O Γάλλος Υπουργός Άμυνας, Sébastien Lecornu, κάλεσε την Ευρώπη να επιταχύνει τους εξοπλισμούς και ανακοίνωσε ότι η χώρα του θα προχωρήσει στην προμήθεια 20-30 επιπλέον μαχητικά αεροσκάφη Rafale και τριών επιπλέον φρεγατών FDI, ώστε ο στόλος κύριων μονάδων επιφανείας του Γαλλικού Ναυτικού να αυξηθεί από τα 15 στα 18 πλοία. Επίσης, η Γαλλία θα επισπεύσει την προμήθεια νέων συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου και UAV. Η τελευταία παραγγελία Rafale από την Γαλλία υπογράφηκε στα μέσα Ιανουαρίου του 2024 και αφορά σε 42 αεροσκάφη της πλέον σύγχρονης έκδοσης F4. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, οι παραδόσεις θα ξεκινήσουν το 2027 και θα ολοκληρωθούν το 2032. Ως προς τις FDI, έχουν παραγγελθεί πέντε πλοία για την αντικατάσταση ισάριθμων κορβέτων κλάσης «La Fayette». Οι 15 κύριες μονάδες επιφανείας του Γαλλικού Ναυτικού περιλαμβάνουν δύο αντιαεροπορικές φρεγάτες κλάσης «Horizon» (αντιτορπιλικά αναφέρονται από τους Γάλλους), οκτώ φρεγάτες τύπου FREMM, κλάσης «Aquitaine» και πέντε φρεγάτες κλάσης «La Fayette», εκ των οποίων τρείς αναβαθμισμένες, οι οποίες θα αντικατασταθούν από πέντε FDI, κλάσης «Amiral Ronarc’h».
Την ανάγκη αύξησης του στόλου των κύριων μονάδων επιφανείας του Γαλλικού Ναυτικού, είχε ζητήσει, από τον Φεβρουάριο του 2022, η Επιτροπή Εθνικής Άμυνας της Γαλλικής Βουλής. Η έκθεση αναφέρει μια σειρά εξελίξεων που καθιστούν την ανάγκη ενίσχυσης του Γαλλικού Ναυτικού με νέα πλοία και νέες δυνατότητες επιτακτική: Εδαφικές διαφορές, που βασίζονται στην επιθυμία εκμετάλλευσης του πλούτου της Μεσογείου, κυρίως της ενέργειας, αύξηση των πολιτικών/δραστηριοτήτων προσβολής ισχύος στην περιοχή, σημαντική αύξηση των εξοπλιστικών προγραμμάτων των μεσογειακών χωρών, αστάθεια στη Λιβύη, η απειλή της τρομοκρατίας, η απειλή της λαθρομετανάστευσης και το λαθρεμπόριο όπλων και ναρκωτικών αμφισβητούν στην πράξη την έννομη τάξη στην περιοχή. Οι προκλήσεις αυτές απαιτούν ισχυρό Γαλλικό Ναυτικό, το οποίο όμως αντιμετωπίζει έλλειμμα ικανοτήτων, όπως φάνηκε στην άσκηση «Polaris 2021» (27 Νοεμβρίου-3 Δεκεμβρίου 2021, στη Μεσόγειο). Στην άσκηση συμμετείχαν περί τα 20 πλοία του Γαλλικού Ναυτικού, μεταξύ των οποίων και το αεροπλανοφόρο «Charles de Gaulle». Το σενάριο της άσκηση ήταν ο γενικευμένος πόλεμος εναντίων δύο δυνάμεων σε καθεστώς πολέμου υψηλής έντασης.
Το σενάριο ήταν πολύ ρεαλιστικό, με παραμέτρους όπως κεραυνοβόλες επιθέσεις, κυβερνοεπιθέσεις, πληροφοριακή παραπλάνηση, παρεμβολή επικοινωνιών, ραντάρ ή σήματος GPS και απώλεια δορυφορικών επικοινωνιών. Σύμφωνα με το πόρισμα της άσκησης το Γαλλικό Ναυτικό απώλεσε οκτώ από τα 20 συνολικά πλοία που συμμετείχαν στην άσκηση (ποσοστό 40% της δύναμης). Η έκθεση αναφέρει και δηλώσεις του Ναυάρχου Emmanuel Slaars, ο οποίος είχε πει ότι η άσκηση «Polaris 2021» επιβεβαίωσε την ουσιαστική συμβολή της αρχής της συμπληρωματικότητας μεταξύ των μαχητικών αεροσκαφών και των ελικοπτέρων, παρά το γνωστό πρόβλημα διαθεσιμότητα των NH-90. Επίσης, ο Emmanuel Slaars δήλωσε ότι η ικανότητα ανάπτυξης UAV από τα πλοία θα είναι κομβικής/στρατηγικής σημασίας παράμετρος σε πολέμους υψηλής έντασης, ενώ αναφέρθηκε και στην αξία των πυραύλων κατά πλοίων, του αποθέματος πυρομαχικών και της σημασίας της ασφάλειας των επικοινωνιών. «Στην περίπτωση ενός πολέμου υψηλής έντασης η άσκηση Polaris μας υπενθύμισε πόσο λίγο, τα δικά μας βλήματα κατά πλοίων όπως οι Exocet, έχουν γίνει ανταγωνιστικοί εναντίων των υπερηχητικών πυραύλων των αντιπάλων μας», είπε.
Σε μια πιο πρόσφατη εξέλιξη, στις αρχές του μήνα, στο συνέδριο «Paris Naval Conference 2025», ο Αρχηγός του Γαλλικού Ναυτικού, Ναύαρχος Nicolas Vaujour, δήλωσε ότι το Ναυτικό πέτυχε να αυξήσει τη διαθεσιμότητα των κύριων μονάδων επιφανείας στο 80%. Ο τρόπος που υιοθέτησε το Γαλλικό Ναυτικό είναι διττός: Διάθεση διπλών πληρωμάτων και βελτίωση των διαδικασιών και των χρόνων υποστήριξης των πλοίων. «Η διαθεσιμότητα είναι ένα από τα κίνητρά μου γιατί έχω βάσει νόμου-τον νόμο στρατιωτικού σχεδιασμού της Γαλλίας-15 αντιτορπιλικά και φρεγάτες. Έτσι, ο τρόπος για να έχουμε περισσότερα πλοία δεν είναι να ναυπηγήσουμε ένα ακόμα, γιατί έχει αποφασιστεί πολιτικά ότι έχω 15. Το ερώτημα για μένα είναι να αυξήσω το επίπεδο διαθεσιμότητας των πλοίων. Αυτή τη στιγμή πετυχαίνουμε περισσότερο ή λιγότερο διαθεσιμότητα 80% για αυτά τα πλοία, η οποία είναι πραγματικά υψηλή από άποψη συντήρησης. Το πώς χρησιμοποιήσαμε αυτό το 80% με τον καλύτερο τρόπο ήταν να διπλασιάσουμε τα πλήρωμα για ορισμένα πλοία, όχι μόνο να αυξήσουμε τον ελάχιστο αριθμό ημερών στη θάλασσα, αλλά και να διπλασιάσουμε τις ημέρες στη θάλασσα. Έχω περισσότερα από 15 πλοία, λόγω των διπλών πληρωμάτων, με μέγιστη διαθεσιμότητα πλοίων. Έτσι προσπαθούμε να ανταποκριθούμε στην ανάγκη για περισσότερα πλοία στη θάλασσα και λιγότερα πλοία στην ξηρά», δήλωσε ο Γάλλος Ναύαρχος.