Στις 10 Απριλίου του 2023 παραδόθηκε στο τουρκικό ναυτικό το Ελαφρύ Αεροπλανοφόρο/Ελικοπτεροφόρο Αμφίβιας Επίθεσης TCG Anadolu με πλευρικό αριθμό (L-400). Το TCG Anadolu είναι το μεγαλύτερο πλοίο που έχει μπει σε υπηρεσία με το τουρκικό ναυτικό μέχρι σήμερα και είναι σχεδίαση της ισπανικής Navantia. Για την ιστορία, το συμβόλαιο μεταξύ της Navantia και της SSB υπογράφτηκε την 1η Ιουνίου του 2015 και η κατασκευή του ξεκίνησε ένα χρόνο αργότερα στα ναυπηγεία SEDEF στην Τουρκία. Το τελικό κόστος ναυπήγησης ανήλθε περίπου στο ένα δισεκατομύριο δολάρια.

Το TCG Anadolu βασίζεται στο ισπανικό πλοίο ελικοπτεροφόρο αμφίβιων επιχειρήσεων LHD Juan Carlos I από το οποίο έχουν προκύψει και τα δύο ελικοπτεροφόρα του αυστραλιανού ναυτικού κλάσης Canberra. Η επικληνής ράμπα στην πλώρη του πλοίου δίνει τη δυνατότητα στο πλοίο να μεταφέρει και να εξαπολύει αεροσκάφη κάθετης αποπροσγείωσης όπως τα F-35B και τα AV-8 μετατρέποντας το πλοίο σε ελαφρύ αεροπλανοφόρο ενώ ταυτόχρονα μπορεί να υποστηρίζει αμφίβιες επιχειρήσεις μεταφέροντας ένα τάγμα πεζοναυτών με τα οχήματά τους καθώς και τέσσερις ακάτους LCΜ στη δεξαμενή. Είναι δηλαδή ένα σκάφος πολλαπλών χρήσεων και δυνατοτήτων καλύπτοντας ποικίλες επιχειρησιακές ανάγκες.

Ώς ελαφρύ αεροπλανοφόρο, το πλοίο έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει μέχρι 19 F-35B ή 10 F-35B και 12 ελικόπτερα εφόδου ή μέχρι 25 ελικόπτερα ή 40-50 UAV διαφόρων μεγεθών. Ο αρχικός σχεδιασμός ήταν το TCG Anadolu να μεταφέρει ένα μείγμα από F-35B και ελικοπτέρων αλλά μετά την αποπομπή της Τουρκίας από το πρόγραμμα του αεροσκάφους, θα μεταφέρει αριθμό τουρκικής κατασκευής οπλισμένων UAV όπως το Bayraktar TB2/3 και το kizilema. Το κατάστρωμα πτήσεων έχει έκταση 4500 μ2 και διαθέτει έξι σημεία προσγείωσης. Το κατάστρωμα πτήσεων μπορεί να υποστηρίξει την ταυτόχρονη απο/προσγείωνση είτε έξι ελικοπτέρων μεγέθους S-70 είτε τεσσάρων ελικοπτέρων μεγέθους CH-47F. Το πλάτος του καταστρώματος είναι 32 μέτρα και ο διάδρομος απογείωσης βρίσκεται στην αριστερή πλευρά , έχει μήκος και καταλήγει σε μία ράμπα τύπου ski-jump με κλίση 12 μοιρών. Κάτω από το κατάστρωμα πτήσεων βρίσκεται το υπόστεγο των ιπτάμενων μέσων έκτασης 1000 μ2 το οποίο έχει τη δυνατότητα να επεκταθεί προς το γκαράζ ελαφρού φορτίου/ ελαφρών οχημάτων φτάνοντας τα 3000 μ2. Η μεταφορά των ιπτάμενων μέσων από και προς το κατάσρτωμα πτήσεων γίνεται από δύο ανελκυστήρες βαρέως τύπου τοποθετημένους, έναν μπροστά από τη νησίδα, μεγέθους 17μ x 11,2μ και έναν κεντρικά προς στην πρύμνη, μεγέθους 13,3μ x 13,6μ.   

Διαφορετικές διαμορφώσεις φόρτωσης σε ρόλο ελαφρού αεροπλανοφόρου

Ως ελικοπτεροφόρο αμφίβιας επίθεσης, το πλοίο μπορεί να μεταφέρει 12 ελικόπτερα μεσαίου μεγέθους στο υπόστεγο, ελαφρά οχήματα στο γκαράζ ελαφρού φορτίου και βαρέα οχήματα στο κατάστρωμα βαρέων οχημάτων και αμφίβιων επιχειρήσεων. Το κατάστρωμα αυτό είναι χωρισμένο σε δύο μέρη στα μπροστινά δύο τρίτα περίπου του καταστρώματος βρίσκεται το γκαράζ των βαρέων οχημάτων και στο πίσω ένα τρίτο περίπου βρίσκεται η δεξαμενή αμφίβιων επιχειρήσεων μεγέθους 69,3μ x 16,8μ που καταλήγει σε μία οπίσθια ράμπα μεγέθους 69,3μ x 11,5μ η οποία ανοίγει για την έξοδο των LCM και των αμφίβιων τεθωρακισμένων. Το γκαράζ ελαφρών οχημάτων και το γκαράζ βαρέων οχημάτων έχουν μία έκταση 2046 μ2 και 1400 μ2 και μπορούν να επεκταθούν ανάλογα με την αποστολή προς το υπόστεγο ιπτάμενων μέσων και τη δεξαμενή αντίστοιχα ανεβάζοντας τη συνολική έκταση στα 5400 μ2. Ενδεικτικά το γκαράζ βαρέων οχημάτων με χρήση της δεξαμενής μπορεί να χωρέσει 46 άρματα μάχης τύπου Leopard 2. 29 στο γκαράζ και τα υπόλοιπα 17 στο χώρο της δεξαμενής.

Για τη μετακίνηση βαρέων φορτίων το πλοίο διαθέτει έναν γερανό στο κατάστρωμα πτήσεων με δυνατότητα ανύψωσης φορτίων μέχρι 18 τόνους και δύο γερανογέφυρες. Από μία στο υπόστεγο και στο γκαράζ βαρέων φορτίων επίσης με ανυψωτική ικανότητα 18 τόνων. Σύμφωνα με το αδελφό πλοίο του ισπανικού ναυτικού το πλοίο μεταφέρει 2150 τόνους καυσίμου, 800 τόνους αεροπορικού καυσίμου, 40 τόνους λιπαντικών, 480 τόνους πόσιμου νερού και οι δεξαμενές έρματος είναι χωρητικότητας 9140 τόνων.

Στις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις το TCG Anadolu μπορεί να μεταφέρει ένα αμφίβιο τάγμα με τον εξοπλισμό του για 30 ημέρες σύν τον αεροπορικό βραχείονα με αριθμό ελικοπτέρων και UAV. Ο τυπικός εξοπλισμός είναι 94 οχήματα στα οποία συμπεριλαμβάνονται 13 άρματα μάχης, 27 αμφίβια τεθωρακισμένα οχήματα, 6 ΤΟΜΠ, 33 ελαφρά οχήματα και 15 τρέιλερ.

3D Cutaway

Το σκάφος των Juan Carlos I, Canberra και Anadolu βασίζεται στη σχεδίαση ATHLAS 26000 της Navania. Το τουρκικό σκάφος έχει μικροδιαφορές στις βασικές διαστάσεις και στο εκτόπισμα. Έχει ολικό μήκος 320,8 μέτρα, μήκος ίσαλου γραμμής 207,2 μέτρα, πλάτος 32μ και βύθισμα 7,07 μέτρα. Εκτοπίζει 27436 τόνους σε πλήρη φόρτο, περίπου 636 τόνους περισσότερους από το Juan Carlos I. Το κοίλο μέχρι το κατάστρωμα πτήσεων είναι 27,5 μέτρα και ύψος του καταστρώματος από την επιφάνεια της θάλασσα 20 μέτρα στο παραπάνω βύθισμα. Με γεμάτη τη δεξαμενή αμφίβιων επιχειρήσεων το βύθισμα του πλοίου ανεβαίνει στα 10,2 μέτρα. Το πλοίο είναι σχεδιασμένο να διεξάγει επιχειρήσεις με κατάσταση θαλάσσης 6. Μπορεί να μεταφέρει μέχρι 1223 άτομα στα οποία συμπεριλαμβάνεται το πλήρωμα 371 άτομα, το αεροπορικό σκέλος 50 άτομα περίπου, το ιατρικό προσωπικό 50 άτομα και 550-700 πεζοναύτες.

Το πλοίο διαθέτει πλήρως εξοπλισμένο νοσοκομείο δυναμικότητας 26 κλινών, 8 στη μονάδα εντατικής θεραπείας, 14 σε απλό νοσοκομειακό θάλαμο και 4 σε θάλαμο μολυσματικών ασθενειών. Διαθέτει επίσης δύο χειρουργικούς θαλάμους, οδοντιατρείο, ακτινολογικό, εργαστήριο αναλύσεων και αίθουσα εξέτασης.

Το σύστημα πρόωσης σε αντίθεση με τα αδελφά πλοία του ισπανικού και αυστραλιανού ναυτικού που είναι τύπου CODAGL (Combination of Diesel and Gas Turbine Electric), είναι CODADL (Combination of Diesel and Diesel Electric). Διαθέτει πέντε κύριες τετράχρονες ντηζελομηχανές MAN 16V32/40 ισχύος 8000 kW στις 850 σ.α.λ. οι οποίες χρησιμοποιούνται για να παράγουν ρεύμα μέσω εναλλακτών (alternator) για το σύστημα ηλεκτροπρόωσης του πλοίου αλλά και για να καλύψουν τις υπόλοιπες ανάγκες σε ηλεκτρική ενέργεια. Το πλοίο διαθέτει δύο ξεχωριστά μηχανοστάσια όπου είναι μοιρασμένες οι μηχανές με ξεχωριστό πίνακα διανομής ηλεκτρικής ενέργειας. Το σύστημα κίνησης δεν είναι συμβατικό με άξονες και κιβώτιο μετάδοσης κίνησης αλλά χρησιμοποιούνται azimuth pods γνωστά ως SSP (Siemens-Schottel-Propulsor). Στα συγκεκριμένα pods ο ηλεκτροκινητήρας ισχύος 11MW βρίσκεται εντός του azipod. Αυτή τη διάταξη πρόωσης προσφέρει κάποια πλεονεκτήματα:

  1. Η λειτουργία της πρόωσης ταυτόχρονα ως πηδάλιο και η δυνατότητα στροφής 360° παρέχει στο πλοίο υψηλό βαθμό ευελιξίας ακόμη και σε χαμηλή ταχύτητα και σε περιορισμένα νερά όπως σε λιμάνια.
  2. Καθώς ο κινητήρας είναι τοποθετημένος έξω από τη γάστρα, δεν καταλαμβάνει χώρο στο εσωτερικό του σκάφους, αφήνοντας χώρο για άλλες λειτουργίες. ο οποίος λειτουργώντας κάτω από την ίσαλο γραμμή δεν απαιτεί οποιοδήποτε ειδικό σύστημα ψύξης.
  3. Η ηλεκτρική πρόωση επιτρέπει στα μηχανοστάσια, στα οποία βρίσκονται οι γεννήτριες, να βρίσκονται σε οποιοδήποτε χώρο του πλοίου.
  4. Αποτελούν ένα πολύ αποτελεσματικό σύστημα πρόωσης όταν τοποθετούνται σε ένα κατάλληλα σχεδιασμένο κύτος, με αποτέλεσμα η ώθηση που επιτυγχάνεται από κάθε λοβό είναι μεγαλύτερη από αυτή των παραδοσιακών ελίκων.

Κάθε azipod διαθέτει δύο τρίφυλλες προπέλες σταθερού βήματος και διαμέτρου 4,5 μέτρων όπως φαίνεται στην παρακάτω φωτογραφία. Η κάθε προπέλα έχει διαφορετική σχεδίαση και η μπροστά προπέλα είναι σχεδιασμένη να τραβάλει το νερό ενώ η πίσω να το σπρώχνει προς τα πίσω. Οι προπέλες που είναι τοποθετημένες στο αριστερό azipod είναι αριστερόστροφες και οι προπέλες που είναι τοποθετημένες στο δεξιό azipod είναι δεξιόστροφες. Επίσης στην πλώρη υπάρχουν δύο προωθητές πλώρης ισχύος 1500 kW έκαστος. Το πλοίο επιτυγχάνει 20,5 κόμβους μέγιστη ταχύτητα με πλήρες εκτόπισμα και 7000 ν.μ. εμβέλεια με οικονομική ταχύτητα των 16 κόμβων.

Azipods τύπου SSP

Για περιπτώσεις ανάγκης το πλοίο διαθέτει έναν emergency generator ισχύος 800 kW.

Το TCG Anadolu είναι εξοπλισμένο με το σύστημα διαχείρισης μάχης GENESIS-ADVENT (CMS), το ραντάρ έρευνας αέρος SMART-S Mk2 3-D, το σύστημα ESM Radar ARES-2N(V)2 με δέκτες νέας γενιάς, το σύστημα ραντάρ ECM AREAS-2N, δύο Ραντάρ ALPER LPI, δύο ραντάρ πλοήγησης, ένα ραντάρ ανίχνευσης και ελέγχου αεροσκάφους, ένα ραντάρ προσέγγισης ακριβείας (PAR), δύο Ηλεκτροοπτικοί Διευθυντές (EOD, Σύστημα Aselsan SeaEye-AHTAPOT), Σύστημα Aselsan PIRI Infrared Search and Track/IRST (PIRI KATS ), γυροπυξίδα με ενσωματομένο αδρανειακό σύστημα LN-270 INS/GPS (Gyro), ζεύξεις δεδομένων MilSoft ÇAVLİS (Link-11/16 και 22 και JRE και VMF Tactical Data), ασυρμάτους HF/V/UHF, Συστήματα δορυφορικής επικοινωνίας ζώνης X/KU/UHF, σύστημα ήχου (έκδοση του συστήματος ήχου KULAÇ που αναπτύχθηκε για πλοία επιφανείας), σύστημα αναγνώρισης φίλου ή εχθρού IFF-5, Δέκτες προειδοποίησης λέιζερ , Υποβρύχιο Τηλέφωνο και Σόναρ Ανίχνευσης Δύτη ARAS-2023.

Ο οπλισμός του πλοίου αποτελείται από ένα σύστημα CIWS πυραύλων Mk49 Mod 3 RAM των 21 θέσεων, δύο  CIWS πυροβόλων Mk15 Mk-15 PHALANX Block 1B και πέντε σταθμούς πυροβόλων των 25 χιλ. Aselsan 25mm STOP Remote Controlled Stabilized Naval Gun System. Τελευταία γραμμή άμυνας είναι εκτοξευτές αεροφύλλων KALKAN Chaff/Infrared (IR) κατά επερχόμενων πυραύλων και το Σύστημα Αντιμέτρων κατά τορπιλών (TCMS) που βασίζεται στο HIZIR της Aselsan.