Ο Dirk Hoke, Διευθύνων Σύμβουλος της Airbus Defence & Space, κάλεσε όλες τις ευρωπαϊκές αεροδιαστημικές εταιρίες να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να αναπτύξουν ένα κοινό μαχητικό αεροσκάφος νέας γενιάς. Σε διαφορετική περίπτωση, όπως είπε, η Ευρώπη θα υποβιβαστεί στη «δεύτερη κατηγορία» της αεροδιαστημικής τεχνολογίας και βιομηχανίας. «Πιστεύω ακράδαντα ότι πρέπει να υπάρξει μια πλήρως ευρωπαϊκή λύση. Δύο η περισσότερες λύσεις δεν μπορούν να επιβιώσουν, θα υποβιβάσει την Ευρώπη στην δεύτερη κατηγορία», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Hoke.
Η διάσπαση της Ευρώπης σημαίνει ότι η Μεγάλη Βρετανία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιταλία και η Σουηδία, που διαθέτουν αεροδιαστημική βιομηχανία, δεν θα μπορέσουν ποτέ να ανταποκριθούν στον παγκόσμιο ανταγωνισμό. Ο Hoke έκανε αυτές τις δηλώσεις στον απόηχο της απόφασης της Γαλλίας και της Γερμανίας να αναπτύξουν ένα νέο μαχητικό αεροσκάφος για την αντικατάσταση των Rafale και των Eyrofighter, από το 2040 και μετά, αλλά και της απόφασης της Μεγάλης Βρετανίας να αναπτύξει το δικό της μελλοντικό μαχητικό αεροσκάφος.
Σήμερα η Ευρώπη έχει τρία (3) μαχητικά αεροσκάφη 4ης γενιάς (το γαλλικό Rafale, το ευρωπαϊκό Eurofighter και το σουηδικό JAS-39 Gripen). Γαλλία και Γερμανία αποφάσισαν να αναπτύξουν ένα νέο μαχητικό 6ης γενιάς, ενώ η BAE Systems αναμένεται να κλιθεί σε συνομιλίες για πιθανή συνεργασία αμέσως μετά την οριστικοποίηση της συνθήκης εξόδου της Μεγάλης Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ). Η πόρτα της συμμετοχής είναι ανοιχτή και για άλλες ευρωπαϊκές αμυντικές βιομηχανίες όπως η Saab, η Leonardo και η Rolls-Royce.
Ωστόσο, ο Chris Boardman, ανώτερο στέλεχος της BAE Systems, δήλωσε ότι στην Ευρώπη η βιομηχανική συνεργασία, σε τέτοιο επίπεδο, είναι περισσότερο μια πολιτική απόφαση παρά απόφαση των ίδιων των εταιριών, ενώ σημείωσε ότι το ΝΑΤΟ θα πρέπει να είναι ο συνδετικός κρίκος ενός τέτοιου προγράμματος και όχι η ΕΕ. Η Βρετανική Κυβέρνηση αναμένεται να ανακοινώσει την μελλοντική στρατηγική αεροπορικής ισχύος της RAF (Royal Air Force) εντός του Ιουλίου.
Ανάλογα με τις απαιτήσεις της νέας στρατηγικής αεροπορικής ισχύος, το Λονδίνο θα κινηθεί σε βιομηχανικό επίπεδο για την ανάπτυξη εκείνων των αεροπορικών πλατφορμών, οι οποίες θα παράξουν τελικά την επιθυμητή αεροπορική ισχύ. Ο Dave Armstrong, διευθυντικό στέλεχος της BAE Systems, δήλωσε ότι «έχουμε τις δικές μας προθέσεις, σχετικά με το τι θέλουμε να κάνουμε. Θα πρέπει να πλοηγηθούμε μετά το Brexit, θα πρέπει να δούμε τι κάνουν οι Γάλλοι και οι Γερμανοί, αλλά έχουμε μια ξεκάθαρη εικόνα για το τι θέλουμε να κάνουμε … Θέλουμε να είμαστε στο επίκεντρο των μελλοντικών αεροπορικών συστημάτων, θέλουμε να είμαστε μέρος του μελλοντικού μαχητικού και θέλουμε να προσφέρουμε κυρίαρχες ικανότητες στις πολεμικές αεροπορίες».
Τα στελέχη της BAE Systems δήλωσαν ότι η συμμετοχή της εταιρίας στα προγράμματα Eurofighter και F-35 έχουν προσφέρει στην εταιρία σημαντική τεχνολογική γνώση, κάτι που, σύμφωνα με την BAE Systems, προσδίδει στην εταιρία τεχνολογικό προβάδισμα έναντι των Γάλλων και των Γερμανών. Σύμφωνα με την εφημερίδα «Financial Times» η ΒΑΕ Systems και η Saab έχουν ήδη ξεκινήσει συζητήσεις για πιθανή συνεργασία, ενώ κρούση για συμμετοχή έχει γίνει και στην Ιαπωνία. Φαίνεται λοιπόν ότι οι διαφορετικές επιχειρησιακές απαιτήσεις, οι πολιτικές διαφορές και τα βιομηχανικά-εμπορικά μερίδια, ακόμα και σήμερα αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα ενοποίησης της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας.