Η αφορμή για το συγκεκριμένο άρθρο μας δόθηκε από την είδηση ότι η Γαλλία παρέλαβε το δεύτερο Πλοίο Γενικής Υποστήριξης (ΠΓΥ) κλάσης «Jacques Chevallier». Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αρκετές χώρες έχουν προχωρήσει στην απόφαση ναυπήγησης νέων ΠΓΥ, μεταξύ αυτών και η Τουρκία. Την ίδια στιγμή η Ελλάδα δεν έχει εκφράσει ενδιαφέρον να αποκτήσει ένα (1) σύγχρονο (ΠΓΥ), για να αντικαταστήσει το ηλικίας 57 ετών A-470 «Αλιάκμων» ή έστω να αναβαθμίσει το μόνο σύγχρονο ΠΓΥ που διαθέτει, το Α-374 «Προμηθεύς», το οποίο καθελκύστηκε τον Φεβρουάριο του 2002 και εντάχθηκε στο Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) τον Ιούλιο του 2003. Το άρθρο παρουσιάζει τα νέα και σύγχρονα ΠΓΥ που αποκτούν ευρωπαϊκές χώρες και η Τουρκία, η οποία αποκτά ΠΓΥ δικής της σχεδίασης και ανάπτυξης. Βασικό χαρακτηριστικό των σχεδιάσεων αυτών δεν είναι μόνο η ικανότητα τους να ανεφοδιάζουν πλοία στη θάλασσα, με καύσιμα, πυρομαχικά και άλλα εφόδια, αλλά να εκτελούν και άλλες σημαντικές αποστολές όπως διοίκηση και έλεγχο ναυτικών και/ή αμφίβιων επιχειρήσεων, συντήρηση, υποστήριξη ανθρωπιστικών επιχειρήσεων κ.ά.
Ιταλία και Γαλλία
Τα ΠΓΥ κλάσης «Vulcano» και «Jacques Chevallier» έχουν επιλεγεί από το Ιταλικό και το Γαλλικό Ναυτικό αντίστοιχα. Οι δύο (2) κλάσεις πλοίων έχουν ορισμένες μικρές διαφορές. Η Ιταλία θα παραλάβει δύο (2) πλοία, με δικαίωμα προαίρεσης για ένα (1) επιπλέον, ενώ η Γαλλία θα παραλάβει τέσσερα (4) πλοία. Στο Ιταλικό Ναυτικό θα αντικαθιστούν δύο (2) ΠΓΥ κλάσης «Stromboli», τα οποία εντάχθηκαν σε υπηρεσία το 1975 και το 1978 αντίστοιχα (ένα έχει ήδη αποσυρθεί), ενώ στο Γαλλικό Ναυτικό θα αντικαταστήσουν τέσσερα (4) ΠΓΥ κλάσης «Durance», τα οποία εντάχθηκαν σε υπηρεσία την περίοδο 1980-1990 (τρία ήδη έχουν αποσυρθεί). Αν η Ιταλία ενεργοποιήσει το δικαίωμα προαίρεσης για τρίτο «Vulcano», αυτό θα αντικαταστήσει το Α-5326 «Etna», το οποίο εντάχθηκε σε υπηρεσία το 1998 και είναι ίδιο με το «Προμηθεύς» του ΠΝ. Στις 12 Μαρτίου του 2021, το Ιταλικό Ναυτικό παρέλαβε το A-5335 «Vuclano» (έναρξη ναυπήγησης: 16 Οκτωβρίου του 2016, καθέλκυση: 22 Ιουνίου του 2018), ενώ το A-5336 «Atlante» αναμένεται να παραδοθεί εντός του 2025 (έναρξη ναυπήγησης: 28 Ιουνίου του 2023, καθέλκυση: 18 Μαΐου του 2024).

Το Γαλλικό Ναυτικό ενέταξε σε υπηρεσία το πρώτο ΠΓΥ κλάσης «Jacques Chevallier» (A-725 «Jacques Chevallier») στις 20 Νοεμβρίου του 2024 (έναρξη ναυπήγησης: 24 Δεκεμβρίου του 2021, καθέλκυση: 29 Απρίλιου του 2022), ενώ το δεύτερο (A-726 «Jacques Stosskopf») εντάχθηκε σε υπηρεσία πριν λίγες ημέρες (έναρξη ναυπήγησης: 6 Δεκεμβρίου του 2022, καθέλκυση: 9 Αυγούστου 2024). Τα δύο τελευταία πλοία αναμένεται να παραδοθούν στο Γαλλικό Ναυτικό το 2027 και το 2029 αντίστοιχα. Τα «Vulcano» μπορούν να μεταφέρουν φορτίο βάρους 15.500 τόνων με τυπική διαμόρφωση: 7.655 τόνους πετρελαίου F76, 3.240 τόνους αεροπορικού καυσίμου F44/JP5, 830 τόνους πόσιμου νερού, 220 τόνους πυρομαχικών διαφόρων τύπων, 40 τόνους φαγητού (30.000 περίπου μερίδες), τρία (3) κυβικά μέτρα βενζίνης (σε βαρέλια), 15 τόνους λιπαντικά (επίσης σε βαρέλια), 20 τόνους ξηρού φορτίου και οκτώ (8) εμπορευματοκιβώτια ISO-1C ικανότητας αποθήκευσης φορτίου βάρους 28 τόνων έκαστο. Τα πλοία έχουν εκτόπισμα 27.200 τόνους με πλήρη φόρτο και διαστάσεις (μήκος x πλάτος x βύθισμα) 193 μέτρα x 27,2 μέτρα x 8,4 μέτρα.

Η μέγιστη ταχύτητα τους είναι 20 κόμβοι (37 χιλιόμετρα την ώρα) ή 10 κόμβοι (18,5 χιλιόμετρα την ώρα) με τους ηλεκτροκινητήρες, ενώ με ταχύτητα 16 κόμβους (30 χιλιόμετρα την ώρα) η εμβέλεια τους είναι 7.000 ναυτικά μίλια (12.964 χιλιόμετρα) ή 30 ημέρες στη θάλασσα. Ενσωματώνει σύστημα πρόωσης CODLAD (COmbined Diesel-eLectric And Diesel), με δύο (2) πετρελαιοκινητήρες MAN 20V32/44CR μέγιστης ισχύος 32.000 ίππων έκαστος, δυο (2) ηλεκτροκινητήρες Marelli Motori μέγιστης ισχύος 2.000 ίππων έκαστος, τέσσερις (4) γεννήτριες MAN 6L27/38 μέγιστης ισχύος 11.179 ίππων έκαστη, έναν (1) εφεδρικό κινητήρα των 1.147 ίππων, δύο (2) ηλεκτροκινητήρες εμβόλων μέγιστης ισχύος 2.210 ίππων έκαστος και δύο (2) προωθητές μέγιστης ισχύος 1.300 ίππων έκαστος. Οι απαιτήσεις επάνδρωσης είναι 167 άτομα. Το ελικοδρόμιο και το υπόστεγο των «Vuclano» επιτρέπει την ταυτόχρονη χρήση δύο (2) ελικοπτέρων κατηγορίας AW-101 Merlin ή ενός (1) CH-53K King Stallion ή ενός (1) MV-22 Osprey. Τα πλοία ενσωματώνουν τέσσερις (4) πλευρικού σταθμούς ανεφοδιασμού στη θάλασσα συν έναν (1) στην πρύμνη.

Επίσης ενσωματώνει δύο (2) γερανούς ύψους 20 μέτρων και ανυψωτικής ικανότητας 30 τόνων βάρους έκαστος. Ο οπλισμός τους αποτελείται από δύο (2) πυροβόλα των 25 χιλιοστών και δύο (2) ακουστικά συστήματα για αυτοπροστασία. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα «Vulcano» έχουν την αναγκαία υποδομή εγκατάστασης, αλλά δεν ενσωματώνουν το πυροβόλο OTO Melara, των 76 χιλιοστών (Strales), το οποίο μπορούν να ενσωματώσουν αν και όταν το αποφασίσει η Ιταλία. Όπως έχουν ήδη αναφέρει, τα γαλλικά «Jacques Chevallier» έχουν μικρές διαφορές, σε σχέση με τα «Vulcano». Έχουν μεγαλύτερο εκτόπισμα, στους 31.000 τόνους, ελαφρά μεγαλύτερες διαστάσεις (μήκος x πλάτος x βύθισμα) 194 μέτρα x 27,4 μέτρα x 9 μέτρα και απαιτούν μικρότερο πλήρωμα (στα 130 άτομα). Για την αυτοπροστασίας τους ενσωματώνουν το αντιαεροπορικό σύστημα Simbad-RC με πυραύλους πολύ μικρού βεληνεκούς Mistral Mk.3 και πυροβόλα των 40 χιλιοστών. Επίσης, ενσωματώνουν γαλλικής προέλευσης ηλεκτρονικά συστήματα και αισθητήρες, αντί των ιταλικής προέλευσης που ενσωματώνουν τα «Vulcano».
Μεγάλη Βρετανία
H Μεγάλη Βρετανία έχει υπογράψει σύμβαση για τη ναυπήγηση τριών (3) νέων ΠΓΥ, στο πλαίσιο υλοποίησης του προγράμματος FSSS (Fleet Solid Support Ship). Σύμφωνα με τον ισχύοντα προγραμματισμό, τα πλοία θα πρέπει να παραδοθούν στο Βρετανικό Ναυτικό την περίοδο 2028-2032, με το πρώτο πλοίο να χαρακτηρίζεται επιχειρησιακό το 2031. Το πρόγραμμα FSSS ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2015, με στόχο την απόκτηση νέων ΠΓΥ για την αντικατάσταση των ΠΓΥ κλάσης «Fort Victoria» και «Fort Rosalie», η παλαιότητα των οποίων είχε αρχίσει να επιβαρύνει σημαντική το κόστος υποστήριξης τους. Τον Νοέμβριο του 2018 επιλέχθηκε η λίστα των διεκδικητών του προγράμματος: Μια βρετανική κοινοπραξία (Babcock, BAE Systems, Cammell Laird και Rolls-Royce), η ιταλική Fincantieri, η ισπανική Navantia, η ιαπωνική Japan Marine United και η νοτιοκορεατική Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering. Λίγο αργότερα, η Fincantieri και η Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering αποσύρθηκαν από τον διαγωνισμό, αλλά η Fincantieri επανήλθε στη διεκδίκηση του προγράμματος.

Ωστόσο, ο διαγωνισμός «πάγωσε» στις 5 Νοεμβρίου του 2019 προκειμένου να βρεθεί η καταλληλότερη και οικονομικότερη λύση, όπως ανέφερε η σχετική ανακοίνωση του βρετανικού Υπουργείου Άμυνας. Ο διαγωνισμός ξεκίνησε εκ νέου τον Μάιο του 2021 με τη συμμετοχή διεθνών κοινοπραξιών, υπό την ηγεσία όμως βρετανικών εταιριών. Τον Σεπτέμβριο του 2021 ανακοινώθηκαν ότι τέσσερις (4) κοινοπραξίες διεκδικούν το πρόγραμμα. Οι κοινοπραξίες αυτές ήταν: Η Larsen & Toubro, με συμμετοχή της βρετανικής Leidos Innovations), η βρετανική Serco με την ολλανδική Damen, η Team Resolute (Harland & Wolff, BMT και Navantia UK) και η Team UK (BAE Systems και Babcock). Τον Νοέμβριο του 2022 ανακοινώθηκε ότι το πρόγραμμα κέρδισε τελικά η κοινοπραξία Team Resolute, ενώ τον Ιανουάριο του 2023 υπογράφηκε η σχετική σύμβαση, για τρία (3) πλοία με συνολικό κόστος £ 1,6 δισεκατομμύρια. Η ναυπήγηση τους δεν έχει ξεκινήσει ακόμα. Τα ΠΓΥ του προγράμματος FSSS θα έχουν μήκος 216 μέτρα, πλάτος 34,5 μέτρα και εκτόπισμα 39.000 με πλήρη φόρτο.

Το σύστημα πρόωσης θα είναι κατηγορίας CODELOD (Combined Diesel Electric or Diesel) και θα πρέπει να επιτυγχάνουν μέγιστη ταχύτητα τουλάχιστον 19 κόμβων (35 χιλιόμετρα την ώρα). Τα πλοία θα έχουν πλευρικές θύρες ανάπτυξης και περισυλλογής ταχύπλοων σκαφών, για χρήση από Ειδικές Δυνάμεις, ή μη-επανδρωμένα σκάφη (επιφανείας και υποβρύχια). Τα πλοία θα πρέπει να έχουν χώρο φόρτου εμβαδού 9.000 τετραγωνικών μέτρων ή ικανότητα μεταφοράς έως και 25 εμπορευματοκιβώτια, εκτός των μεταφερόμενων υγρών εφοδίων (καύσιμα, λιπαντικά και πόσιμο νερό). Οι απαιτήσεις επάνδρωσης θα είναι περί τα 101 άτομα με ικανότητα φιλοξενίας 57-78 επιπλέον ατόμων ως πλήρωμα ή μάχιμους (Πεζοναύτες ή Ειδικές Δυνάμεις). Ο οπλισμός τους θα αποτελείται από δύο (2) πυροβόλα των 30 χιλιοστών και δύο (2) συστήματα εγγύς άμυνας τύπου Phalanx (20 χιλιοστών). Το ελικοδρόμιο των πλοίων θα μπορεί να υποστηρίξει τη χρήση δύο (2) ελικοπτέρων κατηγορίας AW-101 Merlin, συν ένα (1) UAV κάθετης απογείωσης και προσγείωσης, ή ένα (1) ελικόπτερο κατηγορίας CH-47 Chinook.
Ολλανδία
Τον Μάρτιο του 2025 το Ολλανδικό Ναυτικό ενέταξε σε υπηρεσία το HNLMS «Den Helder», γνωστό και ως CSS (Combat Support Ship)(CSS). To πλοίο ναυπηγήθηκε προκειμένου να καλύψει το επιχειρησιακό κενό που άφησε η πώληση του HNLMS «Amsterdam» στο Περού, το 2014. Η ένταξη σε υπηρεσία του πλοίου υποστήριξης πολλαπλού ρόλου HNLMS «Karel Doorman», το 2015 (αντικατέστησε το HNLMS «Zuiderkruis»), αποδείχθηκε ανεπαρκείς λύση και το 2017 ξεκίνησε η μελέτη απόκτησης ενός νέου ΠΓΥ. Το πρόγραμμα εγκρίθηκε το 2019 και το σχετικό συμβόλαιο υπογράφηκε το ίδιο έτος (ύψους € 374 εκατομμυρίων). Η κοπή ελάσματος έγινε στις 2 Δεκεμβρίου του 2020, στα ναυπηγεία της Damen στο Γκαλάτι τις Ρουμανίας, και στις 2 Ιουνίου του 2021 πραγματοποιήθηκε η τοποθέτηση της τρόπιδας. Το πλοίο έφυγε από τη Ρουμανία, με προορισμό την Ολλανδία, τον Νοέμβριο του 2024 (παράλληλα με το ταξίδι πραγματοποιήθηκαν και οι προβλεπόμενες θαλάσσιες δοκιμές, λόγω της επικινδυνότητας της Μαύρης Θάλασσας από τον πόλεμο Ρωσίας-Ουκρανίας).

Στην Ολλανδία συνεχίστηκαν οι εργασίες κατασκευής του πλοίου. Η τελετή ονομασίας του πλοίου πραγματοποιήθηκε στις 22 Φεβρουαρίου του 2025 και τον επόμενο μήνα παραδόθηκε στο Ολλανδικό Ναυτικό (αναμένεται να χαρακτηριστεί επιχειρησιακό τον προσεχή Οκτώβριο). Το εκτόπισμα του πλοίου είναι 20000 τόνοι, το μήκος του 179,5 μέτρα, το πλάτος του 22 μέτρα και το βύθισμα του οκτώ (8) μέτρα. Ενσωματώνει τέσσερις (4) πετρελαιοκινητήρες και δύο (2) ηλεκτροκινητήρες, ενώ επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 20 κόμβους (37 χιλιόμετρα την ώρα). Οι απαιτήσεις επάνδρωσης είναι 75 άτομα, με ενδιαιτήσεις για φιλοξενία έως και 150 άτομα πλήρωμα. Ο κύριος αισθητήρας του πλοίου είναι το ραντάρ έρευνας αέρος και επιφανείας NS-100 της Thales, ενώ ενσωματώνει και το ραντάρ ανίχνευσης στόχων Pharos της Thales. Ο οπλισμός του αποτελείται από ένα (1) πυροβόλο OTO Melara των 76 χιλιοστών, ικανό να εκτοξεύει πυρομαχικά DART, τέσσερις τηλεχειριζόμενοι σταθμοί οπλισμού Lion Fish με πολυβόλα των 12,7 χιλιοστών και ένα (1) σύστημα εγγύς προστασίας RAM (Rolling Airframe Missile).

Το HNLMS «Den Helder» ενσωματώνει δύο (2) γερανούς ανυψωτικής ικανότητας 40 τόνων έκαστος. Η μεταφορική του ικανότητα ανέρχεται σε 24 εμπορευματοκιβώτια, για μεταφορά διάφορων φορτίων, 7.600.000 λίτρα πετρελαίου, για τον ανεφοδιασμό πλοίων, 1.000.000 λίτρα καυσίμου για ελικόπτερα, 226.000 λίτρα πόσιμου νερού και 434 τόνους άλλων εφοδίων, όπως τρόφιμα, υγειονομικό υλικό και πυρομαχικά (από τις ποσότητες αυτές καταναλώνει και το πλοίο για τις δικές του ανάγκες). Μπορεί να φιλοξενήσει και να υποστηρίξει ταυτόχρονα δύο (2) ελικόπτερα τύπου NH-90 NFH (NATO Frigate Helicopter) ή ένα (1) ελικόπτερο NH-90 NFH και δύο (2) UAV κάθετης απογείωσης και προσγείωσης. Επιπλέον, μπορεί να μεταφέρει δύο (2) αποβατικά σκάφη προσωπικού (LCVP : Landing Craft Vehicle Personnel), για απόβαση προσωπικού, και δύο (2) ταχύπλοα σκάφη (FRISC : Fast Raiding Intercepting Special Forces Craft), για χρήση και από Ειδικές Δυνάμεις. Τέλος, διαθέτει δύο (2) νοσοκομειακές μονάδες, ικανές για νοσηλεία, παροχή πρώτων βοηθειών, εντατική θεραπεία και νοσηλεία και χειρουργεία.
Γερμανία
H Γερμανία ναυπηγεί δύο (2) Type-707, για την αντικατάσταση ισάριθμων ΠΓΥ κλάσης «Rhön» (Type-704), τα οποία εντάχθηκαν σε υπηρεσία το 1977. Το πρόγραμμα ανακοινώθηκε τον Ιούλιο του 2019, ενώ το 2021 η Βουλή ενέκρινε το σχετικό κονδύλι. Ο κύριος ανάδοχος του προγράμματος είναι τα ναυπηγεία NVL Group, σε συνεργασία με τα ναυπηγεία Meyer Werft. Τα σκάφη κατασκευάζονται από τα ναυπηγεία Neptun Werft, τα οποία ανήκουν στον Όμιλο Meyer, ενώ την υπερκατασκευή κατασκευάζουν τα ναυπηγεία Meyer Werft. Η ναυπήγηση του πρώτου πλοίου πραγματοποιήθηκε στις 29 Ιουνίου του 2023 (η τοποθέτηση της τρόπιδας έγινε στις 8 Αυγούστου), ενώ του δεύτερου στις 29 Φεβρουαρίου του 2024 (η τοποθέτηση της τρόπιδας έγινε στις 25 Απριλίου). Τα Type-707 έχουν μήκος 173 μέτρα, πλάτος 24 μέτρα, βύθισμα οκτώ (8) μέτρα και πλήρωμα 42 άτομα. Έχουν τη δυνατότητα μεταφοράς 13.000 κυβικών μέτρων καυσίμου και 20 εμπορευματοκιβώτια ξηρού φορτίου. Τα Type-707 έχουν εκτόπισμα 20.000 τόνους και επιτυγχάνουν μέγιστη ταχύτητα πλεύσης 20 κόμβους (37 χιλιόμετρα την ώρα).

Ελλάδα και Τουρκία
Την τελευταία τετραετία η Τουρκία έχει εντάξει σε υπηρεσία τρία (3) πλοία υποστήριξης, ένα (1) κλάσης «Derya» (Α-1590 «Derya»), το οποίο καταγράφει ως «Πλοίο Υποστήριξης Εφοδιασμού και Μάχης» και δύο (2) ΠΓΥ κλάσης «Yüzbaşı Güngör Durmuş» (A-574 «Yüzbaşı Güngör Durmuş» και A-575 «Üsteğmen Arif Ekmekçi»), τα οποία συνεπικουρούν δύο (2) ΠΓΥ κλάσης «Akar» (A-580 «Akar» και Α-585 «Yarbay Kudret Güngör»), τα οποία εντάχθηκαν σε υπηρεσία το 1987 και το 1995 αντίστοιχα. Το 2016 το Τουρκικό Ναυτικό ξεκίνησε το πρόγραμμα σχεδίασης και ναυπήγησης του «Derya», δηλαδή ενός (1) πλοίου υποστήριξης, αλλά παράλληλα με ικανότητα λειτουργίας και ως πλοίο διοίκησης και ελέγχου επιχειρήσεων, συλλογής πληροφοριών, έρευνας και διάσωσης, υποστήριξης ανθρωπιστικών και επιχειρήσεων αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών. Η σχετική σύμβαση υπογράφηκε στις 10 Ιουλίου του 2018, με τα ναυπηγεία Sefine, ενώ συμμετοχή στο πρόγραμμα είχαν και οι Aselsan και Havelsan. Η ναυπήγηση του ξεκίνησε το 2018, καθελκύστηκε τον Οκτώβριο του 2021 και εντάχθηκε σε υπηρεσία στις 19 Ιανουαρίου του 2021.

Το πλοίο έχει μήκος 194,8 μέτρα, πλάτος 23,4 μέτρα και εκτόπισμα 26.000 τόνους (με πλήρη φόρτο). Ενσωματώνει δύο (2) αεροστρόβιλους κινητήρες LM-2500, δύο (2) πετρελαιοκινητήρες και δύο (2) ηλεκτροκινητήρες, ενώ επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 24 κόμβους (44 χιλιόμετρα την ώρα). Η τυπική εμβέλεια του «Derya» ανέρχεται στα 4.500 ναυτικά μίλια (8.334 χιλιόμετρα) ή σε 30 ημέρες συνεχούς παρουσίας στη θάλασσα. Οι απαιτήσεις επάνδρωσης είναι 326 άτομα. Ο οπλισμός του αποτελείται από δύο (2) συστήματα εγγύς άμυνας GOKDENIZ της Aselsan, με πυροβόλο των 35 χιλιοστών, και δύο (2) τηλεχειριζόμενους σταθμούς οπλισμού STOP, επίσης της Aselsan, με πυροβόλο των 25 χιλιοστών. Το ελικοδρόμιο του πλοίου μπορεί να υποστηρίξει τη χρήση έως και τριών (3) ελικοπτέρων κατηγορίας MH-60R. Το «Derya» μπορεί να μεταφέρει έως και 9.100 τόνους καυσίμου πλοίων (F76), 1.000 τόνους αεροπορικού καυσίμου (F44), 810 τόνους πόσιμου νερού και 48 εμπορευματοκιβώτια για ξηρό φορτίου (λιπαντικά, τρόφιμα, υγειονομικό υλικό, πυρομαχικά, ανταλλακτικά κ.ά.).
Τα πλοία «Yüzbaşı Güngör Durmuş» και «Üsteğmen Arif Ekmekçi» εντάχθηκαν σε υπηρεσία το 2021 και το 2024 αντίστοιχα. Ο διαγωνισμός ναυπήγησης τους προκηρύχθηκε στις 17 Ιουλίου του 2012. Στις 7 Μαΐου του 2014 το πρόγραμμα ανατέθηκε στα ναυπηγεία Selah Shipyard και η σχετική σύμβαση υπογράφηκε στις 24 Νοεμβρίου του ίδιου έτους. Η ναυπήγηση του πρώτου πλοίου ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2015, με στόχο παράδοσης του εντός 16 μηνών και στόχο παράδοσης του δεύτερου πλοίου εντός 26 μηνών. Το «Yüzbaşı Güngör Durmuş» καθελκύστηκε στις 8 Οκτωβρίου του 2016, ενώ το «Üsteğmen Arif Ekmekçi» στις 7 Ιουλίου του 2017. Ωστόσο, από το 2018, τα ναυπηγεία Selah Shipyards άρχισαν να αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες και τον Σεπτέμβριο του 2019 κήρυξαν πτώχευση, αφήνοντας τα δύο πλοία σε ημιτελή κατάσταση. Στις 9 Φεβρουαρίου του 2021 το Τουρκικό Ναυτικό υπέγραψε σύμβαση με την STM για την ολοκλήρωση του προγράμματος. Οι εργασίες συνεχίστηκαν και το «Yüzbaşı Güngör Durmuş» παραδόθηκε στις 21 Δεκεμβρίου του 2021, ενώ το «Üsteğmen Arif Ekmekçi» στις 19 Ιανουαρίου του 2024.

Τα πλοία έχουν μήκος 106,5 μέτρα, πλάτος 16,8 μέτρα και εκτόπισμα 8.613 τόνους (με πλήρη φόρτο). Με μέση ταχύτητα πλεύσης τους 12 κόμβους (22 χιλιόμετρα την ώρα), η εμβέλεια τους ανέρχεται στα 9.500 ναυτικά μίλια (17.594 χιλιόμετρα). Οι απαιτήσεις επάνδρωσης τους ανέρχονται στα 82 άτομα. Μπορούν αν φιλοξενήσουν και να υποστηρίξουν ένα (1) ελικόπτερο κατηγορίας 15 τόνων. Ο οπλισμός τους αποτελείται από δύο (2) τηλεχειριζόμενους σταθμούς οπλισμού STAMP, της Aselsan, με πολυβόλο των 12,7 χιλιοστών. Καθένα από τα πλοία «Yüzbaşı Güngör Durmuş» και «Üsteğmen Arif Ekmekçi» μπορεί να μεταφέρει έως και 4.101 τόνους καυσίμου πλοίων (F76), 341 τόνους αεροπορικού καυσίμου (JP5), 641 τόνους πόσιμου νερού και οκτώ (8) εμπορευματοκιβώτια για ξηρό φορτίου (λιπαντικά, τρόφιμα, υγειονομικό υλικό, πυρομαχικά, ανταλλακτικά κ.ά.). Επίσης, τα πλοία ενσωματώνουν και από έναν (1) γερανό με ικανότητα ανύψωσης φορτίου μέγιστου βάρους 18 τόνων.

Στην επίσημη ιστοσελίδα του το ΠΝ αναφέρει πέντε (5) ΠΓΥ: Το Α-374 «Προμηθεύς», το A-470 «Αλιάκμων», το Α-471 «Άτλας Ι», το Α-473 «Αίας» και το Α-472 «Ηρακλής». Υπάρχει επίσης και το A-377 «Περσεύς Ι», που όμως το ΠΝ δεν το καταγράφει ως ΠΓΥ, μαζί με τα άλλα πέντε (5) πλοία. Τα Α-471 «Άτλας Ι», Α-473 «Αίας», Α-472 «Ηρακλής» και A-377 «Περσεύς Ι» είναι όλα δωρεά του «Ιδρύματος Λασκαρίδη» και εντάχθηκαν στον Ελληνικό Στόλο το 2019, το 2021, το 2020 και το 2023 αντίστοιχα. Πρόκειται για σημαντικές προσθήκες, με τις οποίες το ΠΝ καλύπτει ανάγκες ανεφοδιασμού πλοίων, αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα ανεφοδιασμού πλοίων με καύσιμα, όπως έχουν τα Α-374 «Προμηθεύς» και A-470 «Αλιάκμων». Αν λάβουμε υπόψη μας και το ότι το A-470 «Αλιάκμων» είναι πλοίο ηλικίας 57 ετών, προκύπτει το συμπέρασμα ότι το ΠΝ χρειάζεται ένα (1) σύγχρονο ΠΓΥ, που θα συνεπικουρεί το Α-374 «Προμηθεύς» (ιδανική λύση θα ήταν η απόκτηση του ιταλικού Α-5326 «Etna», αλλά αυτό προϋποθέτει την ενεργοποίηση, από την Ιταλία, του δικαιώματος προαίρεσης ναυπήγησης και τρίτου ΠΓΥ κλάσης «Vulcano»).