Το θέμα της απόκτησης νέων φρεγατών για το ΠΝ είναι το πλέον πολυσυζητημένο εξοπλιστικό θέμα στην ελληνική ατζέντα των εξοπλισμών. Λογικό άλλωστε καθότι η χώρα μας καλείται να υλοποιήσει μείζον εξοπλιστικό πρόγραμμα μετά το τελευταίο που ήταν η απόκτηση των 30 F-16 Block 52+ Advanced το 2005 στα πλαίσια του προγράμματος Peace Xenia IV.
Από τη πρώτη στιγμή που γνωστοποιήθηκε η θέση των Αμερικανών μέσω του λεγόμενου P&A (Price and Availability) η οποία ανέφερε την τιμή των 2 δις ευρώ για τέσσερα πλοία με φόρτο όπλων και FOS είχαμε εκφράσει σοβαρές επιφυλάξεις. Όπως είναι λογικό σεβόμενοι τη δεοντολογία της ενημέρωσης του κοινού μας το θέμα ερευνήθηκε περαιτέρω ως προς το κόστος των πλοίων αφού επαναλαμβάνουμε πως από κάθε άποψη η τιμή των 2 δις ευρώ ανά πλοίο με φόρτο όπλων και FOS είναι εξωφρενικά χαμηλή.
Ως εκ τούτων, η τιμή των 2 δις ευρώ για τέσσερα πλοία είναι λαθεμένη. Ποια είναι όμως η πραγματικότητα; Ειδικότερα:
Πρώτον, η Αμερικανική P&A την οποία είδαμε με τα ίδια μας τα μάτια έχει την τιμή των 4,4 δις δολαρίων για τέσσερα πλοία τύπου MMSC ή αλλιώς 3,971 δις ευρώ για τέσσερα πλοία. Σε αυτό το ποσό πράγματι συμπεριλαμβάνονται όπλα και FOS.
Σε αμέσως προηγούμενο άρθρο μας είχαμε γράψει:
Παρά τα προβλήματα, το LCS γνώρισε την πρώτη του εμπορική επιτυχία στη Σαουδική Αραβία, η οποία αποφάσισε την προμήθεια τεσσάρων MMSC (Multi-Mission Surface Combatant), ενός πλοίου βασισμένο στα πλοία «Freedom». Σύμφωνα με δημοσιεύματα του αμερικανικού τύπου το κόστος του προγράμματος θα ανέλθει στα $ 6 δισεκατομμύρια ή 5,39 δις ευρώ (πλοία, όπλα, υποστήριξη, εκπαίδευση).
Τα πλοία MMSC βρίσκονται υπό ναυπήγηση και η παράδοση τους θα έχει ολοκληρωθεί έως το 2021. Κάθε πλοίο κόστισε € 1,34 δις μαζί με όπλα και πρόγραμμα υποστήριξης. Εδώ να τονιστεί ότι περιλαμβάνεται το μεγάλο κόστος ανάπτυξης που ζήτησαν οι ΗΠΑ κάτι το οποίο δεν ισχύει για την ελληνική πλευρά.
Εδώ προκύπτει το εξής ερώτημα: Πως γίνεται οι ΗΠΑ να προσφέρουν για το ΠΝ πλοία διαμόρφωσης MMSC στη τιμή των Αμερικανικών LCS κλάσης «Freedom» με υποδεέστερο εξοπλισμό. Ακόμα και εάν η τιμή του € 1,34 δις ανά πλοίο είναι υπερβολική λόγω κόστους έρευνας και ανάπτυξης, όπλων και υποδομών πως γίνεται να πέφτουμε στα € 500 εκατομμύρια ανά σκάφος με όπλα και πρόγραμμα τεχνικής υποστήριξης;
Δεύτερον, η Αμερικανική P&A πουθενά δεν αναγράφει ναυπήγηση στην Ελλάδα. Κι αυτό γιατί η κατάσταση με τα ναυπηγεία είναι ακόμα μετέωρη. Τα μεν ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι υπό την ειδική διαχείριση της Deloitte ώστε στις αρχές του νέου έτους να λάβει χώρα διαγωνισμός τα δε ναυπηγεία Ελευσίνας συντηρούνται κατά βάση από το ΠΝ ενώ υπάρχουν διαπραγματεύσεις χωρίς να υπάρχει ειλημμένη απόφαση με την εταιρεία που εξαγόρασε τα Νεώρια Σύρου.
Τρίτον, για τους SM-2 γράφει αυτολεξεί πως είναι απόφαση της Ελληνικής κυβέρνησης πλην όμως σε άλλο μέρος του κειμένου της λεγόμενης P&A οι Αμερικανοί διευκρινίζουν δύο επιπρόσθετες λεπτομέρειες. Η παραπάνω τιμή είναι για πλοία χωρίς φόρτο βλημάτων SM-2 και σημειώνουν πως με το υφιστάμενο ραντάρ τα πλοία απαιτούν τροποποιήσεις στο ραντάρ ώστε να βάλει τα βλήματα, συνεπώς μάλλον απαιτείται νεότερο ραντάρ. Επομένως, μιλάμε για τέσσερα πλοία με φόρτο 32 ESSM σε οκτώ κελιά με έκαστο κελί του ΜΚ41 να δέχεται 4 βλήματα ESSM. Με απλά λόγια η τιμή είναι στη διαμόρφωση πλοίων όπως ακριβώς του Ναυτικού της Σαουδικής Αραβίας. Επίσης, στη Αμερικανική P&A δεν αναγράφεται πουθενά πως τα πλοία θα φέρουν σόναρ μεταβλητού βάθους.
Τέταρτον, για το ζήτημα των Arleigh Burke από την ελληνική πλευρά δεν έχει τεθεί ζήτημα. Οι Αμερικανοί δεν μας προσφέρουν πλοία αφού προς το παρόν δεν υπάρχουν διαθέσιμα Arleigh Burke ενώ πρόθεση τους είναι να διατηρήσουν τις υφιστάμενες οροφές πλοίων χωρίς αποσύρσεις πλοίων Arleigh Burke. Εκτός αυτού σε παλαιότερη ενημέρωση ο Α/ΓΕΝ είχε αναφέρει πως ακόμα και εάν το Ναυτικό των ΗΠΑ απέσυρε πλοία προηγούνται άλλες χώρες που εντάσσονται στην αντιπυραυλική ασπίδα των ΗΠΑ και αποτελούν στενούς συμμάχους των ΗΠΑ σε Ασία και Μέση Ανατολή.
Αυτό που όντως ισχύει είναι πως η διαδικασία γίνεται να επιτευχθεί μέσω των FMS. Σημειωτέον, πως τα FMS δεν είναι μια δωρεάν διαδικασία. Υπάρχει επιβάρυνση της τάξης των 10% σε κάθε πρόγραμμα ως υπηρεσίες της Αμερικανικής Κυβέρνησης.
Πριν τη κατακλείδα να σας τονίσουμε πως τα παραπάνω στοιχεία είναι απόλυτα αληθή και διασταυρωμένα από το ΓΕΝ (Διεύθυνση Εξοπλισμών) και τη ΓΔΑΕΕ ενώ επικοινωνήσαμε και με υψηλόβαθμες κυβερνητικές πηγές του ΥΠΕΘΑ. Τα γράψαμε με ειλικρίνεια και σεβασμό σε όσους μας παρακολουθείται ώστε να μην υπάρχουν αυταπάτες ή ευσεβείς πόθοι.
Και κάτι τελευταίο μιας και αναφερθήκαμε σε πλοία του Ναυτικού των ΗΠΑ που ενδεχομένως να είχαν ενδιαφέρον για το ΠΝ: υπογράφτηκε μια συμφωνία με τις ΗΠΑ χωρίς η κυβέρνηση ευθύς εξ αρχής να θέσει κανένα σαφές αντάλλαγμα. Μέχρι στιγμής το μόνον που υπάρχει είναι η αναβάθμιση κάποιων υποδομών κοινώς εγκαταστάσεων της Αεροπορίας Στρατού καθώς και του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης.
Προσεχώς σήμερα στις 14.30 θα έχουμε και Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο όπου θα συζητηθεί το θέμα των νέων πλοίων για πολλοστή φορά.