Εκτενής ενημέρωση προς του διαπιστευμένους συντάκτες του ΥΠΕΘΑ παραχώρησε σήμερα το μεσημέρι ο Αρχηγός Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας (Α/ΓΕΑ) Αντιπτέραρχος (Ι) Χρήστος Χριστοδούλου. Μεταξύ αυτών βρέθηκε και το defencereview.gr το οποίο παραθέτει τα κυριότερα σημεία της ενημέρωσης του Α/ΓΕΑ για όλες τις τρέχουσες εξελίξεις στη Π.Α.
Κυρίαρχο θέμα ήταν ο εκσυγχρονισμός του στόλου των F-16. Ο Α/ΓΕΑ είπε χαρακτηριστικά πως η Π.Α έχει αποφασίσει να εκσυγχρονίσει τα 55 F-16 Block 52+ και 30 F-16 Block 52+ Advanced σε επίπεδο VIPER. Για τα 38 F-16 Block 50 ειπώθηκε πως θα εκσυγχρονιστούν με τα απάρτια των παραπάνω σε επίπεδο F-16 Block 52+ ενώ για τα 32 F-16 Block 30 θα πουληθούν 12 αεροσκάφη και τα υπόλοιπα 20 θα συγκροτήσουν εκπαιδευτική μοίρα. Επικρατέστερη υποψηφιότητα είναι η Κροατία. Τα αεροσκάφη σύμφωνα με τον Α/ΓΕΑ θα πουληθούν σε πολύ καλή τιμή και με τα χρήματα αυτά θα χρηματοδοτηθεί μέρος του προγράμματος εκσυγχρονισμού των F-16.
Ο προγραμματισμός από πλευράς ΓΕΑ είναι περί 12 τα εκσυγχρονισμένα αεροσκάφη ετησίως ώστε το πρόγραμμα να ολοκληρωθεί μέχρι το 2024. Μόνον ένα αεροσκάφος θα μεταβεί στις ΗΠΑ ενώ τα υπόλοιπα θα εκσυγχρονιστούν στη ΕΑΒ με μεγάλη εγχώρια συμμετοχή ιδιωτικών εταιρειών.
Αναφορικά με τον στόλο των Mirage βρίσκονται σε προχωρημένο επίπεδο συζητήσεις για να επιτευχθεί το FOS σε διακρατικό επίπεδο μεταξύ Ελλάδας Γαλλίας το αργότερο ως τα τέλη του έτους ώστε να ξεκινήσει ΑΜΕΣΑ η απρόσκοπτη υποστήριξη όλου του στόλου. Αξίζει να σημειωθεί πως ούτε για τον εκσυγχρονισμό των Mirage 2000 EGM/ BGM ούτε και για νέα όπλα και ατρακτίδια δεν ειπώθηκε κάτι συγκεκριμένο παρά τις διαπιστωμένες επιχειρησιακές ανάγκες.
Έπειτα από επισημάνσεις για τις ανάγκες στα παραπάνω ο Α/ΓΕΑ ανέφερε πως με βάση τα χρήματα που υπάρχουν η Π.Α καίγεται για βελτίωση των διαθεσιμοτήτων σε AS 332C1 Super Puma, C-130H Hercules και C-27J Spartan αφήνοντας να εννοηθεί πως προέχουν άλλα έναντι του εκσυγχρονισμό των Mirage 2000. Είναι σαφές και απολύτως λογικό πως για τον Α/ΓΕΑ πρωταρχικός στόχος είναι η βελτίωση των διαθεσιμοτήτων σε ελικόπτερα και μεταγωγικά αφού μόλις μετά βίας καλύπτονται οι ανάγκες.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η 384 Μοίρα Έρευνας Διάσωσης που καλύπτει οριακώς το FIR Αθηνών με τρία ελικόπτερα σε Λήμνο, Χίο και Ρόδο και δευτερευόντως η 358 Μοίρα Έρευνας Διάσωσης με AB-205. Ειδικότερα μέσα στους επόμενους μήνες θα παραδοθούν στη Π.Α δύο επιπλέον C-130 και δύο AS 332C1 Super Puma τα οποία βρίσκονταν στην ΕΑΒ. Επιπροσθέτως, η Π.Α θα ολοκληρώσει μέσα στο προσεχές δίμηνο το ζήτημα του της εν συνεχεία τεχνικής υποστήριξης (FOS) των C-27J SPARTAN ώστε να αυξήσει τις διαθεσιμότητες από δύο αεροσκάφη σε έξι.
Σχετικά με την εκπαίδευση: η αντικατάσταση των 40 αεροσκαφών T-2E Buckeye θα γίνει με leasing ενώ η 120 ΠΕΑ θα λάβει διαστάσεις ενός πανευρωπαϊκού κέντρου εκπαίδευσης βασικής και προκεχωρημένης με συμμετοχές από Ευρώπη και Μέση Ανατολή. Η Π.Α θα χρησιμοποιεί για εκπαίδευση 12 T-6A Texan II από τα 45 αεροσκάφη και τα υπόλοιπα θα τα διαθέσει έναντι χρημάτων σε τρίτους χρήστες. Στη Καλαμάτα επίσης θα μεταφερθεί και το Κέντρο Εκπαίδευσης Ενόργανης Πτήσης που σήμερα βρίσκεται στη Λάρισα.
Σημείωσε επίσης και το ζήτημα αντικατάστασης των Cessna T-41D Mescalero ένα πρόγραμμα που αφορά την αντικατάσταση συνολικώς 12 αεροσκαφών βασικής εκπαίδευσης από νέα αεροσκάφη για τις ανάγκες της Σχολής Ικάρων.
Ο Α/ΓΕΑ έδειξε μέσω παρουσίασης αναλυτικώς τις ώρες πτήσεις και τα εναέρια μέσα που διέθεσε η Π.Α για αεροδιακομιδές και δασοπυρόσβεση αποδεικνύοντας την μεγάλη κοινωνική προσφορά της Π.Α αλλά παράλληλα και την καταπόνηση που υφίστανται ο στόλος μεταγωγικών και ελικοπτέρων της Π.Α προς τις αεροδιακομιδές.
Για την απόκτηση Νέου Μαχητικού Αεροσκάφους (ΝΜΑ) είναι σαφής η προτίμηση της Π.Α στο F-35 αλλά ακόμα όπως είπε είναι πολύ πρόσκαιρο να συζητάμε για ΝΜΑ. Ως εκ τούτων, το F-35 δεν είναι στο άμεσο μέλλον σύμφωνα με τον Α/ΓΕΑ. Τέλος να τονίσουμε πως έπειτα από ερώτηση μας δεν υπάρχει κάποια άμεση προοπτική για την βελτίωση των συστημάτων Αεράμυνας (ραντάρ και συστοιχίες βλημάτων) εν όψει της απειλής του F-35. Να τονιστεί πως η Αεράμυνα της Π.Α και συγκεκριμένα τα ραντάρ των ΚΕΠ και ΜΣΕΠ της Π.Α βρίσκονται σε καθεστώς αναδιοργάνωσης με το μεγαλύτερο μέρος των ελεγκτών αεράμυνας να μεταφέρεται στο ΕΚΑΕ του ΑΤΑ με έδρα το Κουτσόχερο Λάρισας.