Μια από τις κυρίαρχες θεματικές της επίσκεψης του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στις ΗΠΑ είναι η αμυντική και συγκεκριμένα η εξοπλιστική διάσταση. Χθες το DefenceReview.gr ανέλυσε και πήρε θέση επώνυμα και τεκμηριωμένα αναφορικά με τη περίπτωση του F-35A για τη Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ). Θα επανέλθουμε ξανά με νεότερο σχολιασμό.

Άλλη μια πτυχή είναι τα μεταχειρισμένα αμερικανικά πλοία LCS. Το ζήτημα είναι πολύ σοβαρό καθότι μια τέτοια προοπτική θα υπονομεύσει και θα υποσκάψει το μέλλον της εθνικής μας ναυτικής ισχύος.

Μεγάλες είναι οι πιέσεις που δέχεται το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) για δεχθεί μεταχειρισμένα αμερικανικά πλοία LCS. Πλοία που αποσύρει το αμερικανικό ναυτικό λόγω σωρείας προβλημάτων μηχανικής αξιοπιστίας και υψηλότατου κόστους ετήσιας λειτουργικής υποστήριξης.

Στην Αθήνα κύκλοι της Lockheed Martin συνεχίζουν να προωθούν τη λύση των μεταχειρισμένων LCS κλάσης Freedom με επιχείρημα «τη συνολική ανανέωση του στόλου». Οι ίδιοι κύκλοι επιμένουν σε πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των μεταχειρισμένων LCS κλάσης Freedom προκειμένου η αμερικανική εταιρεία να αποκομίσει επιπρόσθετο κέρδος και όφελος. Η Lockheed Martin έχει ως στόχο να βγάλει κυριολεκτικά «τα σπασμένα της απώλειας των MMSC» που μέχρι τον Σεπτέμβριο την είχε δεδομένη ως επιλογή.

Το ΠΝ δέχεται πιέσεις και μέχρι στιγμής η ηγεσία του στέκεται υποδειγματικά. Φυσικά υπάρχουν και ορισμένοι ένθερμοι υποστηρικτικές της αμερικανικής πρότασης ενός του ΠΝ αλλά κυρίως αυτοί βρίσκονται στο ΓΕΕΘΑ και συγκεκριμένα στην ηγεσία του. Ο Αρχηγός ΓΕΝ πάντως έχει ξεκαθαρίσει τη θέση του. To ίδιο ισχύει και για τον Αρχηγό Στόλου.

Φυσικά εκτός της αποτυχημένης σχεδίασης των μεταχειρισμένων LCS κλάσης Freedom με πολλά προβλήματα προωθείται και η λύση των MQ-9 SeaGuardian. Μιας ακόμα πανάκριβης πλατφόρμας που θα απομυζήσει περαιτέρω πόρους από άλλα προγράμματα.  Ενός προγράμματος που σύμφωνα με πληροφορίες θα ξεπεράσει τα 400 εκατομμύρια δολάρια για μόλις 3 UAV.

Θα ήταν πραγματικά κρίμα και περιττό εμμονές με απολύτως ακατάλληλα πλοία να δημιουργήσουν σοβαρή κρίση στη καθόλα άξια ηγεσία του ΠΝ.

Συνοψίζοντας οι λόγοι για τους οποίος το ΠΝ σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να παραλάβει μεταχειρισμένα αμερικανικά πλοία LCS κλάσης Freedom είναι οι ακόλουθοι:

Πρώτον.  Προβληματική μηχανική αξιοπιστία.

Δεύτερον. Υψηλότατο κόστος κύκλου ζωής και ετήσιας υποστήριξης. Το Αμερικανικό Ναυτικό σκοπεύει να τα αποσύρει όλα και κατά συνέπεια το ΠΝ θα είναι ο μοναδικός δυνητικός χρήστης.

Όπως αναφέρει η αμερικανική ιστοσελίδα «DefenceNews», σήμερα το ετήσιο κόστος χρήσης του LCS είναι περί τα $ 70 εκατομμύρια, ενώ το αντίστοιχο κόστος για ένα «Arleigh Burke», που είναι μεγαλύτερο πλοίο, με περισσότερους αισθητήρες και όπλα και μεγαλύτερο πλήρωμα, είναι $ 81 εκατομμύρια. Με άλλα λόγια ένα πλοίο εκτοπίσματος 3.400 περίπου τόνων κοστίζει, σε ετήσια βάση, το 86,42% του κόστους ενός πλοίου με εκτόπισμα 9.400 περίπου τόνους.

Τρίτον. Ελλιπούς οπλισμού και ηλεκτρονικών γεγονός που θα αποτελούσαν πλοία ανεπαρκούς μαχητικής ισχύς με την ανάγκη να λάβουν εκσυγχρονισμό και ως εκ τούτων να απαιτήσουν νέους πόρους.

Τέταρτον. Αδυναμίας εκτέλεσης ανθυποβρυχιακών επιχειρήσεων όπως μαρτυρούν οι δηλώσεις του Αμερικανού Ναυάρχου Αρχηγού Επιχειρήσεων του Αμερικανικού Ναυτικού.

«Αρνούμαι να καταβάλλω ένα επιπλέον δολάριο σε ένα σύστημα που δεν θα μπορούσε να εντοπίσει ένα υποβρύχιο υψηλής τεχνολογίας στο σημερινό περιβάλλον», είπε ο Ναύαρχος Michael Gilday στην επιτροπή, και συμπλήρωσε ότι ο κύριος λόγος για την πρόωρη απόσυρση τους είναι ότι το σύστημα ανθυποβρυχιακού πολέμου «δεν λειτούργησε για τεχνικούς λόγους».

Σε προγενέστερη του αναφορά ο Αμερικανός Ναύαρχος Michael σημείωσε:

«Αυτές οι απαιτήσεις, για το ανθυποβρυχιακό πακέτο των LCS αναπτύχθηκαν το 2008 για απειλές πετρελαιοκίνητων υποβρυχίων σε παράκτιες περιοχές. Μετά η προσοχή μας στράφηκε στο να χρησιμοποιήσουμε αυτό το συνδυασμό στον ωκεανό. Πρώτα απ’ όλα, οι ανθυποβρυχιακές μονάδες δεν δούλευαν. Το VDS δεν λειτούργησε όπως θα έπρεπε. Το LCS είναι τόσο θορυβώδες όσο ένα αεροπλανοφόρο και γι’ αυτό υπάρχουν μεγάλες προκλήσεις που θα έπρεπε να είχαμε αντιμετωπίσει νωρίτερα. Κι εγώ έφτασα στο σημείο να κοιτάζω τα δεδομένα για το ανθυποβρυχιακό πακέτο τα τελευταία ενάμιση με δύο χρόνια και βρέθηκα στο σημείο όπου έπρεπε να ληφθεί μια απόφαση να μην επενδύσουμε περισσότερα χρήματα στο πρόγραμμα και να αφήσω ανοιχτό το μέλλον αυτών των πλοίων», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Πέμπτο. Πρόκειται για μια αποτυχημένη σχεδίαση πλοίων που δεν προορίζονται για ναυτικές επιχειρήσεις υψηλής έντασης αλλά για παράκτιες περιπολίες. Τα προβλήματα των πλοίων LCS είναι γνωστά. «Δεν μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε. Πρώτον, διότι δεν είναι έτοιμα να κάνουν το οτιδήποτε. Δεύτερον, όταν κάνουν κάτι συνεχίζουν να παρουσιάζουν αστοχίες», είπε ο Πρόεδρος της Αμερικανικής Επιτροπής Ενόπλων Υπηρεσιών, Adam Smith.

Για όλους τους παραπάνω λόγους που παραθέσαμε συνοπτικά πλοία LCS κλάσης Freedom δεν έχουν τη παραμικρή θέση στο ΠΝ. Η θέση μας παραμένει ξεκάθαρη, τεκμηριωμένη και ειλικρινής σεβόμενοι τους αναγνώστες μας και το ΠΝ.

Είναι αδιανόητο, πρωτάκουστο και εθνικά επικίνδυνο να συζητάμε για τη πλέον αποχτημένη σχεδίαση στην ιστορία του Αμερικανικού Ναυτικού. Δυστυχώς όσοι προωθούν αυτή τη λύση εξυπηρετούν ιδιοτελείς σκοπιμότητες επιχειρηματικών συμφερόντων και όχι το εθνικό μας συμφέρον.