Πριν από λίγες ημέρες, σε συνέντευξη του, ο Διευθύνων Σύμβουλος της BMC, Ethem Sancak, μίλησε για το πρόγραμμα Altay. Εκτός από τις πληροφορίες που έδωσε σχετικά με το χρονοδιάγραμμα παράδοσης του πρώτου άρματος και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το πρόγραμμα, μίλησε και για τα οικονομικά του προγράμματος, αμυνόμενος της επιλογής ανάθεσης του προγράμματος παραγωγής στην BMC, αντί της Otokar, η οποία σχεδίασε και ανέπτυξε το Altay.

Υπενθυμίζουμε ότι στις 17 Νοεμβρίου του 2017 η BMC, η FNSS και η Otokar κατέθεσαν τις προσφορές τους για το πρόγραμμα κατασκευής της 1ης παρτίδας των 250 Altay. Είχε προηγηθεί η κατάθεση της Τελικής και Βέλτιστης Προσφοράς (BAFO : Best and Final Offer) της Otokar, τον Αύγουστο του 2016, η οποία είναι η εταιρία που ανέπτυξε το Altay. Η BAFO της Otokar απορρίφθηκε στις 9 Ιουνίου του 2017 λόγω «διαφωνιών επί ορισμένων όρων του συμβολαίου, κυρίως της τιμής». Την ίδια ημέρα προκηρύχθηκε νέος διαγωνισμός, ανοικτός για κάθε ενδιαφερόμενο.

Όπως δήλωσε ο Sancak η BMC κατέθεσε προσφορά € 10 εκατομμυρίων ανά άρμα μάχης, ενώ η Otokar κατέθεσε προσφορά ύψους € 17 εκατομμυρίων ανά άρμα μάχης. Είπε μάλιστα ότι το κόστος ανάπτυξης του Altay δεν περιορίστηκε στα $ 500 εκατομμύρια, που ήταν ο αρχικός προϋπολογισμός, αλλά εκτινάχθηκε στα $ 700-750 εκατομμύρια. Ο δημοσιογράφος Burak Ege Bekdil, στο άρθρο του «How a small investment is set to earn a Turkish businessman $4.4B from tank sales», στην ιστοσελίδα «DefenseNews» δημοσιοποιεί νέες οικονομικές πληροφορίες για την BMC.

Όπως αναφέρει το άρθρο, το 2014 η τότε κρατική BMC ήταν σε δύσκολη οικονομική κατάσταση και εξαγοράστηκε από τον Sancak έναντι $ 200 εκατομμυρίων. «Αλλά νέες πληροφορίες εξιστορούν το πώς ο Sancak χρησιμοποίησε κορυφαίες πολιτικές διασυνδέσεις και διεθνή στήριξη για να αναπτύξει την εμπορική του δράση, η οποία μπορεί να επιφέρει στην εταιρία του κέρδος $ 4,4 δισεκατομμυρίων», γράφει ο Bekdil και συνεχίζει «ο Sancak δεν ήταν κοινός επιχειρηματίας. Κάποτε διακήρυξε την πνευματική του αγάπη για τον Ερντογάν. Υπηρέτησε σε θέσεις του Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης».

Μετά την εξαγορά της BMC ο Sancak αναζήτησε συνεταίρο. Σύμφωνα με τον Bekdil, ο Ερντογάν ήταν αυτός που του πρότεινε τον Talip Öztürk, ο οποίος επένδυσε στην BMC το ποσό των $ 100 εκατομμυρίων. Επιπλέον, με παρέμβαση Ερντογάν, το Κατάρ απέκτησε το 49,9% των μετοχών της BMC έναντι $ 300 εκατομμυρίων. Έτσι ο Sancak, που το 2014 απέκτησε το 100% των μετοχών με $ 200 εκατομμύρια, σήμερα διατηρεί το 25% των μετοχών, ενώ έχει εισπράξει $ 100 εκατομμύρια από τον Öztürk και $ 300 εκατομμύρια από το Κατάρ, για την πώληση του 75% των μετοχών.

Εκτός αυτού η κυβέρνηση της Τουρκίας έχει παραχωρήσεις 2,2 εκατομμύρια τετραγωνικά μέτρα στην BMC για την κατασκευή νέας εργοστασιακής μονάδας, ενώ η εταιρία απέσπασε και το συμβόλαιο παραγωγής 250 αρμάτων μάχης Altay και μάλιστα με προνομιακούς όρους μειωμένων φόρων, μειωμένων εργοδοτικών και ασφαλιστικών εισφορών, μειωμένου τιμολογίου κατανάλωσης ρεύματος, συνολικού ύψους $ 236,8 εκατομμυρίων. Επίσης, για την παραγωγή του Altay, η κυβέρνηση παραχώρησε στην BMC ένα εργοστάσιο παραγωγής-τεχνικής υποστήριξης στο Arifiye, κοντά στην Κωνσταντινούπολη, με μόνη υποχρέωση τη διατήρηση του εργοστασίου για 25 χρόνια και την επένδυση $ 50 εκατομμυρίων.

Σύμφωνα με παλαιότερα δημοσιεύματα, μόνο από το πρόγραμμα των 250 Altay η BMC θα έχει καθαρό κέρδος $ 1,1 δισεκατομμύρια, ενώ αν το πρόγραμμα επεκταθεί για 1.000 μονάδες το καθαρό κέρδος θα είναι $ 4,4 δισεκατομμύρια, χωρίς να υπολογιστεί το κέρδος από πιθανές πωλήσεις στο εξωτερικό.