτικό το ρόλο αυτό καλύπτουν τα ΠΓΥ ή αλλιώς Auxiliary Oiler Replenishment (AOR) σύμφωνα με τον αγγλικό όρο. Σήμερα στην υπηρεσία του πολεμικού ναυτικού βρίσκονται πέντε πλοία με ικανότητα ανεφοδιασμού του στόλου με κρίσιμα υλικά για την συνέχιση της αποστολής τους όπως, καύσιμα, πόσιμο νερό, πυρομαχικά και τρόφιμα.

Α-374 ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ κλάση ΕΤΝΑ

Το πιο σύγχρονο πλοίο του στόλου είναι το ΠΓΥ Προμηθέας. Το πλοίο ανήκει στην ιταλική κλάση ETNA από τα οποία έχουν κατασκευαστεί δύο πλοία στο σύνολο. Ένα για το ιταλικό ναυτικό και ένα για το ελληνικό ναυτικό. Το ΕΤΝΑ κατασκευάστηκε με σκοπό να καλύψει τις ανάγκες ανεφοδιασμού εν πλω του ιταλικού αεροπλανοφόρου και της ομάδας μάχης του σε μακρινές αποστολές μεγάλης διάρκειας. Το αδελφό πλοίο Προμηθέας είναι ένα πλοίο με δυνατότητα να καλύψει τις ανάγκες μιας ομάδας μάχης φρεγατών και άλλων πλοίων του πολεμικού ναυτικού σε μεγάλης διάρκειας αποστολές μακριά από τις δύο κύριες βάσεις του πολεμικού ναυτικού στη Σαλαμίνα και την Κρήτη, διασφαλίζοντας έτσι τη δυνατότητα του πολεμικού ναυτικού για επιχειρήσεις blue water. Τα χαρακτηριστικά του Προμηθέα είναι η υψηλή διατηρούμενη ταχύτητα, η επαρκή μεταφορά φορτίου, η πρόβλεψη υποστήριξης αποστολών πολιτικής προστασίας και ο γρήγορος ανεφοδιασμός πλοίων εν πλω.

Το Α-374 Προμηθέας αποκτήθηκε από το πολεμικό ναυτικό το έτος 2003 και αντικατέστησε το τελευταίο πετρελαιοφόρο στόλου κλάσης PATAPSCO κατασκευασμένο το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο. Το πλοίο είναι σχεδίασης της ιταλικής Fincantieri κατασκευάστηκε στα ναυπηγεία Ελευσίνας. Είναι το μεγαλύτερο σε εκτόπισμα σύγχρονο πλοίο με πλήρες εκτόπισμα 13.400 τόνων. Το συμβόλαιο απόκτησης του πλοίου ύψους 114 εκατομύρια ευρώ υπογράφτηκε την 1η Ιουλίου του 2000 και το πλοίο εντάχθηκε στον στόλο τρία χρόνια αργότερα στις 8 Ιουλίου του 2003. Το Α-374 Προμηθέας έχει ολικό μήκος 146,6 μέτρα, μήκος μεταξύ κάθετων σταθερών 138,8 μέτρα, πλάτος 21 μέτρα, κοίλο μέχρι το κύριο κατάστρωμα 13,1 μέτρα και μέγιστο βύθισμα 7,5 μέτρα. Το πλήρες εκτόπισμα του πλοίου είναι 13.400 τόνοι και το άφορτο εκτόπισμα 5980 τόνοι. Το πλήρωμα αποτελείται επό 130 άτομα αξιωματικούς, υπαξιωματικούς και ναύτες ενώ υπάρχουν επιπλέον ενδιαιτήσεις για 115 άτομα.

ΠΓΥ Α-374 ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ-Το μόνο πλοίο τύπου AOR στις τάξεις του πολεμικού ναυτικού και με δυνατότητα εφοδιασμού ομάδας πλοίων σε αποστολές μεγάλης διάρκειας μακριά από τις βάσεις του πολεμικού ναυτικού.

Το πλοίο έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει 6.400μ3 καυσίμου ντίζελ, 1500μ3  αεροπορικού καυσίμου JP-5, 30 τόνους λιπαντικών, 160μ3 πόσιμου νερού, 20 τόνους ανταλλακτικών, διαθέτει χώρο για μεταφορά μέχρι 30.000 μερίδων φαγητού και χώρο 2100μ3  για τη μεταφορά ξηρού φορτίου. Διαθέτει ειδικό χώρο για τη μεταφορά 260 τόνων πυρομαχικών όπως κατευθυνόμενων βλημάτων και τορπιλών και έχει τη δυνατότητα μεταφοράς μέχρι 12 εμπορευματοκιβωτίων. Διαθέτει ελικοδρόμιο μεγέθους 28 μέτρα x 21 μέτρα και υπόστεγο ελικοπτέρου με πλήρη δυνατότητα εξυπηρέτησης και συντήρησης ελικοπτέρου μεγέθους ΕΗ-101. Σε περίπτωση μη μεταφοράς του ελικοπτέρου το υπόστεγο μπορεί να φιλοξενήσει μέχρι και τέσσερα εμπορευματοκιβώτια. Για τη μετακίνηση των φορτίων μέσα και από και προς το πλοίο, το Προμηθέας διαθέτει δύο γερανούς με ανυψωτική ικανότητα 50 τόνων, έναν ανελκυστήρα φορτίου για μεταφορά πυραύλων με ικανότητα ανύψωσης φορτίου τεσσάρων τόνων, έναν ανελκυστήρα φορτίου για μεταφορά πυρομαχικών με ικανότητα ανύψωσης φορτίου τεσσάρων τόνων και έναν ανελκυστήρα φορτίου για μεταφορά τροφίμων με ικανότητα ανύψωσης φορτίου ενός τόνου. Επίσης υπάρχει εγκατάσταση αφαλάτωσης νερού μέσω της διαδικασίας αντίστροφης όσμωσης με δυνατότητα παραγωγής 120 τόνων πόσιμου νερού ημερησίως. Ο εξοπλισμός UNREP περιλαμβάνει δύο σταθμούς σχήματος Π με τέσσερις σταθμούς μεταφοράς υγρού φορτίου και δύο στερεού. Με τη διάταξη αυτή το Προμηθέας έχει τη δυνατότητα παράλληλης πλευρικής εξυπηρέτησης ταυτόχρονα μέχρι δύο πλοίων σε κατάσταση θαλάσσης μέχρι έξι. Ο ρυθμός μεταφοράς φορτίου είναι 630 τόνοι την ώρα. Παράλληλα υπάρχει και τρίτος σταθμός μεταφοράς υγρού φορτίου στην πρύμνη. Ο εξοπλισμός UNREP επιτρέπει τον ταχύ και ασφαλή ανεφοσιασμό πλοίων εν πλώ ημέρα και νύχτα ακόμη και σε δύσκολες καταστάσεις θάλασσας.

Το προωστήριο σκεύος του πλοίου αποτελείται από δύο τετράχρονες ναυτικές ντιζελομηχανές σε διάταξη V, Sulzer 12V ZA40S με απόδοση 8640 kW έκαστη στις 510 σ.α.λ. Η ισχύς των μηχανών μεταδίδεται μέσω μειωτήρα σε δύο προπέλες μεταβλητού βήματος. Η μέση κατανάλωση των μηχανών αυτών είναι 185 g/kWh. Η χωρητικότητα των δεξαμενών καυσίμου του πλοίου είναι 760 τόνοι, μια ποσότητα καυσίμου ικανή να δώσει στο πλοίο εμβέλεια 7.600 ναυτικά μίλια με ταχύτητα 18 κόμβων. Η μέγιστη ταχύτητα που επιτυγχάνεται είναι 21,5 κόμβοι. Επίσης για την εκτέλεση ελιγμών σε λιμένες και περιορισμένα ύδατα, υπάρχει ένας προωθητήρας πλώρης. Για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας το πλοίο διαθέτει τέσσερις ηλεκτρομηχανές ντίζελ με απόδοση 780 kW και δύο αξονικές γεννήτριες (shaft generators) PTO (Power Take Out) κομπλαρισμένες στους δύο άξονες για παραγωγή μέχρι 1000 kW έκαστη όταν το πλοίο είναι εν πλω, επιτυγχάνοντας έτσι περεταίρω μείωση κατανάλωσης καυσίμου.

Τέλος στο πλοίο έχουν προβλεφθεί δύο σημεία βαρέως οπλισμού για αυτοάμυνα, ένα μπροστά από τη γέφυρα και ένα επάνω στο υπόστεγο του ελικοπτέρου. Το Προμηθέας είναι εξοπλισμένο μέ ένα σύστημα CIWS MK15 Block1A στην πλώρη και οκτώ πυροβόλα Rheinmental tων 20 χιλιοστών για εγγύς άμυνα.

Α-470 ΑΛΙΑΚΜΩΝ κλάση Luneburg

Τον Μάρτιο του 1993 εντάχθηκε σε υπηρεσία με το πολεμικό ναυτικό το A-464 «Αξιός» και τον Οκτώβριο του 1994 το A-470 «Αλιάκμων» κλάσης Luneburg που είχαν αποσυρθεί από το γερμανικό ναυτικό. Το 2022 το A-464 «Αξιός» αποσύρθηκε με την ένταξη σε υπηρεσία των πλοίων τύπου PSV (Platform Supply Vessel) της δωρεάς του κ. Λασκαρίδη. ια την ιστορία να πούμε ότι συνολικά ναυπηγήθηκαν οκτώ πλοία Type-701, κλάσης «Luneberg», επτά στη διαμόρφωσης Type-701A και το A-1412 «Coburg» στη διαμόρφωση Type-701B (με επιπλέον ικανότητα μεταφοράς καυσίμων και λιπαντικών κατηγορίας NATO Code F82). Το 1975-1984, λόγω της εισαγωγής σε υπηρεσία περισσότερων και νεότερων πυρομαχικών, κρίθηκε αναγκαία η τροποποίηση τους. Έτσι, τροποποιήθηκαν πέντε πλοία ως εξής: Το A-1412 «Coburg» (Type-701B) και τα A-1414 «Glücksburg», A-1415 «Saarburg» και A-1418 «Meersburg» (όλα τους Type-701A), αύξησαν το μήκος τους κατά 10,5 μέτρα με την προσθήκη ενός τμήματος του αυτού μήκους μεταξύ των τμημάτων VI και VII. Το τροποποιημένο Type-701B μετονομάστηκε σε Type-701D, ενώ τα Type-701A σε Type-701C. Το A-1413 «Freiburg» (Type-701A) αυξήθηκε σε μήκος κατά 14,3 μέτρα με την προσθήκη τμήματος του αυτού μήκους και μετονομάστηκε σε Type-701E. Τα A-1411 «Lüneburg», A-1416 «Nienburg» και A-1417 «Offenburg» (όλα τους Type-701A) παρέμειναν ως ναυπηγήθηκαν. Αρχής γενομένης από το 1973 το σύνολο των Type-701 αναβαθμίστηκαν με ένα νέο σύστημα για την αποτελεσματικότερη διαχείριση του αποθηκευμένου φορτίου, με προωθητή πλώρης (Bow Thruster) και νέο σύστημα πηδαλίου.

ΠΓΥ Α-470 ΑΛΙΑΚΜΩΝ

Το A-470 Αλιάκμων έχει εκτόπισμα 3.770 τόνους. Έχει ολικό μήκος 114,35 μέτρα, μήκος μεταξύ κάθετων σταθερών 105,85 μέτρα, πλάτος 13,2 μέτρα, κοίλο μέχρι το κύριο κατάστρωμα 7,3 μέτρα και μέσο βύθισμα 4,5 μέτρα. Το σκάφος χωρίζεται εγκάρσια σε δεκατρία υδατοστεγή διαμερίσματα και σε δύο καταστρώματα ενώ η υπερκατασκευή σε τρία καταστρώματα. Το 1999 έγινε μετασκευή για την αύξηση του μεταφερόμενου καυσίμου έτσι ώστε τα πλοία να έχουν τη δυνατότητα εφοδιασμού περισσότερων πλοίων με καύσιμα. Επιπλέον διαθέτουν χώρους για μεταφορά πυρομαχικών μεταξύ των οποίων τορπιλών και κατευθυνόμενων βλημάτων, τροφίμων, φρέσκων και κατεψυγμένων τροφίμων και δεκξαμενή πόσιμου νερού. Για την μεταφορά του μεταφερόμενου ξηρου φορτίου και των πυρομαχικών το πλοίο διαθέτει τρεις γερανούς. Δύο στο μεσόστεγο μπροστά από την τσιμινιέρα, δεξιά και αριστερά για ταυτόχρονη εξυπηρέτηση στις δύο πλευρές και έναν στην πλώρη. Ενσωματώνει δύο πετρελαιοκινητήρες MTU 872C V16 μέγιστης ισχύος 2.800 ίππων έκαστος τοποθετημένοι σε διαφορετικά μηχανοστάσια και επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 17 κόμβους και ταχύτητα πλεύσης 12 κόμβους. Για την αυτοπροστασία του είναι οπλισμένο με δύο δίδυμα πυροβόλα L/70 των 40 χιλιοστών και δύο πυροβόλα των 20 χιλιοστών. Συνολικά το πλοίο μπορεί να μεταφέρει 2.442 τόνους φορτίου (καυσίμου, πόσιμου νερού, πυρομαχικών, τορπιλών, κατευθυνόμενων βλημάτων, ναρκών, ανταλλακτικών, ιατροφαρμακευτικού υλικού και άλλων αναλώσιμων). Μπορούν να εφοδιάσουν εν πλω ή εν όρμω. Ως ΠΓΥ το A-470 «Αλιάκμων» έχει ως αποστολή την κάλυψη των αναγκών των πολεμικών πλοίων όταν αυτά επιχειρούν στη θάλασσα, μακριά από τους Ναυστάθμους ή τις άλλες βάσεις εφοδιασμού.

ΔΩΡΕΑ ΛΑΣΚΑΡΙΔΗ

Ο κύριος Πάνος Λασκαρίδης μέσω του ιδρύματος «Αικατερίρη Λασκαρίδη» προέβει στην δωρεά τριών πλοίων τύπου OSV/PSV (Offshore Supply Vessel/Platform Supply Vessel) για την κάλυψη των αναγκών του πολεμικού ναυτικού σε βοηθητικά πλοία και συγκεκριμένα σε πλοία γενικής υποστήριξης του στόλου, ως προς αντικατάσταση των παλαιότερης ηλικίας πλοίων. Τα πλοία αυτά του τύπου είναι ειδικοποιημένα πλοία πολλαπλών ρόλων με σκοπό την υποστήριξη της βιομηχανίας εξόρυξης υδρογονανθράκων και πιο ειδικά των πλατφορμών εξόρυξης πετρελαίου και φυσικού αερίου. Τα πλοία αυτά είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να είναι σε θέση να προσφέρουν υπηρεσίες όπως, μεταφορά υγρού και ξηρού φορτίου, πυρόσβεση, διάσωση, ρυμούλκηση ενώ διαθέτουν εξελιγμένο σύστημα σταθεροποίησης (Dynamic Position System, DPS) για την εκτέλεση της αποστολής τους σε δύσκολα θαλάσσια περιβάλλοντα όπως η Βόρεια Θάλασσα. Αν και τα πλοία αυτά δεν είναι τύπου AOR όπως το Α-374 Προμηθέας και δεν έχουν τη δυνατότητα ανεφοδιασμό πλοίων εν κινήσει, παρ’ όλ αυτά είναι χρήσιμα εργαλεία για τη μεταφορά εφοδίων και ανεφοσιασμό των πλοίων εν πλώ ως κινητές βάσεις, ειδικά για πλοία τύπου ΤΠΚ ή Ναρκοθηρευτικά.

Το πρώτο τέτοιο πλοίο το οποίο μπήκε σε υπηρεσία στο πολεμικό ναυτικό το 2019, είναι το ΠΓΥ Α-471 ΑΤΛΑΣ Ι. Το ΑΤΛΑΣ Ι είναι το πρώην M/V Stril Neptun το οποίο κατασκευάστηκε το 1999 στα ναυπηγεία YVC Ysselwerf B.V. στην Ολλανδία. Το πλοίο είναι κατηγορίας 1Α1 κατά τον Νορβηγικό Νηογνώμωνα Det Norske Veritas, DNV. Έχει ολικό μήκος 70,4 μέτρα, μήκος μεταξύ κάθετων σταθερών 62 μέτρα, πλάτος 16 μέτρα, κοίλο μέχρι το κύριο κατάστρωμα 8 μέτρα και μέσο βύθισμα 6,72 μέτρα. Το πλοίο έχει εκτόπισμα πλήρους φόρτου 5.300 τόνους και μπορεί να μεταφέρει συνολικό φορτίο 3010 τόνους. Διαθέτει ενδιαιτήσεις για 19 άτομα οι οποίες χωρίζονται ως εξής. Δύο κύριες δίχωρες καμπίνες του ενός ατόμου για τον πλοίαρχο και τον πρώτο μηχανικό, πέντε καμπίνες του ενός ατόμου,τέσσερις καμπίνες των δύο ατόμων και μία καμπίνα των τεσσάρων ατόμων. Από τις δώδεκα καμπίνες στο σύνολο οι έντεκα από αυτές διαθέτουν WC με Shower.

M/V Strill Neptun.

Το πλοίο διαθέτει δεξαμενές συνολικής χωρητικότητας 5000 κυβικών μέτρων για τη μεταφορά υγρού φορτίου, κυρίως πόσιμο νερό και καύσιμο ντίζελ για τις ανάγκες των πλοίων του πολεμικού ναυτικού. Ως OSV/PSV (Offshore Supply Vessel/Platform Supply Vessel), η κάθε δεξαμενή μετέφερε διαφορετικά φορτία όπως καύσιμα (Fuel Oil) 973μ3, Νερό εξόρυξης (Drill Water) 656μ3, πόσιμο νερό 835μ3, Μεθανόλη (Methanol) 150μ3, άλμη ή υγρή λάσπη (Brine or Liquid Mud) 728μ3, Πετρέλαιο 1209μ3 κ.α. Για την εξυπηρέτηση των φορτίων αυτών το πλοίο διαθέτει αντίστοιχες αντλίες για πλήρωση και απάντληση των αντίστοιχων δεξαμενών. Οι πιο κύριες είναι οι δύο αντλίες καυσίμου με δυνατότητα μεταφοράς 250μ3/ώρα και οι δύο αντλίες πόσιμου νερού με δυνατότητα μεταφοράς 150μ3/ώρα. Εκτός των δεξαμενών το ανοικτό κατάστρωμα έχει διαστάσεις 44,3μ x 13.1μ ή 580μ2 και μπορεί να δεχθεί φορτίο έως 655 τόνους. Για την εξυπηρέτηση των φορτίων του καταστρώματος υπάρχει γερανός Hydramarin, HMC 1301 LK35-15 με δυνατότητα ανύψωσης φορτίου 3,5 τόνων.

ΠΓΥ Α-371 ΑΤΛΑΣ Ι.

Το ΑΤΛΑΣ Ι, διαθέτει δύο κύριες μηχανές Caterpillar 3608 TA-4 που απδίδουν 2710 kW έκαστη στις 900 σ.α.λ. και κινούν μέσω μειωτήρα Volda CP75-4 ACG 750 δύο τετράφυλλες προπέλες μεταβλητού βήματος με δακτύλιο τύπου Volda. Επίσης διαθέτει έναν Azimuth Thruster της Kamewa στην πλώρη και δύο εγκάρσιους προωθητήρες επίσης της Kamewa έναν στην πλώρη και έναν στην πρύμνη. Διαθέτει δύο πηδάλια της Ulstein με διπλό σύστημα πηδαλιουχίας (steering gear). Η μέγιστη ταχύτητα είναι 14,5 κόμβοι και η υπηρεσιακή ταχύτητα 13 κόμβοι. Για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας το πλοίο διαθέτει δύο ηλεκτρομηχανές τύπου Caterpillar 3406T με απόδοση 260kW έκαστη στις 1800 σ.α.λ., μία ηλεκτρομηχανή ανάγκης Caterpillar 3404T με απόδοση 116kW έκαστη στις 1800 σ.α.λ.και δύο αξονικές γεννήτριες PTI/PTO της Leroy Somer με απόδοση 1372 kW έκαστη και δυνατότητα επίτευξης ταχύτητας 11 κόμβων σε λειτουργία PTI.

Το πλοίο διαθέτει πλούσιο ηλεκτρονικό εξοπλισμό ναυτιλίας και επικοινωνιών. Εκτός του συστήματος δυναμικής σταθεροποίησης SDP 21 της Kongsberg, διαθέτει επίσης δύο ραντάρ Furuno με δυνατότητα ARPA, ECDIS, DGPS, AUTOPILOT, EchoSounder, Gyro Compass, VHF, UHF, MF/HF, SATCOM C, INMARSAT B, GMDSS και άλλα. Προφανώς κάποια από τα παραπάνω συστήματα έχουν γίνει militarized για ασφαλείς επικοινωνίες και ναυσιπλοΐα.

Το δεύτερο πλοίο το οποίο μπήκε σε υπηρεσία στο πολεμικό ναυτικό το 2020, είναι το ΠΓΥ Α-472 ΗΡΑΚΛΗΣ. Το ΗΡΑΚΛΗΣ είναι το πρώην M/V Highland Navigator το οποίο κατασκευάστηκε το 2002 στα ναυπηγεία Soviknes Verft SA στην Νορβηγία. Το πλοίο είναι κατηγορίας Α1 κατά τον Αμεικάνικο Νηογνώμωνα American Bureau of Shipping, ABS. Έχει ολικό μήκος 84 μέτρα, πλάτος 18.8 μέτρα, κοίλο μέχρι το κύριο κατάστρωμα 7.6 μέτρα και μέσο βύθισμα 6,2 μέτρα. Το πλοίο έχει εκτόπισμα πλήρους φόρτου 6.900 τόνους και μπορεί να μεταφέρει συνολικό φορτίο 4.510 τόνους. Διαθέτει ενδιαιτήσεις για 50 άτομα οι οποίες οι οκτώ είναι του ενός ατόμου και οι 21 των δύο ατόμων.

Το πλοίο διαθέτει δεξαμενές συνολικής χωρητικότητας 5919 κυβικών μέτρων για τη μεταφορά υγρού φορτίου, κυρίως πόσιμο νερό και καύσιμο ντίζελ για τις ανάγκες των πλοίων του πολεμικού ναυτικού. Ως  OSV/PSV (Offshore Supply Vessel/Platform Supply Vessel), η κάθε δεξαμενή μετέφερε διαφορετικά φορτία όπως καύσιμα (Fuel Oil) 1.189,8μ3, Νερό εξόρυξης (Drill Water) 1.383,8μ3, πόσιμο νερό 1.105μ3, άλμη (Brine) 918,8μ3, υγρή λάσπη (Liquid Mud) 693,3μ3, κ.α. Για την εξυπηρέτηση των φορτίων αυτών το πλοίο διαθέτει αντίστοιχες αντλίες για πλήρωση και απάντληση των αντίστοιχων δεξαμενών. Οι πιο κύριες είναι αντλίες καυσίμου με δυνατότητα μεταφοράς 250μ3/ώρα και οι αντλίες πόσιμου νερού με δυνατότητα μεταφοράς 250μ3/ώρα. Εκτός των δεξαμενών το ανοικτό κατάστρωμα έχει διαστάσεις 53,5μ x 16,45μ ή 880μ2 και μπορεί να δεχθεί φορτίο έως 2600 τόνους. Για την εξυπηρέτηση των φορτίων του καταστρώματος υπάρχει γερανός με δυνατότητα ανύψωσης φορτίου 5 τόνων.

ΠΓΥ Α-472 ΗΡΑΚΛΗΣ.

Το ΗΡΑΚΛΗΣ, διαθέτει δύο κύριες μηχανές που απδίδουν 3530 kW έκαστη και κινούν μέσω μειωτήρα προπέλες μεταβλητού βήματος. Επίσης διαθέτει δύο εγκάρσιους προωθητήρες στην πλώρη ισχύος 870 kW και δύο εγκάρσιους προωθητήρες ισχύος 610 kW στην πρύμνη. Διαθέτει δύο πηδάλια της Ulstein με διπλό σύστημα πηδαλιουχίας (steering gear). Η μέγιστη ταχύτητα είναι 14,5 κόμβοι και η υπηρεσιακή ταχύτητα 12,5 κόμβοι.

Το πλοίο διαθέτει πλούσιο ηλεκτρονικό εξοπλισμό ραντάρ και επικοινωνιών. Εκτός του συστήματος δυναμικής σταθεροποίησης SDP 21 της Kongsberg, διαθέτει επίσης δύο ραντάρ Furuno με δυνατότητα ARPA, ECDIS, DGPS, AUTOPILOT, EchoSounder, Gyro Compass, VHF, UHF, MF/HF, INMARSAT B, GMDSS και άλλα. Προφανώς κάποια από τα παραπάνω συστήματα έχουν γίνει militarized για ασφαλείς επικοινωνίες και ναυσιπλοΐα.

Το τρίτο και τελευταίο πλοίο του τύπου που παραδόθηκε ως δωρεά στο πολεμικό ναυτικό το 2021, είναι ΠΓΥ Α-473 ΑΙΑΣ. Το ΑΙΑΣ είναι το πρώην M/V Toisa Independent το οποίο κατασκευάστηκε το 2003 στα ναυπηγεία Appledore. Στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ήταν ένα από τα μεγαλύτερα πλοία του είδους με μεγάλη μεταφορική ικανότητα. Έχει ολικό μήκος 83,2 μέτρα, πλάτος 19,05 μέτρα, κοίλο μέχρι το κύριο κατάστρωμα 7.3 μέτρα και μέσο βύθισμα 5,98 μέτρα. Το πλοίο έχει εκτόπισμα πλήρους φόρτου 7.500 τόνους και μπορεί να μεταφέρει συνολικό φορτίο 4.400 τόνους. Διαθέτει ενδιαιτήσεις για 36 άτομα.

Ως  OSV/PSV (Offshore Supply Vessel/Platform Supply Vessel) στο πλοίο, η κάθε δεξαμενή μετέφερε διαφορετικά φορτία όπως καύσιμα (Fuel Oil) 1.000μ3, πόσιμο νερό 1.000μ3, άλμη (Brine) 200μ3, υγρή λάσπη (Liquid Mud) 600μ3, κ.α. Εκτός των δεξαμενών το ανοικτό κατάστρωμα έχει διαστάση 1000μ2 και μπορεί να δεχθεί φορτίο έως 5 τόνους ανά τετραγωνικό μέτρο. Για την εξυπηρέτηση των φορτίων του καταστρώματος υπάρχουν δύο γερανοί με δυνατότητα ανύψωσης φορτίου 6  και 3 τόνων αντίστοιχα.

ΠΓΥ Α-473 ΑΙΑΣ.

Το ΑΙΑΣ, διαθέτει ηλεκτροπρόωση με τρεις κύριες ηλεκτρομηχανές μηχανές τύπου ΜΑΚ 6Μ25 που αποδίδουν 1720 kW έκαστη στις 750 σ.α.λ. και κινούν δύο azimuth thrusters. Επίσης διαθέτει δύο εγκάρσιους αντιπεριστρεφόμενους προωθητήρες στην πλώρη ισχύος 735 kW). Η μέγιστη ταχύτητα είναι 16 κόμβοι και η υπηρεσιακή ταχύτητα 11 κόμβοι. Εκτός του συστήματος δυναμικής σταθεροποίησης κλάσης DP 2, το πλοίο διαθέτει πλούσιο ηλεκτρονικό εξοπλισμό ναυτιλίας και επικοινωνιών.

Τα πλοία της δωρεάς του ιδρύματος Λασκαρίδη ήρθαν να καλύψουν ανάγκες ανεφοδιασμού του στόλου με πολλαπλάσιες δυνατότητες σε σύγκριση με τα υπάρχοντα παλαιάς τεχνολογίας πλοία κλάσης Luneburg. Όμως δεν μπορούν να θεωρηθούν ως καθαρόαιμα πλοία γενικής υποστήριξης όπως το ΠΓΥ Προμηθέας. Ταυτόχρονα δε μπορύν όμως να καλύψουν και άλλες ανάγκες όπως καταστολή/καταπολέμηση πυρκαϊάς, ρυμούλκηση, διάσωση κ.α. Να σημειωθεί ότι το 2000 η απαίτηση του ΠΝ ήταν για δύο νέα ΠΓΥ, αλλά τελικά επιλέχθηκε η ναυπήγηση ενός με προοπτική ναυπήγησης και δεύτερου στο εγγύς μέλλον. Ωστόσο όμως αυτό μετακύλησε σε ύστερο χρόνο και τελικά δεν υλοποιήθηκε ποτέ. Σήμερα 25 χρόνια μετά τη ναυπήγηση της προηγούμενης γενιάς πλοίων τύπου AOR, αριθμός ναυτικών δυνάμεων βρίσκεται σε διαδικασία αντικατάστασης των παλαιών αλλά σχετικά σύγχρονων 25-30 ετών πλοίων τους με νέας ναυπήγησης. Ναυτικά όπως αυτά της Γαλλίας, της Αγγλίας, της Αυστραλίας και της Ιταλίας βρίσκονται αυτή τη στιγμή στη διαδικασία αυτή αφήνοντας έτσι ανοικτό το ενδεχόμενο μέχρι το 2030 να βρεθεί ένα αξιόλογο πλοίο αντίστοιχων δυνατοτήτων με το ΠΓΥ Προμηθέας που με μικρό κόστος θα μπορούσε να ενταχθεί στον ελληνικό στόλο.

Κλάση Durance

Tα γαλλικά «Durance» θα αντικατασταθούν με τέσσερα ΠΓΥ ίδια με το πλοίο A-5335 «Vulcano» της Ιταλίας. Η αντικατάσταση τους, πιθανότατα από το παλαιότερο στο νεότερο, έχει προγραμματιστεί για το 2022, το 2025, το 2027, ενώ το τέταρτο πλοίο αναμένεται να παραδοθεί το 2029. Τα εν υπηρεσία γαλλικά «Durance» είναι το A-608 «Var», A-630 «Marne» και A-631 «Somme», τα οποία είναι ηλικίας 38, 34 και 31 ετών αντίστοιχα. Το A-608 «Var» άρχισε να ναυπηγείται τον Μάιο του 1979, καθελκύστηκε τον Ιούνιο του 1981 και εντάχθηκε σε υπηρεσία τον Ιανουάριο του 1983, A-630 «Marne» άρχισε να ναυπηγείται τον Αύγουστο του 1982, καθελκύστηκε τον Φεβρουάριο του 1985 και εντάχθηκε σε υπηρεσία τον Ιανουάριο του 1987, τέλος το A-631 «Somme», άρχισε να ναυπηγείται τον Μάιο του 1985, καθελκύστηκε τον Φεβρουάριο του 1987 και εντάχθηκε στο στόλο τον Μάρτιο του 1990. Το A-608 «Var», που λογικά θα είναι το πρώτο που θα αντικατασταθεί το 2022, είναι ηλικίας 38 ετών και σε σχέση με το A-470 «Αλιάκμων» είναι 15 χρόνια νεότερο και μπορεί να μεταφέρει πολλαπλάσιο φορτίο, άρα η πιθανή απόκτηση του θα επιτρέπει τον παροπλισμό του. Δεδομένων των άριστων σχέσεων μας με τη Γαλλία, πιστεύουμε ότι είναι μια καλή ευκαιρία για το ΠΝ, υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι βρίσκεται σε καλή κατάσταση και το τίμημα θα είναι λογικό.

Γαλλικό ΠΓΥ κλάσης Durance.

Το συγκεκριμένο πλοίο έχει εκτόπισμα 18.800 τόνους με πλήρη φόρτο, μήκος 157,2 μέτρα και απαιτήσεις πληρώματος 162 άτομα Ενσωματώνει δύο πετρελαιοκινητήρες SEMP Pielstick 16PC2.5V500 μέγιστης ισχύος 20.000 ίππων. Επιτυγχάνουν μέγιστη ταχύτητα 19 κόμβους και με ταχύτητα πλεύσης 15 κόμβους (28 χιλιόμετρα την ώρα) έχουν εμβέλεια 9.000 ναυτικά μίλια (16.668 χιλιόμετρα). Ενσωματώνουν δύο ραντάρ πλοήγησης DRBN-34, ενώ ο οπλισμός τους αποτελείται από ένα πυροβόλο L/60 των 40 χιλιοστών, τέσσερα πολυβόλα M2 Browning των 12,7 χιλιοστών και τρείς τηλεχειριζόμενου πύργους με δύο αντιαεροπορικά βλήματα μικρού βεληνεκούς Mistral (SIMBAD). Το ελικοδρόμιο τους επιτρέπει την χρήση ελικοπτέρου μέσης μεταφορικής ικανότητας.

Το πλοίο, όπως και τα υπόλοιπα «Durance», χαρακτηρίζονται στη Γαλλία ως πλοία διοίκησης και ανεφοδιασμού (BCR : Bâtiment de commandement et ravitailleur), διότι, εκτός των άλλων, μπορούν να φιλοξενήσουν και επιτελείο για τη διοίκηση ναυτικών επιχειρήσεων. Επίσης έχει τη δυνατότητα φιλοξενίας 250 ατόμων, εκτός του πληρώματος. Το πλοίο έχει δύο  σταθμούς ανεφοδιασμού υγρού και ξηρού φορτίου, έναν σε κάθε πλευρά, συν έναν ακόμα σταθμό ανεφοδιασμού στην πρύμνη. Συνολικά δηλαδή μπορεί να ανεφοδιάσει τρία πλοία ταυτόχρονα. Η μεταφορική του ικανότητα είναι αρκετά μεγάλη. Μπορεί να μεταφέρει: 5.170 τόνους καυσίμου (Fuel Oil), 3.360 τόνους πετρελαίου κίνησης (Diesel Oil), 1.160 τόνους αεροπορικού καυσίμου JP-5, 250 τόνους πόσιμου νερού, 180 τόνους διάφορων εφοδίων (τροφίμων, ιατροφαρμακευτικού υλικού), 170 τόνους πυρομαχικών και 15 τόνους ανταλλακτικών.

Κλάση ETNA

Αντίστοιχα και το ιταλικό ναυτικό πρόκειται να αντικαταστήσει το μοναδικό ΠΓΥ κλάσης ΕΤΝΑ με το νέας γενιάς A-5335 «Vulcano», σχεδίασης Fincantieri. Σε σύγκριση με οποιαδήποτε άλλη υποψηφιότητα το ΕΤΝΑ είναι πραγματικά μια πολύ καλή λύση εφόσον πρόκειται για αδελφό πλοίο του ΠΓΥ Προμηθέας και το πολεμικό ναυτικό διαθέτει ήδη εικοσαετή εμπειρία και εφοδιαστική αλυσίδα για το πλοίο αυτό. Το ΕΤΝΑ θα ήταν μια πολύτιμη προσθήκη εάν και εφόσον η κατάσταση του πλοίου αλλά και το κόστος απόκτησης ανταποκρίνεται στα διαθέσιμα οικονομικά δεδομένα.

Κλάση Wave

Tο πρώτο πλοίο (A-389 «Wave Knight») άρχισε να ναυπηγείται τον Οκτώβριο του 1998, καθελκύστηκε το Σεπτέμβριο του 2000 και εντάχθηκε στο Βρετανικό Ναυτικό τον Απρίλιο του 2003. Το δεύτερο πλοίο (A-390 «Wave Ruler») άρχισε να ναυπηγείται τον Φεβρουάριο του 2000, καθελκύστηκε τον Φεβρουάριο του 2001 και εντάχθηκε στο σε υπηρεσία τον Απρίλιο του 2003, λίγες ημέρες αργότερα από το πρώτο πλοίο. Πρόκειται δηλαδή για πλοία ηλικίας 21 ετών. Ως προς την κατάσταση του τα δεδομένα προέρχονται από τις ανακοινώσεις του βρετανικού Υπουργείου Άμυνας και τις απαντήσεις Υπουργών Άμυνας σε ερωτήσεις κοινοβουλευτικού ελέγχου. Τον Ιούνιο του 2020 ανακοινώθηκε ότι το A-390 «Wave Ruler» βρίσκεται σε κατάσταση ελλιμενισμού, αλλά αυξημένης ετοιμότητας, δηλαδή χωρίς πλήρωμα, συντηρημένο, σε καλή κατάσταση και έτοιμο να αποπλεύσει άμεσα. Στην ίδια κατάσταση εντάχθηκε και το A-389 «Wave Knight» τον Φεβρουάριο του 2022. Τον Ιούνιο του 2023, δημοσιεύματα του βρετανικού τύπου ανέφεραν ότι η κυβέρνηση της χώρας προσανατολίζεται στην απόσυρση και πώληση των δύο πλοίων, λόγω έλλειψης προσωπικού. 

Βρετανικό ΠΓΥ κλάσης Wave.

Tο μήκος των «Wave» είναι 196,5 μέτρα, το πλάτος τους 28,25 μέτρα, το βύθισμα τους 9,97 μέτρα και το εκτόπισμα τους (με πλήρη φόρτο) ανέρχεται στους 31.500 τόνους. Οι απαιτήσεις πληρώματος ανέρχονται στα 80-102 άτομα. Τα «Wave» ενσωματώνουν τέσσερις πετρελαιοκινητήρες Wartsila 12V 32E/GECLM μέγιστης ισχύος 25.514 ίππων έκαστος, δύο κινητήρες GEC Alstom μέγιστης ισχύος 19.040 ίππων έκαστος και δύο ηλεκτροκίνητους προωθητές της Kamewa (σε πλώρη και πρύμνη). Τα πλοία επιτυγχάνουν μέγιστη ταχύτητα 20 κόμβους και εμβέλεια 10.000 ναυτικά μίλα (18.520 χιλιόμετρα) με μέση ταχύτητα πλεύσης τους 15 κόμβους. Ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός αποτελείται από ραντάρ έρευνας αέρος και επιφανείας, ραντάρ ναυτιλίας και σύστημα αναγνώρισης φίλου ή εχθρού. Για την αυτοπροστασία τους ενσωματώνουν σύστημα εκτόξευσης αναλώσιμων αντιμέτρων Sea Gnat. Ο οπλισμός τους περιλαμβάνει δύο πυροβόλα DS-30B των 30 χιλιοστών, δύο πολυβόλα M-134 Minigun (Gatling) των 7,62 χιλιοστών, δύο πολυβόλα L7 των 7,62 χιλιοστών και δύο συστήματα εγγύς προστασίας Phalanx.

Κλάση Henry J. Kaiser

Tο Αμερικανικό Ναυτικό, το οποίο ναυπηγεί 20 νέα πλοία κλάσης «John Lewis», προς αντικατάσταση των 18 εν υπηρεσία «Henry J. Kaiser», τα οποία εντάχθηκαν σε υπηρεσία το 1986-1996, πρόκειται δηλαδή για πλοία ίδια ηλικίας με τα γαλλικά ή και νεότερα. Το πρώτο πλοίο κλάσης «John Lewis», η ναυπήγηση του οποίου ξεκίνησε το Σεπτέμβριο του 2018, καθελκύστηκε στα μέσα Ιανουαρίου του 2021 και αναμένεται να παραδοθεί το 2022. Δεν γνωρίζουμε πιο «Henry J. Kaiser» θα αντικαταστήσει, αλλά πιθανότατα το πρώτο, USNS «Henry J. Kaiser» (T-AO-187), που εντάχθηκαν σε υπηρεσία το Δεκέμβριο του 1986 (άρχισε να ναυπηγείται τον Αύγουστο του 1984 και καθελκύστηκε τον Οκτώβριο του 1985). Σε σχέση με τα «Durance» έχει υπερδιπλάσιο εκτόπισμα, στους 42.382 τόνους (με πλήρη φόρτο) και μεγαλύτερες διαστάσεις (206,3 μέτρα μήκος, 29,7 μέτρα πλάτος και 10,7 μέτρα βύθισμα).

USNS Big Horn (T-AO 198).

Τα «Henry J. Kaiser» ενσωματώνουν δύο πετρελαιοκινητήρες Colt-Pielstick PC4-2/2 10V 570 οι οποίοι παράγουν συνολική ισχύς 34.442 ίππους και επιτυγχάνουν μέγιστη ταχύτητα της τάξεως των 20 κόμβων. Έχουν τη δυνατότητα μεταφοράς καυσίμου ίσου με 178-180.000 βαρέλια πετρελαίου (κίνησης και αεροπορικού καυσίμου) καθώς και 690 κυβικά μέτρα ξηρού φορτίου, πυρομαχικών και άλλων εφοδίων και αναλώσιμων υλικών. Ενσωματώνουν δύο ραντάρ έρευνας επιφάνειας τύπου AN/SPS-59 LN-66 και σύστημα αντιμετώπισης τορπιλών τύπου AN/SLQ-25 Nixie. Ο οπλισμός τους αποτελείται από πολλαπλά πολυβόλα των 12,7 χιλιοστών, ενώ υπάρχει εγκαταστημένη και υποδομή για δύο συστήματα CIWS τύπου Phalanx. Συνολικά διαθέτει πέντε σταθμούς ανεφοδιασμού καυσίμου και δύο σταθμούς ανεφοδιασμού ξηρού φορτίου.