Σύμφωνα με δημοσιεύματα του τουρκικού τύπου, τα οποία επικαλούνται στελέχη της BMC, το χρονοδιάγραμμα και ο ρυθμός παραδόσεων του άρματος μάχης Altay έχει οριστικοποιηθεί μεν, αλλά παραμένει η εκκρεμότητα της έγκαιρης ανάπτυξης του εγχώριου κινητήρα, παράμετρος η οποία θα καθορίσει την τήρηση ή μη του αποφασισμένου σχεδιασμού παραδόσεων.

Όπως σας είχαμε ενημερώσει, με σχετική μας ανάρτηση στις 17 Δεκεμβρίου, ο Διευθύνων Σύμβουλος της BMC, Ethem Sancak, δήλωσε ότι το πρώτο Altay θα παραδοθεί στον Τουρκικό Στρατό τον Μάιο του 2020. Η νεότερη ενημέρωση αναφέρει ότι ο ρυθμός παραγωγής-παράδοσης θα είναι έξι (6) άρματα μάχης το μήνα (72 το χρόνο).

Δεδομένου ότι το συμβόλαιο αφορά στην προμήθεια 250 αρμάτων μάχης, οι παραδόσεις θα ολοκληρωθούν τον Οκτώβριο του 2023. Ωστόσο, σύμφωνα με τα μέχρι σήμερα δεδομένα, από τα 250 Altay, τα 40 πρώτα θα ανήκουν στη διαμόρφωση T1, με κινητήρα της γερμανικής MTU, ενώ τα υπόλοιπα 210 άρματα θα ανήκουν στη διαμόρφωση T2 και θα ενσωματώνουν κινητήρα της Tumosan τουρκικής σχεδίασης, ισχύος 1.500 ίππων.

Με άλλα λόγια, ο τουρκικής σχεδίασης κινητήρας θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει την ανάπτυξη και τις δοκιμές του το Νοέμβριο του 2020, οπότε θα έχουν ολοκληρωθεί οι παραδόσεις των 40 Altay T1 και θα πρέπει να ξεκινήσει η παραγωγή της έκδοσης Altay T2. Ωστόσο, αυτή τη στιγμή η Tumosan εργάζεται σε κινητήρες ισχύος 530 ίππων με προγραμματισμό-στόχο την ανάπτυξη κινητήρων των 750, των 1.000 και των 1.500 ίππων.

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι τα χρονοδιαγράμματα παράδοσης των Altay δεν συνάδουν χρονικά με τα χρονοδιαγράμματα ανάπτυξης του κινητήρα των 1.500 ίππων που προβλέπετε για την έκδοση T2. Υπενθυμίζουμε ότι σύμφωνα με τη σύμβαση ανάπτυξης του τουρκικού κινητήρα, η οποία υπογράφηκε τον Ιούνιο του 2018, ο πρωτότυπος κινητήρας θα πρέπει να είναι έτοιμος το 2023, να ακολουθήσει περίοδος δοκιμών διάρκειας 12 μηνών και να ξεκινήσει η παραγωγή του το 2024.

Συνεπώς ή οι παραδόσεις θα καθυστερήσουν ή τα άρματα θα παραδοθούν στην ώρα τους μεν, αλλά με γερμανικούς κινητήρες (πιθανότερο σενάριο) και ο τουρκικής σχεδίασης κινητήρας να ενσωματωθεί στη δεύτερη παρτίδα (250 άρματα), εάν και εφόσον υπάρξει νέα παραγγελία. Και ας μην ξεχνάμε ότι στη γραμμή παραγωγής θα πρέπει να χωρέσει και η παραγγελία του Κατάρ για 100 Altay με κινητήρα της MTU, έτσι ώστε να ομοιοτυπία με τους κινητήρες των 62 Leopard-2A7+ που αναμένεται να παραλάβει το Κατάρ.