Η ανακοίνωση του επιχειρηματικού ομίλου Nort Star και συγκεκριμένα της εταιρείας Pyletech Technologies είναι ιδιαίτερα αιχμηρή για τη κυβέρνηση με σαφείς αναφορές για μεθοδεύσεις στη διαδικασία εξαγοράς των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά («ΕΝΑΕ»).

Η ανακοίνωση έχει συγκεκριμένα στοιχεία αναφορικά με τα κόστη που εξαγοράστηκαν ναυπηγεία στην Ευρώπη, γεγονός που τεκμηριώνουν πως η πρόταση της Pyletech Technologies ύψους 15 εκατομμυρίων ευρώ αποτελούσε μια πολύ ικανοποιητική τιμή εξαγοράς, συνεπώς μόνον άγονος δεν έπρεπε να κηρυχθεί ο διαγωνισμός.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση:

Για να υπάρχει η πραγματική βάση αναφοράς περί της αξίας των ναυπηγείων και όχι εξωπραγματικές εκτιμήσεις και φαντασιοπληξίες, δημοσιεύουμε σήμερα μία λίστα με τις αγοροπωλησίες ναυπηγείων και τις τιμές που πραγματοποιήθηκαν.

Τα ναυπηγεία που πωλήθηκαν τα τελευταία χρόνια βρίσκονται όλα στην Ευρώπη (Γερμανία, Μ. Βρετανία, Γαλλία, Ουκρανία, Ρουμανία). Μια απλή επίσκεψη στα sites τους (τους συνδέσμους των οποίων έχουμε επισυνάψει) αρκεί για να διαπιστώσει και ο πλέον δύσπιστος ότι στην πλειοψηφία τους είναι σε εξαιρετικά καλύτερη κατάσταση από της ΕΝΑΕ, διαθέτουν πολύ πιο σύγχρονες εγκαταστάσεις, υψηλή εξειδίκευση και πολλαπλάσια κατασκευαστική εμπειρία.

Πολλά δε πουλήθηκαν σε λειτουργία και με ενεργές συμφωνίες και όχι σε κατάσταση cold iron, όπως η ΕΝΑΕ. Οι τιμές τους κυμάνθηκαν από 3,5 μέχρι 21,5 εκατ. ευρώ. Μοναδική εξαίρεση η Chantiers de l’Atlantique, ένα από τα πιο σύγχρονα ναυπηγεία της Ευρώπης, με πωλήσεις 1,9 δισ. ευρώ το 2019 και 3.300 εργαζομένους, όπου η πρόταση εξαγοράς του 51% ήταν 59,7 εκατ. ευρώ.

Η τιμή αυτή αποδεικνύει πόσο υπερφίαλες και ανυπόστατες είναι οι εκτιμήσεις της αξίας, τόσο του Σκαραμαγκά όσο και άλλων ελληνικών ναυπηγείων, που διαρρέουν διάφοροι γνωστοί-άγνωστοι. Ευελπιστούμε η λίστα να διαλύσει τις ψεύτικες και πλασματικές εντυπώσεις για την πραγματική αξία του αντικειμένου του διαγωνισμού και να βοηθήσει τη συνέλευση να λάβει τη σωστή απόφαση και να ανακηρύξει την Pyletech Shipyards ως πλειοδότη.

Είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε με ένα μεγάλο επενδυτικό σχέδιο που θα δημιουργήσει χιλιάδες σίγουρες θέσεις εργασίας και θα ξαναζωντανέψει το ναυπηγείο και την ευρύτερη περιοχή του Σκαραμαγκά. Όσο πιο γρήγορα ξεκινήσουμε, τόσο πιο γρήγορα θα υπάρξουν αποτελέσματα.

Η συνολική μας επένδυση θα ξεπεράσει τα 700 εκατ. ευρώ και θα δημιουργήσει περισσότερες από 1.600 άμεσες και 6.000 έμμεσες θέσεις εργασίας με σημαντική πολλαπλασιαστική αξία στην απασχόληση, στα δημόσια έσοδα, στο ΑΕΠ και στην εθνική και τοπική οικονομία.

ΟΙ ΤΙΜΕΣ ΤΩΝ ΝΑΥΠΗΓΕΙΩΝ ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΧΡΟΝΙΑ

Ναυπηγείο Mangalia, Ρουμανία – 21,5 εκατ. ευρώ.

Τριπλάσιo σε μέγεθος και δυναμικότητα από της ΕΝΑΕ. Ανήκε στην κορεατική Daewoo, η οποία στα τέλη του 2017 το πούλησε στην ολλανδική Damen έναντι 21,5 εκατ. ευρώ (26 εκατ USD). http://bit.ly/3nTeK3D Βρίσκεται στη Μαύρη Θάλασσα και είναι έκτασης 980 στρεμμάτων. Διαθέτει τρεις δεξαμενές ναυπήγησης, με συνολικό μήκος 982 μέτρα και 1,6 χιλιόμετρα χώρους ελλιμενισμού. Έχει κατασκευάσει 127 δεξαμενόπλοια και boxships. Οι δεξαμενές ναυπήγησης, με πλάτος μεταξύ 48 και 60 μέτρων παρέχουν στην Damen τη δυνατότητα να καλύψει ακόμη και τα μεγαλύτερα θαλάσσια σκάφη και κατασκευές. https://bit.ly/3oIlnpt & https://bit.ly/37POxfs

Harland & Wolff, Belfast Β. Ιρλανδία – 12 εκατ. ευρώ.

Η Νο1 σε δυνατότητες dry dock στο Ηνωμένο Βασίλειο και η Νο2 στην Ευρώπη Τα ιστορικά ναυπηγεία, που είναι γνωστά γιατί εκεί ναυπηγήθηκε ο Τιτανικός, εξαγοράστηκαν το 2019 από την Infrastrata έναντι 11 εκατ. στερλινών (12 εκατ. ευρώ). Τα περιουσιακά στοιχεία περιλάμβαναν όλα τα εργοστάσια, τα μηχανήματα, τον εξοπλισμό, την έκταση, τη βιομηχανική και πνευματική ιδιοκτησία, καθώς και περίπου 79 εργαζομένους, υψηλής εξειδίκευσης. Αποτελούνται από εγκαταστάσεις κατασκευής πολλαπλών χρήσεων, προκυμαίες και εγκαταστάσεις ελλιμενισμού στο λιμάνι του Μπέλφαστ και δύο δεξαμενές dry dock με μήκος 356 μέτρα και 556 μέτρα αντίστοιχα. https://www.harland-wolff.com/ https://bbc.in/2KEDe25

Ναυπηγεία Chantiers de l’Atlantique, Γαλλία – 59,7 εκατ. ευρώ.

Υπερσύγχρονα και με πολλαπλάσια δυναμικότητα από της ΕΝΑΕ Με πωλήσεις 1,9 δισ. ευρώ το 2019 είναι ένα από τα πιο σύγχρονα ναυπηγεία της Ευρώπης. https://bit.ly/3guo5fi. Σημειώνεται ότι τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχουν πωλήσεις κάτω των 20 εκατ. ευρώ. To 2018, τα ιταλικά ναυπηγεία Fincantieri κατέθεσαν πρόταση ύψους 59,7 εκατομμυρίων ευρώ για την εξαγορά του 51% της Chantiers de l’Atlantique. https://bit.ly/39YdpUX Τα συγκεκριμένα ναυπηγεία αποτελούν market leader στην αγορά των μεγάλων, σύνθετων και καινοτόμων πλοίων και επίσης κατασκευάζουν πλοία για το πολεμικό ναυτικό της Γαλλίας, ακόμη και πλατφόρμες άντλησης πετρελαίου. Tο ανθρώπινο δυναμικό των Ναυπηγείων ανέρχεται 3.300 εργαζομένους. Οι εγκαταστάσεις αποτελούνται από:  Δεξαμενής ναυπήγησης 900m Χ 63m,  υπόστεγα συνολικής έκτασης 210.900 m2 για κατασκευές και επισκευές πλοίων σε στεγασμένο χώρο,  εγκαταστάσεις τεχνικών τμημάτων έκτασης 139.000 τ.μ.,  outfitting basin: 450m x 95m, capacity 400.000 UMS (Ship) per an,  δίκτυο 500 εξειδικευμένων εταιρειών υπεργολάβων. Η συμφωνία δεν έχει προχωρήσει ακόμη λόγω παρέμβασης της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ε.Ε. https://bit.ly/3gyMCQg & https://reut.rs/37UfaQa

Appledore Shipyards at Devon – 7,7 εκατ. ευρώ.

Το ιστορικό ναυπηγείο πωλήθηκε τον Αύγουστο του 2020 από την Babcock έναντι 7 εκατ. στερλινών (7,7 εκατ. ευρώ). Έχει μετονομαστεί σε H&W Appledore. Το ναυπηγείο είναι σύγχρονο και έχει κατασκευάσει περισσότερα από 350 πλοία, μεταξύ των οποίων πολεμικά σκάφη, bulk carriers, πλοία μεταφοράς υγραερίου, superyachts, ferryboats και δεξαμενόπλοια. Έχει επίσης κατασκευάσει τμήματα των δύο αεροπλανοφόρων της κλάσης Queen Elizabeth. http://bit.ly/3mnmnxz http://bit.ly/2WgN1xx http://on.ft.com/3acoge1

Ναυπηγείο FSG Flensburg, Γερμανία – 15 εκατ. ευρώ.

Υψηλής εξειδίκευσης Εξαγοράστηκαν το 2020 από την Tennor Holding έναντι 15 εκατ. ευρώ. Από την ίδρυσή τους το 1872 έχουν σχεδιάσει και κατασκευάσει περισσότερα από 750 πλοία, πολλά από τα οποία έχουν μοναδικό σχεδιασμό και πολυπλοκότητα, όπως ημιυποβρύχια πλοία βαρέως φορτίου, πλοία-πλατφόρμες άντλησης, σεισμογραφικά, RoRo και πολεμικά ναυτικής υποστήριξης. http://bit.ly/2WOjDPC http://bit.ly/34K72kC

Ναυπηγείο Stralsund, Γερμανία – 8,5 εκατ. ευρώ.

Υπερσύγχρονο, διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα ship lift στον κόσμο Εξαγοράστηκαν το 2016 από την Genting Hong Kong έναντι 8,5 εκατ. ευρώ. Κατασκευάζει τα μεγα-κρουαζιερόπλοια της κλάσης Endeavour. Ο τελικός εξοπλισμός τους πραγματοποιείται σε αποβάθρα εξοπλισμού μήκους 750 μέτρων. Από το 1948 έχουν κατασκευάσει 1.600 έργα. Από αλιευτικά μηχανότρατες και πλοία-εργοστάσια έως πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, πορθμεία, πλοία τοποθέτησης καλωδίων κλπ. Διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα ship lift στον κόσμο (270m X 35m), ικανότητας ανύψωσης άνω των 25.000 τόνων. Το ship lift της ΕΝΑΕ είναι τρεις φορές μικρότερο σε μήκος (75m) και έχει έξι φορές μικρότερη ικανότητα ανύψωσης (3.920 τόνους). http://bit.ly/3mRNcdp

Ναυπηγείο Pella Sietas, Γερμανία – 15 εκατ. ευρώ.

Καινοτομία και υψηλή εξειδίκευση Το Φεβρουάριο του 2014, tο ναυπηγείο Sietas πωλήθηκε από τον ειδικό διαχειριστή του στη ρωσική Pella Shipyard έναντι 15 εκατ. ευρώ. Από την ίδρυσή τους, το 1635, έχουν κατασκευάσει κατασκευάσει πολλές εκατοντάδες πλοία (παγοθραυστικά, δεξαμενόπλοια, πλοία βαρέως φορτίου, πλοία-πλατφόρμες άντλησης, πορθμεία RoRo και πλοία-κοντέινερ κλπ). Το 1966 κατασκεύασε το πρώτο παγκοσμίως πλοίο-κοντέινερ, το «Bell Vanguard». http://bit.ly/37P8XGs

Ναυπηγεία Kleven Verft, Νορβηγία – 14 εκατ. ευρώ.

Εξειδικευμένα, σύγχρονα και με μεγαλύτερη δυναμικότητα από της ΕΝΑΕ Το ναυπηγείο Kleven Verft πωλήθηκε τον Ιανουάριο του 2020 έναντι 14 εκατ. € στον Όμιλο DIV μια μεγάλη κροατική βιομηχανική εταιρεία, που περιλαμβάνει την ιδιοκτησία το ναυπηγείο Brodosplit στην Κροατία. Παραταύτα, τον Ιούλιο 2020 η Kleven Verft υπέβαλε αίτηση πτώχευσης και η επίσης νορβηγική Green Yard ήλθε σε συμφωνία με τις πτωχευτικές αρχές και τους πιστωτές της Kleven Verft για να την αναλάβει. Απασχολούσε 430 εργαζόμενους οι οποίοι με την πτώχευση απολύθηκαν. Η νέα ιδιοκτησία ανακοίνωσε ότι θα προσλάβει 225 από αυτούς. http://bit.ly/3oN6qlQ & http://bit.ly/3aaYnLx

Ναυπηγεία Okean of Mykolaiv, Ουκρανία – 3,5 εκατ. ευρώ

Παρόμοια σε μέγεθος με της ΕΝΑΕ Το Δεκέμβριο του 2018, το ναυπηγείο αγοράστηκε, μέσω ανοικτού πλειστηριασμού, έναντι 3,5 εκατ. ευρώ (4,3 εκατ. δολάρια) από τον επενδυτή Vasyl Kapatsyna. Από το 1951, το ναυπηγείο έχει κατασκευάσει περισσότερα από 400 σκάφη διαφόρων τύπων. Διαθέτει τη μεγαλύτερη dry dock της Ουκρανίας που επιτρέπει την κατασκευή μεγάλων πλοίων τύπου Panamax, Aframax, Suez-Max. https://bit.ly/2JlcWRI

Τα πρώην ναυπηγεία Σκαραμαγκά

Οι εγκαταστάσεις της ΕΝΑΕ είναι έκτασης 350 στρεμμάτων και διαθέτουν μόνο μια δεξαμενή ναυπήγησης (τη Νο. 4, κατασκευής 1970, μήκος 327m, πλάτος 53,66m). Η ανυψωτική εγκατάσταση υποβρυχίων και μικρών σκαφών (Ship Lift) ΔΕΝ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ στην πώληση και θα ενοικιάζεται στον νέο ιδιοκτήτη –μαζί με τον αιγιαλό– έναντι 400.000 ευρώ το χρόνο. Οι δύο πλωτές δεξαμενές που διέθετε το πρώην ναυπηγείο πουλήθηκαν πριν δύο χρόνια από τον εκκαθαριστή για σκράπ.

Η δεξαμενή Νο. 5 ΔΕΝ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ σε αυτόν το διαγωνισμό, καθώς ανήκει στην ΕΤΑΔ και θα διατεθεί σε νέο διαγωνισμό.

Η εταιρεία Pyletech Technologies είχε ξεκινήσει την αντεπίθεση από τις 21/12 με προηγούμενη ανακοίνωση με αιχμές για μεθοδεύσεις:

«Είναι σε όλους προφανές ότι ο ειδικός διαχειριστής της ΕΝΑΕ έχει υποπέσει σε μια σειρά λαθών, τα οποία τραυματίζουν το κύρος του διαγωνισμού. Συγκεκριμένα:

Σε ότι αφορά τη διαδικασία: στις 11 Δεκεμβρίου αποδέχτηκε ως απολύτως έγκυρα και σύμφωνα με την προκήρυξη, όλα τα έγγραφα και τα δικαιολογητικά της ΟΝΕΧ S.A. και στη συνέχεια αποδέχτηκε επίσης ως έγκυρες την προσφορά και την εγγυητική της, όπως άλλωστε βεβαιώνει και η συμβολαιογραφική πράξη που μας κοινοποίησε. Τρεις ημέρες μετά, στην έκθεση του, θεωρεί την προσφορά της ΟΝΕΧ S.A. ως μη έγκυρη και καταχρηστική, λόγω δήλωσης εκπροσώπου της ότι το τίμημα είναι “συμβολικό”. Εισάγει έτσι μια παγκοσμίως πρωτότυπη πρακτική στη διενέργεια δημοσίων διαγωνισμών, όπου όποιος χάνει –αφού δει την προσφορά του πλειοδότη και των υπολοίπων– θα χαρακτηρίζει τη δική του ως “συμβολική” και θα τινάζει την εκάστοτε διαδικασία στον αέρα.

Αν διεπίστωσε πράγματι ότι υπήρξε καταχρηστική συμπεριφορά της άλλης εταιρείας, γιατί δεν ζήτησε την κατάπτωση της εγγυητικής της;

Είναι σαφές ότι τέτοιες μεθοδεύσεις υπονομεύουν την αξιοπιστία οποιασδήποτε διαδικασίας προσέλκυσης ξένων επενδυτών. Δεν υπάρχει ούτε ένας επενδυτής στον κόσμο, ο οποίος, βλέποντας τέτοιες ενέργειες, να μην αισθάνεται απροστάτευτος από τα κόλπα, που μπορεί να μετέλθει ο κάθε διαχειριστής.

Η πραγματικότητα για το τίμημα

Ο ειδικός διαχειριστής επέτρεψε να δημιουργηθούν ψεύτικες και πλασματικές εντυπώσεις για την πραγματική αξία του αντικειμένου του διαγωνισμού, που δεν έχουν απολύτως καμία σχέση με την πραγματικότητα. Επικράτησαν έτσι λάθος πεποιθήσεις και συντηρήθηκαν υπερβολικές προσδοκίες στην κοινή γνώμη, στους πολιτικούς και –το χειρότερο– στους εργαζομένους. Διέδιδε ότι πουλάει ένα ονειρεμένο σύγχρονο ναυπηγείο, ενώ στην πράξη εκπλειστηρίαζε ένα οικόπεδο, με αυθαίρετες κατασκευές και πεπαλαιωμένο εξοπλισμό (cold iron).

Ο ειδικός διαχειριστής όφειλε να γνωρίζει και να ενημερώνει τους πάντες ότι:

Η αξία οποιουδήποτε προς πώληση αγαθού καθορίζεται από τη ζήτηση, δηλαδή από τιμή που προσφέρουν οι αγοραστές και όχι από τις επιθυμίες και τα όνειρα των πωλητών.

Οι δήθεν αποτιμήσεις περί της αξίας των χώρων της ENAE δεν έχουν απολύτως καμία σχέση με τις πραγματικές τιμές της αγοράς. Γιατί έχουν όλες βασιστεί σε πλασματικές τιμές, με τις οποίες η ΕΝΑΕ και η ΕΤΑΔ αντάλλαξαν χώρους μεταξύ τους κάποια οικόπεδα.

Έχει ήδη πουλήσει 116 στρέμματα της ΕΝΑΕ έναντι 4.100.000 €, σε τιμή που δεν φτάνει ούτε καν το 25% των σημερινών του δήθεν αποτιμήσεων. Και αν δεχτεί κάνεις ως αληθινές τις αποτιμήσεις αυτές, τότε ο ειδικός διαχειριστής και η συνέλευση των πιστωτών πρέπει να απολογηθούν στους φορολογουμένους και να αιτιολογήσουν, γιατί οι ίδιοι πούλησαν σε αυτές τις τιμές.

H εκτίμηση της αγοράς για την αξία των ακινήτων της ΕΝΑΕ ήταν ξεκάθαρη, καθώς υποβλήθηκε μόνο μια σοβαρή προσφορά. Ενώ, επί εβδομάδες διέδιδε ότι υπάρχουν δεκάδες υποψήφιοι, τελικά δεν υπήρξε κανένα σοβαρός ενδιαφερόμενος παρά μόνον εμείς.

Τα παθήματα που δεν έγιναν μαθήματα.

Ο ειδικός διαχειριστής όφειλε επίσης να ενημερώνει τους πάντες ότι:

Τα συγκεκριμένα ναυπηγεία έχουν κοστίσει στον ελληνικό λαό πάνω από 900 εκατ. ευρώ.

Τα πρόστιμα προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την καθυστέρηση πώλησης της ΕΝΑΕ αυξάνονται κατά 7,2 εκατ. ευρώ ανά εξάμηνο καθυστέρησης και συνολικά ξεπερνούν τα 110 εκατ. ευρώ από το 2012.

Η σημερινή κατάσταση είναι θνησιγενής και κάθε καθυστέρηση απαξιώνει ακόμη περισσότερο τις εγκαταστάσεις και λειτουργεί σε βάρος των εργαζομένων.

Η εμπειρία έχει αποδείξει ότι ακόμα κι αν ο διαγωνισμός κηρυχτεί άγονος και επαναληφθεί, το τίμημα συνήθως μειώνεται, είτε παραμένει το ίδιο, για τον απλούστατο λόγο ότι η αγορά γνωρίζει πολύ καλά την πραγματική αξία του προς πώληση αγαθού.

Ένα τίμημα που είναι υψηλότερο της πραγματικής αξίας και δεν συμβαδίζει με τα δεδομένα της αγοράς, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια την επιχείρηση στη χρεωκοπία. Συμφέρον τίμημα είναι μόνον εκείνο που εγγυάται ότι το ναυπηγείο θα είναι βιώσιμο και ανταγωνιστικό.

Είμαστε εδώ

Είμαστε εδώ με ένα μεγάλο επενδυτικό σχέδιο που θα δημιουργήσει χιλιάδες σίγουρες θέσεις εργασίας και θα ξαναζωντανέψει το ναυπηγείο. Η συνολική μας επένδυση θα ξεπεράσει τα 700 εκατ. ευρώ και θα δημιουργήσει περισσότερες από 1.600 άμεσες και 6.000 έμμεσες θέσεις εργασίας και θα έχει σημαντική πολλαπλασιαστική αξία στην απασχόληση, στα δημόσια έσοδα, στο ΑΕΠ και στην εθνική και τοπική οικονομία. Όσο πιο γρήγορα ξεκινήσουμε, τόσο πιο γρήγορα θα υπάρξουν αποτελέσματα».

Το ερώτημα βέβαια που θέλουμε εμείς να θέσουμε είναι το εξής:

Γιατί η ΕΛΒΟ πουλήθηκε για μόλις 3 εκατομμύρια ευρώ με εκτιμώμενη αξία τα 23 εκατομμύρια ευρώ ενώ τα 15 εκατομμύρια ευρώ για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά φαίνονται λίγα και ο διαγωνισμός κηρύχθηκε άγονος;