Ο εκσυγχρονισμός των ελληνικών ΑΣΕΠΕ (Αερομεταφερόμενο Σύστημα Έγκαιρης Προειδοποίησης & Ελέγχου) αποτελεί εθνική αδήριτη ανάγκη. Το γιατί άμεσα η ΠΑ πρέπει να στραφεί στον εκσυγχρονισμό των αεροσκαφών EMB-145H ΑΣΕΠΕ είναι κάτι παραπάνω από γνωστό και κατανοητό.

Μπορούν όμως τα ελληνικά ΑΣΕΠΕ να εκσυγχρονιστούν στο επίπεδο GlobalEye;

Η απάντηση είναι σύνθετη και είναι συνάρτηση πλειάδας τεχνικών δυσκολιών που δείχνουν πως ο εκσυγχρονισμός σε επίπεδο GlobalEye είναι μια αδύνατη επιλογή από τεχνικής άποψης. Και αυτό γιατί υπάρχει πρόβλημα με την έλλειψη ηλεκτρικής ισχύος (ηλεκτρικό φορτίο) ώστε να καλυφτούν οι ανάγκες των αισθητήρων/ ραντάρ του GlobalEye.

Αυτό όμως δεν συνεπάγεται πως ο εκσυγχρονισμός των ελληνικών ΑΣΕΠΕ είναι μια ασύμφορη ή κακή επιλογή. Κάθε άλλο. Ο εκσυγχρονισμός των ελληνικών ΑΣΕΠΕ της 380 Μοίρας «Ουρανός» θα αύξανε κατακόρυφα τις δυνατότητες των ιπτάμενων ραντάρ της ΠΑ στους εξής άξονες:

Βελτίωση του ραντάρ του αεροσκάφους με 30% μεγαλύτερη εμβέλεια αποκάλυψης στόχων, εντοπισμό στόχων επιφανείας όπως μικρές λέμβους και φυσικά εύρεση στόχων χαμηλού ηλεκτρομαγνητικού ίχνους (RCS). Ήδη το ραντάρ του αεροσκάφους προσφέρει πολλά δίνοντας εικόνα στα πλοία του ΠΝ με Link 11.

To νέο σουηδικό ραντάρ είναι ικανό να εντοπίζει στόχους χαμηλού ηλεκτρομαγνητικού ίχνους όπως είναι τα F-35 Lightning II ή τα τουρκικά UAV. Και εξηγούμαστε: Ως φερόμενα σε ιπτάμενες πλατφόρμες αμφότερα το Erieye και GlobalEye έχουν τη δυνατότητα σάρωσης μιας συγκεκριμένης περιοχής ή ενός σημείου υπό διαφορετικές γωνίες και διοπτεύσεις. Επίσης, ως συστήματα παρέχουν τη δυνατότητα εντοπισμού στόχων σε διαφορετικές αποστάσεις μέσω της αυξομείωσης της ισχύος εκπομπής τους και της διαφοροποίησης της συχνότητας του εκπεμπόμενου σήματος. Όλα αυτά σε συνδυασμό με το ότι το F-35, όπως και κάθε σχεδίαση χαμηλής παρατηρησιμότητας (Stealth), παρουσιάζουν μεγαλύτερο ηλεκτρομαγνητικό ίχνος πλευρικά και στο τόξο των 180 μοιρών πίσω από το αεροσκάφος σε σχέση με τη μετωπική τους επιφάνεια, καθιστούν τα ιπτάμενα ραντάρ πραγματικό πολλαπλασιαστή ισχύος όχι μόνο για τη ΠΑ αλλά γενικά για τις Ένοπλες Δυνάμεις.

Το EriEye (ραντάρ PS-890) επιτυγχάνει μέγιστο βεληνεκές 450 χιλιόμετρα πάνω από ξηρά ή θάλασσα ή 350 χιλιόμετρα εάν ο στόχος έχει της διαστάσεις μαχητικού αεροσκάφους.

Επίσης, στο πακέτο εκσυγχρονισμού των ελληνικών ΑΣΕΠΕ συμπεριλαμβάνεται το τακτικό σύστημα αποστολής καθώς και η βελτίωση της επιβιωσιμότητας των αεροσκαφών με τη προσθήκη εξωτερικών pod με παρεμβολείς στα πλαίσια αναβάθμισης των ικανοτήτων ηλεκτρονικού πολέμου των αεροσκαφών.

Προσωπική μας εκτίμηση είναι πως θα πρέπει να εξεταστεί (σαν δεύτερη επιλογή) εκτός του εκσυγχρονισμού εάν η ΠΑ θα μπορούσε να παραχωρήσει στη Saab τα ελληνικά EMB-145H και να προμηθευτεί τον ίδιο αριθμό GlobalEye. Αυτό αποτελεί αντικείμενο διερευνητικών επαφών και διαπραγματεύσεων.                                  

Δυστυχώς, υπάρχει μια τάση απαξίωσης στα ΑΣΕΠΕ με χαρακτηριστικό όλων την έλλειψη σύμβασης τεχνικής υποστήριξης (FOS).     

Comments

  1. Καλό και πιασάρικο το θέμα, θα ήταν ακόμη καλύτερο αν μας δίνατε και άλλες πληροφορίες, άλλως περιμένω όπως έχω πει και άλλες φορές, την σκυτάλη να πιάσουν αναγνώστες που τυχόν να ξέρουν το άθλημα (εγώ δεν το κατέχω).

    Σαν κάποιος όμως που δεν κατέχει το άθλημα, νομίζω ότι η ίδια η Saab είχε πει ότι οι επιδόσεις είναι καλύτερες κατά 70% (και όχι 30%), φυσικά εδώ μιλάει συγκεκριμένα για την απόσταση αποκάλυψης και όχι την συνολική επίδοση, άρα η διαφορά να είναι αυτό.

    Επίσης, αν θυμάμαι καλά, κάπου είχε διαβάσει ότι αν το υπάρχον ραντάρ ήταν να πιάσει τις επιδόσεις του άλλου, θα έπρεπε να είχε πολύ μεγαλύτερη παραγωγή ηλεκτρικής ισχύος το αεροσκάφος, ώστε να δυναμώσει η ένταση εκπομπής του υφιστάμενου, αλλά αν μπει το ραντάρ του Global Eye, δεν χρειάζεται αύξηση της ισχύος, γιατί εκείνο είναι από GaN το οποίο καταναλώνει πολύ μικρότερη ισχύ για την ίδια απόδοση.

    Επίσης το νέο έχει διάφορα άλλα επιπλέον καλούδια όπως καλύτερο λογισμικό (αυτό υποθέτω μπορούσαμε να το βάλουμε και ίσως δεν ήταν ακριβό), σύστημα αυτοπροστασίας από πυραύλους, σύστημα ναυτικής επιτήρησης κτλ.

    Ένα που θα ήταν ενδιαφέρον είναι όπως είπα σε άλλο σχόλιο από παλιά θυμάμαι ότι είχα διαβάσει ολόκληρη ανάλυση για το upgrade που έκανε η Βραζιλία στο δικό της, το οποίο προσπάθησε να το φέρει σε επίπεδο σχεδόν Global Eye και ότι το έκανε πολύ φτηνά (προφανώς έκοψε κάτι από το upgrade), αλλά άλλαξε και εντελώς το εσωτερικό του αεροσκάφους για να κερδίσει χώρο και να μπουν νέα και επιπλέον συστήματα (θυμάμαι είχε και φωτό που τα είχαν ξηλώσει όλα και του έκαναν μια τελείως καινούργια εσωτερική διαμόρφωση). Δυστυχώς δεν μπορώ να βρω εκείνο το άρθρο, όποιος το τσιμπήσει μπορεί να μας δώσει καλύτερη και με μεγαλύτερη ακρίβεια πληροφόρηση.

    ΥΓ τελικά μου φαίνεται ότι τα σχόλιά μου τα διαβάζουν οι Τούρκοι, οι οποίοι όπως φαίνεται παραμόρφωσαν κάπως μια ιδέα μου και πρότειναν να έχουμε τα νερά εξ αδιαιρέτου και να κανουμε κοινές έρευνες, αλλά η διαφορά μας είναι στην έκταση για την οποία αναφερόμουν εγώ, και στα ποσοστά από το προιόν εκμετάλευσης που θα έπαιρνε ο καθένας (πχ εγώ έλεγα 80% εμείς, 20% αυτοί και πχ οι Κύπριοι, Αιγύπτιοι ή όποιος άλλος θεωρεί έννομα ότι έχει μερίδιο)

  2. Αν οι πληροφορίες σας δεν μπορούν ακόμα να επιβεβαιώσουν την ακύρωση των γαλλικών φρεγατών πείτε μας, την αποψή σας για όλο αυτό το τραγέλαφο που ζούμε με μια κυβέρνηση που 1 χρόνο διαπραγματευοτανε τα πλοια
    αρχηγοι ΓΕΝ πηγαιναν στη κοπη του πρωτου πλοιου στη γαλλια, δεξιωσεις γινανε στη πρεσβεια, ελληνικες εταιρειες υπογραψαν οτι θα συνεργαζοταν με τη Naval Group, και ολα αυτα μια μερα πριν την υπογραφή τιναχτήκαν στον αέρα.

    1. Ποιος ασχολείται τώρα με τις Belharra τα GlobalEye και την εθνική κυριαρχία, μόνο κάτι αφελείς όπως όλοι εμείς που χάνουμε το χρόνο μας.
      Έχει πολύ φαί σε αυτή τη χώρα αλλά για τους λίγους εκλεκτούς και διαχρονικά ιδιοκτήτες της χώρας.

      https://crashonline.gr/politiki/1468104/ti-symvainei-sto-elliniko-i-fygi-tis-latsi-o-plousios-natsis-o-aderfos-tou-samara-i-gnosti-ksafa-kai-o-soros/

      Τελικά όλη αυτή η φασαρία για τις δήθεν «επενδύσεις» για να καταλήξει το Ελληνικό σε ημέτερους;;

      Ρητορικό το ερώτημα.

      1. Φίλε μου τα περί Ελληνικού που έγραψες είναι τελικά fake news του ΣΥΡΙΖΑ. Το συγκεκριμένο fund ανακοίνωσε ότι δεν κατέχει ούτε μία μετοχή αυτό και τα μέλη του ΔΣ του. Δυστυχώς εκεί στο ΣΥΡΙΖΑ δεν ιδρώνει το αυτί τους και συνεχίζουν ακάθεκτοι τα ψέμματα, τη χυδαιολογία και τη γελοιότητα.

    2. «Αν οι πληροφορίες σας δεν μπορούν ακόμα να επιβεβαιώσουν την ακύρωση των γαλλικών φρεγατών πείτε μας, την αποψή σας για όλο αυτό το τραγέλαφο που ζούμε με μια κυβέρνηση που 1 χρόνο διαπραγματευοτανε τα πλοια, αρχηγοι ΓΕΝ πηγαιναν στη κοπη του πρωτου πλοιου στη Γαλλια, δεξιωσεις γινανε στη πρεσβεια, ελληνικες εταιρειες υπογραψαν οτι θα συνεργαζοταν με τη Naval Group, και ολα αυτα μια μερα πριν την υπογραφή τιναχτήκαν στον αέρα.»

      Επιτυχές ΡΟΚΑΝΙΣΜΑ ΧΡΟΝΟΥ ονομάζεται αυτό που περιγράφεις.

      Παίζει να είναι και ένα νέο είδος «εσωτερικού» υβριδικού πολέμου.

    3. Καλα, ειναι απίστευτα αυτα που γίνονται, για πνίξιμο είναι ολοι αυτοί που εμπλέκονται
      Η ακυρωση της συμφωνίας ειναι προδοσία.

  3. Ούτε και για τα ΑΣΕΠΕ έχει υπογραφεί σύμβαση υποστήριξης;;

    Φαντάζομαι διαθεσιμότητες!
    Μια χαρά συνεχίστε έτσι.

    Πάνω από όλα ο μισθός της Παναγιωταρέας.

      1. Σωστός!
        Η παραπληροφόρηση η προπαγάνδα και το ψέμα πάει σύννεφο στην Ελλάδα από κάποιους που παριστάνουν τους δημοσιογράφους τους πολιτικούς και την στρατιωτική ηγεσία που είναι τσιράκια κομμάτων.
        Και όπως είπαμε οι δύο Αδελαίδες είχαν αμίαντο για αυτό και δεν τις πήραμε, οι δύο Ιταλικές FREMM ήταν μια συνολικότερη συμφωνία αρκετών δις ή και τρις ευρώ και μεταξύ των άλλων τους υποχρέωναν να τρώνε μόνο καρμπονάρα και πίτσα μαργαρίτα για τα επόμενα χρόνια.
        Τα Kidd ήταν ακριβά και δεν μας έδιναν τάχα του SM-2 τα 400 Abrams ήταν επίσης ακριβά αφού προηγουμένως είχαν προσθέσει οι εδώ φωστήρες και το συνολικό κόστος υποστήριξης κύκλου ζωής και να ανέβει τεχνητά το συνολικό κόστος!
        Και πρόσφατα με τις «ακριβές» Belharra.

        Μόνο ο μισθός της Παναγιωταρέας είναι φθηνός του κράτους-τέρας του κομματικού κράτους και του κομματικού στρατού.

        Γελοίο πολιτικό προσωπικό γελοίος λαός.

  4. Φανταζομαι το κοστος που κανει ασυμφορο τον πληρη εκσυγχρονισμο ειναι το κοστος αντικαταστασης του αεροσκαφους φορεα μιας και το GlobalEye μεταφερεται απο διαφορετικο αεροσκαφος ακριβως για να ικανοποιησει τις αυξημενες αναγκες ισχυος που αναφερετε.

    Ομως αυτο ειναι πανευκολο να λυθει αρκει να σκεφτεσαι «εξω απο το κουτι» πραγμα εντελως ασυμβιβαστο με την Ελληνικη πραγματικοτητα.

    Στην εποχη του κορονοιου και την μαζικη αποσυρση αεροσκαφων ευρειας ατρακτου απο τις αεροπορικες,τα περισσοτερα απο τα οποια θα καταλληξουν σκραπ,θα ηταν πολυ ευκολο να αναζητηθουν/αγοραστουν 4 σχετικα νεας κατασκευης αεροσκαφη ιδιου τυπου απο τα αποσυρθεντα και να μετασκευασθουν απο την Saab ως GlobalEye χρησιμοποιοντας και εκσυγχρονιζοντας τον εξοπλισμο των Ελληνικων Erieye.

    Ετσι και θα ηταν εφικτος ο πληρης εκσυγχρονισμος και το κοστος θα κρατιοταν σε χαμηλα/διαχειρησιμα επιπεδα και η πλατφορμα θα ηταν πολυ μεγαλητερη προσφεροντας δυνατοτητες περαιτερω μελλοντικου εκσυγχρονισμου αφου οι ικανοτητες της τοσο στην επαρκεια χωρου οσο και ισχυος θα το επετρεπαν.

    Ομως την ωρα που ο Ερντογαν συνομιλει ανα πασα στιγμη με Τραμπ και Πουτιν ο εδω επικεφαλης της κυβερνησης θεωρει μεγιστη επιτυχια την αποδωση διαβατηριου στον Tom Hanks(αξιοπρεπεστατος ο ανθρωπος και δεν φταει σε τιποτα) φτανοντας στο σημειο να χρησιμοποιει μεσα των Ε.Δ για να τραβηξει μια selfie.

    Ζητω συγνωμη για το πολιτικο σχολιο αλλα ειναι αυτες οι καποιες φορες που η γελοιοτητα ξεπερνει τα ορια και δεν μπορεις να κρατηθεις.

    1. «Στην εποχη του κορονοιου και την μαζικη αποσυρση αεροσκαφων ευρειας ατρακτου απο τις αεροπορικες,τα περισσοτερα απο τα οποια θα καταλληξουν σκραπ,θα ηταν πολυ ευκολο να αναζητηθουν/αγοραστουν 4 σχετικα νεας κατασκευης αεροσκαφη ιδιου τυπου απο τα αποσυρθεντα και να μετασκευασθουν απο την Saab ως GlobalEye χρησιμοποιοντας και εκσυγχρονιζοντας τον εξοπλισμο των Ελληνικων Erieye.

      Ετσι και θα ηταν εφικτος ο πληρης εκσυγχρονισμος και το κοστος θα κρατιοταν σε χαμηλα/διαχειρησιμα επιπεδα και η πλατφορμα θα ηταν πολυ μεγαλητερη προσφεροντας δυνατοτητες περαιτερω μελλοντικου εκσυγχρονισμου αφου οι ικανοτητες της τοσο στην επαρκεια χωρου οσο και ισχυος θα το επετρεπαν.»

      Καταπληκτική η ιδέα σου!!!
      Κρίμα που δεν μπορώ να βάλω BOLD για να την τονίσω.

      Δεν υπάρχει όμως περίπτωση ούτε καν να εξεταστεί γιατί είναι Low Cost – High Value for Money, που σημαίνει ότι δεν θα υπάρχει περιθώριο για διαφθορά και μίζα, ενώ παράλληλα θα αυξάνει κάθετα την μαχητική αξία των Ενόπλων Δυνάμεων (πράγμα απευκταίο για την εγχώρια οικονομικοπολιτική ελίτ).

      Σκέφτηκα αρχικά ότι παρόλα αυτά αξίζει να την διαδώσουμε, αλλά τελικά καλύτερα όχι γιατί πιο πιθανόν είναι να πάρουν οι Τούρκοι την ιδέα σου και να βρουν αυτοί πεδία εφαρμογής της.

      «Ζητω συγνωμη για το πολιτικο σχολιο αλλα ειναι αυτες οι καποιες φορες που η γελοιοτητα ξεπερνει τα ορια και δεν μπορεις να κρατηθεις.»

      Από την στιγμή που όλες οι προμήθειες στις Ένοπλες Δυνάμεις γίνονται με αποφάσεις και υπογραφές πολιτικών, δεν υπάρχουν πολιτικά σχόλια.

    2. 737 MAX που θα μας πληρώσουν κιόλας για να τα πάρουμε!
      Βάζουμε και τα ηλεκτρονικά των P-3 σε κάποια από αυτά και έχουμε εκτός από GlobalEye και P-8!
      Θα μας μείνουν οι πτέρυγες βέβαια…..αλλά τόσα αγγελούδια έχουμε θα μας χρειαστούν
      Πάντως τώρα θα ήταν καλή περίοδο να μαζέψεις 767 ή Α330 και μια και το Ισραήλ κάνει τις μετατροπές θα είχαμε και εθνικό τάνκερ!

    3. Καλα , περιμενεις τιποτα απο τον Μητσοτακη, απορώ πως βγηκε πρωθυπουργός

      και μονο την φατσα να δεις, φτανει. Αυτος δεν είναι άνθρωπος των πράξεων, ειναι για να εγκαινιάζει τίποτα
      ξενοδοχεία και καζίνα.

      Τιποτα αλλο

  5. @Roger

    Εχει αρκετα θετικα φλε μου και επιπλεον μιας και βασιζεται σε πολιτικη πλατφορμα με πολλες μοναδες σε χρηση παγκοσμιως και οχι σε ενα επιχειρηματικο αεροσκαφος με λιγες μοναδες παραγωγης ακομα και το κοστος χρησης θα μπορει να διατηρηθει σε χαμηλα επιπεδα αφου και τα ανταλλακτικα θα μπορουν να αγοραζονται φθηνοτερα.Ομως μαλλον θα συμφωνησω με το τελικο σου συμπερασμα.

    Αν εισαι ο ιδιος Roger που σχολιαζει και στην Πτωση γελασα πολυ με το σχολιο σου( https://i.imgflip.com/49nl3c.jpg ) στο αρθρο για τα P-3.Απορω βεβαια πως περασε τον ελεγχο και το κοψιμο.

    Σε ευχαριστω για τα καλα σου λογια.

    1. Η ιδέα σου είναι καταπληκτική, στο ξαναγράφω!

      Ιδέα επιπέδου Ελλήνων εφοπλιστών, όταν αγόρασαν κοψοχρονιά τα γερμανικά πλοία μετά το ξεπούλημα τους.
      Και ίσως να έχει εφαρμογή και σε άλλα πεδία πέρα των ΑΣΕΠΕ.

      Και είναι μία καλή ευκαιρία για τους εφοπλιστές που θέλουν να κάνουν δωρεές στις ένοπλες δυνάμεις.
      Αν κάποιος έχει επικοινωνιακές «άκρες», ας τους προωθήσει την συγκεκριμένη ιδέα.

      Ο ίδιος είμαι.

      Έτσι θα καταντήσουμε, όλοι μας εδώ με το ρυθμό που κινούνται τα πράγματα.

      Και εγώ δεν πίστευα ότι θα περάσει.

  6. Εφόσον δεν διαφαίνεται το F35 στους γείτονες θα έλεγα προτεραιότητα πρέπει να δοθεί στον εκσυχρονισμό των επίγειων radarκαι του συστήματος C4I-ISR

    Εκεί είμαστε πιο πίσω από το ERIEYE

    Τώρα για εκσυχρονισμό του ERIEYE δύσκολο διότι το αεροπλάνο φορέας είναι στα όρια του από payload ως παραγόμενη ηλεκτρική ισχύς

  7. GlobalEye full version λιγο δυσκολο, ΜΟΝΟ το ρανταρ ομως και τα παρελκομενα του νομιζω γινεται να φορεθουν απο τα υπαρχοντα ΕΜΒ145 χωρις μετατροπες.
    ΥΓ: Το swordfish ποσο το χρεωνανε και τι δυνατοτητες ειχε σε σχεση με τα Ρ3;

    1. Η εταιρία έλεγε ότι:

      PROFILE: SAAB SWORDFISH MARITIME PATROL AIRCRAFT (MPA)

      Saab’s claims would place the Swordfish’s cost to $80 million per aircraft, and with a support package, an approximate price of $140 million per aircraft.

      https://quwa.org/2017/03/05/profile-saab-swordfish-maritime-patrol-aircraft-mpa/

      Αν πέος θέσεις και υποδομές στο πακέτο, Παρί λίγο παραπάνω, αλλά πάλι πιο λίγα απο αυτά που ζητάνε για τα Poseidon.

  8. Καλό άρθρο και πολύ καλή ιδέα για ανταλλαγή των υπαρχόντων ΑΣΕΠΕ με GLOBALEYE έστω με λιγότερα κομμάτια. Όμως η ουσία παραμένει ότι τα υπάρχοντα έχουν απαξιωθεί και κάποιοι είναι υπεύθυνοι γι αυτό. Το κοιτάει κανεις ή καίει το ζήτημα ;;; Η σχέση κέρδους και κόστους στην περίπτωση αυτή είναι σαφές ότι δείχνει αξιοποίηση και όχι απαξίωση ! Πώς είναι δυνατόν να μην το βλέπουν κάποιοι;;;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *