Ο εκσυγχρονισμός των ελληνικών ΑΣΕΠΕ (Αερομεταφερόμενο Σύστημα Έγκαιρης Προειδοποίησης & Ελέγχου) αποτελεί εθνική αδήριτη ανάγκη. Το γιατί άμεσα η ΠΑ πρέπει να στραφεί στον εκσυγχρονισμό των αεροσκαφών EMB-145H ΑΣΕΠΕ είναι κάτι παραπάνω από γνωστό και κατανοητό.
Μπορούν όμως τα ελληνικά ΑΣΕΠΕ να εκσυγχρονιστούν στο επίπεδο GlobalEye;
Η απάντηση είναι σύνθετη και είναι συνάρτηση πλειάδας τεχνικών δυσκολιών που δείχνουν πως ο εκσυγχρονισμός σε επίπεδο GlobalEye είναι μια αδύνατη επιλογή από τεχνικής άποψης. Και αυτό γιατί υπάρχει πρόβλημα με την έλλειψη ηλεκτρικής ισχύος (ηλεκτρικό φορτίο) ώστε να καλυφτούν οι ανάγκες των αισθητήρων/ ραντάρ του GlobalEye.
Αυτό όμως δεν συνεπάγεται πως ο εκσυγχρονισμός των ελληνικών ΑΣΕΠΕ είναι μια ασύμφορη ή κακή επιλογή. Κάθε άλλο. Ο εκσυγχρονισμός των ελληνικών ΑΣΕΠΕ της 380 Μοίρας «Ουρανός» θα αύξανε κατακόρυφα τις δυνατότητες των ιπτάμενων ραντάρ της ΠΑ στους εξής άξονες:
Βελτίωση του ραντάρ του αεροσκάφους με 30% μεγαλύτερη εμβέλεια αποκάλυψης στόχων, εντοπισμό στόχων επιφανείας όπως μικρές λέμβους και φυσικά εύρεση στόχων χαμηλού ηλεκτρομαγνητικού ίχνους (RCS). Ήδη το ραντάρ του αεροσκάφους προσφέρει πολλά δίνοντας εικόνα στα πλοία του ΠΝ με Link 11.
To νέο σουηδικό ραντάρ είναι ικανό να εντοπίζει στόχους χαμηλού ηλεκτρομαγνητικού ίχνους όπως είναι τα F-35 Lightning II ή τα τουρκικά UAV. Και εξηγούμαστε: Ως φερόμενα σε ιπτάμενες πλατφόρμες αμφότερα το Erieye και GlobalEye έχουν τη δυνατότητα σάρωσης μιας συγκεκριμένης περιοχής ή ενός σημείου υπό διαφορετικές γωνίες και διοπτεύσεις. Επίσης, ως συστήματα παρέχουν τη δυνατότητα εντοπισμού στόχων σε διαφορετικές αποστάσεις μέσω της αυξομείωσης της ισχύος εκπομπής τους και της διαφοροποίησης της συχνότητας του εκπεμπόμενου σήματος. Όλα αυτά σε συνδυασμό με το ότι το F-35, όπως και κάθε σχεδίαση χαμηλής παρατηρησιμότητας (Stealth), παρουσιάζουν μεγαλύτερο ηλεκτρομαγνητικό ίχνος πλευρικά και στο τόξο των 180 μοιρών πίσω από το αεροσκάφος σε σχέση με τη μετωπική τους επιφάνεια, καθιστούν τα ιπτάμενα ραντάρ πραγματικό πολλαπλασιαστή ισχύος όχι μόνο για τη ΠΑ αλλά γενικά για τις Ένοπλες Δυνάμεις.
Το EriEye (ραντάρ PS-890) επιτυγχάνει μέγιστο βεληνεκές 450 χιλιόμετρα πάνω από ξηρά ή θάλασσα ή 350 χιλιόμετρα εάν ο στόχος έχει της διαστάσεις μαχητικού αεροσκάφους.
Επίσης, στο πακέτο εκσυγχρονισμού των ελληνικών ΑΣΕΠΕ συμπεριλαμβάνεται το τακτικό σύστημα αποστολής καθώς και η βελτίωση της επιβιωσιμότητας των αεροσκαφών με τη προσθήκη εξωτερικών pod με παρεμβολείς στα πλαίσια αναβάθμισης των ικανοτήτων ηλεκτρονικού πολέμου των αεροσκαφών.
Προσωπική μας εκτίμηση είναι πως θα πρέπει να εξεταστεί (σαν δεύτερη επιλογή) εκτός του εκσυγχρονισμού εάν η ΠΑ θα μπορούσε να παραχωρήσει στη Saab τα ελληνικά EMB-145H και να προμηθευτεί τον ίδιο αριθμό GlobalEye. Αυτό αποτελεί αντικείμενο διερευνητικών επαφών και διαπραγματεύσεων.
Δυστυχώς, υπάρχει μια τάση απαξίωσης στα ΑΣΕΠΕ με χαρακτηριστικό όλων την έλλειψη σύμβασης τεχνικής υποστήριξης (FOS).