Σύμφωνα με δημοσίευμα του «Bloomberg» (δείτε ΕΔΩ) το πρόγραμμα αναβάθμισης λογισμικού του F-35 Lightning II, αξίας $ 14 δισεκατομμυρίων, συνεχίζεται κανονικά παρά το ότι είναι «ανώριμο, ατελές και δεν έχει δοκιμαστεί επαρκώς», σύμφωνα με τα συμπεράσματα νέας αξιολόγησης από το γραφείο δοκιμών του αμερικανικού Υπουργείου Άμυνας. Οι χειριστές του αεροσκάφους «αναγνώρισαν ατέλειες στα όπλα, στη διάχυση πληροφοριών, στις επικοινωνίες, στην πλοήγηση και την κυβερνοασφάλεια και στις διαδικασίες σκόπευσης, οι οποίες απαιτούσαν αλλαγές στο λογισμικό, επιπλέον εργασίες και πόρους», αναφέρει η αξιολόγηση. Το F-35 ενσωματώνει λογισμικό με 8 εκατομμύρια γραμμές κώδικα και το νέο λογισμικό, το οποίο θα αυξήσει τις ικανότητες του αεροσκάφους, αντιμετωπίζει προβλήματα από το 2020 που παραδόθηκε.
Ο νέος διευθυντής δοκιμών, Nickolas Guertin, δήλωσε ότι «το πρόγραμμα δεν έχει χρηματοδοτήσει επαρκώς ομάδες για επιπλέον δοκιμές, αναλύσεις δεδομένων ή να εκτελέσουν ολοκληρωμένες αναλύσεις ελέγχων προκειμένου να διαπιστώσουν ότι αστοχίες δεν έχουν ενσωματωθεί στο λογισμικό πριν την παράδοση του». Ως αποτέλεσμα της τρέχουσας διαδικασίας υπάρχουν συχνές αστοχίες σε κρίσιμες ικανότητες, μετά την παράδοση/εγκατάσταση του λογισμικού στο αεροσκάφος. Η αναβάθμιση Block.4 του λογισμικού συνοδεύεται από την υιοθέτηση και ισχυρότερου ηλεκτρονικού επεξεργαστή για αύξηση της υπολογιστικής ισχύος και της διαθέσιμης μνήμης του F-35. Η αναβάθμιση προσθέτει και νέα όπλα στα αεροσκάφη όπως τα βλήματα αερομαχίας AIM-9X Block.2 Sidewinder, τις κατευθυνόμενες βόμβες SDB II, τα βλήματα κατά ραντάρ AGM-88 AARGM-ER και τις πυρηνικές βόμβες B-61.
Σύμφωνα με την έκθεση αξιολόγησης: «Αν και σχεδιάστηκε να εισαγάγει νέες ικανότητες ή να διορθώσει αστοχίες η διαδικασία έχει συχνά οδηγήσει προβλήματα σταθερότητας και/ή επηρεάζει αρνητικά άλλες λειτουργίες». Άλλα ευρήματα της έκθεσης αξιολόγησης αφορούν στην κυβερνοασφάλεια, τη διαθεσιμότητα και τους κινητήρες. Για την κυβερνοασφάλεια αναφέρει ότι ενώ κάποια προβλήματα έχουν επιλυθεί, περσινές δοκιμές συνεχίζουν να δείχνουν τρωτότητες. Ως προς την διαθεσιμότητα η έκθεση αναφέρει 61% το δωδεκάμηνο Οκτώβριος 2020-Οκτώβριος 2021. Ο καλύτερος μήνας ήταν ο Ιανουάριος του 2021 με 70% διαθεσιμότητα, αλλά το Σεπτέμβριο το ποσοστό είχε πέσει στο 53%.
Η μείωση της διαθεσιμότητας από τον Ιούνιο του 2021 και μετά έχει να κάνει με τη μη διάθεση ανταλλακτικών τη στιγμή της ανάγκης. «Τον Μάιο του 2021, το 15% του στόλου ήταν καθηλωμένο αναμένοντας ανταλλακτικά και το Σεπτέμβριο το ποσοστό αυτό αυξήθηκε στο 25%». Για τους κινητήρες η έκθεση αξιολόγησης αναφέρει «σημαντική έλλειψη σε λειτουργικούς κινητήρες, κάτι που έχει συμβάλει στη μείωση της διαθεσιμότητας». Την εβδομάδα που ολοκληρώθηκε στις 14 Ιουνίου του 2021, 38 αεροσκάφη ήταν καθηλωμένα αναμένοντας έναν λειτουργικό κινητήρα. Την εβδομάδα που ολοκληρώθηκε στις 27 Σεπτεμβρίου ο αριθμός των αεροσκαφών είχε αυξηθεί στα 52.