Η αφορμή για το συγκεκριμένο άρθρο-παρουσίαση μας δόθηκε από την ανακοίνωση του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας για τη συνάντηση που είχαν, στις 28 Ιανουαρίου, αρμόδιοι επιτελείς του ΓΕΑ (Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας) με εκπροσώπους της κοινοπραξίας Embraer Defence & Security-ELTA Systems, με αντικείμενο την παρουσίαση των δυνατοτήτων του αεροσκάφους έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου P600 AEW (Airborne Early Warning). Η συνάντηση δεν έγινε λόγω ενδιαφέροντος της ΠΑ (Πολεμικής Αεροπορίας) για την αντικατάσταση των EMB-145 EriEye, αλλά στο πλαίσιο των συχνών παρουσιάσεων που πραγματοποιούν ελληνικές και ξένες εταιρίες σε Έλληνες επιτελείς, επί των προϊόντων τους, πολλές εκ των οποίων έχουμε παρουσιάσει. Αυτός είναι και ο λόγος της παρουσίασης του P600.

Το σύστημα συνδυάζει το αεροσκάφος Praetor 600 της βραζιλιάνικης Embraer με ηλεκτρονικά συστήματα της ισραηλινής ELTA, θυγατρικής της IAI (Israel Aerospace Industries), και η συμφωνία για την ανάπτυξη του υπογράφηκε τον Ιούνιο του 2019. Εκτός του αεροσκάφους η Embraer παρέχει και τα συστήματα επικοινωνιών, το σύστημα διαχείρισης μάχης ενώ είναι υπεύθυνη για την ολοκλήρωση των συστημάτων και της παροχή τεχνικής υποστήριξης. Οι αποστολές που μπορεί να αναλάβει το P600 είναι η επιτήρηση αέρος και θαλάσσης σε μεγάλες αποστάσεις, η έγκαιρη προειδοποίησης και η διοίκηση αεροπορικών επιχειρήσεων, η παροχή δεδομένων και πληροφοριών στο δίκτυο αντιαεροπορικής άμυνας, οι περιπολίες ασφαλείας και επιτήρησης του εθνικού εναέριου και θαλάσσιου χώρου, η παραγωγή εικόνας επί της εχθρικής διάταξης μάχης, δικτυοκεντρικές επιχειρήσεις και συλλογή πληροφοριών SIGINT (Signal Intelligence) και ELINT (Electronic Intelligence). (το κείμενο συνεχίζεται μετά τις φωτογραφίες)

Το αεροσκάφος ενσωματώνει τεχνολογία ελέγχου πτήσης Fly-by-Wire, το ψηφιακό πιλοτήριο (Cockpit) Pro Line της Rockwell Collins και δύο (2) κινητήρες HTF-7500E της Honeywell. Το σύστημα διαχείρισης μάχης είναι το Arkhe της βραζιλιάνικης Atech, θυγατρικής της Embraer. Πρόκειται για ένα σπονδυλωτής σχεδίασης σύστημα υπεύθυνο για την επεξεργασία των δεδομένων-πληροφοριών και την παραγωγή της τακτικής εικόνας. Το P600 μπορεί να πετά σε μέγιστο υψόμετρο 40.000 ποδιών (12.192 μέτρα) και σε μέγιστη απόσταση 2.760 ναυτικών μιλίων (5.112 χιλιόμετρα, μέγιστο όριο πτήσης χωρίς επιστροφή) με ταχύτητα πλεύσης Mach 0,8. Ο τυπικός συνεχόμενος χρόνος παραμονής στον αέρα είναι οι 7:30 ώρες, ενώ μπορεί να φτάσει στο υψόμετρο των 40.000 ποδιών σε 35 λεπτά.

Κύριος αισθητήρας του αεροσκάφους είναι ένα ραντάρ τεχνολογίας AESA (Active Electronically Scanned Array), τεχνολογίας, νιτριδίου του γαλλίου, με ενσωματωμένο σύστημα αναγνώρισης φίλου ή εχθρού (IFF : Identification Friend or Foe), αδρανειακής πλοήγησης (INS : Inertial Navigation System) και σύστημα παγκόσμιου προσδιορισμού θέσης (GPS : Global Positioning System). Το ραντάρ παρέχει κάλυψη σε τόξο 240ο (120ο σε κάθε πλευρά). Οι επικοινωνίες που ενσωματώνει το σύστημα είναι ολοκληρωμένες (HF, UHF, VHF, δορυφορικές, ενδοεπικοινωνία, σύστημα ζεύξης δεδομένων) όπως και το σύστημα αυτοπροστασίας (σύστημα προειδοποίησης επερχόμενου βλήματος, σύστημα προειδοποίησης εντοπισμού από ραντάρ και σύστημα εκτόξευσης αντιμέτρων). Το σύστημα Ηλεκτρονικών Μέσων Υποστήριξης (ESM : Electronic Support Measures) του αεροσκάφους παρέχει κάλυψη 360ο. Εσωτερικά το αεροσκάφος έχει τρείς (3) σταθμούς εργασίας.