Πριν από λίγη ώρα ολοκληρώθηκε η πρώτη συνεδρίαση για το 2024, της Εκτελεστικής Επιτροπής Αμυντικής Βιομηχανίας (SSIK) της Τουρκίας υπό τη προεδρία του Τούρκου προέδρου Recep Tayyip Erdoğan. Όπως αναφέρεται σε επίσημη ανακοίνωση της Επιτροπής Αμυντικής Βιομηχανίας (SSIK), το Τουρκικό Ναυτικό αυξάνει τον αριθμό των φρεγατών της κλάσης Istif αποκτώντας επιπλέον τέσσερις φρεγάτες. Συνολικά το Τουρκικό Ναυτικό επρόκειτο να αποκτήσει οκτώ νέες φρεγάτες εγχώριας σχεδίασης και ναυπήγησης της κλάσης της κλάσης Istif. Επίσης, επισημαίνεται πως θα υπάρξει μια επιπρόσθετη χρονική καθυστέρηση στη νέα σχεδίαση πλοίων (εκτοπίσματος αντιτορπιλικών) η οποία αναφέρεται ως TF-2000 καθότι το βάρος θα δοθεί στην υφιστάμενη κλάση Istif. Παράλληλα, η Τουρκία θα συνεχίσει με τις νέες ναυπηγήσεις της κλάσης Hisar με σκοπό να αποκτήσει συνολικά 10 νέα πλοία.

Το Τουρκικό Ναυτικό καθέλκυσε δύο Περιπολικά Ανοιχτής Θαλάσσης κλάσης «AKHİSAR»

Υπενθυμίζεται ότι το τουρκικό Υπουργείο Άμυνας ανακοίνωσε ότι στις 23 Σεπτεμβρίου καθελκύστηκαν τα δύο Περιπολικά Ανοιχτής Θαλάσσης (ΠΑΘ) κλάσης «AKHİSAR», το ομώνυμο «AKHİSAR» (P-1220) και το «KOÇHİSAR» (P-1221). To «AKHİSAR» άρχισε να ναυπηγείται τον Αύγουστο του 2021, ενώ το «KOÇHİSAR» το Δεκέμβριο του 2022. Το αρχικό συμβόλαιο αφορά σε δύο πλοία, αλλά η πρόθεση του Τουρκικού Ναυτικού είναι για 10 πλοία της κλάσης. Αν και το Τουρκικό Ναυτικό τα χαρακτηρίζει ΠΑΘ, τα πλοία είναι περισσότερο κορβέτες παρά περιπολικά. Έχουν εκτόπισμα 2.300 τόνων, μήκος 99,56 μέτρα, πλάτος 14,42 μέτρα και βύθισμα 3,77 μέτρα. To σύστημα πρόωσης είναι τύπου CODLOD (COmbined Diesel-eLectric Or Diesel) με τέσσερις πετρελαιοκινητήρες και δύο ηλεκτροκινητήρες. Επιτυγχάνουν μέγιστη ταχύτητα 24 κόμβους (44 χιλιόμετρα την ώρα) και τυπική ταχύτητα πλεύσης 12 κόμβους (22 χιλιόμετρα την ώρα).

Με την τυπική ταχύτητα πλεύσης η εμβέλεια των πλοίων ανέρχεται στα 4.500 ναυτικά μίλια (8.334 χιλιόμετρα) ή 21 ημέρες διαρκούς παρουσίας στη θάλασσα. Μπορούν να φιλοξενήσουν ένα ελικόπτερο επιπέδου S-70 Sea Hawk και ένα UAV. Επίσης, έχουν και δύο σκάφη RIB. Οι απαιτήσεις επάνδρωσης είναι 104 άτομα. Ο ηλεκτρονικός τους εξοπλισμός αποτελείται από σόναρ Yakamos-2020 της Meteksan, ραντάρ έρευνας MAR-D της Aselsan, δύο ραντάρ ελέγχου πυρός AKR-D της Aselsan, υπέρυθρο σύστημα έρευνας και ανίχνευσης της Aselsan, ηλεκτροπτικό σύστημα έρευνας της Aselsan, σύστημα Ηλεκτρονικών Μέσων Υποστήριξης και ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης μάχης. Ο οπλισμός τους αποτελείται από ένα κύριο πυροβόλο των 76 χιλιοστών, δύο τηλεχειριζόμενους σταθμούς οπλισμού με πολυβόλα των 12,7 χιλιοστών, ένα σύστημα CIWS τύπου Gökdeniz, οκταπλό κάθετο εκτοξευτή αντιαεροπορικών πυραύλων Hisar-D RF και οκτώ πυραύλους κατά πλοίων Atmaca.

Η τουρκική κλάση «Istif ή I» (TF-100) αποτελεί εξέλιξη των κορβετών στα πλαίσια του προγράμματος MILGEM (αναφέρεται και ως MILGEM-G). Στη σχεδίαση των φρεγατών κλάσης «Ι» βασίζεται και η ανάπτυξη των TF-2000. Οι τουρκικές φρεγάτες της κλάσης «Ι» έχουν μήκος 113,5 μέτρα, πλάτος 14,4 μέτρα και εκτόπισμα 3.000 τόνους. Συνολικά προγραμματίζεται η παράδοση τεσσάρων τέτοιων φρεγατών (σήμερα αποφασίστηκε η ναυπήγηση ακόμη τεσσάρων, σύνολο οκτώ) για το Τουρκικό Ναυτικό για την αντικατάσταση των τεσσάρων πρώτης γενιάς τουρκικών ΜΕΚΟ της κλάσης YAVUZ.

Ηλεκτρονικά

Κύριος αισθητήρας των φρεγατών είναι το ραντάρ SMART-S Mk2 3D κατά τον παρόντα χρόνο ενώ σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα προγραμματίζεται από το 2ο ή το 3ο πλοίο η αντικατάσταση του από το νεότερο ραντάρ τουρκικη΄ς πρόελευσης και κατασκευής από την Aselsan όπως το HAZAR 3D, κάποια έκδοση του ραντάρ EIRS, το MAR-D ή το CENK-S (και τα στελέχη της Aselsan μας το επιβεβαιώσαν στα πλαίσια της έκθεσης IDEX 2023 πως αποτελεί τη πιο τεχνολογικά προηγμένη επιλογή) όπως μας επισημαίνουν τα στελέχη των τουρκικών ναυπηγείων στα πλαίσια της παρουσίασης τους. Σε κάθε περίπτωση στόχος είναι να τοποθετηθεί ένα ραντάρ τουρκικής σχεδίασης στη θέση του σημερινού SMART-S Mk2 3D.

Οι φρεγάτες διαθέτουν δυο ραντάρ ελέγχου πυρός STIR 1.2 ΜΚ2 που τους επιτρέπουν να καθοδηγούν δυο βλήματα σε δυο διαφορετικούς στόχους ή υπό ιδανικές συνθήκες 2 βλήματα στη τερματική περιοχή των στόχων και άλλα δυο σε αρχικό στάδιο πτήσης (αναλόγως φυσικά των τεχνολογικών δυνατοτήτων των ερευνητών των πυραύλων). Προγραμματίζεται από τα επόμενα πλοία η αντικατάσταση των υφιστάμενων στο πρώτο πλοίο ραντάρ ελέγχου πυρός STIR 1.2 ΜΚ2 από τα τουρκικής σχεδίασης ραντάρ ελέγχου πυρός Akrep-D της Αselsan.

Επίσης τα πλοία διαθέτουν σόναρ τρόπιδας (HMS) FERSAH της Αselsan ενώ από το 2η ή 3η φρεγάτα ενδεχομένως να διαθέτουν και συρόμενο σόναρ μεταβλητού βάθους (VDS) HIZIR-LFAS – Low Frequency Towed Active Sonar System της Αselsan.

Η ηλεκτρονική σουίτα περιλαμβάνει συστήματα ESM όπως το ARES 2N και ECM τύπου AREAS 2C της Αselsan.

Διαθέτουν επίσης διανομείς αντιμέτρων κατά τορπιλικών επιθέσεων HIZIR της Αselsan, σύστημα προειδοποίησης λέιζερ GLİS από την Αselsan (laser warning receiver), ηλεκτροπτικό σύστημα SeaEye Ahtapot της Αselsan ενώ ενδεχομένως να εξοπλιστούν και με συστήματα αντιμέτρων κατά πυραυλικών επιθέσεων.

Οπλισμός

Ο οπλισμός των φρεγατών αποτελείται από ένα πυροβόλο Oto Melara των 76mm, αντιπυραυλικό σύστημα GÖKDENİZ της Αselsan, δυο τριπλούς τορπιλοσωλήνες για τορπίλες MK46 ή τουρκικής σχεδίασης εκτοξευτές τορπιλών με τουρκικής σχεδίασης τορπίλες, δυο τηλεχειριζόμενους σταθμούς οπλισμού των 20mm STΟP της Αselsan, 16 κελιά για πυραύλους μέσου βεληνεκούς τουρκικής σχεδίασης και μεγάλου βεληνεκούς καθώς και 16 αντιπλοϊκούς πυραύλους ATMACA της Roketsan.

Συγκεκριμένα μας τονίστηκε πως στους 16 εκτοξευτές τουρκικής σχεδίασης και κατασκευής θα τοποθετούνται σε τετράδες τα βλήματα μέσης ακτίνας HİSAR O+ ενω τα βλήματα μεγάλου βελενηκούς όπως τα Hisar-U ή τα νεότερα Siper (εξέλιξη των Hisar-U) θα είναι ένα βλήμα ανά κελί.

Ως εκ τούτων, εκτιμάται πως ο φόρτος θα είναι μεταξύ 8 πυραύλων αεράμυνας περιοχής και 32 HISAR.

Τέλος, αποφασίστηκε κατά τη σημερινή συνεδρίαση, η ναυπήγηση ακόμη ενός πλοίου αντίστοιχου του ANADULU μεγαλύτερου όμως εκτοπίσματος και μεγέθους.